PowerBook 5300 siger lidt for sjove lyde
Fra : Erik Thau-Knudsen

Dato : 21-01-03 22:45

Min PowerBook 5300 cs crashede i dag, og jeg har brug for en diagnose.
Når jeg starter den op, dukker først ikonet med den glade Classic
Macintosh op, siden ansigtet af en udslået en af slagsen, nu på sort
baggrund. Den siger sjove lyde, og under ikonet står teksten:

0000000F
00000019

Sidst, jeg hørte slige lyde, var på en Performa 460. Da skyldtes det en
løs ramblok. Den plejede jeg at tage ud og sætte ned i holderen igen, og
så kørte maskinen upåklageligt nogle uger igen. Men knebet virker ikke
denne gang. RAM-blok ud, RAM-blok ind igen, men lige meget hjælper det.
Jeg skal tilføje, at dens ADB-port heller ikke har virket i en måneds
tid nu.

Hvad mon der er galt?

Erik Thau-Knudsen
http://homepage.mac.com/erik_thau_knudsen/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-03 05:56

Hej Erik

Du har fået 'Death of Chimes'... og jeg tror 99% sikkert, det skyldes et
dødt PRAM batteri...

Prøv at sætte strømforsyningen til og tag batteriet ud. Tryk så med spidsen
af en kuglepen på den lille forsænkede knap lige ved siden af startknappen
bagpå, - så skulle du gerne få 'Death of Chimes igen, men samtidig resetter
du hele maskinen til standard. Kan den så starte fra strømforsyningen
alene, så er der noget mere galt end PRAM batteriet. - En 5300 kan normalt
ikke starte op uden det interne batteri er sat i.

Jeg har en enkelt gang oplevet det samme på min gamle PB 165 og det var et
nyt PRAM batteri, der løste det problem.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Thau-Knudsen

Dato : 23-01-03 00:49

Hej Erik Richard.

> [...]
>
> Jeg har en enkelt gang oplevet det samme på min gamle PB 165 og det var et
> nyt PRAM batteri, der løste det problem.

Tak for rådet. Det vil jeg prøve af. Det foresvæver mig, at jeg havde
problemer med PRAM-batteriet før i 2002 (uret gik forkert), men det gik
så over. Jeg har haft samme batteri i siden anskaffelsen i september
1996. Det er nu et halvt år siden, at jeg bestilte et nyt batteri hos
Officeline.