Debat om vandskift
Fra : Fox On The Run \( 46~

Dato : 19-01-03 13:54

Hej i NG.

Jeg vil kaste dette emne op til debat i gruppen.

Hvorfor skifte vand hver 14 dag.

Hvor har i oplysninger fra at man skal skifte vand i akvariet med bestemte
intavaller.

Prøv at tænke denne tanke igennem. Påstand: er det muligt at det med at
skifte vand er et levn fra gammel tid hvor diverse filtre ikke var noget man
var bekendt med eller var meget svage, kontra den type filtre man kan købe i
dag.

Jeg har 3 stk. akvarier på 300, 180 og 60 liter, og jeg skifter ikke vand på
dem, jeg nøjes med at fylde vand på når der er fordampet vand.

Ligeledes har min svigerfar et på 180 liter, og i snart 6 år er der ikke
blevet skiftet vand på det, og det er flot og står i balance uden brug af
diverse midler.

--
Med Venlig Hilsen
Andersen

Fra : jabbe

Dato : 19-01-03 14:30

Haløjsa

> [...]

> blevet skiftet vand på det, og det er flot og står i balance uden brug af

Jeg ved det ikke men kommer man ikke til at belaste (jeg tror det er) nyren
på fiskene når de skal behandle alle de affaldsstoffer???

Jabbe

Fra : Sinan Tamer

Dato : 19-01-03 15:02

Hey "Fox"

Jeg har lige nogle spørgsmål til dig så...

1) Hvor længe har dine akvarier kørt uden vandskift?
2) Ka' jeg få dig til at måle nitrit/nitrat værdierne og poste dem i
gruppen?
3) Jeg vil MEGET gerne høre hvad din svigerfars akvaries vandværdier er
4) Har du/svigerfar mange planter i akvarierne ?

Hilsen Sinan

"Fox On The Run ( 4681 )" <Herfoelge@Andersen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:3e2aa004$0$201$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Nette

Dato : 19-01-03 15:36

"Fox On The Run ( 4681 )" wrote in message
> [...]
man
> var bekendt med eller var meget svage, kontra den type filtre man kan købe

Det er det i hvert fald ikke. Min far på 63 år har altid haft akvarium, og
han har aldrig nogen sinde skiftet vand ud. Han har kun skiftet lidt i hans
storre akvarier, når han har suget bunden en gang om måneden.

Nette

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 19-01-03 15:59

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> [...]
hans
> storre akvarier, når han har suget bunden en gang om måneden.

Hej Nette.
Du modsiger dig selv..... Når han renser bunden, så kommer der jo sikkert
også vand med ud - og du siger selv at han så putter noget nyt i, som
erstatning for det han fjernede..... Mig bekendt er dette vandskifte :)
Hilsen Ditte

Fra : Brizz

Dato : 19-01-03 16:13

> Du modsiger dig selv..... Når han renser bunden, så kommer der jo sikkert
> også vand med ud - og du siger selv at han så putter noget nyt i, som
> erstatning for det han fjernede..... Mig bekendt er dette vandskifte :)

Det minder ihvertfald meget om det

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Nette

Dato : 19-01-03 19:02

"Ditte Cecilie Simonsen" wrote in message
> [...]
> også vand med ud - og du siger selv at han så putter noget nyt i, som
> erstatning for det han fjernede..... Mig bekendt er dette vandskifte :)

Nej det mener jeg ikke, jeg gør. Når jeg snakker om vandskift, snakker jeg
om 1/3- 1/4 vand. Her suger han max 4-5 ltr op af et 180 ltr. akvarium.

Nette

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 19-01-03 23:13

> [...]
> om 1/3- 1/4 vand. Her suger han max 4-5 ltr op af et 180 ltr. akvarium.

Hej Nette.
Uanset om det er 25 - 30 % eller bare 2 - 3% af vandet der skiftes ud, så er
det altså et vandskifte :) Grunden til at jeg siger det, er fordi du fjerne
noget af det gamle vand - med skidt og møj (også det vi ikke lige kan se),
og bytter det ud med frisk vand, som ikke har dette skidtet og møjet i.....
Uanset, så er det vandskifte :) :)
Hilsen Ditte

Fra : Nette

Dato : 19-01-03 23:40

> [...]
> noget af det gamle vand - med skidt og møj (også det vi ikke lige kan se),
> og bytter det ud med frisk vand, som ikke har dette skidtet og møjet

Hmm, det er nu mere et fortolkningsspørgsmål, som jeg synes er unødvendig at
komme ind på.

Jeg er ret sikker på at det er de 1/3-1/5 vandudskiftning, som Andersen
henleder til og ikke de 4-5 ltr. der går til ved en rensning af bunden i
akvariet.
Hvorfor i alverden skulle man dog fjerne de store procenter af vand, hvis
man kunne nøjes med de par litre jeg snakker om.
Se ligeledes følgende indlæg:

Nette

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 19-01-03 23:54

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message
Klip

> Hvorfor i alverden skulle man dog fjerne de store procenter af vand, hvis
> man kunne nøjes med de par litre jeg snakker om.
> Se ligeledes følgende indlæg:
>
> Nette

Hej Nette.
I et velfungerende akvarie (dvs rigtig sammensætning af antal fisk, mad,
planter filtrering osv), så er det måske nok med nogle få liter vandskifte i
måneden....... :)
Hilsen Ditte

Fra : Nette

Dato : 20-01-03 01:41

> [...]
> planter filtrering osv), så er det måske nok med nogle få liter vandskifte

Jamen jeg ser da frem til at høre dit svar til Andersen, som startede dette
indlæg

Nette

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 20-01-03 18:08

> "Ditte Cecilie Simonsen" wrote in message
>
> Jamen jeg ser da frem til at høre dit svar til Andersen, som startede
> [...]

Hej Nette :)
Jeg tror ikke helt du har forstået, hvad det var jeg ville sige dig :) (jeg
husker lige smileyen, så du kan se at jeg ikke mener at være grov over for
dig)

Som du ser i hverdagen, og tydeligvis også her på gruppen, så er det med
vandskifte, lidt a la "smagen er som bagen"...... For nogen fungerer det at
skifte masser af vand - ofte, og for andre igen, så skifter de aldrig vand,
men nøjer sig med at fylde på, når vandstanden synker "faretruende"........

Så over til det jeg er lidt usikker på om jeg klarede at formidle rigtig til
dig..... :)
Når man tager noget vand ud af karet (beskidt, fordi fiskene har skidt i
det), og erstatter det med noget rent vand, så er det teknisk set et
vandskifte - uanset hvor mange % det nu drejer sig om.....

Og jeg ser ingen grund til at skulle skrive et yderliger svar (ikke nogen
fornærmelse til herre manden, som startede indlægget), da jeg hører til dem
som gør et forsøg på at skifte i hvert fald noget af mit vand med jævne
mellemrum. Om det nu er fordi jeg også hører til den gruppe akvarister, som
synes at det er helt ok at få lidt ekstra arbejde med vandbøtterne, fordi
jeg giver mine fisk mad to gange om dagen, eller fordi jeg til tider har
meget yngel, eller fordi jeg nu selv ikke lige ville bryde mig om at mit
hjem var beskidt (akvariet er jo fiskenes hjem), og jeg gør jo rent i resten
af huset, så hvorfår skulle fiskene ikke også lige få det lidt renere ??? -
det er totalt ligegyldigt :)
Var det svar godt nok ???
Hilsen Ditte :)

Fra : Nette

Dato : 21-01-03 18:36

> Var det svar godt nok ???

Jamen du behøver slet ikke forklare mig noget som helst. Det var ikke mig,
der startede tråden med en debat.
Jeg skrev bare i tråden, at jeg havde kendskab til folk, der ikke skiftede
alt det vand ud, som folk her i tråden samt i div. akvarieforretninger,
siger, at man skal. Og derfra mener jeg ikke, min historie er eller var ment
længere.

Nette

Fra : Sinan Tamer

Dato : 21-01-03 18:58

Ikk' for at snakke uden om, men er der ikke nogen af jer, som holder
akvarie uden vandskifte, der gidder og fortælle mig hvad deres
vandværdier er ?? Se evt. mit tidligere indlæg i denne tråd:

Hilsen Sinan

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 21-01-03 19:42

"Sinan Tamer" <Sinan_Tamer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> akvarie uden vandskifte, der gidder og fortælle mig hvad deres
> vandværdier er ?? Se evt. mit tidligere indlæg i denne tråd:

Hej Sinan
Jeg har set din efterlysning - men for mit vedkommende er det ikke fordi jeg
vil skjule noget, men jeg aner ikke hvad mine vandværdier er.
Jeg har haft akvarie med succes i ca. 55 år, men jeg har aldrig fået målt
vandet. Jeg har set på og lugtet til vandet samt set på fiskenes
velbefindende. Mere har jeg aldrig haft brug for.
Hilsen
Jørgen

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 21-01-03 19:47

> [...]
> vandet. Jeg har set på og lugtet til vandet samt set på fiskenes
> velbefindende. Mere har jeg aldrig haft brug for.

Og mere er der vel egentlig heller ikke brug for hvis man er en "gammel
rotte i faget" og ikke ønsker meget mere end et akvarie for hyggens skyld.

Jeg vil tro at folk der har haft akvarie siden omkring lige efter 2.
verdenskrig har udviklet en intuitiv fornemmelse for vandets kvalitet, som
vi andre måske ikke har udviklet lige så stabilt, da vi gerne stormer ned i
den første og den bedste akvariehandler for at købe testkits. Mig selv
inklusive (selv jeg faktisk kun gør det hvis der er noget i akvariet som
ikke virker som det skal, hvilket vil sige 1-2 gange årligt - maks.)
At måle vandværdier flere gange månedligt er efter min mening formålsløst
medmindre man skal yngle med de mere krævende arter, der stiller visse krav
til vandkvailteten, ellerhvis man har observeret et sygdomsproblem eller et
algeproblem.

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : jabbe

Dato : 21-01-03 19:53

Der er SGU' en der har "våde fingre" (svarende til grønne fingre hos en
gartner)
Når man ikke behøver alverdens hjælpe midler for at klare en balje vand
andet end lys varme og pumpe.....
Det tager jeg hatten af for...

Jabbe

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 21-01-03 21:10

"Sinan Tamer" <Sinan_Tamer@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> akvarie uden vandskifte, der gidder og fortælle mig hvad deres
> vandværdier er ?? Se evt. mit tidligere indlæg i denne tråd:

Du snakker da ikke uden om :)
Men måske er folk som ikke skifter vand, enten ikke interesseret i at dele
sine vandværdier med os, eller så har de måske ikke noget "testsæt" til
vandet.....
Vi får jo bare leve i håbet på at der kommer nogle vandmåliner ud i gruppen
:)
Hilsen Ditte

Fra : Dan Mortensen

Dato : 19-01-03 17:15

"Fox On The Run ( 4681 )" <Herfoelge@Andersen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3e2aa004$0$201$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej i NG.
>
> Jeg vil kaste dette emne op til debat i gruppen.
>
> Hvorfor skifte vand hver 14 dag.

For at nedbringe fx. No3 og Po4 værdierne i vandet, hvis man ikke har en hel
skov af planter og få fisk er det en god ide at skifte vand. Filteret
hjælper ikke på de værdier det omdanner fx. det ultra giftige No2 til No3
som er mindre skadeligt.

/DM

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-01-03 17:18

Fox On The Run ( 4681 ) wrote:

> Ligeledes har min svigerfar et på 180 liter, og i snart 6 år
> er der ikke blevet skiftet vand på det, og det er flot og står
> i balance uden brug af diverse midler.

Jamen - det gør mit da også - en gang imellem - med flere
måneders mellemrum - suger jeg lidt skidt op og erstatter den
smule vand, der kommer med - men ellers
består pasningen stort set kun af skrabe lidt alger af foruden
en gang imellem.

Fisk og planter trives fortrinligt !

Jeg aner intet om vandværdier eller lign., og så længe
fisk og planter trives fint, så gider jeg ikke spekulere
på det.

Men i et akvarie uden planter vil det nok være nødvendigt
at skifte vand en gang imellem.......

Og måske i et helt nyanlagt akvarie - men når først
det fungerer med masser af planter, så gør jeg det ikke......

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-01-03 18:05

> [...]

man
> var bekendt med eller var meget svage, kontra den type filtre man kan købe

Næh - det er (relativt set) en temmelig nymodens ide. Rent faktisk var der i
'gamle' dage en ret udbredt opfattelse af at vandskifte nærmest var farligt.

> Jeg har 3 stk. akvarier på 300, 180 og 60 liter, og jeg skifter ikke vand

> dem, jeg nøjes med at fylde vand på når der er fordampet vand.

Jamen trives fisk og planter, er det vel en glimrende teknik. Gør de ikke
kunne det være der var grund til at prøve noget andet.

> Ligeledes har min svigerfar et på 180 liter, og i snart 6 år er der ikke
> blevet skiftet vand på det, og det er flot og står i balance uden brug af
> diverse midler.

Det må vel så betyde at ingen vandskift er en god ide for din svigerfar.

Generelt er vandskifte og filtre noget, der kalder på akvaristers mere
religiøse side (Religiøst forstået som noget man har stærke holdninger til
uden al for meget teoretisk baggrund). Jeg har set akvarier fungere
glimrende med kraftige og hyppige vandskift og helt uden. Så der er næppe
tale om endegyldige sandheder - men der er givet et vist element af mode i
det.
Jeg vil dog generelt advare mod at tro for meget på de bombastiske og alt
for skråsikre. De enkle 'sandheder' er som regel ikke sande.

vh
Jan

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 19-01-03 20:37

> [...]
> Hej i NG.
>
> Jeg vil kaste dette emne op til debat i gruppen.

Hej Andersen

Det er mange gange "ciklidefolk" der udveksler erfaringer uden, at det
fremgår af debatten at man taler om ciklider. Det er der især mange
nybegyndere, der ikke lige får fat i.
Omvendt er der en del af disse ciklidefolk, der aldrig har prøvet at have
andet end ciklider.
Et ciklideakvarium evt. helt uden planter, og med kraftig fodring med kød
o.lign., der må man selvfølgelig have store vandskift.
Hvis man i et selskabsakvarium skifter vand hele tiden - så svarer det til,
at man hele tiden starter akvariet op. Vandet bliver aldrig "modent" eller
"i balance" eller hvad man nu kan kalde det. Planter og bundlag kommer
aldrig rigtigt igang.
Med gammelt vand har man ikke de sædvanlige problemer med alger og diverse
sygdomme. Det er som om det modvirker en del dårligdomme.

Jeg kan fortælle dig, at vi er mange, der ligesom dig kører med gammelt
vand, men vi bliver nærmest til grin i denne gruppe, hvis vi omtaler dette.

Jeg har 2 akvarier på 160/250 liter.
160 liter står med bund/sten og planter som da det blev startet op for 18 år
siden. 3-4 gange om året skiftes 2 spande vand.
Den normale bestand af fisk er 50-100 stk og jeg har ikke haft sygdom
overhovedet i de 18 år.

250 liter har jeg passet på et plejehjem i ca 8 år. Der var altid problemer
med alger og sygdom. Jeg fyldte det 1/4 med gammelt vand og har siden
skiftet med ca 4 spande vand 3-4 gange om året.. Det er normalt bemandet med
ca 100 fisk - der var dog sidste år opdræt af yderligere ca 100 ancistrus
maller - imellen de øvrige bl.a. scalarer.
Vandet i mine akvarier bliver kun mekanisk filtreret (Vat og langsom
gennemstrømning). Filtrene renses sparsomt efter behov ca. 2 gange årligt.
Med sparsomt menes at det ikke er hele filtermassen, der renses samtidig.

I dag bliver mange akvarier nærmest kørt som et laboratorium, med målinger
og tilsætninger af alverdens slags kemikalier - ja man kommer endda hjem med
et nyt akvarium og starter med at fylde det med alverdens salgsgas førend
der må kommes fisk i.
Jeg bruger ikke andre målinger end temperaturen og det, at fiskene ser ud
til at have det godt.

Det meste man kan læse om vedr. det at holde akvarium bærer også præg af
"salgsgas" - det gælder både om planter og fisk.

Hilsen
Jørgen

Fra : Pernille Impey

Dato : 20-01-03 02:50

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det meste man kan læse om vedr. det at holde akvarium bærer også præg af
> "salgsgas" - det gælder både om planter og fisk.

Et vældig godt indlæg. Og så siger jeg dig lige en lille smule imod. I
det store hele er jeg med på alt hvad du siger, undtaget lige det med at
skifte vand hyppigt i selskabsakvarier og at det er som genstarte akvariet
hele tiden.
Planter og fisk kan nu sagtens trives med hyppige vandskift, så længe man
ikke er for emsig med at rode bunden op med slamklokken.(Undertegnede hæger
nærmest religiøst over slammet i gruset). Hvis man renser bundlaget så det
næsten er sterilt hver gang man skifter vand, ja SÅ er vi enige, så får
hverken bakterier, bundlag eller planter ikke en chance. Men det kan godt
fungere hvis man holder sig til at det KUN er vandet der skal være funklende
rent.
Mit 250 liters kører fortræffeligt med 10-20% vandskift om ugen. Jeg HAR en
slamklokke og jeg bruger den også af og til, men kun på det ubeplantede
område som fungerer som foderplads for mine bundlevende fisk. Planterne
vokser glimrende.

Hvor tit man skal skifte vand? Så tit som det er nødvendigt. Så længe ens
fisk trives så gør man det godt nok, uanset om man skifter 100% to gange om
ugen eller om man tilsætter en kopfuld hver gang man har rund fødselsdag. De
eneste der er latterlige er dem som benægter at de hyppige sygdomsproblemer
de e.v.t. har kan skyldes for få eller for små vandskift og hårdnakket
hævder at de skifter vand nok tit nok, for de gør som dyrehandleren har sagt
at de skal gøre. (Samme dyrehandler der bare sælger flere "mirakel midler"
og medicin i lange baner, i stedet for at sige til folk at rent vand og
"snavset" bundlag er den bedste medicin).

Hilsen Pernille

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 20-01-03 15:20

"Pernille Impey" <pernille_i@hotmailnospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hverken bakterier, bundlag eller planter ikke en chance. Men det kan godt
> fungere hvis man holder sig til at det KUN er vandet der skal være

Hej Pernille.
Tak for dine kommentarer, men vi er jo ikke helt enige - du tror
tilsyneladende ikke på at hyppige vandskift kan være overflødige og i visse
tilfælde direkte skadelig for miljøet hos fiskene. Det er vi altså nogen,
der har erfaring med. Dermed er ikke sagt, at alle skal omvendes i deres
tro. Den bedste måde er at prøve sig frem - i dette forum giver det kun
usaglig diskussion.
Så må jeg være mere religiøs end dig idet jeg aldrig suger bundlaget. Hvis
jeg ser opsamling af skit i bunden, så er det for mig et tegn på, at jeg
ikke har nok bundfisk til at vifte slammen hen til filterindsugningen. Det
er kun lig fra store fisk jeg evt. vil fjerne.

> [...]
> de e.v.t. har kan skyldes for få eller for små vandskift og hårdnakket
> hævder at de skifter vand nok tit nok, for de gør som dyrehandleren har

Jeg har ikke erfaring med, at gammelt vand giver sygdomsproblemer - tvært
imod.
Læg mærke til alle de indlæg omkring algeproblemer, hvide pletter og
skimmel. Der tales om tilsætning af alverdens kemikalier for at holde skik
på vandkvalitet og sygdomsproblemer.
Når vi taler bundlag, så er mit uberørt i ca. 18 år - Der er snegle i
gruset, som holdes i skak af smerlinger og lign.
Der er også store sten lagt som gemmesteder. Disse er lige så rene og
flotte, som da de blev lagt i. Hvis jeg begyndte med de hyppige vandskift,
så ville algerne straks være der, både som grønne og slimede. Dette vil en
dyrehandler jo kalde sunde tegn - der skal jo bare tilsættes lidt dit og
dat, samt skiftes nogle lysrør og hvad han ellers kan finde på (at sælge).

Hilsen
Jørgen

Fra : Pernille Impey

Dato : 21-01-03 00:50

> [...]
> der har erfaring med. Dermed er ikke sagt, at alle skal omvendes i deres
> tro. Den bedste måde er at prøve sig frem - i dette forum giver det kun

Det usaglige består mest i at meget få påstande bakkes op af forklaringer på
HVORFOR det er skadeligt at skifte vand (eller at lade være) og hvorfor
forskellige problemer opstår. Så lad mig derfor være saglig og give en
forklaring på mit standpunkt:

Det kan forekomme at være skadeligt at skifte vand hvis man har et akvarie
som har stået så længe at hårdheden efterhånden er stort set forsvundet og
pH er faldet til måske så lidt som 5 og man så pludselig skifter 50% af
vandet ud med hårdt alkalisk vand og hårdheden og pH stiger voldsomt derved.
Hvis man skifter gammelt vand ud med nyt som har samme pH og hårdhed sker
der ikke noget ved det. -Jeg har prøvet begge dele af.
En anden situation hvor vandskift kan føre til problemer er hvis man har et
akvarie som ikke har fået rent vand længe og hvor dels pH er faldet til
under 7 og der er ophobet en stor mængde ammonium og man så kun skifter lige
nok vand til at pH stiger til over 7 men ikke får fjernet tilstrækkeligt at
ammoniumen som så omdannes til ammoniak og forårsager en
ammoniakforgiftning. Her vil det være en hjælp at lave en måling af ammonium
koncentrationen inden man skifter vand og så skifte så meget at der kun er
meget lidt ammonum der kan omdannes til ammoniak, eller at skifte med surt
vand, eller at man skifter så lidt vand at pH forbliver under 7.
Så jo, i disse specialtilfælde kan det være "farligt" og "skadeligt" at
skifte vand. Men kun hvis man handler i blinde og ignorere vandkemiens
finurligheder. -Det er der jo så også mange som gør, men det betyder ikke at
vandskifte som sådan er farligt og noget man skal holde sig fra.

Hvis vandet ikke er belastet med næringsstoffer og fiskene er sunde, ja så
er det overflødigt at skifte vand. Det er bare de færreste akvarier der er
i så god biologisk balance at der slet ingen ophobning af affaldsstoffer
finder sted. Hvis man har et akvarie hvori der ophobes affaldsstoffer eller
de ikke omsættes ordentligt så der kommer f.eks. nitrit i store mængder i
vandet, så er der ikke andre udveje end at skifte vand (med mindre man er
ligeglad med at fiskene mistrives og/eller dør). Hvor hurtigt disse
ophobninger sker afhænger af hvor mange og hvilke fisk der er i akvariet,
hvor meget man fodrer (og med hvad), hvor god og velfungerende en
bakteriekultur man har i akvariet og hvor mange planter man har og hvor
hurtigt de optager næringsstoffer. Der er også voldsom stor forskel på hvor
høje koncentrationer af affaldsstoffer og hvor meget forsuring af vandet
forskellige fiskearter tåler. Derfor kan der ikke laves generelle regler
for hvor tit og hvor meget vand der skal skiftes. Mangler man
fingerspidsfornemmelsen for om, hvornår og hvor meget vand der skal skiftes,
så synes jeg at det er fint at man laver rutinemæssige analyser af sit vand.

> [...]
> sagt
>
> Jeg har ikke erfaring med, at gammelt vand giver sygdomsproblemer - tvært
Det har jeg heller ikke på noget tidspunkt hævdet at gammelt vand gør. Men
beskidt vand med højekoncentrationer af affaldsstoffer giver
sygdomsproblemer og så er det fuldstændigt ligegyldigt om vandet er kommet i
akvariet i går eller i 1890. Det er ikke alderen på vandet der er afgørende,
det er dets kvalitet der gør den store forskel.
Hvis man har helbredsproblemer med sine fisk er det i næsten alle tilfælde
fordi man enten holder dem i vand der overhovedet ikke passer til dem i pH
og hårdhed og/eller at vandet mere eller mindre permanent er overbelastet
med affaldsstoffer fordi akvariet ikke er i biologisk balance og derfor har
brug for (flere/større) vandskift. Så kan man som du siger prøve sig frem
med enten at skifte vand med postevand eller med at tilsætte gammelt og
blødt akvarievand eller vand fra et omvendt osmose- eller ionbytter anlæg,
eller man kan bide i det sure æble og måle sig frem til hvad der er galt og
så handle rigtigt første gang.

> Læg mærke til alle de indlæg omkring algeproblemer, hvide pletter og
> skimmel. Der tales om tilsætning af alverdens kemikalier for at holde skik
> på vandkvalitet og sygdomsproblemer.

Jeg bruger ikke kemikalier, jeg bruger omvendt osmosevand og spagnum hvor
det er nødvendigt og postevand for resten.
Problemer med alger og den slags har samme ophav som sygdomme. Hvis man ikke
har overskud af næringsstoffer i sit akvarie så har alger intet at gro af.
Hvis akvariet ikke selv omsætter næringsstofferne ordentligt, men de ophobes
og man ikke skifter nok vand tit nok, så for man algeproblemer. Man kan
sagtens skifte vand tit uden at det hjælper noget som helst på hverken
algevækst eller sygdomsfrekvensen. Det er når man ikke skifter
tilstrækkeligt med vand ad gangen til at koncentrationerne af næringsstoffer
falder tilstrækkeligt til at algerne ikke trives og at fiskene har det godt.
Efter min mening er den bedste løsning på et algeproblem ikke at hælde
algedræber i vandet, men enten at få akvariet i en bedere balance (eventuelt
ved at komme nogle hurtigtvoksende planter som optager meget nitrat i
akvariet) eller at skifte så meget vand tilpas tit til at koncentrationerne
af næringsstoffer holdes nede på et minimum. Om man vælger at købe sig
fattig i kemikalier der binder kvælstofsforbindelserne er jo op til hver
enkelt. Jeg mener at det er bedere at skifte vand eller at afstemme
forholdet mellem vand, planter og fisk bedere (jeg tror ikke på at de
forskellige kemiske løsninger er gode nok), men det er som sagt et valg hver
enkelt må træffe med sig selv.

> [...]
> dat, samt skiftes nogle lysrør og hvad han ellers kan finde på (at sælge).

Bundslam er godt, rigtig og smukt. Det er der alle de vigtige bakterier
befinder sig i tilstrækkelige mængder til at foderrester og afføring fra
fiskene kan omsættes til plantenæringsstoffer. Ære være bundslam. Her er
noget der er værd at flytte i en ajlebeholder og noget som bør skænkes som
ærværdige gaver fra de "gamle" akvarister til de nye.
Jeg har også sten og sager i mine akvarier, og de er heller ikke
overbegroede med alger, for jeg skifter vand nok tit nok til at algerne ikke
kan lide at bo hos mig. Jeg er nød til at give mine algeædene fisk og rejer
grøntfoder ellers dør de af sult. Så algeproblemer er ikke nødvendigvis
lænket til hyppige vandskift, men det har jeg vist argumenteret rimeligt for
i det ovenstående.

Om du herefter stadig er uenig vil jeg gerne have et begrundet svar så vi
kan få den saglighed du selv savner ind i debatten.

Hilsen Pernille

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 21-01-03 11:01

> [...]

> Om du herefter stadig er uenig vil jeg gerne have et begrundet svar så vi
> kan få den saglighed du selv savner ind i debatten.

..
Du gør mig totalt skakmat -
Det er sikkert rigtigt alt det du skriver, det har jeg slet ikke mulighed
for at vurdere. Jeg aner ikke hvad du taler om, jeg har aldrig fået målt mit
vand for det du kalder PH - Nitrit - amonium osv. Men hvis du bare husker at
lægge mærke til om fiskene har det fint og trives godt, ja så tager vandet
vel ingen skade af at blive målt.

Men sagt lidt firkantet - Jeg skifter ikke mit gode vand ud, bare fordi
kalenderen siger, at der er gået 14 dage eller 3 uger. Det er hvad man gang
på gang ser som anbefaling til nybegyndere, der beder om råd. Mit indlæg var
ment som tegn på, at der er altså flere måder, at holde akvarie på.

Hvis man hele tiden skifter 1/3 vand hver 14 dage - så vil akvariet aldrig
komme i balance. Du starter med begyndervanskeligheder, og du fortsætter med
begyndervanskeligheder, ja du opdager aldrig hvad det vil sige at bruge
gammelt vand, med de gode egenskaber der findes i dette. Gammelt vand kan
belastes kolosalt i forhold til frisk vand uden at det "vælter".

NB. Den bundfisk der tidligere i tråden blev nævnt er ikke en kuhliål. Jeg
husker ikke hvad den hedder, den er meget større end en kuhliål, har
skægtråde som en malle, og ligner en ål. Den kan virkelig sørge for
bevægelse i bundlaget.
Hilsen
Jørgen

Fra : Pernille Impey

Dato : 21-01-03 12:45

> [...]
> husker ikke hvad den hedder, den er meget større end en kuhliål, har
> skægtråde som en malle, og ligner en ål. Den kan virkelig sørge for

Jørgen det er noget sludder du siger.
Hvis det passer at gammelt vand virkelig kunne belastes enormt, så skulle
dem der bor rundt om Bagsværd sø kunne lede deres toiletvand direkte i søen
uden at der sker noget ved det. Der er tilførslen og afløbet nemlig meget
lav, så vandet i søen må betegnes som værende temmeligt gammelt. Men det er
man altså holdt op med for over 30 år siden, fordi søen blev meget voldsomt
forurenet, netop fordi der ikke er nogen særlig udskiftning af vandet, så
der ikke fjernes overskydende næringsstoffer. Den gamle forurening plager
stadig søen så der ofte kommer algeopblomstringer om sommeren.
Og hvad har Bagsværd sø med akvarier at gøre? Alt! Det er nemlig de samme
processer der sker begge steder. Jeg kan godt anbefale at du griber en bog
om enten grundlæggende økologi eller om akvarier (en der er skrevet indenfor
de sidste ti-femten år) og lærer noget om stofomsætning og massebalance. I
akvariebogen vil du finde noget om pH (et mål for vandets surhed) og noget
om vandets hårdhed (i Danmark er det reelt lig med kalkindholdet). Når du
har sat dig ind i tingene så kom igen og giv mig et velbegrundet svar på
hvad der gør gamelt vand så magisk. -Og nej det er ikke indholdet af
bakterier der gør gammelt vand godt. De aktive bakterier findes på faste
overflader, i bundslammet og i filteret.
Det er bakteriefloraen der er det springende punkt for hvor mange fisk der
kan være i et akvarie inden det vælter med en nitritforgiftning. Hvis man
tager bundslam fra et gammelt akvarie og tilfører det til et nyt kan man
helt undgå begyndervanskeligheder. Det har jeg lige gjort selv med et nyt
akvarie og der har ikke været nogen som helst opstartsproblemer.

Mit forrige indlæg godtgjorde hvorfor vandskifte hver 14.dag ikke
nødvendigvis er noget godt råd, men hverken hyppige eller store vandskifte
forhindre at akvarier kan komme i biologisk balance. Vandskifte er især i de
første uger meget vigtig for fiskenes trivsel, fordi bakteriekluturen ikke
er ordentligt etableret og der derfor er en periode hvor koncentrationen af
nitrit som er meget voldsomt giftigt stiger så meget at det er skadeligt for
fiskene. Har man ikke adgang til at få bakterier et andet sted fra, så er
der kun en vej igennem indkørselsperioden og det er vandskifte. Når
bakteriekulturen har etableret sig så der ikke længere er fare for
nitritforgiftning kan man ligeså stille trappe vandskifene ned og lade
akvariet finde sin egen balance hvis det er muligt. Men det er det langt fra
altid og så må man hjælpe akvariet af med det overskydende næring ved at
skifte lidt vand. Men nu gentager jeg mig selv...
Jeg har startet mange akvarier op fra bunden og har hjulpet endnu flere
begyndere med at få deres igang uden at fiskene har lidt overlast. -Og
vandskifte er og bliver en af mine kæpheste fordi det virker.

Hvis du vil modbevise det, må du komme med en god og ordentlig forklaring på
hvorfor du har ret og jeg har uret. At du "er ældre og bare ved bedere"
holder ikke i byretten.
Hilsen Pernille

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 21-01-03 18:49

> [...]
>
> Hvis du vil modbevise det, må du komme med en god og ordentlig forklaring

> hvorfor du har ret og jeg har uret. At du "er ældre og bare ved bedere"

Åhhh - Pernille - det må du aldrig mere.
Jeg fik så dårlig samvittighed over den måde jeg behandler mine fisk på, at
jeg straks hastede ned for at redde mine stakkels fisk.
Heldigvis så det ud til, at de stadig har det fint. Det er nok fordi de ikke
ved, hvilken fare de i virkeligheden befinder sig i.
Hvad så Pernille - synes du så, at jeg skal lave vandskifte straks, eller
kan jeg godt vente et par måneder endnu?

Jeg vil følge dit råd at læse nogle bøger i aften, og imorgen vil jeg straks
tage en tur op til Bagsværd Sø for at udtage nogle vandprøver, som jeg så
vil sammenligne med mit vand fra akvariet.
Hilsen
Jørgen

Fra : Pernille Impey

Dato : 22-01-03 04:13

> [...]
> Hvad så Pernille - synes du så, at jeg skal lave vandskifte straks, eller
> kan jeg godt vente et par måneder endnu?

Du kan vente lige så længe du vil. Hvis dine fisk har det godt er det jo for
pokker fint. Ligeså fint som når mine fisk har det godt med at jeg giver dem
MASSER af rent vand. Det er jo det der har været hele pointen med alt det
jeg har skrevet. Hvis det virker er det godt nok. Gammelt vand eller nyt
vand....det er totalt og aldeles ligemeget. Vandskift er IKKE farlige,
dårlige eller forkerte. Nogle kan slippe for at skifte vand andre ikke og
dem der må skifte vand må selv finde hver deres egen rytme.

> [...]
> tage en tur op til Bagsværd Sø for at udtage nogle vandprøver, som jeg så
> vil sammenligne med mit vand fra akvariet.

Du vil muligvis se at dine fisk har renere vand end fiskene i Bagsværd sø.
Det er længe siden jeg var med til at undersøge den og flere andre søer i
omrødet, så det kunne være sjovt at se hvordan den har det.
Og god fornøjelse med bøgerne. Økologi er ret interessant, specielt når man
kan se det fungere i praksis i sit akvarie.
Du kan rolig være stolt af at du ikke behøver at skifte vand, det betyder at
kvælstofskredsløbet fungere i det, men lad være med at tro at det så
betyder at det er farligt at skifte vand på andet end cichlider, og at rent
vand ødelægger den biologiske balance.
Over and out.
Pernille Impey

Fra : ole

Dato : 22-01-03 15:22

Når man taler om regelmæssigt vandskifte vs. intet/sjældent er der nogle
ting, man bør huske:

20 neon i 100 L er noget _helt_ andet end eks. 10 riff-valley-cichlider.

Planter fjerner minimalt af det skadelige affald - producenter af
tørfoder reklamerer med 40-45 % protein og afdryppede planter indeholder
frit efter hukommelsen maks 4 %. Der skal altså kunne høstes end del
planter regelmæssigt for at det gåer op.

Proteinerne er den del af affaldet, der skaber giftvirkning fordi de i
modsætning til fedtstoffer og kulhydrater indeholder kvælstof. Og så er
der lige fosfaterne, der måske er den væsentligste grund til algeproblemer.

Kvælstoffet forsvinder IKKE i et filter.Ej heller fosfaterne. En minimal
del i planter, hvis man kan høste rigeligt af dem. Og MÅSKE en minimal
del af kvælstoffet via denitrifikation i bundlaget hvis man ellers kan
lave et bundlag som eks.Amerikaneren Diana Wallstedt(?).

Kvælstoffet fosfaterne forbliver overvejende i det lukkede kredsløb et
filter og et akvarium udgør.

Det betyder ikke at man ikke kan holde akvarium med opfyldning af
fordampede som eneste vandskifte.Det kan naturligvis lade sig gøre.
Desværre har denne verdens samlede intelligensia af forskere, biologer
og ansatte ved laboratorier eller offentlige akvarier ikke fundet ud af
en måde at gøre det på uden ekstrem lille fiskemængde eller store
kemiske/biologiske indgreb.

Men at anbefale måden til nybegyndere - ?
Nix

Man skal huske på, at kan man ikke få metoden til at virke, "kvæler" man
sine fisk i deres egen afføring og i overskydende foderrester.

Og så ville jeg personligt gerne have troværdig ( i snævreste forstand )
dokumentation fra de, der påstår at kunne gøre det - at kunne holde en
"alm." fiskemængde i et "alm." akvarium i årevis med toppen op af
fordampet vand som eneste vandskifte.

Der er jo så mange "gode" historier..........

I et akvarium uden vandskifte vil vort hårde postevand gennemgå en
"biogen afkalkning" - blive blødere og pH vil falde.Andre processer
hjælper til pH faldet. Ved lavt pH er
balance ammonium<>ammoniak forskudt til venstre og indholdet af ammonium
kan blive ret højt uden synlige skader. Skifter man så en del vand med
hårdt poste, stiger pH og balancen svinger til højre med evt.
giftvirkning til følge. Mon det er en del af forklaringen på den
hårdnakkede fastholden i 50 års obsolete tro ?

Mvh

Ole

Fra : J@N

Dato : 20-01-03 04:54

> [...]
>
> Hvorfor skifte vand hver 14 dag.
>
> Hvor har i oplysninger fra at man skal skifte vand i akvariet med bestemte

Alle de dygtige akvarister jeg kender skifter vand tit, jo mere jo bedre.
Desuden kan du læse det i samtlige akvariebøger og i utallige
opdrætsberetninger f.eks. at fiskene gik i leg lige efter et vandskifte.

> [...]
man
> var bekendt med eller var meget svage, kontra den type filtre man kan købe

Det er lige omvendt, det var i gamle dage, man værnede om sit akvarievand,
hvis man f.eks. skulle flytte tog man alt det gamle vand med, det var
nærmest aljebeholdere man flyttede rundt med. Det kræver mange
hurtigtvoksende plante, et meget stort filter og meget få fisk, hvis det
skal løbe fornuftigt rundt. Prøv at suge akvarievand over i en hvid spand,
så kan du optisk konstatere at en jævnlig udskiftning vil være rimelig
overfor dine fisk. Hvem vil leve i en en aljebeholder?

> [...]

> blevet skiftet vand på det, og det er flot og står i balance uden brug af

Jeg vil fremføre den påstand at svigerfars akvarie vil være endnu flottere
hvis han skiftede vand engang i mellem. Heldigvis står det frit for at gøre
det man synes er det rigtige, min erfaring siger mig at fiskene trives bedre
ved hyppige vandskift.

Jan

Fra : Fox On The Run \( 46~

Dato : 20-01-03 05:37

Din påstand om at fisk leger beder i vand der bliver skiftet tit er hermed
afvist som værnene noget der ikke passer

Mine Neolamprologus Pulcher Daffodil som går i et 300 liter hvor der ikke er
blevet skiftet vand siden det blev opstartet for snart 7 måneder siden, har
nu gang i deres 6 kuld unger og der er flere på vej.

--
Med Venlig Hilsen
Andersen

Fra : J@N

Dato : 20-01-03 09:20

"Fox On The Run ( 4681 )" <Herfoelge@Andersen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3e2b7cf4$0$161$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Din påstand om at fisk leger beder i vand der bliver skiftet tit er hermed
> afvist som værnene noget der ikke passer

Det har jeg aldrig påstået, men jeg skrev at du kan læse det i utallige
opdrætsberetninger at fiskene går i leg lige efter et vandskifte.

> [...]
har
> nu gang i deres 6 kuld unger og der er flere på vej.

Tillykke med det! Men din konklusion er lidt hastig, den svarer til at jeg
engang havde en onkel, der røg cigar og blev 102 år, er det samme som at
rygning er sundt.

Nu kender jeg en del opdrættere der har eller har haft en stor kælder med
50-100 akvarier i gennem mange år, de siger alle at det handler om vandskift
atter vandskift. Der var sågar en (meget erfaren og dygtig akvarist) der for
nylig sagde at vandskift faktisk er vigtigere end kvaliteten af foderet.
Hvis vandskift er uden betydning, hvorfor så have besværet med at skifte
vand på 50-100 akvarier.

Hvorfor laver du ikke bare et forsøg med 2 ens akvarier?

Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-01-03 16:26

"J@N" <itjf@nospam.dk> wrote in message news:b0frn3$pq5$1@sunsite.dk...

> nærmest aljebeholdere man flyttede rundt med. Det kræver mange

Hvor i alverden har du gravet den ide op (altså det med aljebeholderen)?

> hurtigtvoksende plante, et meget stort filter og meget få fisk, hvis det
> skal løbe fornuftigt rundt.

Overhovedet ikke - det kræver en dygtig akvarist!

> Prøv at suge akvarievand over i en hvid spand,
> så kan du optisk konstatere at en jævnlig udskiftning vil være rimelig
> overfor dine fisk. Hvem vil leve i en en aljebeholder?

Vås, hvis du mener det generelt. Hvis du derimod omtaler de akvarier, du har
succes med at drive med mange vandskift - ja så har du ret. Men at det
fungerer sådan for dig, gør det ikke til en eviggyldig universel sandhed.

> [...]
gøre
> det man synes er det rigtige, min erfaring siger mig at fiskene trives

Ja, i /dine/ akvarier. Men det kan jo være at 'svigerfar' har flair for at
drive det, man i gamle dage kaldte et akvarium i biologisk balance. Hvordan
du kan påstå at 'svigerfar' kunne gøre det bedre, hvis han gjorde som dig,
er mere problematisk.

Hvorfor skal alle med vold og magt missionere? At en løsning fungerer godt
for Per betyder ikke at den er bedre end Palles måde at gøre tingene på! Kun
for Per, næppe for Palle.

vh
Jan

Fra : J@N

Dato : 20-01-03 20:17

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse

> Hvor i alverden har du gravet den ide op (altså det med aljebeholderen)?

Akvarievand med mange affaldsstoffer i.

> Overhovedet ikke - det kræver en dygtig akvarist!

Årh ja, og de dygtige er så de akvarister der ikke skifter vand.

> [...]
Hvordan
> du kan påstå at 'svigerfar' kunne gøre det bedre, hvis han gjorde som dig,

Du mener måske ligefrem at det er skadeligt at foretage vandskift?

> [...]
> for Per betyder ikke at den er bedre end Palles måde at gøre tingene på!

Missionere eller ej, hvis du læser 'Emne' så har Fox'en kaldt det
oprindelige indlæg for 'debat om vandskift' og som jeg opfatter det vil han
godt have respons fra folk der skifter vand jævnligt, og mit indlæg skal
betragtes som et debatindlæg. At du synes jeg missionerer kan jeg ikke gøre
noget ved.
Faktisk har jeg skrevet >>Heldigvis står det frit for at gøre det man synes
er det rigtige<< og personligt er jeg ligeglad om folk skifter vand eller
efterfylder.

Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-01-03 18:59

"J@N" <itjf@nospam.dk> wrote in message news:b0hhov$dlj$1@sunsite.dk...

> Årh ja, og de dygtige er så de akvarister der ikke skifter vand.

Næh nej - de to udsagn er ikke ensbetdende. Skulle jeg bruge din form for
logik, betyder det jo netop at det, jeg argumenterer for, ikke er sandt. Min
påstand var jo at dygtige akvarister gør tingene på forskellige måder - og
alligevel alle kan være dygtige.

> Du mener måske ligefrem at det er skadeligt at foretage vandskift?

Du er meget 'binær'! Det er enten eller.
Jeg har ALDRIG så meget som antydet at det skulle være skadeligt at foretage
vandskift (jeg skifter selv op til 50 % af vandet i min store cichlidebalje
hver eller hver anden uge).

> [...]
> godt have respons fra folk der skifter vand jævnligt, og mit indlæg skal
> betragtes som et debatindlæg. At du synes jeg missionerer kan jeg ikke

Er det ikke korrekt at du skrev
"Det kræver mange
hurtigtvoksende plante, et meget stort filter og meget få fisk, hvis det
skal løbe fornuftigt rundt."

Da dette IMHO ikke er korrekt tillader jeg at hævde at du oversimplificerer
og benytter ikke valide argumenter - og så kan det da godt være at der ikke
er tale om at missionere, men det ligner.

vh
Jan

Fra : Nette

Dato : 22-01-03 16:16

> [...]

> blevet skiftet vand på det, og det er flot og står i balance uden brug af

He, jeg har lige været ved min fiskehandler.

Han siger, at fisk sagtens kan vænne sig til beskidt vand, når de går i
vandet imens det bliver beskidt. Dvs. fisk, der har været i samme akvarium
igennem flere år, har det godt der og er tilpasset vandet. Men efter næsten
alle fiskeopdrættere i dag jævntlig skifter vand ud, er fiskene tilvænnet
hyppig vandskift og dermed meget mere rent vand, og de fisk kan dø eller
blive frygtelig syge, hvis de kommer over i et gammelt akvarium, som aldrig
har fået skiftet vand.

Se DET lyder da logisk nok, ikke?

Nette