Oksekød / BSE
Fra : Bess

Dato : 11-03-01 09:57

Hej gruppe

I efteråret købte vi 1/4 okse. Vi ved at den har gået på en mark i
nærheden, har været max 1½ år gammel da den blev slagtet og vi har købt
direkte af ejeren. Nu med al den snak om BSE ved vi ikke rigtig om vi
tør spise visse dele af den. Vi har netop siddet og kigget på et stykke
højreb til i aften - men vi ved ikke om der er nogen risiko ved at spise
det. Nogen der ved det?

mvh
Bess

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 11-03-01 20:48

Bess wrote:

> [...]
> tør spise visse dele af den. Vi har netop siddet og kigget på et stykke
> højreb til i aften - men vi ved ikke om der er nogen risiko ved at spise

Jeg ved ikke meget om emnet, indrømmet.

Men såvidt jeg har opfanget via medierne, - selvom det sjældent nævnes, - er
risikoen ved at spise oksekød og at få Kreutzfeld-Jacobsen sygdommen, vel
hvad der svarer til chanchen for at vinde en million i Lotto 2 uger i træk.
Et groft gæt. - Uden at jeg har regnet på det statistisk. Det kan du
sikkert finde på en eller anden hjemmeside.

Mvh. Jørgen

Fra : Bess

Dato : 12-03-01 09:44

> [...]
> Et groft gæt. - Uden at jeg har regnet på det statistisk. Det kan du
> sikkert finde på en eller anden hjemmeside.

Tak for svaret. På Fødevaredirektorates hjemmeside anbefaler de at man
kasserer T-bone steak / Højreb, sååehhh den røg lige i fryseren igen til
fordel for at par kyllinger (indtil jeg ved lidt mere) og det kan godt
være at den ryger helt ud.

mvh
Bess

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-03-01 20:35

"Bess" <bess@pc.dk> wrote in message news:98feko$dsk$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> tør spise visse dele af den. Vi har netop siddet og kigget på et stykke
> højreb til i aften - men vi ved ikke om der er nogen risiko ved at spise

Jeg ville ikke spise den. Og så har den oven i købet gået på en mark! Yderst
udelikat.
Send den til destruktion øjeblikkeligt!

mvh
Jan

Fra : Bro

Dato : 13-03-01 01:44

Hej Bess...
Der er en uendelig lille risiko for at din lokale kalv
har været smittet med BSE.
Vidste du forresten at kun ca. 40% af verdens befolkning
overhoved kan blive syge af BSE-kød? Kun mennesker med
en bestemt vævtype er modtagelige.
Jeg ville tage chancen.

V.H.Bro
Bess <bess@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:98feko$dsk$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Mikkel T Jensen

Dato : 13-03-01 12:45

In <98jqgj$mhi$1@news.inet.tele.dk> "Bro" <bro@zybermail.dk> writes:

>Vidste du forresten at kun ca. 40% af verdens befolkning
>overhoved kan blive syge af BSE-kød? Kun mennesker med
>en bestemt vævtype er modtagelige.

Interessant. Hvor har du den oplysning fra?

vh Mikkel

Fra : Tina

Dato : 13-03-01 13:00

Mikkel T Jensen <mjensenXX@daimi.au.dk> skrev i en

> Interessant. Hvor har du den oplysning fra?

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/kogalskab.htm

Citat fra siden: "2/3 af befolkningen har tilsyneladende en genetisk
sammensætning, som beskytter mod smitte."

Faktisk mange gode oplysninger om BSE på den side.

Tina

Fra : Tina

Dato : 13-03-01 13:08

Fandt også lige dette på Netoktor.dk

>Kogalskab er frygtet, fordi den mistænkes for at kunne overføres til
mennesker i form af sygdommen Creutzfeldt Jakobs. Det er en sygdom, der ikke
kan behandles, idet der hverken er tale om en virus, en bakterie eller en
parasit. Sygdommen består derimod af et protein, det såkaldte prion.
Proteinet findes normalt i hjernecellerne hos dyr og mennesker, men hos de
syge dyr er prionet defekt og kan ikke nedbrydes. Derfor ophober det sig og
nedbryder gradvist hjernen med døden til følge. Sygdommen kan befinde sig i
kroppen hos mennesker i mange år, før den bryder ud, og det gør den svær at
forudsige. Risikoen for at danske forbrugere er blevet smittet med
Creutzfeldt Jakobs gennem kød og mælk er dog lille, mener danske dyrlæger,
og kun omkring 40 procent af befolkningen er disponeret for sygdommen. På
baggrund af dette faktum mener nogle eksperter ikke, at der er grund til at
frygte en epidemi eller at personer, der spiser meget kød, nødvendigvis er
mere udsatte end andre. "Sygdommen rammer sporadisk, og man ved ikke, om man
skal spise lidt eller meget over et langt forløb for at blive smittet,"
siger Marie Bojsen-Møller, overlæge på Århus Kommunehospital og Creutzfeldt
Jakobs ekspert.<
-Netoktor.dk nyhederne, d. 29/2-2000

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-03-01 14:54

"Tina" <nuggi25@eon.dk> wrote in message

> og kun omkring 40 procent af befolkningen er disponeret for sygdommen. På
> baggrund af dette faktum mener nogle eksperter ikke, at der er grund til
at

....og egentligt tror jeg (uvidende bonderøv) heller ikke på at man bliver
smittet uden videre selv om man er disponeret.

De fleste udbrud er enkeltstående - og var 40 % disponeret skulle man tro at
man jævnligt ville finde at en famillie bliver ramt af mere end et tilfælde.
For ikke at tale om køer! I en stald, hvor man må formode at 170 dyr får det
samme foder, er der en enkelt ko, der bliver angrebet!

Men den pressens dækning og politiske reaktion er helt ude af proportioner
og nu _har_ man altså bestemt sig til at BSE er det helt store dyr i
åbenbaringen. Hvor mange mennesker i EU er egentligt døde af BSE?

Jeg vil gætte på at der er flere, der himler efter at have fået en knogle
galt i halsen - uden at vi af den grund er blevet tvunget til at æde fars.

mvh
Jan
- der ville begynde at æde T-bonesteak af bar politisk ukorrekthed - hvis
ikke lige det var fordi denne udskæring IMHO er en misforståelse.

Fra : Svend Andersen

Dato : 13-03-01 16:02

jan@boegh.x_net,Ny-Internet writes:
>Jan
>- der ville begynde at æde T-bonesteak af bar politisk ukorrekthed - hvis
>ikke lige det var fordi denne udskæring IMHO er en misforståelse.

Jeg er enig, men gider du lige præcisere hvorfor ?

hilsen Svend A

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-03-01 18:30

"Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> wrote in message

> Jeg er enig, men gider du lige præcisere hvorfor ?

En T-bone består af to stykker kød, der ikke har samme stegetid. Mørbraden
og filetten. Godt nok kan man under stegningen vippe mørbradssiden op med en
paletkniv, så den får lidt mindre end filetten, men det er to stykker kød
med forskellig stegetid.

mvh
Jan

Fra : Svend Andersen

Dato : 13-03-01 21:08

> [...]
>en
>paletkniv, så den får lidt mindre end filetten, men det er to stykker kød

Jeg er helt enig. Den eneste tilberedningsmetode der er velegnet til
T-bone er en varm trækulsgrill, hvor man først steger fedtkanten mens man
holder på T-bonerne, og derefter lægger dem taglagt så fileten får mere
varme end mørbradsiden.

hilsen Svend

Fra : N/A

Dato : 18-03-01 20:22

Fra : N/A

Dato : 18-03-01 20:22

Fra : N/A

Dato : 18-03-01 20:22

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-03-01 20:22

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> wrote in message

> Og præcis med børn føler jeg et større ansvar. Jeg kan selv bestemme om
> jeg vil løbe en risiko, mens mine børn er nødt til at stole på at jeg
> handler rigtigt for dem.

Det er da svært at argumentere imod hensyntagen til de kære poder - men på
den anden side er der vel også en grænse. Og i dette tilfælde finder jeg den
er overskredet, så det ikke mere handler om hensyn men om rent hysteri.

mvh
Jan