|
| Er de filmhadere eller hvad ? Fra : Peter Lind |
Dato : 22-01-03 14:57 |
|
Der er meget jeg ikke kan forstå...
Måske er der nogle her i gruppen, der kan hjælpe mig, måske kan jeg bare få
lov til at lufte min vrede en smule.
Her er en liste over de ting jeg har svært ved at forstå mht visningen af
film her i landet (måske er det ligesådan i andre lande - det ved jeg ikke,
jeg har ikke været der)
TV (måske hører disse punkter ind under medier.tv, jeg beklager hvis jeg
støder nogle)
1. Hvorfor skal en eller anden speaker ævle løs om hvad der bliver sendt
næste onsdag, lige når filmen er slut ? Gang på gang på gang har man siddet
og set en trist film, og tror at man kan få lov til at pudse næse og sidde
og sunde sig lidt under slut-teksterne, men nej, istedet skal man høre på en
overgearet speaker fortælle at i næste uge kommer der et program med
håndboldpigerne, og popstars, og i morgen sender de en amerikansk serie.
Hvorfor ? Tror de at vi aldrig mere gider se deres skide kanal, hvis de ikke
skynder sig at råbe op om den midt i filmen ? Selv DR2, der ellers plejede
at være sådan en god filmkanal er begyndt på det - hvorfor ??
2. Ufattelig mange film bliver stadig vist i pan-scan - hvorfor det ? Kan
folk ikke tåle de sorte striber, har de ikke råd til et wide-screen fjernsyn
? Hvorfor ikke sende filmene i sort/hvid og mono, for de folk der stadig
ikke har opgraderet deres gamle tv ? (Jeg har selv et 21" mono, ganske vist
med farver)
3. Rigtig gode film bliver oftest sendt onsdag nat, kvart over 1, fra DR-2.
Hvorfor ikke sende film i prime-time ? Vi var rigtig mange, der så vildt
meget DR under strejken, fordi man var så dejlig fri for 19-direkte og andet
ligegyldigt tv, men kunne se nogle (til tider) gode gamle film.
Biografer
1. Hvorfor skal man betale gebyr for at bestille billetter over telefonen
eller nettet, mens det er gratis at købe dem en måned i forvejen ? Er det
for at sikre sig at man ikke undlader at afhente bestilte billetter ? Hvor
mange andre end mig benytter mig af tricket med at bestille billetterne,
undlade at afhente dem, og spørge i billetlugen om man ikke kan købe nogle
af de uafhentede billetter ?
2. Hvorfor er der ikke holdere til ens cola i ret mange biografer ? Kan det
ikke lade sig gøre at efter-montere, eller er de bare ligeglade med deres
fedtede gulv ?
3. Man opfordres vistnok (jeg kan ikke huske det) til at smide sine popcorn
og slikposer i skraldespanden, istedet for bare at lade dem stå. Hvorfor er
der ikke skraldespande i ret mange biografsale, og hvorfor har så mange de
åndsvage 'engelske-postkasser' hvor et sammenpresset tomt popcornsbæger ikke
engang kan presses ind ?
4. Fokus - er der ikke længere operatører i biograferne ? Eller er de bare
ligeglade med billedkvaliteten ? Hvorfor er mindre sete film altid mere
slidte, ridsede og ufokuserede end de store ? Filmrullerne burde da holde
sig bedre af ikke at blive brugt, eller man kæler måske mere for de dyre
film ?
DVD
1. Hvorfor er der så mange DVD'ere hvor man ikke kan slå underteksterne fra
? Tror importøren at vi vil piratkopiere dem, eller paralleleksportere
danske DVD'ere til østeuropa, hvis man kunne slå underteksterne helt fra ?
Er de overhovedet klar over hvor svært det er at se en film med Directors
Commentary, mens der kører undertekster løs med en dialog man ikke kan høre
?
2. Hvorfor er der så mange danske film uden undertekster ? Går man
automatisk ud fra at det eneste publikum til de film har perfekt hørelse og
forstår dansk helt uden problemer ? Hvad med de hørehæmmede ? Hvad med
svenskerne ? Og hvorfor skriver man bag på æsken at der er undertekster, når
der ikke er ? (Eks. Anja og Viktor)
3. Hvorfor er der så mange film, hvor man skal vælge land, inden man kan se
filmen ? Man skal oftest alligevel vælge undertekster og lyd. Og menuen er
alt for sjældent på dansk. Tror de at vi får et kick ud af at trykke på et
dansk flag for at se filmen ?
4. Hvorfor så mange Warnings og trusler om at man ikke må vise filmen til
nogen andre, før man kan få lov til at se filmen. Tror de at det afholder
piratkopister fra at kopiere filmene, og tror de at vi andre fornøjes ved at
skulle læse advarsler på 18 sprog vi ikke forstår, før vi kan se vores film
?
5. Hvorfor laver man film med dansk tale og norske undertekster, eller vice
versa. Hvorfor tvinger man folk til at vælge land i starten af menuen, og
derefter begrænser deres muligheder for at kombinere. (Eks. Fukssvansen)
6. Hvorfor er man nødt til at fjerne så meget på Region2 udgivelserne,
fylder dansk tekstning virkelig den plads, som 5.1 lydsporet, directors
commentary, deleted scenes, storyboard comparisons, og den slags fyldte ?
Hvorfor må vi ikke få film med ekstraudstyr og danske tekster ? Bare på
filmen i det mindste ?
7. Hvorfor er der iøvrigt så sjældent danske tekster på ekstra-materialet ?
Kan alle film-interesserede høre engelsk uden problemer ?
8. Hvorfor er Region 2 tit dyrere end Region 1, på trods af at der er færre
materialer ? Koster det virkelig så meget at knalde nogle tekster på, sætte
et klistermærke med et dansk flag på bagsiden, og fjerne alle ekstra
materialer ?
9. Hvorfor må forretninger ikke importere Region 1 DVD'ere og sælge dem til
de forbrugere, der hellere vil have ekstra materialer end danske tekster, nu
vi er tvunget til at vælge ?
Dette er blot nogle af de ting jeg simpelthen ikke kan forstå - hvis der er
nogle der kan give mig nogle forklaringer, så på forhånd tak - hvis der er
nogle, der mener at jeg er et irriterende brokhovede, så har de sikkert ret.
Med venlig hilsen
Peter Lind
| |
Mark Thomas Gazel (22-01-2003)
| Kommentar Fra : Mark Thomas Gazel |
Dato : 22-01-03 16:12 |
|
Peter Lind <peterlind@hotmail.com> skrev:
> Der er meget jeg ikke kan forstå...
>
> Måske er der nogle her i gruppen, der kan hjælpe mig, måske kan jeg
> bare få lov til at lufte min vrede en smule.
> Her er en liste over de ting jeg har svært ved at forstå mht
> visningen af film her i landet (måske er det ligesådan i andre lande -
> det ved jeg ikke, jeg har ikke været der)
>
> TV (måske hører disse punkter ind under medier.tv, jeg beklager hvis
> jeg støder nogle)
> 1. Hvorfor skal en eller anden speaker ævle løs om hvad der bliver
> sendt næste onsdag, lige når filmen er slut ? Gang på gang på gang
> har man siddet og set en trist film, og tror at man kan få lov til at
> pudse næse og sidde og sunde sig lidt under slut-teksterne, men nej,
> istedet skal man høre på en overgearet speaker fortælle at i næste
> uge kommer der et program med håndboldpigerne, og popstars, og i
> morgen sender de en amerikansk serie. Hvorfor ? Tror de at vi aldrig
> mere gider se deres skide kanal, hvis de ikke skynder sig at råbe op
> om den midt i filmen ? Selv DR2, der ellers plejede at være sådan en
> god filmkanal er begyndt på det - hvorfor ??
Det er det der med et fint ord kaldes "flow". Der skal ikke være lange
pauser mellem udsendelserne, fordi det er en dårlig ting. I virkeligheden
handler det om, at stationerne vil gøre hvad som helst for at seerne ikke
skifter kanal.
> 2. Ufattelig mange film
> bliver stadig vist i pan-scan - hvorfor det ? Kan folk ikke tåle de
> sorte striber, har de ikke råd til et wide-screen fjernsyn ? Hvorfor
> ikke sende filmene i sort/hvid og mono, for de folk der stadig ikke
> har opgraderet deres gamle tv ? (Jeg har selv et 21" mono, ganske
> vist med farver) 3. Rigtig gode film bliver oftest sendt onsdag nat,
> kvart over 1, fra DR-2. Hvorfor ikke sende film i prime-time ? Vi var
> rigtig mange, der så vildt meget DR under strejken, fordi man var så
> dejlig fri for 19-direkte og andet ligegyldigt tv, men kunne se nogle
> (til tider) gode gamle film.
Panscan er en underlig ting. Åbenbart forventer seerne at det skal være i
4/3. Eller også er det billigere at indkøbe. Det er et uvæsen, men DR viser
i det mindste gode takter til at ville gå væk fra det.
Hvad der ligger til grund for det der vises i prime time er mig en gåde. Det
må være det der giver flest seere, men det gør også, at det hovedsagligt er
familien kakkelbord-programmer (quizzer, Linie 3 osv.) og ikke gode film,
selvom jeg vil mene, at alle kan have interesse i en god film. Faktisk tror
at gamle klassikere vil være et stort hit hos de fleste: Hitchcock, Den 3.
mand, westerns o.lign., men hvad ved jeg.
> Biografer
> 1. Hvorfor skal man betale gebyr for at bestille billetter over
> telefonen eller nettet, mens det er gratis at købe dem en måned i
> forvejen ? Er det for at sikre sig at man ikke undlader at afhente
> bestilte billetter ? Hvor mange andre end mig benytter mig af tricket
> med at bestille billetterne, undlade at afhente dem, og spørge i
> billetlugen om man ikke kan købe nogle af de uafhentede billetter ?
Gebyret undrer også mig.
> 2. Hvorfor er der ikke holdere til ens cola i ret mange biografer ?
> Kan det ikke lade sig gøre at efter-montere, eller er de bare
> ligeglade med deres fedtede gulv ?
En holder i armlænet giver vel færre sæder. Ellers kan jeg heller ikke helt
se logikken.
> 3. Man opfordres vistnok (jeg kan ikke huske det) til at smide sine
> popcorn og slikposer i skraldespanden, istedet for bare at lade dem
> stå. Hvorfor er der ikke skraldespande i ret mange biografsale, og
> hvorfor har så mange de åndsvage 'engelske-postkasser' hvor et
> sammenpresset tomt popcornsbæger ikke engang kan presses ind ?
Det er også til grin. Det skal nu også tilføjes, at mange biografgængere er
nogen svin og pisseligeglade.
> 4. Fokus - er der ikke længere operatører i biograferne ? Eller er de
> bare ligeglade med billedkvaliteten ? Hvorfor er mindre sete film
> altid mere slidte, ridsede og ufokuserede end de store ? Filmrullerne
> burde da holde sig bedre af ikke at blive brugt, eller man kæler
> måske mere for de dyre film ?
Jeg giver fortabt.
--
Mark
www.MandeZonen.dk - Når du er træt af Tidens Kvinder
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.
Få artiklerne på dit site: http://www.mandezonen.dk/overskrifter.php4
| |
Dan (22-01-2003)
| Kommentar Fra : Dan |
Dato : 22-01-03 16:31 |
|
> I virkeligheden
> handler det om, at stationerne vil gøre hvad som helst for at seerne ikke
> skifter kanal.
Så skulle de sgu' fjerne reklamerne!
For jeg skifter konsekvent kanal, når der kommer en reklame - uanset, hvor go' filmen er!
Jeg gider ganske simpelt ikke spilde min tid på det lort!
Enten fanger jeg noget mindst ligeså interessant på en af de andre 40 kanaler, eller også er reklamen væk, når jeg endelig vender tilbage til kanalen.
Reklamer er simpelthen det ondeste lort, der er kommet ind i TV'et - især dem midt i udsendelserne - så har kanalen tabt mig som seer!
mvh.,
Dan
| |
Morten DH (23-01-2003)
| Kommentar Fra : Morten DH |
Dato : 23-01-03 19:11 |
|
"Dan" <me@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
news:3e2eb939$0$13228$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
For jeg skifter konsekvent kanal, når der kommer en reklame - uanset, hvor
go' filmen er!
Jeg gider ganske simpelt ikke spilde min tid på det lort!
Enten fanger jeg noget mindst ligeså interessant på en af de andre 40
kanaler, eller også er reklamen væk, når jeg endelig vender tilbage til
kanalen.
Jeg gør enten som dig, bruger reklame blokkene til at gå på toilettet, hente
flere popkorn osv (efter at have skruet ned for lyden selvom de påstår der
ikke skrues op under reklamerne) eller også optar jeg filmen og ser den
senere kan ikke holde ud at kigge på reklamer...
| |
Mark Thomas Gazel (23-01-2003)
| Kommentar Fra : Mark Thomas Gazel |
Dato : 23-01-03 19:35 |
|
Morten DH <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev:
> For jeg skifter konsekvent kanal, når der kommer en reklame -
> uanset, hvor go' filmen er!
> Jeg gider ganske simpelt ikke spilde min tid på det lort!
> Enten fanger jeg noget mindst ligeså interessant på en af de andre
> 40 kanaler, eller også er reklamen væk, når jeg endelig vender
> tilbage til kanalen.
>
> Jeg gør enten som dig, bruger reklame blokkene til at gå på
> toilettet, hente flere popkorn osv (efter at have skruet ned for
> lyden selvom de påstår der ikke skrues op under reklamerne) eller
> også optar jeg filmen og ser den senere kan ikke holde ud at kigge på
> reklamer...
Der er vel ingen der gider reklamer og jeg gør det samme. Men der vel heller
ingen af "os", der gider at betale for at se stationerne.
--
Mark
www.MandeZonen.dk - Når du er træt af Tidens Kvinder
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.
Få artiklerne på dit site: http://www.mandezonen.dk/overskrifter.php4
| |
Morten DH (24-01-2003)
| Kommentar Fra : Morten DH |
Dato : 24-01-03 18:48 |
|
"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b0pceu$s2ema$1@ID-96011.news.dfncis.de...
> Der er vel ingen der gider reklamer og jeg gør det samme. Men der vel
heller
> ingen af "os", der gider at betale for at se stationerne.
Igen er vi enige, jeg synes det er mere end rigeligt med licensen og evt.
abonnement til en antenneforening...
| |
Claus Sørensen (26-01-2003)
| Kommentar Fra : Claus Sørensen |
Dato : 26-01-03 11:38 |
|
Morten DH wrote:
> "Dan" <me@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e2eb939$0$13228$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> For jeg skifter konsekvent kanal, når der kommer en reklame - uanset,
> hvor
> go' filmen er!
> Jeg gider ganske simpelt ikke spilde min tid på det lort!
> Enten fanger jeg noget mindst ligeså interessant på en af de andre 40
> kanaler, eller også er reklamen væk, når jeg endelig vender tilbage til
> kanalen.
>
> Jeg gør enten som dig, bruger reklame blokkene til at gå på toilettet,
> hente flere popkorn osv (efter at have skruet ned for lyden selvom de
> påstår der ikke skrues op under reklamerne)
Det er korrekt, at der ikke skrues op.
Men istedet er reklamerne "boosted" så de i størst muligt omfang køre i det
højest mulige niveau (0db), så derfor virker det som om, der bliver skruet
op.
De herligste hilsner
--
| Claus Sørensen | Jeg vil leve i en verden, hvor al kommunikation
|--------------------| er baseret på frie og åbne standarder, så enhver
| cs@chbs.dk | har friheden til at vælge.
| http://www.chbs.dk | Claus Sørensen, 2001
| |
Rune Zedeler (27-01-2003)
| Kommentar Fra : Rune Zedeler |
Dato : 27-01-03 19:45 |
|
Claus Sørensen wrote:
> Det er korrekt, at der ikke skrues op.
>
> Men istedet er reklamerne "boosted" så de i størst muligt omfang køre i det
> højest mulige niveau (0db), så derfor virker det som om, der bliver skruet
> op.
Det er IKKE korrekt - på TVDK i hvert fald.
Min "#¤%/&)"¤#/)# video (Philips - advarsel - undgå!) har en "#¤/()"#¤%
ide om at den selv vil justere lyden - hver gang lyden bliver for
kraftig skruer den ned - og den skruer aldrig op igen.
Hver gang man optager en film fra TVDK sker der det pudsige at filmen
inden den første reklameblok er optaget kraftigere end filmen efter den
første reklameblok. Dette kan kun skyldes at videoen skruer ned for
lyden i reklameblokken - og dette kan igen kun skyldes, at lyden i
reklameblokken er kraftigere end hvad den har været hidtil. Du er
velkommen til at låne et par videobånd hvor du kan observere fænomenet -
hvis du ikke tror mig.
-Rune
| |
Peter Brandt Nielsen (22-01-2003)
| Kommentar Fra : Peter Brandt Nielsen |
Dato : 22-01-03 16:19 |
|
Peter Lind skrev:
> TV (måske hører disse punkter ind under medier.tv, jeg
> beklager hvis jeg støder nogle)
Dine klagepunkter om tv deles af mange, også mig selv. Andre
lande? Det afhænger nok mest af selskab og finansieringsform, men
mange lande viser jo dubbede film, altså film hvor dialogen er
nyindspillet på et nyt sprog.
> 1. Hvorfor skal en eller anden speaker ævle løs om hvad der
> bliver sendt næste onsdag, lige når filmen er slut ?
Forklaringen er, at det giver endnu en mulighed for at reklamere
for programmer - dels programmer der kommer lige om lidt, dels
senere programmer. Og det virker tilsyneladende.
> 2. Ufattelig mange film bliver stadig vist i pan-scan - hvorfor
> det ? Kan folk ikke tåle de sorte striber, har de ikke råd til
> et wide-screen fjernsyn ?
Dele af befolkningen foretrækker åbenbart for en stor dels
vedkommende, at billedet fylder hele skærmen på deres
4:3-fjernsyn. Jeg både håber og tror, at bevidstheden om
widescreen-visningers fordele er blevet mere udbredte, både hos
seerne og hos tv-stationerne.
> 3. Rigtig gode film bliver oftest sendt onsdag nat, kvart over
> 1, fra DR-2. Hvorfor ikke sende film i prime-time?
Det gør de jo ikke sjældent, men det er for ofte, at prime
time-filmene er rigtig dårlige.
--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk
| |
Mark Høserich (22-01-2003)
| Kommentar Fra : Mark Høserich |
Dato : 22-01-03 21:43 |
|
>
> Det gør de jo ikke sjældent, men det er for ofte, at prime
> time-filmene er rigtig dårlige.
Desværre sker der en svipser en gang imellem, bør jeg nævne Airbud :)
M<a>RK
| |
MaMa (22-01-2003)
| Kommentar Fra : MaMa |
Dato : 22-01-03 17:27 |
|
Lad mig kaste lidt brænde på bålet hvad biograferne angår:
1: Den med fokus hidser jeg mig også tit op over. Jeg synes især det er
teksterne det er galt med.
2: Lyden volder også tit problemer. Et par gange har jeg siddet gennem en
hel film og været irriteret over at sidemanden trak været. SÅ skru dog op!
En anden ting er de her små THX-film som tydeligvis er lavet for
imponade-effekten. Det sjove går bare af det, når man kan høre at en eller
anden er i gang med at fidle med lyden imens de bliver afspillet. Og sidst,
hvad lyden angår, så bliver der ofte spillet for højt. Ikke at jeg ikke kan
klare det, men anlæggene kan tit ikke. Det kan selvfølgelig også være
indspliningen af lyden, der er for dårlig og forvrænget.
3: Nordisk films hjemmeside er ret tit nede og flere gange har jeg prøvet at
få
forkerte billetter. Det kan være til andre sæder end bestilt eller til en
helt anden dag.
4: Og så har jeg gemt det mest irriterende, som samtidig må være det
letteste at ændre, til sidst. Vedkommende som skal åbne dørene for
tilskuerne efter filmen har det med at komme ind i salen nogle minutter før
filmen slutter. Det betyder ikke altid noget, men i mange tilfælde vil jeg
helst selv finde ud af hvornår det er slut. Så vent dog.
Martin.
| |
Jens Thomsen (22-01-2003)
| Kommentar Fra : Jens Thomsen |
Dato : 22-01-03 18:23 |
|
"MaMa" <martin@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3e2ec63f$0$165$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Lad mig kaste lidt brænde på bålet hvad biograferne angår:
>
> 1: Den med fokus hidser jeg mig også tit op over. Jeg synes især det er
> teksterne det er galt med.
Torben Simonsen har forklaret det udførligt før her i gruppen (søg evt. via
google). SVJH er problemet, at teksterne ikke befinder sig i samme lag som
filmen, og derfor kan det ikke lade sig gøre at få begge dele fuldstændigt
skarpe. Man må nøjes med et kompromis.
MVH
Jens
| |
Torben Simonsen (22-01-2003)
| Kommentar Fra : Torben Simonsen |
Dato : 22-01-03 18:18 |
|
"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> writes:
> "MaMa" <martin@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e2ec63f$0$165$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > Lad mig kaste lidt brænde på bålet hvad biograferne angår:
> >
> > 1: Den med fokus hidser jeg mig også tit op over. Jeg synes især det er
> > teksterne det er galt med.
>
> Torben Simonsen har forklaret det udførligt før her i gruppen (søg evt. via
> google). SVJH er problemet, at teksterne ikke befinder sig i samme lag som
> filmen, og derfor kan det ikke lade sig gøre at få begge dele fuldstændigt
> skarpe. Man må nøjes med et kompromis.
Jeps, mit indlæg fra dengang ligger her:
http://groups.google.com/groups?selm=m3u2f2tvg7.fsf%40pc115235.stofanet.dk
Måske er der deltagere her i gruppen, der arbejder med laser-teksning,
som kan supplere? Tenz?
--
-- Torben.
| |
Ole Trabjerg (26-01-2003)
| Kommentar Fra : Ole Trabjerg |
Dato : 26-01-03 09:54 |
|
"MaMa":
> > Lad mig kaste lidt brænde på bålet hvad biograferne angår:
> >
> > 1: Den med fokus hidser jeg mig også tit op over. Jeg synes især det er
> > teksterne det er galt med.
Jens Thomsen:
> Torben Simonsen har forklaret det udførligt før her i gruppen (søg evt. via
> google). SVJH er problemet, at teksterne ikke befinder sig i samme lag som
> filmen, og derfor kan det ikke lade sig gøre at få begge dele fuldstændigt
> skarpe. Man må nøjes med et kompromis.
Jeg vil bare lige benytte lejligheden til at rose operatørerne i
"Øst for Paradis" - de er altid omhyggelige med at stille skarpt!
http://paradisbio.dk
mvh
Ole Trabjerg
| |
Rune Zedeler (27-01-2003)
| Kommentar Fra : Rune Zedeler |
Dato : 27-01-03 19:52 |
|
Ole Trabjerg wrote:
> Jeg vil bare lige benytte lejligheden til at rose operatørerne i
> "Øst for Paradis" - de er altid omhyggelige med at stille skarpt!
Jeg har nu haft et par ikke så heldige oplevelser i ØFP. Billedet står
som regel skarpt, ja, men til gengæld har jeg været ude for at det har
stået meget skævt. Iøvrigt er lærrederne i øfp (i de små sale, i hvert
fald) ikke maskerede - så kanten af billedet står meget uldent hvis
billedet har et andet format end lærredet.
Men bortset fra det er ØFP en god biograf, - enig!
-Rune
| |
Mark Høserich (22-01-2003)
| Kommentar Fra : Mark Høserich |
Dato : 22-01-03 22:00 |
|
> Biografer
> 1. Hvorfor skal man betale gebyr for at bestille billetter over
> telefonen eller nettet, mens det er gratis at købe dem en måned i
> forvejen ? Er det for at sikre sig at man ikke undlader at afhente
> bestilte billetter ? Hvor mange andre end mig benytter mig af tricket
> med at bestille billetterne, undlade at afhente dem, og spørge i
> billetlugen om man ikke kan købe nogle af de uafhentede billetter ?
Ligesom relativitetsteorien er der kun få mennesker der kan forstå gebyres
nødvendighed.
> DVD
> 1. Hvorfor er der så mange DVD'ere hvor man ikke kan slå
> underteksterne fra ? Tror importøren at vi vil piratkopiere dem,
> eller paralleleksportere danske DVD'ere til østeuropa, hvis man kunne
> slå underteksterne helt fra ? Er de overhovedet klar over hvor svært
> det er at se en film med Directors Commentary, mens der kører
> undertekster løs med en dialog man ikke kan høre ?
¨Har aldrig været ude for at jeg ikke kan slå underteksterne fra. Har PS 2
og bruger Analog controller 2 til at slå det fra.
> 2. Hvorfor er der så mange danske film uden undertekster ? Går man
> automatisk ud fra at det eneste publikum til de film har perfekt
> hørelse og forstår dansk helt uden problemer ? Hvad med de
> hørehæmmede ? Hvad med svenskerne ? Og hvorfor skriver man bag på
> æsken at der er undertekster, når der ikke er ? (Eks. Anja og Viktor)
Aner det ikke, ejer ikke en eneste dansk udgivelse.
> 3. Hvorfor er der så mange film, hvor man skal vælge land, inden man
> kan se filmen ? Man skal oftest alligevel vælge undertekster og lyd.
> Og menuen er alt for sjældent på dansk. Tror de at vi får et kick ud
> af at trykke på et dansk flag for at se filmen ?
Har også undret mig, mon ikke det har været et krav fra Dansk Folkeparti :)
> 4. Hvorfor så mange Warnings og trusler om at man ikke må vise filmen
> til nogen andre, før man kan få lov til at se filmen. Tror de at det
> afholder piratkopister fra at kopiere filmene, og tror de at vi andre
> fornøjes ved at skulle læse advarsler på 18 sprog vi ikke forstår,
> før vi kan se vores film ?
Ofte får jeg mine 10 millioner warnings, når rulleteksterne er færdige og
skiven kører videre. Jeg ved ikke hvad jeg gør forkert (rigtigt ?)
> 8. Hvorfor er Region 2 tit dyrere end Region 1, på trods af at der er
> færre materialer ? Koster det virkelig så meget at knalde nogle
> tekster på, sætte et klistermærke med et dansk flag på bagsiden, og
> fjerne alle ekstra materialer ?
Der ligger nok nogle udgifter i at specialisere DVD'en til et lille land,
hvor man med de engelske produkter kan masseproducere. Vi er trods alt det
eneste land er taler dansk.
> Dette er blot nogle af de ting jeg simpelthen ikke kan forstå - hvis
> der er nogle der kan give mig nogle forklaringer, så på forhånd tak -
> hvis der er nogle, der mener at jeg er et irriterende brokhovede, så
> har de sikkert ret.
Dine kommentarer er fuldstændigt berettigede, og længe leve den kritiske
forbruger
M<a>RK
| |
ASKF (28-01-2003)
| Kommentar Fra : ASKF |
Dato : 28-01-03 11:34 |
|
Mark Høserich ytrede sig i
<3e2f04a9$0$13163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> med dette:
>> Biografer
>> 1. Hvorfor skal man betale gebyr for at bestille billetter over
>> telefonen eller nettet, mens det er gratis at købe dem en måned i
>> forvejen ? Er det for at sikre sig at man ikke undlader at afhente
>> bestilte billetter ? Hvor mange andre end mig benytter mig af tricket
>> med at bestille billetterne, undlade at afhente dem, og spørge i
>> billetlugen om man ikke kan købe nogle af de uafhentede billetter ?
>
>Ligesom relativitetsteorien er der kun få mennesker der kan forstå gebyres
>nødvendighed.
Hvis jeg nu siger profitmaximering og sikring mod tab, hjælper det så på
forståelsen?
Rent faktisk skal gebyrene blot sikre at biografen får dækket det tab
der er ved de uafhentede billetter (manglende salg), samt den ekstra
lønudgift der er, ved at der møder personale før biografen åbner for
direkte salg ved billetlugen.
At gebyrer, især i banker, så er blevet til en indtægtskilde er så en
anden sag. Jeg tvivler dog på at biograferne har noget videre overskud
på gebyrsiden.
--
Mvh
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
| |
Peter Lind (28-01-2003)
| Kommentar Fra : Peter Lind |
Dato : 28-01-03 14:23 |
|
"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev
> Mark Høserich ytrede sig i
> <3e2f04a9$0$13163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> med dette:
>
> >> Biografer
> >> 1. Hvorfor skal man betale gebyr for at bestille billetter over
> >> telefonen eller nettet, mens det er gratis at købe dem en måned i
> >> forvejen ? Er det for at sikre sig at man ikke undlader at afhente
> >> bestilte billetter ? Hvor mange andre end mig benytter mig af tricket
> >> med at bestille billetterne, undlade at afhente dem, og spørge i
> >> billetlugen om man ikke kan købe nogle af de uafhentede billetter ?
> >
> >Ligesom relativitetsteorien er der kun få mennesker der kan forstå
gebyres
> >nødvendighed.
>
> Hvis jeg nu siger profitmaximering og sikring mod tab, hjælper det så på
> forståelsen?
Nej, tværtimod vil jeg nærmest sige...
> Rent faktisk skal gebyrene blot sikre at biografen får dækket det tab
> der er ved de uafhentede billetter (manglende salg), [ snip ]
Så os der bestiller og afhenter billetter skal betale for dem der bestiller,
men undlader at afhente ? Det ville give mening hvis gebyret skulle betales
i forbindelse med bestillingen, og ikke i forbindelse med afhentningen...
Hvis det skulle svare til en art forsikring, så ville det svare til at de
forsikringstagere der fik skader ikke skulle betale præmie, medens de
skadefri fik forhøjet deres præmie.
Desuden - hvorfor skal dem der bestiller, betale for uafhentede billetter ?
De kan jo blive solgt videre til andre, hvis de ikke er afhentet 45 minutter
inden filmen starter.
Og hvor stor en procentdel af billetterne forbliver egentlig uafhentede ? Og
hvor stor en del er det i forhold til sæder, der aldrig bliver solgt
alligevel ?
> samt den ekstra lønudgift der er, ved at der møder personale
> før biografen åbner for direkte salg ved billetlugen.
Der kræves jo netop ikke noget personale til bestilling over internettet
(hvor størstedelen af bestillingerne trods alt kommer) - og giv mig nu ikke
den med at det er voldsomt dyrt at få udviklet internet-software, det koster
ikke engang det som billet-afriveren skal have i løn.
Desuden er der ikke ret mange biografer hvor man kan bestille billetter uden
for den normale åbningstid.
Hvis man køber og betaler sin billet på stedet, kan man stadig nå at få den
refunderet op til et minut inden filmen starter - uden gebyrer !
Jeg synes stadig ikke at det giver mening. Jeg kan heller ikke komme i tanke
om nogle restauranter hvor det koster gebyr at bestille bord.
> At gebyrer, især i banker, så er blevet til en indtægtskilde er så en
> anden sag. Jeg tvivler dog på at biograferne har noget videre overskud
> på gebyrsiden.
Tja, det kommer jo an på hvordan man ser på det - hvis gebyret ikke betaler
for noget, så er det jo en ren indtægt.
mvh
Peter Lind
-der stadig ikke forstår det. Men heller ikke forstår hvorfor nogle butikker
opkræver VISA gebyr.
| |
Peter B. Juul (28-01-2003)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 28-01-03 15:04 |
|
"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> writes:
> > Rent faktisk skal gebyrene blot sikre at biografen får dækket det tab
> > der er ved de uafhentede billetter (manglende salg), [ snip ]
>
> Så os der bestiller og afhenter billetter skal betale for dem der bestiller,
> men undlader at afhente ?
Nej. Gebyrerne er alene et tiltag, der er lavet for at score kassen.
Det går ud på, at biografen får belagt salen i god tid (uger, måneder)
før forestillingen og det er en god ting for biografen. Og det skal vi
så betale et gebyr for.
Det er ren svindel, intet andet.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.
I speak only 0}._.{0 "The Queen has been meddling with the environment,
for myself. O/ \O and now it's always winter and never Christmas,
Hannukkah, Ramadan, Diwali, Solstice or Tashfest."
| |
Rune Zedeler (28-01-2003)
| Kommentar Fra : Rune Zedeler |
Dato : 28-01-03 17:27 |
|
Peter B. Juul wrote:
> Nej. Gebyrerne er alene et tiltag, der er lavet for at score kassen.
>
> Det går ud på, at biografen får belagt salen i god tid (uger, måneder)
> før forestillingen og det er en god ting for biografen. Og det skal vi
> så betale et gebyr for.
Jamen det er da ikke rigtigt!
Du kan da også købe dine billetter uger/måneder i forvejen nede i selve
biografen - uden at skulle betale gebyr.
Gebyret går til at du har billetterne liggende uden at have betalt for
dem i et stykke tid. Vi kan så godt være enige om, at det er uheldigt,
at det kun er dem, der rent faktisk afhenter sine billetter, der skal
betale gebyret.
Det bedste argument for, at det forholder sig på denne måde, er, at der
er biografer (især i sverige) hvor man kan BETALE sine billetter online
- med dankort - og hvis man gør dette, så er der IKKE NOGET gebyr.
-Rune
| |
ASKF (28-01-2003)
| Kommentar Fra : ASKF |
Dato : 28-01-03 19:14 |
|
Rune Zedeler ytrede sig i <b16avk$836$1@news.net.uni-c.dk> med dette:
>Peter B. Juul wrote:
>
>> Nej. Gebyrerne er alene et tiltag, der er lavet for at score kassen.
>>
>> Det går ud på, at biografen får belagt salen i god tid (uger, måneder)
>> før forestillingen og det er en god ting for biografen. Og det skal vi
>> så betale et gebyr for.
>
>Jamen det er da ikke rigtigt!
>Du kan da også købe dine billetter uger/måneder i forvejen nede i selve
>biografen - uden at skulle betale gebyr.
>Gebyret går til at du har billetterne liggende uden at have betalt for
>dem i et stykke tid. Vi kan så godt være enige om, at det er uheldigt,
>at det kun er dem, der rent faktisk afhenter sine billetter, der skal
>betale gebyret.
Dertil skal også siges at i alm. butikker betaler vi ærlige kunder også
for for det butikstyvene stjæler. I resturationer betaler alle kunder
for den manglende belægning der skyldes at folk ikke dukker op. Den
reelle forskel her ligger i at biograferne er åbne om at det er
tilfældet, netop ved at kræve et gebyr.
>Det bedste argument for, at det forholder sig på denne måde, er, at der
>er biografer (især i sverige) hvor man kan BETALE sine billetter online
>- med dankort - og hvis man gør dette, så er der IKKE NOGET gebyr.
Vi kan nemt blive enige om at det er langt bedre at give mulighed for at
forudbetale, og at der ikke er gebyr ved forudbetalinger, mens de mere
usikre bestillinger fortsat pålægges et gebyr.
--
Mvh
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
| |
Torben Simonsen (28-01-2003)
| Kommentar Fra : Torben Simonsen |
Dato : 28-01-03 19:37 |
|
Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> writes:
> Gebyret går til at du har billetterne liggende uden at have betalt for
> dem i et stykke tid. Vi kan så godt være enige om, at det er uheldigt,
> at det kun er dem, der rent faktisk afhenter sine billetter, der skal
> betale gebyret.
>
> Det bedste argument for, at det forholder sig på denne måde, er, at
> der er biografer (især i sverige) hvor man kan BETALE sine billetter
> online - med dankort - og hvis man gør dette, så er der IKKE NOGET
> gebyr.
Præcis. Der er mange steder i verden (f.eks. også i USA), hvor man kan
forudbetale sine billetter med credit card over nettet og så afhente
billetterne i en ATM, når man ankommer til biografen.
Systemet med at reservere billetter uden at betale noget på selve
reservationstidspunktet, som man er vant til her i Danmark, er faktisk
ikke specielt almindeligt i andre lande.
--
-- Torben.
| |
Martin M. Larsen (23-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin M. Larsen |
Dato : 23-01-03 23:34 |
|
Mange gode punkter; både i indlægget og i svarene.
1. Jeg kan tilslutte mig kritikken af at der speakes oven i
rulleteksterne:
Man har set en god film og regner med at bruge rulletekterne til at
"lande igen", men pludselig dæmpes musikken og speakeren siger:
"Om lidt sender vi programmet "på sprøjten" om Ole Bent, der er
stiknarkoman og aids-ramt på 10. år". BANG! så er man tilbage i
virkeligheden!
Og når de så oven i købet sætter eksempelvis et Papstars-skilt oven i
rulleteksterne, så er det godt nok snart ved at være for meget!
B. Ja, mange biograf-gængere er nogen svin med affaldet. Og der er
muligvis for små/for få skraldespande.
For det fjerde: Jeg købte for nylig Volcano på dvd. På æsken stod der,
at "Ekstra Features" var: interaktive menuer, undertekster på flere
sprog, scenevalg og en original biograftrailer for filmen.
Det vil jeg nærmere kalde for "standardfeatures". Eller hvad mener I?
Og for resten: hvem har opfundet de der dvd-bokse der er halvt af
plastic halvt af pap? Det er for tåbeligt, synes jeg. Derfor køber jeg
aldrig dvd'er der er i sådan en.
sayonara
Martin Mose Larsen
| |
Jens Thomsen (24-01-2003)
| Kommentar Fra : Jens Thomsen |
Dato : 24-01-03 10:19 |
|
"Martin M. Larsen" <INGENmartin.mose.larsen@mailSPAM.dk> skrev i en
meddelelse news:3e306766.6289201@news.tele.dk...
> For det fjerde: Jeg købte for nylig Volcano på dvd. På æsken stod der,
> at "Ekstra Features" var: interaktive menuer, undertekster på flere
> sprog, scenevalg og en original biograftrailer for filmen.
>
> Det vil jeg nærmere kalde for "standardfeatures". Eller hvad mener I?
Jeg vil give dig helt ret. Men du skal også tage dvd'ens alder i
betragtning. Volcano har trods alt et par år på bagen. Det er ikke så
udbredt at skrive længere, men det var det dengang.
> Og for resten: hvem har opfundet de der dvd-bokse der er halvt af
> plastic halvt af pap? Det er for tåbeligt, synes jeg. Derfor køber jeg
> aldrig dvd'er der er i sådan en.
Blame it on Warner Bros.
De har penge i foretagendet og nægter at anvende andet, selvom det meste af
verden hader deres "snapper cases". Den gode nyhed er i det mindste, at de
nu står alene tilbage. De sidste par tilknyttede firmaer, der også holdt
fast i formatet, overgik til "keeper cases" fra og med nytår.
MVH
Jens
| |
Kristian69 (26-01-2003)
| Kommentar Fra : Kristian69 |
Dato : 26-01-03 11:20 |
|
"Peter Lind" skrev d. 22-01-03 14:57 dette indlæg :
> Der er meget jeg ikke kan forstå...
>
> Måske er der nogle her i gruppen, der kan hjælpe mig, måske kan jeg
bare få
> lov til at lufte min vrede en smule.
> Her er en liste over de ting jeg har svært ved at forstå mht visningen
af
> film her i landet (måske er det ligesådan i andre lande - det ved jeg
ikke,
> jeg har ikke været der)
>
> TV (måske hører disse punkter ind under medier.tv, jeg beklager hvis
jeg
> støder nogle)
> 1. Hvorfor skal en eller anden speaker ævle løs om hvad der bliver
sendt
> næste onsdag, lige når filmen er slut ? Gang på gang på gang har man
siddet
> og set en trist film, og tror at man kan få lov til at pudse næse og
sidde
> og sunde sig lidt under slut-teksterne, men nej, istedet skal man høre
på en
> overgearet speaker fortælle at i næste uge kommer der et program med
> håndboldpigerne, og popstars, og i morgen sender de en amerikansk
serie.
> Hvorfor ? Tror de at vi aldrig mere gider se deres skide kanal, hvis
de ikke
> skynder sig at råbe op om den midt i filmen ? Selv DR2, der ellers
plejede
> at være sådan en god filmkanal er begyndt på det - hvorfor ??
> 2. Ufattelig mange film bliver stadig vist i pan-scan - hvorfor det ?
Kan
> folk ikke tåle de sorte striber, har de ikke råd til et wide-screen
fjernsyn
> ? Hvorfor ikke sende filmene i sort/hvid og mono, for de folk der
stadig
> ikke har opgraderet deres gamle tv ? (Jeg har selv et 21" mono, ganske
vist
> med farver)
> 3. Rigtig gode film bliver oftest sendt onsdag nat, kvart over 1, fra
DR-2.
> Hvorfor ikke sende film i prime-time ? Vi var rigtig mange, der så
vildt
> meget DR under strejken, fordi man var så dejlig fri for 19-direkte og
andet
> ligegyldigt tv, men kunne se nogle (til tider) gode gamle film.
>
>
> Biografer
> 1. Hvorfor skal man betale gebyr for at bestille billetter over
telefonen
> eller nettet, mens det er gratis at købe dem en måned i forvejen ? Er
det
> for at sikre sig at man ikke undlader at afhente bestilte billetter ?
Hvor
> mange andre end mig benytter mig af tricket med at bestille
billetterne,
> undlade at afhente dem, og spørge i billetlugen om man ikke kan købe
nogle
> af de uafhentede billetter ?
> 2. Hvorfor er der ikke holdere til ens cola i ret mange biografer ?
Kan det
> ikke lade sig gøre at efter-montere, eller er de bare ligeglade med
deres
> fedtede gulv ?
> 3. Man opfordres vistnok (jeg kan ikke huske det) til at smide sine
popcorn
> og slikposer i skraldespanden, istedet for bare at lade dem stå.
Hvorfor er
> der ikke skraldespande i ret mange biografsale, og hvorfor har så
mange de
> åndsvage 'engelske-postkasser' hvor et sammenpresset tomt
popcornsbæger ikke
> engang kan presses ind ?
> 4. Fokus - er der ikke længere operatører i biograferne ? Eller er de
bare
> ligeglade med billedkvaliteten ? Hvorfor er mindre sete film altid
mere
> slidte, ridsede og ufokuserede end de store ? Filmrullerne burde da
holde
> sig bedre af ikke at blive brugt, eller man kæler måske mere for de
dyre
> film ?
>
>
> DVD
> 1. Hvorfor er der så mange DVD'ere hvor man ikke kan slå
underteksterne fra
> ? Tror importøren at vi vil piratkopiere dem, eller paralleleksportere
> danske DVD'ere til østeuropa, hvis man kunne slå underteksterne helt
fra ?
> Er de overhovedet klar over hvor svært det er at se en film med
Directors
> Commentary, mens der kører undertekster løs med en dialog man ikke kan
høre
> ?
> 2. Hvorfor er der så mange danske film uden undertekster ? Går man
> automatisk ud fra at det eneste publikum til de film har perfekt
hørelse og
> forstår dansk helt uden problemer ? Hvad med de hørehæmmede ? Hvad med
> svenskerne ? Og hvorfor skriver man bag på æsken at der er
undertekster, når
> der ikke er ? (Eks. Anja og Viktor)
> 3. Hvorfor er der så mange film, hvor man skal vælge land, inden man
kan se
> filmen ? Man skal oftest alligevel vælge undertekster og lyd. Og
menuen er
> alt for sjældent på dansk. Tror de at vi får et kick ud af at trykke
på et
> dansk flag for at se filmen ?
> 4. Hvorfor så mange Warnings og trusler om at man ikke må vise filmen
til
> nogen andre, før man kan få lov til at se filmen. Tror de at det
afholder
> piratkopister fra at kopiere filmene, og tror de at vi andre fornøjes
ved at
> skulle læse advarsler på 18 sprog vi ikke forstår, før vi kan se vores
film
> ?
> 5. Hvorfor laver man film med dansk tale og norske undertekster, eller
vice
> versa. Hvorfor tvinger man folk til at vælge land i starten af menuen,
og
> derefter begrænser deres muligheder for at kombinere. (Eks.
Fukssvansen)
> 6. Hvorfor er man nødt til at fjerne så meget på Region2 udgivelserne,
> fylder dansk tekstning virkelig den plads, som 5.1 lydsporet,
directors
> commentary, deleted scenes, storyboard comparisons, og den slags
fyldte ?
> Hvorfor må vi ikke få film med ekstraudstyr og danske tekster ? Bare
på
> filmen i det mindste ?
> 7. Hvorfor er der iøvrigt så sjældent danske tekster på
ekstra-materialet ?
> Kan alle film-interesserede høre engelsk uden problemer ?
> 8. Hvorfor er Region 2 tit dyrere end Region 1, på trods af at der er
færre
> materialer ? Koster det virkelig så meget at knalde nogle tekster på,
sætte
> et klistermærke med et dansk flag på bagsiden, og fjerne alle ekstra
> materialer ?
> 9. Hvorfor må forretninger ikke importere Region 1 DVD'ere og sælge
dem til
> de forbrugere, der hellere vil have ekstra materialer end danske
tekster, nu
> vi er tvunget til at vælge ?
>
>
> Dette er blot nogle af de ting jeg simpelthen ikke kan forstå - hvis
der er
> nogle der kan give mig nogle forklaringer, så på forhånd tak - hvis
der er
> nogle, der mener at jeg er et irriterende brokhovede, så har de
sikkert ret.
>
> Med venlig hilsen
> Peter Lind
>
Jeg er så rørende enig, at jeg takker dig for at have skrevet dette
indlæg. Jeg har selv tit tænkt på det, men nu gjorde du det så. Tak
!!
Ang. biografer: Aabenraa Kino 1 + 2 er to små elendige biografer.
Billetprisen er kr. 55,- - tager man til Kolding Storcenter, hvad vi
ofte gør, i Nordisk biograf, så er billetprisen den samme. Men lyden,
billedet, servicen, forholdende, ALT er 100% i top. Hvorfor lægger man
dog ikke bare en regel der siger, at billetprisen skal svare til
standarten ? Så skulle vi betales for at komme i Kino Aabenraa
Og tag så og giv den irriterende, overfriske speaker fra TV2 (Aner ikke
hvad manden hedder) et andet job i koncernen. Han flår mine nerver i
tråd med hans overfriske ævlen løs konstant.
Peter Lind, tak for dit indlæg. Godt at også andre har dette som
irriterende problem.
Kristian
>
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"
| |
Grandmaster Melle Me~ (26-01-2003)
| Kommentar Fra : Grandmaster Melle Me~ |
Dato : 26-01-03 21:26 |
|
Peter Lind <peterlind@hotmail.com> wrote:
> Der er meget jeg ikke kan forstå...
>
> Måske er der nogle her i gruppen, der kan hjælpe mig, måske kan jeg bare få
> lov til at lufte min vrede en smule.
> Her er en liste over de ting jeg har svært ved at forstå mht visningen af
> film her i landet (måske er det ligesådan i andre lande - det ved jeg ikke,
> jeg har ikke været der)
>
> TV (måske hører disse punkter ind under medier.tv, jeg beklager hvis jeg
> støder nogle)
> 1. Hvorfor skal en eller anden speaker ævle løs om hvad der bliver sendt
> næste onsdag, lige når filmen er slut ? Gang på gang på gang har man siddet
> og set en trist film, og tror at man kan få lov til at pudse næse og sidde
> og sunde sig lidt under slut-teksterne, men nej, istedet skal man høre på en
> overgearet speaker fortælle at i næste uge kommer der et program med
> håndboldpigerne, og popstars, og i morgen sender de en amerikansk serie.
> Hvorfor ? Tror de at vi aldrig mere gider se deres skide kanal, hvis de ikke
> skynder sig at råbe op om den midt i filmen ? Selv DR2, der ellers plejede
> at være sådan en god filmkanal er begyndt på det - hvorfor ??
Den almindlige kommercialicering, det gælder om at holde på "kunderne"
så de ikke forlader butikken mens sluttekserne ruller og den er DR også
faldet for. Desværre!
> 2. Ufattelig mange film bliver stadig vist i pan-scan - hvorfor det ? Kan
> folk ikke tåle de sorte striber, har de ikke råd til et wide-screen fjernsyn
> ? Hvorfor ikke sende filmene i sort/hvid og mono, for de folk der stadig
> ikke har opgraderet deres gamle tv ? (Jeg har selv et 21" mono, ganske vist
> med farver)
TV er tvungen til at bruge den master de får tilsendt af
filmdistributøreren. Jeg har set "kreative" løsninger, som f.eks. at
køre en laserdisk kopi i stedet. Naturligvis er det ikke lovligt!
> 3. Rigtig gode film bliver oftest sendt onsdag nat, kvart over 1, fra DR-2.
> Hvorfor ikke sende film i prime-time ? Vi var rigtig mange, der så vildt
> meget DR under strejken, fordi man var så dejlig fri for 19-direkte og andet
> ligegyldigt tv, men kunne se nogle (til tider) gode gamle film.
Man går ud fra at folk har en videomaskine og kan betjene den.
>
>
> Biografer
> 1. Hvorfor skal man betale gebyr for at bestille billetter over telefonen
> eller nettet, mens det er gratis at købe dem en måned i forvejen ? Er det
> for at sikre sig at man ikke undlader at afhente bestilte billetter ? Hvor
> mange andre end mig benytter mig af tricket med at bestille billetterne,
> undlade at afhente dem, og spørge i billetlugen om man ikke kan købe nogle
> af de uafhentede billetter ?
Nordisk er en stor grim koncern der mener de kan opkræve
bestillingsgebyr og det kan de i kraft af for lidt konkurrence.
> 2. Hvorfor er der ikke holdere til ens cola i ret mange biografer ? Kan det
> ikke lade sig gøre at efter-montere, eller er de bare ligeglade med deres
> fedtede gulv ?
Det vil sikkert være rimeligt dyrt at rengøre stofsæder for cola.
> 3. Man opfordres vistnok (jeg kan ikke huske det) til at smide sine popcorn
> og slikposer i skraldespanden, istedet for bare at lade dem stå. Hvorfor er
> der ikke skraldespande i ret mange biografsale, og hvorfor har så mange de
> åndsvage 'engelske-postkasser' hvor et sammenpresset tomt popcornsbæger ikke
> engang kan presses ind ?
Velsagtens fordi man indkøber standard biografudstyr overalt.
> 4. Fokus - er der ikke længere operatører i biograferne ? Eller er de bare
> ligeglade med billedkvaliteten ? Hvorfor er mindre sete film altid mere
> slidte, ridsede og ufokuserede end de store ? Filmrullerne burde da holde
> sig bedre af ikke at blive brugt, eller man kæler måske mere for de dyre
> film ?
>
For det første er der kommet multibiografer til, dvs meget mere for
operatøren at se til. For det andet er rigtige faglærte filmoperatører
en stærkt truet race, dem er der ikke mange tilbage af. Næsten alle der
arbejder som operatører har kun eksamen som Filmilæggere, en meget
mindre uddanelse.
>
> DVD
> 1. Hvorfor er der så mange DVD'ere hvor man ikke kan slå underteksterne fra
> ? Tror importøren at vi vil piratkopiere dem, eller paralleleksportere
> danske DVD'ere til østeuropa, hvis man kunne slå underteksterne helt fra ?
> Er de overhovedet klar over hvor svært det er at se en film med Directors
> Commentary, mens der kører undertekster løs med en dialog man ikke kan høre
> ?
Sjusk som f.eks. On Air Video laver, boycot dem.
> 2. Hvorfor er der så mange danske film uden undertekster ? Går man
> automatisk ud fra at det eneste publikum til de film har perfekt hørelse og
> forstår dansk helt uden problemer ? Hvad med de hørehæmmede ? Hvad med
> svenskerne ? Og hvorfor skriver man bag på æsken at der er undertekster, når
> der ikke er ? (Eks. Anja og Viktor)
Det er nu engang ikke alle danske film der er tekstet for hørehæmmede,
igen sjusk.
> 3. Hvorfor er der så mange film, hvor man skal vælge land, inden man kan se
> filmen ? Man skal oftest alligevel vælge undertekster og lyd. Og menuen er
> alt for sjældent på dansk. Tror de at vi får et kick ud af at trykke på et
> dansk flag for at se filmen ?
Normalt kan du i din DVD afspillers standardinstilling sætte den til
automatisk at vælge dansk sprog.
> 4. Hvorfor så mange Warnings og trusler om at man ikke må vise filmen til
> nogen andre, før man kan få lov til at se filmen. Tror de at det afholder
> piratkopister fra at kopiere filmene, og tror de at vi andre fornøjes ved at
> skulle læse advarsler på 18 sprog vi ikke forstår, før vi kan se vores film
> ?
Af juridiske årager, da den samme CD presning distribueres i mange
lande.
> 5. Hvorfor laver man film med dansk tale og norske undertekster, eller vice
> versa. Hvorfor tvinger man folk til at vælge land i starten af menuen, og
> derefter begrænser deres muligheder for at kombinere. (Eks. Fukssvansen)
Sjusk igen.
> 6. Hvorfor er man nødt til at fjerne så meget på Region2 udgivelserne,
> fylder dansk tekstning virkelig den plads, som 5.1 lydsporet, directors
> commentary, deleted scenes, storyboard comparisons, og den slags fyldte ?
> Hvorfor må vi ikke få film med ekstraudstyr og danske tekster ? Bare på
> filmen i det mindste ?
Ofte er det et spørgsmål om rettigheder til disse ekstrafeatures og på
paneuropæiske versioner med mange sprog og undertekster fylder det
noget.
> 7. Hvorfor er der iøvrigt så sjældent danske tekster på ekstra-materialet ?
> Kan alle film-interesserede høre engelsk uden problemer ?
Sjusk.
> 8. Hvorfor er Region 2 tit dyrere end Region 1, på trods af at der er færre
> materialer ? Koster det virkelig så meget at knalde nogle tekster på, sætte
> et klistermærke med et dansk flag på bagsiden, og fjerne alle ekstra
> materialer ?
Mindre oplag=Dyrere matricer pr disk. Og så er det en politik om at det
skal koste det det koster, hvilket vedtagelsen af Infosec direktivet kun
er med til at understøtte.
> 9. Hvorfor må forretninger ikke importere Region 1 DVD'ere og sælge dem til
> de forbrugere, der hellere vil have ekstra materialer end danske tekster, nu
> vi er tvunget til at vælge ?
Fordi DF trykkede på de forkerte knapper under afstemningen. De troede
de stemte om hovedforslaget og stemte nej men i virkeligheden stemte de
imod ændringsforslaget der ikke ville forbyde DVD import.
| |
Joakim Lauridsen (30-01-2003)
| Kommentar Fra : Joakim Lauridsen |
Dato : 30-01-03 16:56 |
|
"Grandmaster Melle Mel" <spiced@pork.ham.invalid> wrote in message
news:1fpesia.1e5bcsv13roa6qN%spiced@pork.ham.invalid...
> > 7. Hvorfor er der iøvrigt så sjældent danske tekster på
ekstra-materialet ?
> > Kan alle film-interesserede høre engelsk uden problemer ?
>
> Sjusk.
Eller nok nærmere fordi "du" ikke vil betale den merpris det koster at få
alt ekstramaterialet tekstet.
| |
|
|