Mine fisk føder kun hunner???
Fra : Tine Krogh

Dato : 22-01-03 23:24

Hej

Jeg har en del ungefødende fisk, guppyer i ét akvarie
og sejlfinnemolly, platyer og sværdragere i et andet.

Mine fisk trives og føder masser af unger, men KUN hunner.

Er der nogen, der har en forklaring??

Venlig hilsen Tine

Fra : timmy_

Dato : 23-01-03 01:59

"Tine Krogh" <tine@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> og sejlfinnemolly, platyer og sværdragere i et andet.
>
> Mine fisk trives og føder masser af unger, men KUN hunner.

Holder player selv og de føder klart flere hunner enn hanner, men det tar
veldig lang tid før fiskene blir hanner. Ofte vokser de seg nesten helt til
voksen størrelse før de plutselig får genopodie. Har tatt så lang tid som et
halvt år her.

Fra : Tine Krogh

Dato : 23-01-03 17:37

timmy_ wrote:

> [...]
> veldig lang tid før fiskene blir hanner. Ofte vokser de seg nesten helt
> til voksen størrelse før de plutselig får genopodie. Har tatt så lang tid

Mon det samme også gælder for sejlfinnemolly?
Jeg må vente og se i hvert fald.

Fra : Nette

Dato : 23-01-03 14:59

"Tine Krogh" wrote in message
> [...]
> og sejlfinnemolly, platyer og sværdragere i et andet.
>
> Mine fisk trives og føder masser af unger, men KUN hunner.

Jeps.
Også langt de fleste opdrættere får hunner. Det koster nemlig meget mere i
størm og sætte deres kæmpe store akvariumer op i varmegrader

Fisk har det ligesom mennesker: Hunnerne har mere fedt og kan derfor klare
lavere temperaturer end hannerne.
Hunner skulle f.eks. yngles ved 22-23 grader, hvor hanner først yngles ved
24-26 grader eller sådan noget i den stil. De følger blot de biologiske
"regler".

Nette

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-01-03 16:01

Nette <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e2ff4fb$0$2555$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]

> 24-26 grader eller sådan noget i den stil. De følger blot de biologiske

Det er da vist ikke helt rigtigt!!

Inden for herpetologien, er det korrekt at ved en lav temperatur kommer
der flere hunner end hanner.
Men at det også skulle være tilfældet med fisk, har jeg aldrig hørt, og
har heller ikke selv oplevet dette.

At hunnerne har mere fedt er vist heller ikke helt korrekt!! Det vil jeg
da meget se nogle henvisniger til!
Hunnerne kan da heller ikke klare lavere temperaturer end hannerne, da
fisk er vekselvarmede har fedt heller ingen betydning for om den kan
overleve en lavere temperatur end hannen.

Der er iøvrigt en fordel fra naturens side ved at lade flere hunner blive
"født" da hunnen bærer på æg/unger
og derfor ikke kan avle i det tidsrum, hvorimod hannen kan parre sig med
utalige i samme tidrum.

Carsten

Fra : Peter Rødsgaard

Dato : 23-01-03 16:21

Jeg har læst en artikkel engang, hvori der blev redegjort for kønsratioen i
forhold til vandets PH-værdi i fødselsøjeblikket for sværdrager og platy.
Lav PH = hanner (ca. 6), og høj PH=hunner (ca 7,5), og imellem de to
PH-værdier var der en spredning afhængig af hvor tæt man var på den høje og
den lave PH-værdi.

Hilsen Peter Jensen

Fra : Plesner

Dato : 23-01-03 21:45

> [...]
> 7,5), og imellem de to PH-værdier var der en spredning afhængig af
> hvor tæt man var på den høje og den lave PH-værdi.

Jeg skrev en artikel til Poecilias medlemsblad om netop det emne for 3½ år
siden (1999 - nr. 4). Hos en population af den almindelige sværddrager kom
der 100 % hanner ved en pH på 6,2, mens der kom 98,5 % hunner ved en ph på
7,8. Man har ikke konstateret sammenhæng mellem kønsfordeling og temperatur
hos en eneste af de 4 arter, denne tråd startede med at omhandle (guppy,
sejlfinnemolly, sværddrager og platy), men det er til gengæld konstateret
hos Poeciliopsis lucida, som er en anden ungefødende tandkarpe. Hos
specielt sværddragere kan hannerne også være meget længe om at udvikle
hanlige karakteristika - nogle gange er der kun en enkelt fuldt udviklet
han i akvariet.

Plesner

Fra : Peter Rødsgaard

Dato : 23-01-03 23:26

Hej Plesner

Har du selv udført forsøgene eller har du læst samme artikel som jeg. Jeg
læste det for ca. 10 år siden i et udenlandsk tidskrift.

Hilsen Peter

Fra : Plesner

Dato : 23-01-03 23:36

> Har du selv udført forsøgene eller har du læst samme artikel som jeg.
> Jeg læste det for ca. 10 år siden i et udenlandsk tidskrift.

I forbindelse med en artikel angående eksterne faktorers indvirkning på
forskellige ungefødende tandkarper, refererede jeg til Meffe & Snelson
"Ecology & Evolution of Livebearing Fishes", hvor omtalte forsøg er
beskrevet.

Artiklen var generelt set skrevet for at påvise, at vi slet ikke kan undgå
at påvirke vores akvariefisk, uanset om vi vil det eller ej.

Plesner

Fra : Nette

Dato : 23-01-03 17:46

"Carsten Gall" wrote in message news:b0p04g$1s6l$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> der flere hunner end hanner.
> Men at det også skulle være tilfældet med fisk, har jeg aldrig hørt, og

Well, jeg spurgte en gammel fiskemand, og han svarede at det var nøjagtig
det samme som med menesker: Hannerne krævede mere varme. Så jeg gik ud fra,
at der var tale om spæklag eller sådan noget. Thats it.

Nette

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-01-03 17:55

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]

[Cut: Forholdet mellem hunner og hanner afhænger af temp.]

> [...]
> der flere hunner end hanner.
> Men at det også skulle være tilfældet med fisk, har jeg aldrig hørt, og

Jo, den er god nok - endda er forholdet ret udbredt. Prøv at søge på
'Streussmann og Patino' i google - de har lavet nogle undersøgelser (godt
nok på nogle andre fisk), hvor sammenhængen er endog meget udtalt.
Også akvarister kender dette fænomen. Da jeg i sin tid producerede
sejlfinnefisk (tæt beslægtet med den alm. Molly) skulle der helt klart fyres
op under baljen, for at få et fornuftigt forhold. Jeg kan ikke huske det med
sikkerhed, men jeg mener at vi opdrættede dem ved omkring 29 grader for at
få hanner.
Også apistogrammaopdrættere kender fænomenet (mon ikke der er noget på 'the
Krib' om dette).

> At hunnerne har mere fedt er vist heller ikke helt korrekt!! Det vil
jeg
> da meget se nogle henvisniger til!

Næh - den tror jeg heller ikke på.

vh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-01-03 20:52

Jan Bøgh <jan@boegh._X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b0p6h6$c2c$1@sunsite.dk...
> [...]
> få hanner.
> Også apistogrammaopdrættere kender fænomenet (mon ikke der er noget på

Ok! Jeg giver mig! Men som jeg også skrev, så har jeg ikke selv oplevet
det, og som du ved har jeg
opdrættet en hel del fisk gennem årene.

Carsten

Fra : Martin Heller

Dato : 23-01-03 23:59

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
> få hanner.
> Også apistogrammaopdrættere kender fænomenet (mon ikke der er noget på

Jeg har oplevet samme fænomen hos kribensis da jeg for nogle år siden
havde en del af dem. Derimod har jeg ikke set det hos de tanganyikaer, som
jeg har holdt i de seneste par år.

Fra : Tine Krogh

Dato : 23-01-03 17:36

Nette wrote:

> [...]
> 24-26 grader eller sådan noget i den stil. De følger blot de biologiske

Det lyder slet ikke så tosset. Før i tiden fødte fiskene også hanner, men
for nogle måneder siden satte jeg temperaturen ned i begge akvarier, da jeg
havde opdaget, at guppyerne ikke så let fik svamp ved 22-23 grader.
Før var temperaturen på ca 25-26 grader.
Så må jeg da vist hellere fyre lidt bedre, i et stykke tid, og se om det
hjælper.

1000 tak for alle svar.

Fra : Sinan Tamer

Dato : 23-01-03 22:14

læs og lær
http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/ph_sex.html

Hilsen Sinan

Fra : Plesner

Dato : 23-01-03 23:43

> læs og lær
> http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/ph_sex.html

Interessant artikel. Men konklussionen behøver ikke nødvendigvis være den
samme med ungefødende tandkarper - ikke at det er umuligt, men der er
desværre kun lavet relativt få forsøg desangående med denne gruppe af fisk.

Plesner

Fra : Pernille Impey

Dato : 24-01-03 02:10

"Plesner" <you@wish.net> wrote in message

> [...]
> samme med ungefødende tandkarper - ikke at det er umuligt, men der er
> desværre kun lavet relativt få forsøg desangående med denne gruppe af

Meget interessant artikel ja.
Det forekommer mig at der er en vis biologisk fornuft i at varierende
vandparametre giver forskellig kønsfordeling i kuldene. I naturen er der
næsten ikke to steder hvor vandet er helt ens. pH og hårdheden varierer med
forskellig geologisk undergrund og beplantning mm og temperaturen er
forskellig alt efter årstiden og hvor meget sol der er, temperaturen i
vandet fra tilløbende vandløb osv. Eftersom forskellige par som regel yngler
lidt forskellige steder under lidt forskellige forhold får det ene par flest
hanner og det andet par flest hunner. Dette gør at flertallet af ungerne fra
hvert kuld nødvendigvis må finde en partner fra et andet sted og et andet
kuld at få unger med og dermed er den genetiske variation "sikret". Hvis
alle kuld var halvt af hvert køn vil der ikke være "grund til" at bruge
energi på at søge en partner et andet sted og resultatet kunne blive en
indavlet bestand.
Bemærk: Det er kun en teori og det er min egen. Men det er en mulig
forklaring. (virker bedst for pardannende fisk).

PI