Underlig lyd fra rørvarmeveksler !!
Fra : Nicki Gehlen

Dato : 10-03-01 01:25

For noget tid siden udskiftede jeg mine vandhaner fra "gammeldags" dreje
haner til "nye" kvik haner.
I den forbindelse er der nu opstået en mærkelig lyd, en slags "donk", som
tilsyneladende kommer fra rørvarmeveksleren. Lyden opstår kun når man lukker
for det varme vand og ikke ved lukning af det kolde vand.

Nogen der har en idé til hvorfor lyden opstår og hvordan man eksempelvis kan
fjerne den.

På forhånd tak !
Nicki

Fra : klaus nielsen

Dato : 10-03-01 16:36

hej
der er pga inertien i vandet
når hanen er åben er der jo fart på vandet. og det bliver bremset voldsomt
ned når du lukker igen. men energien skal et sted hen så det bliver dine rør
der giver efter og i dette tilfælde er det din varmevæksler der giver
sig.(energien kan være så voldsom at rørene kan sprænges )
rørvarmevæksleren består af mange meter rør der er viklet op i en spiral.
det er så den prøver at rette sig ud ( det samme som sker i et viser
instument som hedder et manometer )

hilsen klaus vfr@city.dk