Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Program til crop og rotering af JPEG - los~
Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-01-03 13:22

I forbindelse med udskrivning af digitale fotos, har jeg ofte haft brug
for at croppe (tilskære på dansk?) og rotere billeder. En del af disse
har været i JPEG og en del udskriftssteder vil ligeledes have
billederne i JPEG.

Der er to vanskeligheder her. Dels skal det kunne foregå rimelig nemt &
hurtigt, dels er det normalt ikke så smart at genkomprimere et JPEG
billede.

Programmer som PixPhotoLab <url: http://www.mapril.net/pplab > gør det
nemt at lave crop og rotering, men kræver genkomprimering. Omvendt
findes der programmer som JPEGCrop <url: http://sylvana.net/jpegcrop/ >
der godt nok håndterer sagen uden genkomprimering, men som er ret tungt
at arbejde med, hvis man har en masse billeder.

Der er et catch ved crop uden tab: Man skal ramme blokstørrelsen,
hvilket er enten 8 eller 16 pixels, afhængigt af billedet. Det betyder
at det ikke er muligt at skære til vilkårlige pixels.

Jeg efterlyser et program, der kombinerer ovenstående egenskaber.

Hvis det ikke eksisterer overvejer jeg at lave et selv (freeware).
I den forbindelse vil jeg gerne præsentere min ide til et sådant
program og modtage eventuelle forslag og kommentarer.

Meningen er at lave et meget simpelt program, der kan croppe og rotere.
Simpelt fordi min svigermor skal kunne bruge det og fordi det er ret
begrænset, hvad man kan gøre uden at introducere kvalitetstab.

Jeg forestiller mig at sætte billederne op på en række i formindsket
udgave og anbringe en firkant i det valgte størrelsesforhold oven på
hvert billede. Som default vil firkanterne være i midten af billederne.

Firkanterne kan så flyttes rundt og størrelserne kan ændres, hvis man
ønsker et mindre udsnit af billedet.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : emj

Dato : 24-01-03 14:03

On Fri, 24 Jan 2003 13:22:03 +0100, Toke Eskildsen
<dakwing@daimi.au.dk> wrote:

>I forbindelse med udskrivning af digitale fotos, har jeg ofte haft brug
>for at croppe (tilskære på dansk?) og rotere billeder.

Prøv PSP FotoAlbum, som i øjeblikket testes og kan hentes gratis på
http://www.jasc.com/pbeta/pspa/default.asp?

Programmet er egentlig det samme som AfterShot, men skifter navn til
PSP FotoAlbum

> En del af disse
>har været i JPEG og en del udskriftssteder vil ligeledes have
>billederne i JPEG.
>
>Der er to vanskeligheder her.
Nej, der er ingen

> Dels skal det kunne foregå rimelig nemt
En ramme, som du kan placere over dit billede, hvor du vil og som du
selv bestemmer størrelsen af.
&
>hurtigt, dels er det normalt ikke så smart at genkomprimere et JPEG
>billede.
Du kan jo nøje med at komprimere mindst muligt. Det vælger man på
forhånd under Options.
Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-01-03 14:50

emj says...

[Snip Crop & rotering]

> Prøv PSP FotoAlbum, som i øjeblikket testes og kan hentes gratis på
> http://www.jasc.com/pbeta/pspa/default.asp?

Jeg kan ikke udlede af materialet om den arbejder lossless eller ej?
Det plejer at betyde at JPEGs genpakkes.

[Snip JPEG => JPEG]

Toke:
> Nej, der er ingen

[Snip Genkomprimering]

> Du kan jo nøje med at komprimere mindst muligt. Det vælger man på
> forhånd under Options.

Det er stadig en genkomprimering. Udover kvalitetstabet betyder det at
filen kommer til at fylde temmelig meget, uanset den originale JPEGs
kompressionsfaktor.

Det sidstnævnte er selvfølgelig ligegyldigt, hvis man sidder med en
internetopkobling med god hastighed og fri trafik, eller hvis man
indleverer billederne på et transportabelt lagermedie i en butik.

Lad mig give et konkret eksempel:

Jeg modtog for et par uger siden 24 billeder, taget med et Ixus v2.
Kvalitetsfaktoren er ca. 92 på en skala fra 1-100. Samlet størrelse:
10MB. Jeg prøvede at beskære disse billeder og gemme dem som JPEG.

Kvalitetsfaktor 100: 22MB (216% af originalerne)
Kvalitetsfaktor 98: 15MB (144% af originalerne)
Kvalitetsfaktor 95: 10MB (101% af originalerne)

(jeg brugte ikke-afrundede tal til at beregne procenterne)
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : emj

Dato : 24-01-03 20:19

On Fri, 24 Jan 2003 14:50:03 +0100, Toke Eskildsen
<dakwing@daimi.au.dk> wrote:

>Jeg kan ikke udlede af materialet om den arbejder lossless eller ej?

Der er ingen programmer, hvori du kan beskære en JPG fil og gemme igen
som JPG - lossless.
Hilsen emj

Fra : Alex W

Dato : 25-01-03 00:29

> Der er ingen programmer, hvori du kan beskære en JPG fil og gemme
lossless....

Jo, NikonWiev 5. Jeg mener at det kan hentes på Nikons hjemmeside.

Når man 'klipper' det ned i størrelse, så husk lige at gem i et nyt navn.
Jeg har prøvet at have lidt for meget fart på...

/Alex

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-01-03 01:50

Alex W says...

[Snip Ingen lossless JPEG crop]

> Jo, NikonWiev 5. Jeg mener at det kan hentes på Nikons hjemmeside.

Jeg prøvede at hente NikonView, men så vidt jeg kan se er det kun
rotering der er lossless?

Når man vil lave en crop, bliver man nødt til at åbne billedet i
editoren. Når billedet skal gemmes fra denne editor, skal man vælge
kompressionsgrad, hvilket ikke tyder på lossless håndtering.

Kender du evt. et sted med en beskrivelse af programmets understøttelse
af lossless operationer på JPEGs?
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-01-03 01:48

emj says...
> Der er ingen programmer, hvori du kan beskære en JPG fil og gemme igen
> som JPG - lossless.

Programmet JPEGCrop, som jeg henviste til i mit første indlæg, kan gøre
det. Det er mere eller mindre programmets eksistensberettigelse.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-01-03 10:22

"Toke Eskildsen" <dakwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Der er to vanskeligheder her. Dels skal det kunne foregå rimelig nemt &
> hurtigt, dels er det normalt ikke så smart at genkomprimere et JPEG
> billede.

Sker der også genkomp. hvis man rotere i kameraet ?, dvs. inden uploading
til PC.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-01-03 15:05

Jørgen M. Rasmussen says...

[Snip Genkomprimering af JPEG]

> Sker der også genkomp. hvis man rotere i kameraet ?, dvs. inden uploading
> til PC.

Det kommer vel an på det specifikke kamera og dertil hørende software?
Jeg har et Canon S20 og benytter Cam4You til at hente billeder ud af
det. Der roteres billederne ikke i kameraet, men derimod af Cam4You
under indlæsning. Der benyttes lossless rotering.

Lossless rotering til JPEG har været kendt et stykke tid, så et
optimistisk gæt er at de fleste nyere overførselsprogrammer og kameraer
benytter det? Men det er da værd at kontrollere.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-01-03 15:23

> [...]

> Lossless rotering til JPEG har været kendt et stykke tid, så et
> optimistisk gæt er at de fleste nyere overførselsprogrammer og kameraer
OK så tror jeg også at A40 er "lossless", for der kan man gøre det direkte i
kameraet ,uden der på nogen måde er forbindelse til "omverdenen". Og der er
ikke nævnt noget i brugsforvirringen.