god mad til god øl
Fra : sune vuorela

Dato : 19-01-03 23:26

Hjesa!

Jeg står her om en uges tid for at skulle lave en gang go mad til ca
15 personer. Til menuen skal der drikkes forskellige gode, mørke øl.
Maden skulle jo gerne harmonere med drikken, sådan at det hele går op
i en højere enhed - men hvad skal jeg servere?

Gode råd er velkomne!

--
Sune

Fra : Benny Bersærk

Dato : 20-01-03 00:42

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Maden skulle jo gerne harmonere med drikken, sådan at det hele går op
> i en højere enhed - men hvad skal jeg servere?

DU kan jo starte med at lavet et godt ølbrød til maden. Du laver bare en
almindelig dej, men skifter vandet ud med en øl, du kan lide. Jeg hælder
mest til Gammel Carlsberg og halvt porter eller en anden mørk øl.

Dvs:
3. dl øl
20 gr. gær
1 spsk. salt
1 spsk. sirup, honning eller sukker.

Ælte det hele godt sammen og lade det hæve et par timer. Slå dejen ned og
form den til brød - lade den hæve i en time. Bag ved 220 grader i 20-25
minutter (gerne på stenplade hvis du har sådan en.)

Du kan marinere kød i øl, ligesom du ville gøre med vin, og i mange retter
kan du udskifte vin med øl. Jeg synes bare, at man skal passe på ikke at
bruge en alt for bitter øl. Eks. kan man lave en god gryderet:

Brun en klump kød (kalv, lam) på 1 kilo (bare noget billigt noget - det må
gerne være lidt sejt, for ikke at koge helt ud og med lidt fedt i, for at
give smag)og et marvben.
Tag det op.
Svits 1-2 løg og tilsæt lidt efter hakkede: gulerødder, seleri, 1 porre
(uden det grønne) og hvad du ellers har af grøntsager (majroe, græskar (så
skal du undlade gulerødder), sølvbede (kun stilkene - bladene skal først i
det sidste kvarter).
Læg kødet og marvbenet ned igen. Hæld en øl på, og fyld op med vand, indtil
køddet næsten er dækket (afhænger af grydens størrelse - men omkring 1,5 - 2
liter, vl jeg tro.)
Tilsæt krydderbuket (laurbær, timian, persille, 10 peberkorn, 3 nelliker (i
gazepose eller tefilter).
Kog det LANGSOMT op - det må gerne tage en halv time - tre kvarter, før det
koger. Skum af med en hulske. Læg låg delvist på og kog i 3 timer. Hold øje
med, at det ikke koger for meget - det skal kun lige sige blub. Hvis det
koger for meget ind, kan du supplere med mere vand.
15-20 minutter før servering tager du køddet op og skærer det i tern og
tilsætter nogle kartofler i tern.

Server i skåle med et drys persille.

Det smager hammergodt sådan en vinterdag.

Fra : sune vuorela

Dato : 20-01-03 23:00

On Mon, 20 Jan 2003 00:42:17 +0100, "Benny Bersærk"
<krapylpost@falhof.dk> wrote:

>mest til Gammel Carlsberg og halvt porter eller en anden mørk øl.

Er gammel Carlsberg den samme som den der ny hedder Carls Lager - og
hvad med Carls Porter - er det den tidligere imperial stout?

>sølvbede (kun stilkene - bladene skal først i

Hvad er sølvbede?

--
Sune

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 21-01-03 00:03

sune vuorela wrote:

<snip>

> Er gammel Carlsberg den samme som den der ny hedder Carls Lager
> - og hvad med Carls Porter - er det den tidligere imperial
> stout?

Ja & Ja, det skal jo ikke være for nemt at vide hvad man skal
kigge efter på hylderne...

> Hvad er sølvbede?

http://ljohans.com/planteleksikon/ko13.html

og

http://www.primafroe.dk/product.asp?intProdID=406

Viser et par billeder af forskellige planter i bladbede-familien,
det nederste link viser en sølvbede. Generelt kan sølvbede
bruges som man ville bruge spinat, og omvendt - de smager dog
ikke helt ens, men det er rart at have i baghovedet hvis den
lokale grønthandler har et begænset udvalg.

- Jeg ved godt at det er havesider, men det var hvad to sekunder
på google gav mig at hænge min stærkt begrænsede viden om
sølvbede op på

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Anders

Dato : 20-01-03 07:31

> [...]
> Maden skulle jo gerne harmonere med drikken, sådan at det hele går op
> i en højere enhed - men hvad skal jeg servere?

Hvad med braiserede svinekæber med ovnbagte rodfrugter, balsamicomarinerede
figner og Chimay bleu?

Anders

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 20-01-03 08:46

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> wrote in message
> [...]
> Maden skulle jo gerne harmonere med drikken, sådan at det hele går op
> i en højere enhed - men hvad skal jeg servere?

Og gode råd gives gerne!

Men det vil være en hjælp hvis du kunne give et finerpeg om hvilket køkken
du tænker? Er det belgisk, fransk, tysk, italiensk osv.

Øl og mad er en omfattende sag... ;)

Start evt. med at læse følgende http://www.glocalbeer.dk/oel_og_mad_dk.htm -
så vend så endeligt tilbage med nogle af dine tanker...

Bjarke

Fra : sune vuorela

Dato : 20-01-03 22:59

On Mon, 20 Jan 2003 08:45:45 +0100, "Bjarke Bundgaard"
<bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> wrote:

>Og gode råd gives gerne!

TAkker....

>Men det vil være en hjælp hvis du kunne give et finerpeg om hvilket køkken
>du tænker? Er det belgisk, fransk, tysk, italiensk osv.

Øllen, der dertil vil blive drukket er i hvert fald belgisk. Enten
chimay bleu eller rochefort 10 eller lignende.
Køkkenet, tjah...

>Øl og mad er en omfattende sag... ;)

Jeg er i hvert fald ret nybegynder inden for det felt!

>Start evt. med at læse følgende http://www.glocalbeer.dk/oel_og_mad_dk.htm -
>så vend så endeligt tilbage med nogle af dine tanker...

Bennt bersærks gullash-agtige opskrift lyder meget interessant, men
det virker lidt som om det ikke rammer helt på en prik.
Måske lidt mere 'fornemt'.

--
Sune

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 21-01-03 11:29

> Øllen, der dertil vil blive drukket er i hvert fald belgisk. Enten
> chimay bleu eller rochefort 10 eller lignende.
> Køkkenet, tjah...

Trappiste øl er generelt meget fyldigt og komplekst i smagen. Derfor vil jeg
personligt passe lidt på med hvilke retter jeg vælger at servere. Chimay og
Rochefort kan godt være svære at komplimentere. Men du går bestemt ikke galt
i byen, hvis du udnytter deres lettere vinøse karakter i øllet til
anretninger med diverse oste og surbrød. Eller til retter hvor ost indgår på
den ene eller anden måde f.eks. ostetærte eller ostefondue(!). Nu er ost jo
mange ting, men det der er 'fidusen' er at det vinøse og mælkefedtet i osten
supplere hinanden godt. Så der er rimeligt frit valg på alle hylder. Faktisk
laver Chimay Klostret selv oste - men jeg ved ikke om de importeres til DK.

Alternativt ville jeg gå efter retter hvori butterdej indgår. Her suppleres
øllet nemlig også godt af mælkefedtet i dejen.

Jeg vil ikke give dig en masse opskrifter, men derimod nogle hints til
råvare. Så må du selv ta' den derfra...

Mht. til kød vil jeg gå efter lyst kød - men ikke svinekød. Det kunne være
kalvekød, hane eller kanin (hvis det er til at få fat i). Pande- eller
ovnsteg kødet. Jeg ville undgå gryderetter fordi de ikke altid ender 'rent'
i smagen. Lav gerne sauce på fløde og stegeskyen.

Af grøntsager vil jeg bruge sauterede rodfrugter som garniture (hvor
sukkeret er en smule karameliseret). Måske ovnbagt kartoffelmos? Ovnbagte
rødbeder med sesamfrø. Varianter over de go'e belgiske pomme frittes kunne
nok også gøre det. Måske kan bagt kartoffel gøre det som et mere fedtfrit
alternativ. Svampe vil også være et hit f. eks. Østershatte, Bøgehatte
eller Karl-Johan.

Hvis du servere frisk salat undgå for guds skyld alle former for
eddike-baseret dressing. Øllet får tæsk af syren i vinaigrette.

Unødvendigt at sige - men jeg gør det alligevel. Pas på med meget stærkt,
surt eller saltet mad. Trappiste er en nippeøl - ikke en tørstslukker.

Håber det er en hjælp.

Kom endeligt med flere input - så kan vi pejler os nærmere på det ultimative
;)

Bjarke

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-01-03 14:57

Bjarke> Faktisk
Bjarke> laver Chimay Klostret selv oste - men jeg ved ikke om de importeres til DK.

Jeg købte en i ISO for et par år siden. Det er en dejlig ost.
Men de har den desværre ikke fast.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 22-01-03 17:24

Rochefort 10 bør du i hvert fald vente med til desserten.... Prøv den til en
kraftig chokoladekage, det slår aldrig fejl

Højt skum
ivan

Fra : Niklas

Dato : 20-01-03 23:36

> [...]
> Maden skulle jo gerne harmonere med drikken, sådan at det hele går op
> i en højere enhed - men hvad skal jeg servere?

Hvad med tysk "Schweinbein mit sauerkraut"?

Venligst

Niklas

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 20-01-03 23:46

sune vuorela wrote:
> Til menuen skal der drikkes forskellige gode, mørke øl.
> Maden skulle jo gerne harmonere med drikken, sådan at det hele går op
> i en højere enhed - men hvad skal jeg servere?
>
> Gode råd er velkomne!

Hej Sune.

Det er vinter og om vinteren skal man spise vintermad.
Vintermad er pr. definitation lidt til den tunge ende.
En god tung ret der virkelig matcher mørk øl er Jambalaya.
Denne ret stammer fra det Amerikanske Cajun køkken

Her er én af de mange varianter af jambalaya´er:
Der anvendes: Til ca. 4 personer
a.. 4 stykker kyllingebryst eller Tassoskinke
b.. 2 spsk. olivenolie
c.. 1 stort løg
d.. 3 forårsløg
e.. 1 rød peberfrugt
f.. 250 gram krydrede pølser, fx. chorizo eller peperoni
g.. 2 stilke bladselleri
h.. 3 gulerødder
i.. 2 fed hvidløg
j.. 1 dåse flået tomater
k.. 1 tsk. Sambal Oelek
l.. 2 dl hønsebouillon
m.. 3 dl parboiled ris
n.. 2 - 3 dråber tabasco
o.. 2 spsk. brun farin
p.. 250 gram rejer
q.. 1 dåse krabber
r.. eventuelt citronbåde til pynt
Fremgangsmåde:

1: Brun kyllingestykkerne/skinken i olien i en tykbundet gryde. Hak løgene.
Skær peberfrugten ud i tern og pølse, bladselleri og gulerødder i skiver.
Grøntsager og pølse kommes i gryden, hvor det svitses let sammen med
kyllingen.

2: Pres hvidløgsfeddene i gryden og hæld flåede tomater, Sambal Oelek,
hønsebouillon og til sidst de ukogte ris i retten.

3: Smag til med tabasco og brun farin. Lad retten simre indtil risene er
møre og har opsuget væden. Det tager ca. 20 - 30 minutter. Bland rejer og
krabbekød i retten et par minutter for servering og pynt eventuelt med
citronbåde.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Benny Bersærk

Dato : 21-01-03 00:11

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Larousse har denne her:

Kylling kogt i øl:

Skær en kylling på ,25 kilo i stykker og brun dem i smør. Tilsæt 2 hakkede
skalotteløg og svits dem brune. Tilsæt 3 spsk. gin (ja, gin) og flamber.
Tilsæt 4 dl. lyst øl (der står Asacisk øl, og det mener jeg er lyst), en
bouquet garni, salt og lidt cayennepeber. Kog i 45 minutter.
Tag kyllingen op og læg dem på et fad, hold det varmt.
Fjern krydderbuketten fra gryden, tilsæt 3 spsk fed creme fraiche, og
reducer til det halve. Leger til sidst (en æggeblomme i en skål røres sammen
med et par spsk sovs og det hele røres i retten, som ikke må koge mere).
Hæld over retten og garner med hakket persille.
Server med kartofler eller mere spændende tilbehør (jeg er ikke den store
kartoffelfan).

Fra : Iggy

Dato : 21-01-03 07:52

Hej Sune

Hej er et menu forslag. Der indgår øl i alle retterne.

Jeg har anbefalet et par bestemte mærker som egner sig specielt godt til
disse retter. Hvis du skal købe øl ind til 15 per. kan jeg anbefale dig at
tage til Sverige (på systemet) og købe ind. Udvalget af øl på systemet er
stort og priserne overkommelige. De mærker jeg har anbefalet kan købes på
systemet

Iggy

Indbagt Asparges i Weissbiersauce (Forret til 4 per.)

16 hele asparges (grønne eller hvide)

3 dl. Franciskaner Kristal Weizenbier

Salt

Hvid peber

2 spsk. Citronsaft

4 plader Butterdej

4 spsk. Flødeost

3 spsk. Hakkede Kørvel

2 spsk. Revet emmentaler

2 æg

½ tsk. Maizena

Forberedelse: Vask asparges. Skær toppen af og skræl stænglerne. Kog
stænglerne i en bladning af øl, salt, peber og citronsaft i 15 minutter
(hvis det er grønne asparges skal de have 10-12 minutter). Tag asparges op
og lad dem dryppede af. Gem suppen. I mellemtiden skal den frosne butterdej
tø op. Forvarm ovnen ved 200 °C. Butterdejen rulles ud. Bland flødeosten med
2 spsk. kørvel og den revede emmentaler. Fordel osteblandingen ud på
butterdejspladerne, men ikke mere, end at der er en kant på 2 cm fri hele
vejen rundt. Rør et af æggene ud og pensel kanterne. Fordel 4
aspargesstængler på hver butterdejsplade. Enderne af asparges må gerne
stikke ud over kanten. Fold butterdejspladen på midten og tryk eventuelt med
en gaffel. Smør oversiden af butterdejen med det resterende udrørte æg.
Placere butterdejspakkerne på en bageplade med bagepapir. Bag
butterdejspakkerne i 15-20 minutter. Suppen legeres med det sidste æg.
Efterjævn evt. med maizena under konstant omrøring. Anret butterdejspakkerne
og hæld saucen ved. Pynt med kørvel.

Server med Kristalweizen.

Flank steak med Bass Pale Ale og Stilton ost

1½ kg Velhængt Flank steak bankes til en ensartet tykkelse (Det er meget
vigtigt at det er velhængt - så det kan ikke købes i en halal slagter).

2 stk Bass Pale Ale

2 fed hvidløg

2 spsk. Olie

2½ dl skiveskårede Markchampignoner

2 skiveskårede løg

3½ dl Bass Pale Ale

2½ dl smuldret Stilton ost

2 spsk. hakket persille

1 spsk. piskefløde

2 skiver hvedebrød uden skorpe

Kødtråd

1½ spsk. Dijon Sennep

Friskkværnet sort peber

Lav en marinade af 2½ dl Bass Pale Ale og 1 fed knust hvidløg. Lad det
bankede køb marinere i mindst en time ved stuetemperatur.

Brun de udskårede champignoner og løg. Tilsæt det resterende Bass Pale Ale.
Kog det det ind til at øllet er fordampet således løgene og champignoner er
glaseret. Stil blandingen til side. Bland Stilton osten med persille,
hvidløg og fløde. Tilsæt smuldret brød og den afkølede løg-champignon
blanding. Rør det forsigtigt sammen og lad blandingen trække i 15 minutter.

Tag kødet op fra marinaden og tør den med et rent viskestykke. Spred Stilton
blandingen ud på kødet. Rul kødet sammen og snør rullestegen med kødtråd.
Gnid stegen med sennep og friskkværnet peber. Rullestegen kan steges bade i
ovn og på grill. 30-40 minutter for medium og 40-50 for rosa. Hvis det er på
grille skal rullestegen vendes hver 10 minutter. Fjern kødtråden og skær den
i 2½ cm tykke stykke. Anret på tallerkener med

Server Bass Pale Ale til

Kriek Sorbet

Ingredienser

150 sukker

2 dl Varmt vand

Citronsaft fra en stor citron

75 cl Kriek

Opløs sukkeret i det varme vand. Afkøl blandingen. Bland 75 cl Kriek i
sukkerblandingen. Tilsæt citronsaft. Har man en ismaskine kan man anvende
denne. Bruger man fryseren skal man lige røre i det med jævne mellemrum
indtil det får en is med en let konsistens

Server og anvend Lindemans Kriek