Novice spørsgmål & betragtning........
Fra : Dr.Ralph

Dato : 23-01-03 00:19

Dette indlæg er skrevet som et svar til en anden diskussion længere oppe,
men da jeg har nogle generelle spørgsmål "krydret" ind imellem, så tillader
mig på uetisk vis at poste det her igen som et startindlæg - dette er IKKE,
og jeg gentager IKKE, ment som en mac VS PC diskussion.

Til folk, der hævder, at en PC ser mærkelig ud tæt på kan jeg kun sige JA,
i mange tilfælde, når man kigger på en forsamlet SÅKALDET mærkevare pc, der
i virkligheden ikke er mere mærkevare end min gamle moster (undskyld
Moster). Rigtige pcnørder samler selv deres pc med de ypperste bestanddele
og komponenter - og jeg har f.eks personligt et tower i anodiseret
aluminium, med et design der ikke lader noget tilbage overfor Apple.
Mit tastatur er et sort/sølvgråt fra Logitech og min mu er en MX 700
ligeledes i sort/sølv grå design, som jeg personligt holder mere af en
Apples flade gennemsigtige plastik mus, som mine store mandehænder ikke har
det behageligt med.
Min 20,1' TFT skærm er ligeledes lavet i sort/sølv grå finish - og mine
højttalere er design højttalere fra B&W ligeledes i sølvgrå - OK jeg er
VILD med sølvgrå finish.

Når folk ser mit arbejdsværelse, så siger de uerfarne brugere - wow det ser
flot og stilet ud, og de mere erfarne - wow både tjekket design og total
tjekket udstyr.

Jeg er den nørdede type, der selv bygger alt fra bunden i en PC - og kører
med 5 harddiske, både SCSI og IDE, og nogle i RAID 0 og andre i RAID 1 - og
mig bekendt kan jeg slet ikke købe en Mac tower, der kan rumme det mit
nuværende alu tower rummer - nemlig 1 DVD drev, 1 Yamaha SCSI brænder, 1
Liteon IDE brænder, 5 harddiske, 1 intern Usb læser, 1 diskette drev, 2
scsi kort plus det løse ?

De fleste mac folk jeg kender er typisk enten designere, grafikere eller
uøvede brugere, der vil have et let system, som er let at bruge.

Jeg har kun ganske kort betjent en mac, men er åben over for nye ting.
Min win xp pro kører forbavsende stabilt i betragtning af, hvad jeg kaster
i hovedet på den. Jeg ved ikke nok om mac, men kan man selv købe løse
motherboards, ram og processorer til mac, som man selv kan samle og isætte
?

Jeg lan som sagt KUN sige, at det der tiltaler mig ved en mac er designet.
Jeg ved godt, at mac ikke kun er design - men jeg overvejer KUN en mac G4
12' for designet, den lille størrelse, den gode batteritid - men er
samtidig MEGET positivt overrasket over, at mac har valgt at udstyre den
med super drive (inbygget dvd brænder og cd brænder) OG bluetooth - tør man
håbe på, at de har lavet et bluetooth modul, der vil være kompatiblet med
eksisterende mobilf (T68, S55 etc.) og PDA (Tungsten) ?

Mit eneste problem vil være, at jeg har behov for at vide, om ting lavet på
mac excel, mac word og mac photoshop vil være muligt at overføre til min
stationære pc og arbejde videre med det der.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-01-03 01:54

Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> wrote:

> Jeg har kun ganske kort betjent en mac, men er åben over for nye ting.

Herligt

> [...]
> i hovedet på den. Jeg ved ikke nok om mac, men kan man selv købe løse
> motherboards, ram og processorer til mac, som man selv kan samle og isætte

Nej, Apples hardware er lukket land for en selvbygger. Nogle synes det
er skidt, mens andre mener at netop det at Apple ved 100% hvilken
hardware deres styresystem skal bruges på er en af Apples styrker
fremfor PC.

> [...]
> håbe på, at de har lavet et bluetooth modul, der vil være kompatiblet med
> eksisterende mobilf (T68, S55 etc.) og PDA (Tungsten) ?

Bluetooth er en standardiseret ting, så når Apple siger at der er
Bluetooth indbygget, så virker det selvfølgelig med alle andre Bluetooth
enheder som overholder standarden. Netop de produkter du nævner tro jeg
vil virker 100% med Mac'en (s55 er jeg dog ikke helt sikker på.)

Mht. superdrive (dvd og cd-rw brænder) så er det vist kun en "build to
order" mulighed for den lille powerbook. Jeg ved ikke om den kan fåes
med superdrive i DK eller om det kun er muligt i USA.

> Mit eneste problem vil være, at jeg har behov for at vide, om ting lavet på
> mac excel, mac word og mac photoshop vil være muligt at overføre til min
> stationære pc og arbejde videre med det der.

Nul problemer. Det spiller bare.

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 23-01-03 07:14

Dr.Ralph wrote:
> [...]
> Apples flade gennemsigtige plastik mus, som mine store mandehænder ikke har

Der er også mange Mac brugere der køber andre mus end de der følger med
ved købet, det mest udstyr er efter hånden USB ug virker også på Mac
platformen. Du er ikke tvunget til at købe Mac only. Jeg sidder selv med
et Logitech tastatur og mus, da jeg også var intreseret i at kunne
scrolle på musen.

> [...]
> flot og stilet ud, og de mere erfarne - wow både tjekket design og total

Tja her bliver folk imponeret over min Mac skærm som indeholder tænd og
sluk knap til HELE maskineriet og selvfølgelig hele styresystemet, som
jeg selvfølgelig heller ikke glemmer at reklamere for.

> [...]
> nuværende alu tower rummer - nemlig 1 DVD drev, 1 Yamaha SCSI brænder, 1
> Liteon IDE brænder, 5 harddiske, 1 intern Usb læser, 1 diskette drev, 2

Hvad angår diskene så har et G4 tower plads til 4 harddiske og to
optiske drev internt. Diskette drev er et følsomt emne, de FLESTE er
fulstændig ligeglade med at det er forsvundet fra Macerne for længe
siden, da dokumenter i dag enten er for store til disketter eller også
sendes de over nettet. Apple har også forlængst taget koncekvensen og
levere med cd brændere som du selv er inde på længere nede. SCSI kort
kan stikkes i Mac'en ligesom et hvert andet PCI baseret ting, Raid kort osv.
USB læsere, køb et eksternt, de er billige og så kan du tage det med dig
på arbejdet eller over til din moster når du aligevel skal sige
undskyld.

> Min win xp pro kører forbavsende stabilt i betragtning af, hvad jeg kaster
> i hovedet på den.

Alt er relativt, var der en gang en der sagde.

> Jeg ved ikke nok om mac, men kan man selv købe løse
> motherboards, ram og processorer til mac, som man selv kan samle og isætte
> ?

Ja, med hensyn til Ram og Processor, Nej til Motherboards, så vidt jeg
ved. se på: http://www.xlr8yourmac.com/cpucards.html

> [...]
> håbe på, at de har lavet et bluetooth modul, der vil være kompatiblet med
> eksisterende mobilf (T68, S55 etc.) og PDA (Tungsten) ?

Bluetooth er en standart, så her skulle der ikke være problemer.
Men du skal være opmærksom på at udbudet af udstyr der virker til Mac
generelt er mindre end til PC.

> Mit eneste problem vil være, at jeg har behov for at vide, om ting lavet på
> mac excel, mac word og mac photoshop vil være muligt at overføre til min
> stationære pc og arbejde videre med det der.

Ingen problemer, det er bare at smide dem over på den anden maskine og
åbne, vupti

Da du køre XP på din PC og vil komme til at køre OSX på Mac'en så er det
bare at stikke et netværks kabel i maskinerne så kan du overføre al den
data du orker.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 23-01-03 09:07

> [...]

> i hovedet på den. Jeg ved ikke nok om mac, men kan man selv købe løse
> motherboards, ram og processorer til mac, som man selv kan samle og isætte

Prøv en Mac og mærk forskellen.

Såre simpelt.

--
Peter - http://titancity.com/about.html
http://haxor.dk/islamnyt/

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-03 10:59

> [...]
> Min 20,1' TFT skærm er ligeledes lavet i sort/sølv grå finish - og mine
> højttalere er design højttalere fra B&W ligeledes i sølvgrå - OK jeg er

Jeg er pt. PC bruger men skifter lige så snart pengepungen tillader mig at
købe en
PowerBook m. 17" skærm. Personligt synes jeg ikke nogle af de kabinetter der
er
ude til PC'er når Apple til sokkeholderne, men det er jo en smagsag.

> Når folk ser mit arbejdsværelse, så siger de uerfarne brugere - wow det
ser
> flot og stilet ud, og de mere erfarne - wow både tjekket design og total
> tjekket udstyr.

Her er det jeg måske vil støde dig lidt, dem der er erfarne, vil til en G4
sige wow
OS X er bygget på en BSD kerne (hvilket er grunden til mit skift).

> [...]
> nuværende alu tower rummer - nemlig 1 DVD drev, 1 Yamaha SCSI brænder, 1
> Liteon IDE brænder, 5 harddiske, 1 intern Usb læser, 1 diskette drev, 2

Du kan som en anden har svaret vel købe externt?

> De fleste mac folk jeg kender er typisk enten designere, grafikere eller
> uøvede brugere, der vil have et let system, som er let at bruge.

Her er du helt galt på den. Det helt vildt fede ved Mac's OS X er jo netop
at det er
meget let at bruge for dem der bare skal benytte de basale funktioner MEN
hvis man
er interesseret i BSD eller Linux kan man jo afvikle størstedelen på OS X og
så er det
det virkeligt bliver sjovt fordi der så er tale om et OS der egner sig til
den intetanende
bruger men samtidig kan give udfordring til den langhårede nørd.

> [...]
> i hovedet på den. Jeg ved ikke nok om mac, men kan man selv købe løse
> motherboards, ram og processorer til mac, som man selv kan samle og isætte

Igen OS X er BSD baseret så kommer stabilitet vel nærmest af sig selv.

> [...]
> håbe på, at de har lavet et bluetooth modul, der vil være kompatiblet med
> eksisterende mobilf (T68, S55 etc.) og PDA (Tungsten) ?

Forskellen (for mig at se) er at Apple laver en 100% kompromis løs topmodel
modsætning til PC verdenen hvor der skal spinkes og spares pga. den hårde
kunkurrence.

> Mit eneste problem vil være, at jeg har behov for at vide, om ting lavet

> mac excel, mac word og mac photoshop vil være muligt at overføre til min
> stationære pc og arbejde videre med det der.

Jeps det virker - personligt ville jeg installere Openoffice da den er
gratis og
alligevel kompatibel med MS Office (så vidt jeg ved?).

Mvh
Brian Andersen
www.inhotel.dk

Fra : Dr.Ralph

Dato : 23-01-03 22:50

> Her er det jeg måske vil støde dig lidt, dem der er erfarne, vil til en G4
> sige wow
> OS X er bygget på en BSD kerne (hvilket er grunden til mit skift).

Måske mac nørder, men ikke pc nørder, de aner ikke hvad G4 er alligevel :)

> Du kan som en anden har svaret vel købe externt?

Dårligt svar....skulle jeg have alt mit habengut stablet i eksterne
enheder, så ville det se minus smart ud - det ville ligne en nørdet
skrotbunke - og både af design-, plads- og praktiske grunde vil jeg gerne
have så meget udstyr som muligt inde i mit kabinet.

> [...]
> den intetanende
> bruger men samtidig kan give udfordring til den langhårede nørd.

OK, så blev jeg så meget klogere........jeg har en ret stor
bekendtskabskreds, og jeg kender vel under 2 % der bruger mac - og ingen af
de mac brugere er typer der overhovedet ved hvad linux er endsige aner,
hvad der er inde i deres mac kabinet.

> Igen OS X er BSD baseret så kommer stabilitet vel nærmest af sig selv.

Min XP kører som sagt hamrende stabilt.
Jeg smider alskens utility ikke godkendt software på den, og den æder alt
med god appetit.

> Forskellen (for mig at se) er at Apple laver en 100% kompromis løs topmodel
> modsætning til PC verdenen hvor der skal spinkes og spares pga. den hårde
> kunkurrence.

Antallet af pc modeller er sådan ca. 1000 gange større end mac, så det er
jo klart at der er meget junk imellem. Det snedige er så, at finde
kvaliteten blandt det store udbud.
Men enig, for mig ser det ud som om det Apple sender på markedet ganske
enkelt stinker af god kvalitet - i hvert fald designvis.
Det er dette, der tiltrækker mig mod Apple - men meget langsomt...he...he
:)

> Jeps det virker - personligt ville jeg installere Openoffice da den er
> gratis og
> alligevel kompatibel med MS Office (så vidt jeg ved?).

Hvordan er dette openoffice - er det on par med word, excel etc. ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-01-03 00:10

> [...]

> af de mac brugere er typer der overhovedet ved hvad linux er endsige aner,

Jeg kender godt den fornemmelse. Men f.eks. her i gruppen er der godt
nok nogle Unix-eksperter og nogen der ved, hvad der er inde i
kabinetterne. Så der er skam også nørder og eksperter blandt
Mac-brugerne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Thau-Knudsen

Dato : 24-01-03 16:36

Hej Dr. Ralph.

> [...]

> i virkligheden ikke er mere mærkevare end min gamle moster (undskyld
> Moster). Rigtige pcnørder samler selv deres pc med de ypperste bestanddele

(...)

> [...]
> nuværende alu tower rummer - nemlig 1 DVD drev, 1 Yamaha SCSI brænder, 1
> Liteon IDE brænder, 5 harddiske, 1 intern Usb læser, 1 diskette drev, 2

Det er nok noget af det eneste, jeg savner ved en Mac: at kunne bygge
den selv lige som det kan gøres i PC-verdenen. Jeg misunder dig.

(...)

> Mit eneste problem vil være, at jeg har behov for at vide, om ting lavet på
> mac excel, mac word og mac photoshop vil være muligt at overføre til min
> stationære pc og arbejde videre med det der.

Ja, hvis du bruger programmer af nogenlunde samme alder (f. eks. Word 98
til Macintosh og Word 2000 til Windows). Husk at forsyne dine filer fra
Mac-platformen med DOS-efternavne (.doc, .psd og så videre) -- så går
det helt automatisk med at åbne dem i Windows.

Held og lykke med din G4.

Erik Thau-Knudsen
http://homepage.mac.com/erik_thau_knudsen/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-01-03 18:01

"Dr.Ralph" wrote:

> ............cut....................... - dette er IKKE,
> og jeg gentager IKKE, ment som en mac VS PC diskussion.

begin Hvorfor poster du så en meggalang forherligelse
af din PC's lyksaglighedder, hvis jeg interesserede mig
for at læse om windåser, så abonnerede jeg nok på nogle
grupper, der handler om den platform.

Hvis din news-klient opfatter dette som et attachment,
så skyldes det at du anvender et ringe program, der nok
stammer fra Mikro$oft....
end

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Neumann [8260~

Dato : 27-01-03 17:35

Nogen vil gerne køre gammel Opel som de med masser af udstyr og lakering får
til at syne af mere end den er.
Andre køber bare en standard Mercedes som har alt , men ikke vækker så meget
opsigt som en "brian" Opel, med mindre man er rigtig "kender".

Thomas

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-01-03 08:01

> Thomas

Godt du havde smileyen med, for ellers har jeg ikke meget respekt for det
indlæg :(

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph