/ Forside / Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Lystfiskeri
#NavnPoint
molokyle 2204
srhansen 1625
CLAN 1346
pbp_et 1163
dabj 1025
katekismus 904
Splitcane 889
dova 700
Nordsted1 679
10  arne.jako.. 660
Dagens dumme fluespørgsmål
Fra : Jan David


Dato : 21-01-03 13:32

Men ikke desto mindre seriøst:
Er det meningen at fluen skal bindes direkte på forfangets løkke?
Jeg har rimeligt svært ved at mokke linen igennem øjet på fluenkrogen...
Det er ikke til at finde info om nogen steder, højst tænkeligt fordi det er
noget alle fluefiskere tager for givet.
Knæk og bræk,

Jan



 
 
Peter Schrøder (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 21-01-03 14:44


"Jan David" skrev...
> Men ikke desto mindre seriøst:
> Er det meningen at fluen skal bindes direkte på forfangets løkke?
> Jeg har rimeligt svært ved at mokke linen igennem øjet på fluenkrogen...

Hvis du har et flettet forfang med løkke i den tynde ende er det
meningen at du skal lave en tilsvarende løkke på et stykke 1-1,5 meter
forfang (monofil nylon) af passende tykkelse og trække
disse 2 løkker igennem hinanden, ligesom man sætter
2 elastikker sammen.
Derefter kan man forholdsvis enkelt skifte forfangsspids
til en tykkelse, der svarer til fluens størrelse.
--

Med venlig hilsen

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply


Jan David (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Jan David


Dato : 21-01-03 15:31

okay, takker !

/jan

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse
news:3e2d4eb7$0$71631$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jan David" skrev...
> > Men ikke desto mindre seriøst:
> > Er det meningen at fluen skal bindes direkte på forfangets løkke?
> > Jeg har rimeligt svært ved at mokke linen igennem øjet på fluenkrogen...
>
> Hvis du har et flettet forfang med løkke i den tynde ende er det
> meningen at du skal lave en tilsvarende løkke på et stykke 1-1,5 meter
> forfang (monofil nylon) af passende tykkelse og trække
> disse 2 løkker igennem hinanden, ligesom man sætter
> 2 elastikker sammen.
> Derefter kan man forholdsvis enkelt skifte forfangsspids
> til en tykkelse, der svarer til fluens størrelse.
> --
>
> Med venlig hilsen
>
> Peter Schrøder
> peterschATvip.cybercity.dk
> replace AT with @ to reply
>



Peter Schrøder (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 22-01-03 09:24


"Jan David" skrev...
> okay, takker !

Velbekomme.
Jeg antager at mit gæt om det flettede forfang
var rigtigt?
Jeg burde måske ha' tilføjet hvilke forfangsdimensioner
jeg finder passende
Det vigtigeste er at nylonspidsen "følger med" det
flettede forfang i smidighed. Så bruger du et flettet
forfang beregnet til meget tynde spidser, kan du
risikere en hængsel-virkning, mellem forfang og spids,
som i praksis kan gøre det svært at præsentere fluen
ordentligt på vandet.
Jeg bruger selv kun flettede forfang på de meget
lette stænger max #4-5 fordi jeg synes at en
spids på 0,23 arbejder dårligt sammen med flettede
forfang.
--

Med venlig hilsen

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply


Jan David (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Jan David


Dato : 22-01-03 13:02

Ja, du havde ret mht. forfangene, de er flettede. Jeg havde ikke noget alm
monofil nylonline, og det havde den lokale grejbiks heller ikke. Surt når
vejret er så godt som det er i dag. Men jeg blev anbefalet at prøve med
fireline hvis jeg havde noget af det. Så jeg satte 1m 0.12 fireline på, og
det gik egentlig meget godt. Men jeg kan godt følge dig, jeg tror at jeg
skal have en 0.18-0.20 nylon på for at få det til at passe ordentligt til
resten af forfanget. Det er anden gang at jeg var ude, og jeg lægger fluen
10-15 meter ud, det er jeg meget godt tilfreds med. især i dag er jeg blevet
noget bedre, og jeg tror nok jeg er klar når ørrederne kommer til for alvor.
Min stang er en 9'3" RT Matrix klasse 7/8, lidt stor til at begynde med, men
jeg synes det går meget godt.

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse
news:3e2e551b$0$71610$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jan David" skrev...
> > okay, takker !
>
> Velbekomme.
> Jeg antager at mit gæt om det flettede forfang
> var rigtigt?
> Jeg burde måske ha' tilføjet hvilke forfangsdimensioner
> jeg finder passende
> Det vigtigeste er at nylonspidsen "følger med" det
> flettede forfang i smidighed. Så bruger du et flettet
> forfang beregnet til meget tynde spidser, kan du
> risikere en hængsel-virkning, mellem forfang og spids,
> som i praksis kan gøre det svært at præsentere fluen
> ordentligt på vandet.
> Jeg bruger selv kun flettede forfang på de meget
> lette stænger max #4-5 fordi jeg synes at en
> spids på 0,23 arbejder dårligt sammen med flettede
> forfang.
> --
>
> Med venlig hilsen
>
> Peter Schrøder
> peterschATvip.cybercity.dk
> replace AT with @ to reply
>



Peter Schrøder (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 22-01-03 13:58


"Jan David" skrev...
> Ja, du havde ret mht. forfangene, de er flettede. Jeg havde ikke noget alm
> monofil nylonline, og det havde den lokale grejbiks heller ikke. Surt når
> vejret er så godt som det er i dag. Men jeg blev anbefalet at prøve med
> fireline hvis jeg havde noget af det. Så jeg satte 1m 0.12 fireline på, og
> det gik egentlig meget godt.

Forfangets oprindelige mission var jo egentlig
at skabe en forholdsvis holdbar og samtidig usynlig
overgang mellem flueline og flue. Jeg synes egentlig
ikke at firewire lever helt op til det sidste?
Havde grejbiksen virkelig ikke nylon på lager?
Heller ikke som egentligt forfang?
Send mig en privat email med din adresse, så skal jeg
sende dig et par meter af hver tykkelse.
Du skal lige strikke min email adresse rigtigt sammen.
Se signaturen.

> Men jeg kan godt følge dig, jeg tror at jeg
> skal have en 0.18-0.20 nylon på for at få det til at passe ordentligt til
> resten af forfanget. Det er anden gang at jeg var ude, og jeg lægger fluen
> 10-15 meter ud, det er jeg meget godt tilfreds med. især i dag er jeg
blevet
> noget bedre, og jeg tror nok jeg er klar når ørrederne kommer til for
alvor.

Ja, der er kun een vej: Øvelse.
Der er dog en lille "risiko" ved at øve alene. Man optræner
måske et par unoder, som man ikke selv ser og som
sidenhen kan være vanskelige at få bugt med.
Får du tit "vindknuder" på forfanget, er det tegn
på at du gør noget galt. Vinden kan desværre ikke bebrejdes...

> Min stang er en 9'3" RT Matrix klasse 7/8, lidt stor til at begynde med,
men
> jeg synes det går meget godt.

Og egentlig lidt for stor til flettet forfang (synes jeg)
Et taperet monofil-forfang havde været mit valg, men
det hænger også sammen med at det er den # jeg bruger på
kysten, hvor vi nogle gange bruger meeget lange forfang.
--

Med venlig hilsen

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177548
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408803
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste