Appelsin-chilli-sirup?
Fra : Bitten

Dato : 17-01-03 15:37

Jeg har to flasker af det der "Heibergs Appelsin-chilli-sirup", men
jeg har kun én opskrift hvor det skal bruges i. Måske er der nogen der
har flere afprøvede opskrifter de vil dele?

Venlig hilsen
Bitten.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 18-01-03 07:37

"Bitten" <bitt1@sol.dk> skrev i en meddelelse...

> Jeg har to flasker af det der "Heibergs Appelsin-chilli-sirup", men
> jeg har kun én opskrift hvor det skal bruges i. Måske er der nogen der
> har flere afprøvede opskrifter de vil dele?

Den alsidige Appelsin Chili Sirup kan bruges til stort set til alt! Appelsin Chili
Sirup er specielt egnet til marinader, tilsmagning af dessertsaucer, kompotter,
is og chokolademousse. Prøv fx Café Speciale med chokoladesirup.
-
Her er par forslag:

Salaterdressing:
Bland salat, efter eget valg, med appelsinfileter, grofthakket hasselnødder og
revet kokos. Vend Appelsin Chili Sirup i som dressing.

Rejer med Sirup:
Prøv at marinere rejerne i olie, med et par fed hvidløg og en smule Appelsin Chili
Sirup, steg dem på pande eller grill dem.

Dressinger:
Rør en af sirupperne sammen med creme fraiche, og brug det som tilbehør til
dine frugttærter, kager, pandekager m.m.

Cocktail med sirup:
Lav en drink med vodka og Hindbær Sirup. Rør 3 dele vodka sammen med
1 del Hindbær Vanille Sirup og server med isterninger.

Wok med Sirup:
Kom lidt Appelsin Chili Sirup over wokretterne, lige før servering.

Kylling med chili:
Du kan marinere dit kyllingekød i Appelsin Chili Sirup. Bare 1 times tid før du
steger det på panden eller i ovnen.

Saftevand med chili:
Prøv sirupperne som saftevand, bedst blandet i forholdet 1:3.

Opskifterne er fra..
www.dessertcirkus.dk/

--
Mvh.
Peter W. Bosse

- Please check the 'dk.kultur.mad+drikke' archives for extraordinary recipes.

Fra : Scorpmoon

Dato : 18-01-03 08:28

Jeg er mere interesseret i hvordan man selv laver den sirup? Jeg har selv
forsøgt at lave appelsin-marinade til kyllingefilét men det blir altid en
tynd kop te.. så måske det skal være sirupsagtig for at hænge fast på
kyllingen... Skal jeg blot koge sukker og vand sammen og så tilsætte
appelsinsaft/skal ?

Fra : Nette

Dato : 18-01-03 10:48

"Scorpmoon" wrote in message news:b0avml$bhm$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> forsøgt at lave appelsin-marinade til kyllingefilét men det blir altid en
> tynd kop te.. så måske det skal være sirupsagtig for at hænge fast på

Hejsa*S*
Når jeg marinerer, prikker jeg kødet med en gaffel og lader det ligge i
marinaden natten over. Jeg vender det bare lige et par gange. På den måde
trækker selv det tyndeste marinade ind i kødet og giver en forrygende
smag

Nette

Fra : Eskil Grønbek

Dato : 18-01-03 21:58

"Scorpmoon" skrev i en meddelelse
> [...]
> tynd kop te.. så måske det skal være sirupsagtig for at hænge fast på
> kyllingen... Skal jeg blot koge sukker og vand sammen og så tilsætte

Jeg har lige lavet noget. Jeg fik opskriften fra Mad og Bolig.

1 l. vand og 5 dl sukker koges i en gryde indtil sukkeret er opløst.
Så skære du 3 øko appelsiner i tynde skiver og 1 chilli (gerne meget stærk)
også i tynde skiver, og smider det hele i gryden. Til sidst tilsætter du 3
kafir limeblade, og lader det stå og simre i en times tid.

I opskriften står der at siruppen skal køle af inden man hælder det på glas,
men jeg tog det af varmen og hældte det ned i skoldede glas med det samme.
Jeg bilder mig selv ind at det forlænger holdbarheden.

mvh

Eskil Grønbek

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 19-01-03 12:49

> [...]
> men jeg tog det af varmen og hældte det ned i skoldede glas med det samme.
> Jeg bilder mig selv ind at det forlænger holdbarheden.

Hej Eskil

Jeg tror ikke holdbarheden er noget problem, da der jo er en stor mængde
sukker i opskriften. Sukker er i sig selv konserverende.

Mvh.
Mette Nylander Sørup