farver og foder
Fra : Claus

Dato : 18-01-03 15:10

Er der nogen som har erfaring med hvilket foder som bedst fremmer de
røde farver hos fisk? Jeg har hørt at røde myggelarver indeholder
cartoten? Mon det er rigtigt?

Mvh
Klaus

Fra : Plesner

Dato : 18-01-03 17:40

> Er der nogen som har erfaring med hvilket foder som bedst fremmer de
> røde farver hos fisk? Jeg har hørt at røde myggelarver indeholder
> cartoten? Mon det er rigtigt?

Krebsdyr som f.eks. dafnier indeholder betakaroten. Jeg plejer at tilsætte
betakaroten til mit hjemmelavede frostfoder.

Plesner

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 18-01-03 17:40

"Plesner" <you@wish.net> skrev i en meddelelse

> Krebsdyr som f.eks. dafnier indeholder betakaroten. Jeg plejer at tilsætte
> betakaroten til mit hjemmelavede frostfoder.

Kan det købes i løsvægt (altså ikke krebsdyr men pulver)? og hvorhenne?

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Plesner

Dato : 18-01-03 17:49

> Kan det købes i løsvægt (altså ikke krebsdyr men pulver)? og
> hvorhenne?

Jeg køber et pulver, som tilsyneladende er ment som tilskud til fugle, men
har haft stor fornøjelse af det til både opdræt af orientalske klokkefrøer
(som skal have ß-karoten for at få deres naturlige farve på bugen) og
fodring af akvariefisk. Pulveret hedder 'Intensief rot' fra et firma, der
hedder Bogena. Jeg har købt det hos en dyrehandler i Albertslund, som så
vidt jeg husker er tilsluttet Bonnie-kæden. Det er halvdyrt (sidst kostede
det 42,50 for 10 gram, men man bruger så forsvindende lidt af det).

Plesner

Fra : Pernille Impey

Dato : 20-01-03 03:18

"Claus" <claus88mm@yahoo.dk> wrote in message
>..... Jeg har hørt at røde myggelarver indeholder
> cartoten? Mon det er rigtigt?

Nej røde myggelarver indeholder mig bekendt ikke caroten (af betydning), de
har deres røde farve fra deres høje indhold af hæmaglobin, (de er derfor til
gengæld mere rige på jern). Skal du have naturligt forekommende caroten skal
du have fat i enten orange grøntsager/frugter så som gulerødder og mango,
eller krebsdyr som dafnier, rejer ol. Ellers som Plesner skriver i
pulverform.
Den bedste udfarvning af fiskene får man hvis man sørger for at de får en
varieret kost med de vitaminer og mineraler de har behov for og at de går i
et miljø hvor de føler sig godt tilpasse. Caroten kan give en sund og
velpasset fisk et ekstra pift, men det er ikke noget mirakelmiddel der
pludselig får en fejlernæret eller fejlpasset fisk til at se flot ud.

Hilsen Pernille