Sort/hvid på fjernsyn?
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-01-03 21:34

Efter at have investeret i et DVD-kit fra Netto (uuh), har jeg nu
leget med at sætte PowerBooken til et fjernsyn via SCART. Det virker
faktisk med et S-Video kabel, men desværre kun i sort/hvid. Det var
jo IKKE lige meningen.

Jeg troede det var NTSC versus PAL der var problemet, men selv efter
at have skiftet til PAL, så er det i de fineste gråtoner?

Nogen der har set en løsning på dette problem?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-01-03 22:05

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Jeg troede det var NTSC versus PAL der var problemet, men selv efter
> at have skiftet til PAL, så er det i de fineste gråtoner?

Nå, det viser sig at bruger man Composite så er der fine farver på,
men med en kvalitet som stort set modsvarer at man smører skærmen ind
i svinefedt. Dét var jo ikke lige meningen.

Herudover vil mplayer ikke vise på dén skærm men kun den indbyggede.
Nå, men nu er der hul igennem.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Tina H.

Dato : 19-01-03 22:07

Hej Thorbjørn

Så vidt jeg ved kræver dit TV, at der er en S-VHS indgang og mulighed for
via din fjernbetjening at vælge S-VHS. Læs I din brugsforvirring om der er
S-VHS indgang. Hvis der ingen S-VHS indgang er, så får du kun S/H

Hvilket TV har du.

KH Tina

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-01-03 23:15

In article <BA50D20E.14180%tvlyd@worldonline.dk>, Tina H. wrote:
> [...]
> via din fjernbetjening at vælge S-VHS. Læs I din brugsforvirring om der er
> S-VHS indgang. Hvis der ingen S-VHS indgang er, så får du kun S/H

Korrekt. Hvis man sender S-VHS over et SCART kabel hvor TV'et ikke
er sat til S-Video på stikket, så mangler man farver.

Der er dog enkelte TV der kan modtage S-video over SCART stik.

Den alternative løsning er at køre Composite video ud. Så får du
farver gennem scart stikket, men lavere kvalitet.

> Hvilket TV har du.
>
> KH Tina

Dette er ikke Jeopardy, så her kommer svar efter spørgsmål :)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-01-03 08:16

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:

> Korrekt. Hvis man sender S-VHS over et SCART kabel hvor TV'et ikke
> er sat til S-Video på stikket, så mangler man farver.

Øh, nå. Så klog man bliver (men det er jo også et hardwareproblem).

> Der er dog enkelte TV der kan modtage S-video over SCART stik.
>
> Den alternative løsning er at køre Composite video ud. Så får du
> farver gennem scart stikket, men lavere kvalitet.

Det fandt jeg jo ud af helt selv :)

> Dette er ikke Jeopardy, så her kommer svar efter spørgsmål :)

Det pågældende TV er et ret aldrende fjernsyn med SCART-stik, som vist
ikke var et af de dyre, så det kan det nok ikke. Øv.

Nå, men så fik jeg da styr på det. Har alle andre end mig leget med
det her før, og det er triviel barnelærdom?
http://bigfoot.com/~thunderbear