SimCity gameplay 2
Fra : Hans-Henrik Husen

Dato : 18-01-03 22:27

Hej byplanlæggere!

Hvad gør jeg forkert? Uanset hvad jeg gør i mine byer, ender jeg hurtigt med
en negativ indtægt, dvs udgifterne er dobbelt så store som indtægterne. Det
er stort set ligemeget hvor meget/lidt jeg bygger, det er simpelt hen
umuligt at få skattegrundlaget stort nok, så indtægterne overtstiger
udgifterne. Jeg har da spillet en hel del SimCity 3000 uden de store
problemer, men her går det galt. Jeg tror jeg gør ét eller andet basalt galt
i startfasen, men hvad???? Jeg starter med lav bebyggelse, kraftværk og
vand, samt let industri. Dernæst øges der gradvis, men åbenbart i forkert
størrelsesforhold.

Gode idéer søges hurtigst muligt!!

Mvh hh

Fra : Emil Jensen

Dato : 18-01-03 23:13

> i startfasen, men hvad???? Jeg starter med lav bebyggelse, kraftværk og
> vand, samt let industri. Dernæst øges der gradvis, men åbenbart i forkert
> størrelsesforhold.
>
> Gode idéer søges hurtigst muligt!!

Jeg har IKKE spillet Simcity 3000, men til gengæld har jeg spillet nogle
timer SimCity 4, og jeg kan sige at der er underskud i de første år, det er
åbenbart normalt. Men jeg får dog positiv regnskab efter omkring 5-10 år og
der er omkring 5-6000 indbyggere...
Dog er den månedtlige overskud ikke stor, det løber lige rundt med et par
hunrede § i overskud om måneden. Det der er vigtigt, er at justere på
skoler, highschools, hospitaler og kraftværk udgifter gradvis som byen
bliver større. nogle få § sparet pr. måned betyder meget i længden.

Håber det hjælper?

Mvh

Emil

Fra : ct

Dato : 19-01-03 00:30

se på grafen efter hvor meget der er bud efter de forskellige typer
udstykninger - klik på den for detaljer, og sørg for at der altid er mere
end rigeligt af de typer der efterspørges, specielt beboelse.

Fra : Mercenary

Dato : 19-01-03 22:54

"Hans-Henrik Husen" <hh.husen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej byplanlæggere!

<SNIP>

> Gode idéer søges hurtigst muligt!!

Jeg har gjort dét at jeg kun zoner i den dyre udgave. Så skal jeg nemlig
ikke zone om igen hvis jeg senere vil have de dyre zoner. Det koster knapper
i starten og vil unægteligt ende med et underskud.

Det løses ved at tage imod de tilbud du får fra bla. militæret om en base og
et missil test center.
Tag imod disse da de giver en god indtægt. Men sørg for at placere missil
centret laaaaangt væk fra alting, ellers kan der nemt komme et vildfarent
missil ind midt i din by. Hvis du senere vil skille dig af med dem så lad
være med at bruge bulldozeren, det koster MANGE penge at rydde skidtet. Lav
istedet en god gammeldaws gang tordenvejr eller giv dem et meteor....... så
er det hej hej.....ganske gratis

Jeg har sat skatten til 10% for de laveste indkomster, 9,5% for de mellemste
indkomster og 9% for de højeste indkomster. Jeg ved at det er svinsk Men
om ikke andet, er det da i vor egen regerings ånd.
Men det er effektivt. Du kan senere sænke skatterne til en 7 - 8 % for alle,
når din by er blevet stor nok.
(5000+ indbyggere ca.)

Drop de store kraftværker til at begynde med. De koster kassen og har store
omkostninger.
Start med at bruge vindmøller, og køb så et kraftværk når du når op på den 5
eller 6 mølle.
Et stort kulværk har nemlig samme omkostninger som 5 møller. Husk at fjerne
møllerne når du har købt kraftværket, ellers står du med den dobbelte
omkostning. Og husk at skære i midlerne til det nye kraftværk så det passer
til forbruget.

Placér landbruget helvedes langt fra beboelse og kommercielle områder. De
sviner af helvede til, nøjagtig som i virkeligheden. (sender en tanke til
vores kære regering). Når du så bliver bedt om at bruge penge på et
vandrenseværk så giv dem den lange finger i midten. Ganske vist forurener de
bonderøve drikkevandet, men hvis det er langt nok væk fra byen er det kun
dem selv der må drikke deres egen gylle . Her sparer du 15000 +
omkostninger.

Vejnettet. Du kan fint nøjes med de små veje til at begynde med. Vent med at
bygge rigtige veje før det bliver nødvendigt. Tjek jævnligt kortet med
trafikpropper, og byg kun veje der hvor det er nødvendigt. Husk at hver
sektion du bygger koster dig vedligehold resten af spillet.
(Eller i hvert fald så længe vejen eksisterer)

Skoler og hospitaler ! Vent med at bygge disse til du bliver bedt om det.
Herved sparer du en masse omkostninger det første år eller cirka deromkring.
Og når de så er bygget: husk at justere deres midler så de passer til hhv.
antallet af elever og patienter.

Den by jeg spiller nu har lige rundet 6500 indbyggere. Og jeg har indtil nu
kunnet klare mig med én skole, én High School, ét bibliotek og én klinik
(ikke hospital).

Brandstationer. Vent med at bygge til du bliver bedt om det. Og nøjes med
en enkelt til at beskytte beboelse og kommercielle områder. Du kan eventuelt
også købe en til at beskytte din industri.
Min erfaring er bare at industrien åbner nye og lukker gamle ned konstant og
jeg bruger en del penge på at rive gamle industribygninger ned (har du en
bedre løsning ?) så hvis der går ild i lortet så fuck det, de ville sikkert
have lukket inden længe alligevel. Og landbruget ?? Glem dem.

Politi. Jeg har endnu ikke bygget min første politistation, og min by har
som sagt lige rundet 6500 indbyggere. Men jeg kan se at kriminaliteten er
stigende, så jeg bliver nok bedt om at bygge en inden længe. Indtil nu har
kriminaliteten begrænset sig til slåskampe, blotterier og tærtekastning !!??
i mindre målestok, og jeg har først nu oplevet det første biltyveri.

Sørg til sidst for at placere disse bygninger så centralt i din by som
muligt. På den måde får du udnyttet deres dækningsområder optimalt. Det kan
godt være at det bliver på bekostning af et par beboelsesejendomme, men de
dukker hurtigt op igen andre steder.

Ovenstående opskrift har givet mig en by med 6500 indbyggere der er meget
glade for deres borgmester. (3 streger under max)

Så er det min tur til at bede om hjælp

Som sagt før bruger jeg en del penge på at rive gamle industriejendomme ned.
Hvordan får jeg min industri stabil ??

Jeg har oplevet nogle få beboelsesejendomme der ser falmede og faldefærdige
ud. Det drejer sig om to typer. I det første tilfælde er huset helt tomt
(hvilket jeg kun kan se hvis jeg klikker på det, i modsætning til
kommercielle ejendomme hvor der står hvis de er tomme). Den anden type er
f.eks en mansion eller lign, hvor en del af indkomsten pludselig mangler
!??!? Der er kun et eller to $ tegn, resten er skrevet i gråt.

Jeg har ikke kunnet finde noget om det i manualen. Men jeg har en formodning
om at det er på grund af mine lidt høje skatter i andet tilfælde. Jeg har
bare revet lortet ned after at have ventet længe på at det ændrede sig. Der
er ingen der skal bo i noget gammelt lort i MIN by.
Vedligehold dit hus eller skrid

Hvis nogen kan hjælpe med ovenstående ville jeg blive glad.

--
/Merc

There are 10 types of people.
Those who understand binary, and those who don't...

Fra : Emil Jensen

Dato : 20-01-03 00:05

> Så er det min tur til at bede om hjælp

Først, tusinde tak for dine inputs, som sikkert hjælper Hans Henrik Husen og
andre som kigger med (mig

> Som sagt før bruger jeg en del penge på at rive gamle industriejendomme
ned.
> Hvordan får jeg min industri stabil ??

Jeg oplever det samme, og jeg har ingen løsning på det.

> [...]
> f.eks en mansion eller lign, hvor en del af indkomsten pludselig mangler
> !??!? Der er kun et eller to $ tegn, resten er skrevet i gråt.

Så vidt jeg læste på http://simcity.ea.com under Tips & Tricks sektionen,
kunne jeg forstå at nogle ag de huse som er misvedligeholdt er overtaget af
mindre rige beboere. F.eks. en velstående families hus er forladt og
misvedligeholdt og overtaget af en middelklasse familie, der vil være 3 §
hvoraf den ene er grå.

> Hvis nogen kan hjælpe med ovenstående ville jeg blive glad.

Håber det hjalp lidt?

Mvh

Emil

Fra : Ole Steiness

Dato : 22-01-03 03:53

Hej gutter,
jeg sidder og hygger mig meget godt med SC4, men der er dog et par ting, der
nager mig. Måske kan et par af jer hardcore byggematadorer hjælpe?

For det første: Hvordan kan det være, at landbrugsindustrien næsten altid er
meget efterspurgt, mine landbrugszoner er godt udfyldt, men mine
skatteindtægter fra landbruget er nærmest lig nul?!?

For det andet: Offentlig transport. Hvordan kan det være, at mine borgere
nægter at benytte busser, m.m.?

Håber, nogen kan hjælpe...

Venligst, Ole Steiness

Fra : Lars Frandsen

Dato : 22-01-03 05:30

"Ole Steiness" <olesteiness@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget efterspurgt, mine landbrugszoner er godt udfyldt, men mine
> skatteindtægter fra landbruget er nærmest lig nul?!?
<snip>

Sådan er det da også i den virkelige verden. Overskud investeres.
--
Mvh. Lars Frandsen, Bramming
http://home.tiscali.dk/larsfr/

Fra : Thomas Olsen

Dato : 22-01-03 08:19

> [...]

> meget efterspurgt, mine landbrugszoner er godt udfyldt, men mine
> skatteindtægter fra landbruget er nærmest lig nul?!?

Drop landbruget og sats på industrien istedet. Landbruget koster dyrt,
fylder en del, forurener ad helvede til og giver stort set ingen
arbejdspladser eller skatteindtægter.

> For det andet: Offentlig transport. Hvordan kan det være, at mine borgere
> nægter at benytte busser, m.m.?

Sørg for at placere dine stoppesteder hvor folk rent faktisk har brug for
det. Hvis du lader markøren hvile over husene kan du se om deres 'commute'
time er lang, medium eller kort. 'commute' er den afstand indbyggerne har
til deres arbejde.
Ifølge den officielle hjemmeside gider folk ikke gå mere end 6-8 felter for
at komme med bussen. Så placér dine stoppesteder rigtigt og husk at lave
stoppesteder i den retning folk tager på arbejde i; som regel i retning mod
dine industrikvarterer som du formodentligt har placeret et stykke uden for
byen.

Fra : Ole Steiness

Dato : 22-01-03 14:50

Jeg synes bare, at det er mærkeligt, at mine skatteindtægter kan være lig
nul fra landbruget. Godt nok er matematik ikke min stærke side, men selv små
6% af en lille indtægt må da give mere end nul?!? Måske er min bys
skatteforvaltning bare meget naiv...

Mht. stoppestederne, så virker det desværre ikke. Måske er min industri for
tæt på min by.

Jeg vil under alle omstændigheder tage dine råd til efterretning, så tak for
dem!

Venligst, Ole Steiness

Fra : Emil Jensen

Dato : 22-01-03 22:35

> [...]
små
> 6% af en lille indtægt må da give mere end nul?!? Måske er min bys

Jeg har observeret at det er muligt at bygge et markedsplads for farmerne,
når der er over 600 farmere (hvordan tæller man dem i SC4?). Mon ikke du
skal hitte den markedsplads et sted i menu'en og bygge den i storbyen, så
farmerne kan tjene lidt og dermed betale skat?

OBS: Jeg har selv ikke prøvet det, har altid satset på industrien. Meld
tilbage om mit tip hjælper.

Mvh

Emil

Fra : Ole Steiness

Dato : 23-01-03 12:12

Har prøvet med markedspladsen, men det ændrede intet. Det, der går mig på,
er, at landbruget tjener penge (også uden markedspladsen, for byens borgere
aftager jo også produkterne inden da), men ikke betaler skat...!

Jeg har startet en ny by helt uden landbrug - og det kører allerede meget
bedre...

Venlig hilsen Ole Steiness