"pegefinger-lillefinger"-tegnet...
Fra : Thomas

Dato : 17-01-03 01:50

Hejsa

Mig, og en af mine venner havde en diskution her til aften....
Det drejer sig om tegnet man laver, når man holder lillefingeren og
pegefingeren op i luften... Min ven mente 100% sikkert, at det var
et "satanist-tegn".. Mens jeg var/er sikker på at det bare er en slags
tegn, der ikke betyder andet end "Meavy Metal". Altså nærmest
bare en slags hilsen til musikerne, der INTET har med satanisme at
gøre...

Hvad mener i herinde??

Mvh. Thomas

Fra : Susanne & Esben

Dato : 17-01-03 02:11

Det er så vidt jeg ved tegnet for "den hornede" aka known as satan. De to
fingre symboliserer selvfølgelig hornene. Det er mest kendt for at optræde
hver eneste gang der er nogen der spiller lidt tung metal, men jeg er ret
sikker på at det oprinder fra kristendommen.Lucifer må jo ikke sådan nævnes,
da det kan forståes som en hidkaldelse, og man bruger så tegnet istedet for
for at vise hvem det er man taler om.

Esben jensen

Fra : BladeWalker

Dato : 17-01-03 11:01

Det er jeg enig med Esben. Men jeg har så hørt at hvis man også bruger
sin tommelfinger så skulle det betyde kærlighed. Men jeg ved altså ikke
om det passer

BladeW

Fra : MP Jakobsen

Dato : 17-01-03 12:25

"BladeWalker" <martinfrank@mailme.dk> wrote in message
> Det er jeg enig med Esben. Men jeg har så hørt at hvis man også bruger
> sin tommelfinger så skulle det betyde kærlighed. Men jeg ved altså ikke
> om det passer
>
> BladeW

Prince bruger tegnet, med tommelfingeren, og jeg mener at have hørt ham
referere til det som the love-sybmol. Men jeg tror ikke at fingrene
'stritter' helt lige så meget når man laver det tegn...

MP

Fra : B|aze

Dato : 17-01-03 16:47

"MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> referere til det som the love-sybmol. Men jeg tror ikke at fingrene
> 'stritter' helt lige så meget når man laver det tegn...

Det er fordi det er tegnet for kærlighed på tegnesprog...

Fra : Brian Larsen

Dato : 18-01-03 00:48

"B|aze" <who@knows.huh> skrev i en meddelelse

> "MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er fordi det er tegnet for kærlighed på tegnesprog...

Eller "Telefon"

Mvh. Brian

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 17-01-03 11:02

"Susanne & Esben" skrev i en meddelelse

> Det er så vidt jeg ved tegnet for "den hornede" aka known as satan.

Ja, undskyld jeg blander mig, men aka betyder "also known as" og bruges ofte
i stedet for "alias".
Jeg kunne ikke lade være

Mht. tegnet så er det helt klart et symbol for Satan. Men efterhånden bruges
tegnet jo til snart sagt alle koncerter, hvor der indgår en guitar...., så
mon ikke det er derfor der kan være nogen der tror, at det "bare" betyder
heavy metal? Jeg er nemlig ikke sikker på at samtlige de teenagere jeg har
set bruge tegnet til en rockkoncert ved hvad det egentlig symboliserer.

Kåre

Fra : bonfils

Dato : 17-01-03 10:55

"Susanne & Esben" <essus@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nævnes,
> da det kan forståes som en hidkaldelse, og man bruger så tegnet istedet

Tegnet blev også brugt til at afværge "onde øjne", som fx. da Bertel
Thorvaldsen var bange for den nymodens opfindelse fotografiapparatet:

http://hjem.get2net.dk/silseth_jan/Thorvaldsen/thorvaldsen.htm

--
bonfils
http://www.bonfilsinmyhead.org

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 17-01-03 17:40

> [...]

> tegn, der ikke betyder andet end "Meavy Metal". Altså nærmest
> bare en slags hilsen til musikerne, der INTET har med satanisme at

Din ven har fat i den lange ende.

--
Mark
Er du musikekspert? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-01-03 22:47

Mark Thomas Gazel gjorde tegn:
> Thomas gjorde tegn:

> Din ven har fat i den lange ende.
Ja.

[dette er også musik-OT]:
I nationalencyklopædien, SDE, er der et billede af
Lars von Trier, hvor han gør tegnet. Han sluttede
hvert "Riget-afsnit" af med at gøre korsets *og*
djævelens tegn ("... at tage det gode med det onde").
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- det kan da ikke være ukendt for ældre teenagere?

Fra : Thomas

Dato : 18-01-03 01:45

Hey igen

(fra mig der startede tråden) - En af grundene til jeg spurgte, var at jeg
har læst følgende på Kashmirs hjemmeside (i deres FAQ)

Q: What does the sign you give your audience at concerts mean?
A: We call it the "HEAVY METAL" sign and it is only a greeting. It has
nothing to do with satan, as we are NOT satanists.

Så det kunne jo godt være at tegnet var blevet "adopteret" af Rock-musikere,
så det nu mere var en slags "heavy-metal" tegn...

..Thomas

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 19-01-03 03:19

> [...]

> Så det kunne jo godt være at tegnet var blevet "adopteret" af Rock-
> musikere, så det nu mere var en slags "heavy-metal" tegn...

Det er det da også. At alle render rundt til heavy metal-koncerter og laver
tegnet ændrer dog ikke på, at det er et satanisttegn.