Bord til 530 liters af let-beton sten.
Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 21-01-03 18:32

Hej,

Er der nogen der har gjort sig erfaringer med at bygge at akvariebord til
ca. 530 liter, af de der let beton sten???

Jeg skal nemlig afhente et, og der er ikke bord med til. Så vil jeg bygge et
op af disse sten, med en plade på - hvis det er solidt nok.

Håber på noget input om hvordan og hvorledes etc

Dennis

Fra : Brizz

Dato : 21-01-03 21:36

> [...]
et
> op af disse sten, med en plade på - hvis det er solidt nok.
>
> Håber på noget input om hvordan og hvorledes etc

Har lavet et til et 325 som fungerer fint. Dit største problem er om gulvet
kan bære. Stenene kan godt. Kig på min hjemmeside for billeder
Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : H.O.T

Dato : 21-01-03 21:43

Skønne katte du har...........

Henrik

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 21-01-03 22:12

> Har lavet et til et 325 som fungerer fint. Dit største problem er om
gulvet
> kan bære. Stenene kan godt. Kig på min hjemmeside for billeder
> Mvh Brian

Hmm.... vægten bliver jo ganske godt fordelt på den måde der - så det vil
jeg da tro det kan!?
Er det nok med 3 rækker af de sten der til 530 liter, med en plade ovenpå?
Nogen siger man skal ligge en tynd flamingo plade under akvariet, så det
ikke står direkte på en pladen - hvorfor skal man det??? (det har de ikke
givet forklaring på, hehe)

Dennis

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 21-01-03 23:23

"Dennis Meng Hansen" <dennis.fjern@boogies.dk> wrote in message
> [...]
> ikke står direkte på en pladen - hvorfor skal man det??? (det har de ikke

Hej Dennis.
Man putter flamingopladen under akvariet for at stabilisere det, hvis der
f.eks er en skævhed i underlaget, som man ikke lige kan se..... Skævheder
kan være årsag til at akvariet springer læk, eller at ruderne bliver knust,
fordi der kommer for meget tryg på, på et enkelt sted..... og da er en
flamingoplade god at have :)
Hilsen Ditte

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 22-01-03 08:09

> [...]
> fordi der kommer for meget tryg på, på et enkelt sted..... og da er en

Ahh ok.... nok en god ide så!

En ting mere.... akvariet måler 160x55 (LxB), og jeg får derfor købt
en 22mm spånplade i samme mål, som det kan stå på.
MEN, jeg mener ikke de der let-beton sten er 55 lange, og vil derfor
tjekke om det er ok at f.eks 2-3cm af pladen både foran og bagved ikke
støtter på disse sten? Any ideas?

Hvad med mængden af let-beton under pladen, er 3 rækker nok til at
bære det??? Se evt. forsøg på illustration herunder:

## ## ##
## ## ##
## ## ##

Det er set fra oven, hvor jeg har tænkt mig at lægge pladen på, og
derefter akvariet.

Skal jeg mure stenene sammen med noget lim/cement, eller er det godt
nok at "stable" dem lige oven på hinanden??

Håber på mere input

Dennis

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 22-01-03 08:59

dennis@dpnet.dk (Dennis Meng Hansen) writes:

> [...]
> en 22mm spånplade i samme mål, som det kan stå på.
> MEN, jeg mener ikke de der let-beton sten er 55 lange, og vil derfor

Det burde ikke være noget problem.

> [...]
> ## ## ##
> ## ## ##
>
> Det er set fra oven, hvor jeg har tænkt mig at lægge pladen på, og

Helt ligesom jeg har gjort det

> Skal jeg mure stenene sammen med noget lim/cement, eller er det godt
> nok at "stable" dem lige oven på hinanden??

Lad være med at spilde tid på at mure eller lime. Når du fylder vand
i akvariet så skal de sten nok blive hvor de er!

> Håber på mere input

Bare gå igang. Det ser fornuftigt ud.

/Esben
--
A vacation is having nothing to do and all day to do it in.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 22-01-03 18:31

"Dennis Meng Hansen" <dennis@dpnet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Skal jeg mure stenene sammen med noget lim/cement, eller er det godt
> nok at "stable" dem lige oven på hinanden??

Hej Dennis.
Nu havde jeg godt nok bare et 120 liters akvarie på min anordning, men
pladen stak da ud over kanten på stenene, og jeg har set flere steder at det
heller ikke er hele akvariebunden som har understøtning af akvariebordet -
så jeg kan ikke se hvorfår det ikke lige skulle gå enormt godt :)
Tre rækker sten skulle være mere end ok -jeg har set andre have det, og det
stod da sådan i mange herrens år (ind til akvarieejeren gik træt af
opstillingen og fandt på noget andet).... :)
Ikke giv dig selv mere arbejde ved at støbe leca stenene sammen, de skal nok
blive stående der du plasserer dem (vand er god til at holde ting på plads
når det gælder akvarieopstilling) :)
God fornøjelse med dit "nye" flotte akvarie (er ikke det minste misundelig -
nej, da )
Hilsen Ditte

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 22-01-03 21:57

> [...]
> når det gælder akvarieopstilling) :)
> God fornøjelse med dit "nye" flotte akvarie (er ikke det minste

Tak tak ..... jeg ser hvad det bliver til - nu har jeg været ude at købe
alle materialerne, puha sikke en slæberi!!!
Jeg tager nogle billeder undervejs og ligger online et sted - så skal jeg
nok lige poste en adresse, så resultatet kan ses - og vejen dertil, hehe

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 22-01-03 22:07

> [...]
> nok lige poste en adresse, så resultatet kan ses - og vejen dertil, hehe

Fed nok ide at tage billeder af hele proccessen......... Og slæberiet....
tja, man kan vel ikke helt forvente mindre, når det gælder leca sten - de er
tunge :)
Hilsen Ditte

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 22-01-03 21:44

Mine gasbetonsten er lige præcis 55 cm lange!

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 22-01-03 22:22

> Mine gasbetonsten er lige præcis 55 cm lange!

Damn! mine er 59cm lange ...... hehe.... gider ikke save de 4cm. af må jeg
indrømme, så de må "stritte" bagud

Dennis

Fra : Simon Rasch

Dato : 24-01-03 02:23

(snip)
> En ting mere.... akvariet måler 160x55 (LxB), og jeg får derfor købt
> en 22mm spånplade i samme mål, som det kan stå på.

Bare husk at spånplader og vand er en dårlig blanding. Pladen svulmer op og
smuldrer...Jeg er ikke ekspert, men ville vælge krydsfiner istedet..

God fornøjelse
Simon

Fra : jabbe

Dato : 25-01-03 14:27

Jeg ville nok vælge krydsfiner istedet for spånplade da det er stærkere og
kan lide fugt en anelse bedre

jabbe

Fra : Fly Christensen

Dato : 21-01-03 22:16

On Tue, 21 Jan 2003 21:36:14 +0100, "Brizz"
<ng@(giderikkesnotmails)gronaerten.dk> wrote:

[snip]
>Mvh Brian
>---
>www.gronaerten.dk

Vent bare til Conrad finder ud af, at det er sjovere at klatre rundt i
juletræet end at ligge under det

FLy

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Brizz

Dato : 22-01-03 12:25

> Vent bare til Conrad finder ud af, at det er sjovere at klatre rundt i
> juletræet end at ligge under det

Hmm det ved han. En dag jeg kom hjem fra arbejde lå ALT julepynten ude rundt
om i lejligheden og træet lå 3m fra hvor det stod. så jeg tror han ved
hvordan det er *GG*

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 21-01-03 20:36

Jeg har bygget mit (325L) af gasbeton. Hvis du er træt af at de drysser så
mal dem først. Som bund og top har jeg brugt limtræsplade i bøg. Det kan
sagtens holde. De kan jo holde et helt hus

Men det var måske ikke dem du mente. Eller også ved jeg ikke hvad letbeton
er ??

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 21-01-03 22:13

> [...]
> sagtens holde. De kan jo holde et helt hus
>
> Men det var måske ikke dem du mente. Eller også ved jeg ikke hvad letbeton

Jo, det er dem - havde bare lige glemt det mere korrekte navn for dem
Hvorfor har du brugt en plade i bunden i øvrigt?

Mvh Dennis

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 22-01-03 21:43

"Hvorfor har du brugt en plade i bunden i øvrigt?"

Kun fordi jeg synes det var pænere end gulvtæppet

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 22-01-03 22:22

> "Hvorfor har du brugt en plade i bunden i øvrigt?"
>
> Kun fordi jeg synes det var pænere end gulvtæppet

Kunne være det var for at fordele vægten på et større areal - for det gør
man vel???

Dennis

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 23-01-03 20:56

Jo, det gør det. Men jeg tror nu ikke du skal frygte vægten. Gulvet kan
holde til meget. Du kan jo bare prøve at stille 10 personer der hvor
akvariet skal stå

Fra : Simon Rasch

Dato : 24-01-03 02:18

(snip)
...Gulvet kan
> holde til meget. Du kan jo bare prøve at stille 10 personer der hvor
> akvariet skal stå

...eller 5 personer med min vægt

/Simon

Fra : Inga Jensen

Dato : 23-01-03 09:03

"Dennis Meng Hansen" <dennis.fjern@boogies.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> op af disse sten, med en plade på - hvis det er solidt nok.
>
> Håber på noget input om hvordan og hvorledes etc

Mit akvarie står på Lega sten tror jeg de hedder med en træblade under og
ovenpå denne en flamingo plade, da jeg købte sten, fik jeg at vide at alle
sten til byggeri af huse kunne klare akvarier, vil tro det er mere solidt
end et købt akvariebord. Jeg har 12 sten under mit 3x4 så de støtter
overalt, man kan faktisk lave det enormt smart med sten og mellemrum så der
er plads til stueplanter, akvariebøger og lign.

Inga

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 23-01-03 19:43

Så er der smidt et billede online her:
http://www.boogies.dk/akvarie/

Der vil løbende komme billeder, som arbejdet skrider frem
Ved ikke med 100% sikkerhed, om det er sådan det skal bygges op endnu - det
er muligvis en anelse for højt (61cm samlet), når der kommer et 60cm højt
akvarie ovenpå..... hvad mener I, vil det blive for træls for mig i længden
når jeg skal gøre rent etc. ???

Mvh Dennis

Fra : scn

Dato : 23-01-03 20:22

Dennis Meng Hansen wrote:
> [...]
> 60cm højt akvarie ovenpå..... hvad mener I, vil det blive for træls
> for mig i længden når jeg skal gøre rent etc. ???

Hejsa..

har lige et par spørgsmål:
Har du brugt gipsplader til hylde ?
Hvis du har, hvordan så med evt vandspild og bæreevne ?

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk\akvarie

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 23-01-03 20:32

> Hejsa..
>
> har lige et par spørgsmål:
> Har du brugt gipsplader til hylde ?
> Hvis du har, hvordan så med evt vandspild og bæreevne ?

Hejsa,

Nej, det er lamineret spånplade - øverst er det 22mm, de to nederste er
10mm.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 23-01-03 21:19

> Hejsa,
>
> Nej, det er lamineret spånplade - øverst er det 22mm, de to nederste er
> 10mm.

Hej Dennis.
Mal pladen med oljemaling, så slipper du for at pladen bliver ødelagt ved
vandspild :)
Hvis du er interesseret i at kigge lidt akvarie reol bygget af sponplader,
så tag en kig på min hjemmeside :)
Hilsen Ditte
--
Verden er din - bruk den :)
Ditte's hjørne av verden: http://tihlde.org/~royb/index.html

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 23-01-03 21:34

> [...]
> vandspild :)
> Hvis du er interesseret i at kigge lidt akvarie reol bygget af sponplader,

Pladen dækkes jo helt af akvariet, og imellem de to er der en flamingo
plade - tror du der sker noget?
Mit nuværende 250'er står også på en rå spånplade, og har gjort det i en del
år uden problemer.....

Jeg kunne ikke lige finde din akvarie reol, med mindre det er det ene
billede under Fiskesiden??

Dennis

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 23-01-03 22:17

> [...]
> plade - tror du der sker noget?
> Mit nuværende 250'er står også på en rå spånplade, og har gjort det i en

Fandt lige en vådrumsmaling, ikke oliemaling tror jeg ikke..... nu har jeg
malet den med den, så må det vel give en lille form for beskyttelse

Dennis

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 23-01-03 23:00

> del
>
> Fandt lige en vådrumsmaling, ikke oliemaling tror jeg ikke..... nu har jeg
> malet den med den, så må det vel give en lille form for beskyttelse
>
> Dennis

Hej Dennis.
Du skal klikke på billedet :) Så kommer du til siden med beskrivelse af
reolen. Sorry for at det bare er på norsk, men jeg er i fuld gang med at
lave hele siden på dansk også....
Er det plasmaling du maler med, så har det ingen beskyttende virkning. Det
er kun oliemaling som holder til at der kommer vand på det i
længden........ dyrekøbt erfaring !!!!
hilsen Ditte

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 23-01-03 21:18

> [...]
> er muligvis en anelse for højt (61cm samlet), når der kommer et 60cm højt
> akvarie ovenpå..... hvad mener I, vil det blive for træls for mig i

Hej Dennis.
Nu er jeg ikke af de højeste, men at overkanten på akvariet er ca 120 cm
over gulvet, lyder ikke afskrækkende..... og du er sikker på at du klarer at
få alt vand med op, når du engang skal finde på at tømme akvariet..... Jeg
er har et som er plasseret lidt for lavt, og de gange jeg har været nød til
at tømme det, så er jeg ved at irriterer mig grøn over at jeg ikke lige har
haft det plasseret bare nogle få cm højere.....
Hilsen Ditte

Fra : scn

Dato : 23-01-03 21:35

Ditte Cecilie Simonsen wrote:
> [...]
> gange jeg har været nød til at tømme det, så er jeg ved at irriterer
> mig grøn over at jeg ikke lige har haft det plasseret bare nogle få

Hvis du kan finde en brugt udvendig pumpe, er der ingen problemer.
Købte selv en som var lidt utæt, er løs ved udløbsstudsen, den bliver kun
brugt til vandskifte. Det er skønt ikke at slæbe med spande mere

skal bare lige huske en bajle under pumpen, og så vente.

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 23-01-03 21:36

> [...]
> brugt til vandskifte. Det er skønt ikke at slæbe med spande mere
>
> skal bare lige huske en bajle under pumpen, og så vente.

Jeg tror at jeg kan få det til at løbe igennem en x antal meter haveslang ud
i toilettet, af sig selv ved et lille sug først - hvis ikke, så må jeg finde
på et alternativ!!

Den anden vej har jeg lige løst det idag, ved at købe diverse hane-dimser,
så jeg kan koble en haveslage på brusehanen - herligt! hehe

Dennis

Fra : scn

Dato : 23-01-03 21:48

Dennis Meng Hansen wrote:
> Jeg tror at jeg kan få det til at løbe igennem en x antal meter
> haveslang ud i toilettet, af sig selv ved et lille sug først - hvis
> ikke, så må jeg finde på et alternativ!!

tvivler på det bliver nødvendigt.

> Den anden vej har jeg lige løst det idag, ved at købe diverse
> hane-dimser, så jeg kan koble en haveslage på brusehanen - herligt!
> hehe

Den mulighed har jeg desværre ikke
har ikke mulighed (kan ikke få lov) til at "modde" handhanerne.

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 23-01-03 22:06

> Den mulighed har jeg desværre ikke
> har ikke mulighed (kan ikke få lov) til at "modde" handhanerne.

Kan jeg heller ikke - men jeg kan skrue bruse slangen af, og skrue have
slange på midlertidigt mens jeg klarer vandskift - derefter retur igen med
bruseslangen... tager 10 sekunder

Dennis

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 23-01-03 21:32

> [...]
har
> haft det plasseret bare nogle få cm højere.....

Jeg regner også med at jeg kører videre med den højde der
3 dage til den store dag..... er sgu spændt!!! hehe

Dennis

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 27-01-03 19:15

Så har jeg kastet et par billeder online af forløbet - en smule tung side,
men gad ikke lige bruge tid på at optimere og lave thumbnails
www.boogies.dk/akvarie ....

Sten og sådan er "desværre" bare kastet i ret hurtigt, da det var ret sent
på aftenen jeg nåede dertil - så om opbygningen er den endelige ved jeg ikke
rigtigt endnu.

Dennis