Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Omregningstabel pixels til mm
Fra : Karl Johan Agesen

Dato : 19-01-03 15:38

Er der en eller anden, der ligger med en tabel for omregning af pixels til
milimeter - eller findes der evt. en formel?

Hilsen

Karl Johan

Fra : KNL DtP

Dato : 19-01-03 15:47

"Karl Johan Agesen" <post@nesega.SLET.dk> skrev i en meddelelse

> Er der en eller anden, der ligger med en tabel for omregning af pixels til
> milimeter - eller findes der evt. en formel?

Det kommer helt an på hvilken opløsning du agter at udskrive i. Men jeg antager at du
vil bruge det til at se hvor mange pixels du skal have, for at få nok til en
A4-forstørrelse f.eks.?

Hvis vi antager at output-opløsningen er 300 ppi (Pixels Per Inch) og at en inch
(tomme) = 25,4 mm, så bliver formelen således:

[mål i pixels] / 11,8 = [antal mm]

Eks: 1600 pixels / 11,8 = 135,6 mm og 1200 / 11,8 = 101,7 mm

[mål i mm] * 11,8 = [antal pixels]

Eks: 130 mm * 11,8 = 1534 pixels og 180 mm * 11,8 = 2124 pixels

300 ppi er måske lige i overkanten - det er nok nærmere omkring de 250-260 stykker -
og så kan omregningstallet jo simplificeres til 10. Altså at 10 pixels = 1 mm eller
100 pixels = 1 cm, om du vil. Med den regel går du ikke helt galt i byen

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Karl Johan Agesen

Dato : 19-01-03 15:53

Herligt - takker så mange gange!
Hilsen Karl Johan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-01-03 16:45

In article <6LyW9.40460$Hl6.4776014@news010.worldonline.dk>, Karl Johan Agesen wrote:
> Er der en eller anden, der ligger med en tabel for omregning af pixels til
> milimeter - eller findes der evt. en formel?

Nej. En pixel = 1 prik. Så principielt har den ingen udstrækning.
Men hvis du taler om pixels per inch (ppi) også kaldet dots per inch
(dpi), så er det antal prikker pr tomme.

En tomme er defineret som 2.54 cm = 25.4 mm helt nøjagtigt.

Så 72 dpi = 72 prikker pr tomme
72 / 2.54 = 28.3. Altså 28.3 prikker pr. cm.
En prik har så i denne sammenhæng en størrelse som er
1 / 28.3 cm = 0.035277778 cm. Altså ca. 1/3 millimeter.

Fra : Bo Armand

Dato : 19-01-03 21:39

> [...]
> Er der en eller anden, der ligger med en tabel for omregning af pixels til
> milimeter - eller findes der evt. en formel?

Olympus.dk har på deres side nogle fine tabeller. Hvis du kan bruge dem,
eller kan andre måske.
http://www.olympus.dk/digital/print_size.htm

Hilsen Bo