Græskarsuppe
Fra : Benny Bersærk

Dato : 16-01-03 21:44

Hejsa

Jeg har lige lavet en græskarsuppe - pureret græskar og fond med lidt
citron, men jeg synes ærlig talt ikke, at det smagte særligt godt. Skal
græskarsuppe smage så sødt, (det smagte lidt som hybensuppe med kalvefond
)eller er det mig, der bruger en forkert opskrift?

Jakob

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-01-03 23:29

"Benny Bersærk" <krapylpost@falhof.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg har lige lavet en græskarsuppe - pureret græskar og fond med lidt
> citron, men jeg synes ærlig talt ikke, at det smagte særligt godt.

Den her synes jeg er god - og om man bruger courgetter eller græskar, er vel
ikke så vigtigt?

Courgettesuppe 4 - 5 pers.
(ser hammergodt ud med gule courgetter)

1 løg i tern
ca. 3/4 kg courgetter (græskar) revet eller i tern
20 g smør eller olie
1 l hønsebouillon
1 dl fløde
1 æggeblomme
50 g revet ost
salt, peber

Løgene svitses, courgetterne tilsættes og svitses med.
Tilsæt Bouillon og kog i 5 min.
Fløde, æg og ost piskes sammen, tilsættes lidt af den varme suppe, og
blandingen hældes i suppen under omrøring.
Suppen varmes op, men må ikke koge.
Smag til med salt og peber.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-01-03 23:35

"Benny Bersærk" <krapylpost@falhof.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige lavet en græskarsuppe - pureret græskar og fond med lidt
> citron, men jeg synes ærlig talt ikke, at det smagte særligt godt.

Jeg føler med dig!
Jeg lavede for mange år siden en kold agurkesuppe, hvor eneste ingredienser
var smør og agurk plus suppe.
Forfatteren påstod, den ville læske i sommervarmen...
Prøv lige at forestil jer køleskabskold most agurkevand med blendet smør i!
Spist med ske.
Bvadr!
Afskyen har holdt sig i 30 år, ca.

Hilsen Inger

Fra : Benny Bersærk

Dato : 16-01-03 23:54

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Forfatteren påstod, den ville læske i sommervarmen...
> Prøv lige at forestil jer køleskabskold most agurkevand med blendet smør

Den kan jeg godt følge. Jeg har også haft uheld med de kolde supper. Jeg
forsøgte engang en kold mandelsuppe, som netop - skulle være læskende i
sommervarmen. Blendede mandler, hvidløg og vand, var de vigtigste
ingredienser, og resultatet derefter. Føj - de opskrifter, der læsker i
sommervarmen er nok bare noget, man skal holde sig fra.

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 18-01-03 14:50

Thu, 16 Jan 2003 23:53:38 +0100, skrev "Benny Bersærk"
<krapylpost@falhof.dk> :

>Den kan jeg godt følge. Jeg har også haft uheld med de kolde supper.

Da jeg for nogle år siden var i Spanien, bestilte jeg en hvidløgssuppe
til forret, og forventedeså absolut ikke, at den både var iskold og
grynet i konsistensen + at der var rosiner i den !!!
Forestil jer lige en go' gammeldags kærnemælkssuppe (der er blevet
kold) og som smager kraftigt af hvidløg

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-01-03 16:05

"Gitte Sørensen" <gydda@sol.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> grynet i konsistensen + at der var rosiner i den !!!
> Forestil jer lige en go' gammeldags kærnemælkssuppe (der er blevet

LOL!
Den slår alle rekorder!
Er der flere go'e?

Fra : Mads Toftum

Dato : 17-01-03 12:15

On Thu, 16 Jan 2003 21:43:48 +0100, Benny Bersærk <krapylpost@falhof.dk> wrote:
> [...]
> græskarsuppe smage så sødt, (det smagte lidt som hybensuppe med kalvefond
> )eller er det mig, der bruger en forkert opskrift?

Jeg har en ganske glimrende opskrift på ravioli med græskarfyld, hvor
græskarret bages en times tid først for at skabe mere smag. Måske du
kunne gøre noget tilsvarende? og var det mig, så ville jeg nok vælge
kyllingefond i stedet, måske tilsat ting som bagt hvidløg, persille
og lidt friskrevet parmesan inden servering.

vh

Mads Toftum
--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall

Fra : Christina G

Dato : 17-01-03 13:33

> Jeg har en ganske glimrende opskrift på ravioli med græskarfyld, hvor
> græskarret bages en times tid først for at skabe mere smag.

Hej Mads,

det lyder lidt som en opskrift, som jeg har ledt efter. Har du ikke lyst til
at poste den
her i gruppen?

Tak for det,

Christina

Fra : Mads Toftum

Dato : 18-01-03 11:50

On Fri, 17 Jan 2003 13:33:00 +0100, Christina G <christina-g@nospam.dk> wrote:
> det lyder lidt som en opskrift, som jeg har ledt efter. Har du ikke lyst til
> at poste den
> her i gruppen?

Jeg har lovet mig selv at ligge den online for snart længe siden, så den
dukker op på http:/www.toftum.org/blog_food/ en gang i løbet af i morgen.

vh

Mads Toftum
--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall

Fra : Mads Toftum

Dato : 21-01-03 08:38

On 18 Jan 2003 10:50:07 GMT, Mads Toftum <mt@dev.null> wrote:
> Jeg har lovet mig selv at ligge den online for snart længe siden, så den
> dukker op på http:/www.toftum.org/blog_food/ en gang i løbet af i morgen.

Done.

vh

Mads Toftum
--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall

Fra : Benny Bersærk

Dato : 17-01-03 23:02

"Mads Toftum" <mt@dev.null> skrev i en meddelelse

> [...]
> kyllingefond i stedet, måske tilsat ting som bagt hvidløg, persille
> og lidt friskrevet parmesan inden servering.

Problemet var, at den blev meget sød, synes jeg. Den smagte som en blanding
af en dessert og suppe. Men det er måske mine smagsløg, der ikke er helt med
på græskar endnu

Er den du beskriver knap så sød - eller er det et uprøvet forslag?

Jakob

Fra : Mads Toftum

Dato : 18-01-03 11:47

On Fri, 17 Jan 2003 23:01:51 +0100, Benny Bersærk <krapylpost@falhof.dk> wrote:
> [...]
> på græskar endnu
>
> Er den du beskriver knap så sød - eller er det et uprøvet forslag?

Den er uprøvet som suppe, men smagen af græskar ændrer sig en del ved
bagningen, så jeg tror absolut det vil hjælpe. Det kommer næppe til at
fjerne al sødmen, men smagen bliver mere fyldig.

vh

Mads Toftum
--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall

Fra : Karoline Larsen

Dato : 17-01-03 17:14

"Benny Bersærk" <krapylpost@falhof.dk> wrote in message
> [...]
> græskarsuppe smage så sødt, (det smagte lidt som hybensuppe med kalvefond
> )eller er det mig, der bruger en forkert opskrift?

Hos os er en af favoritterne græskarsuppe og det står ofte på menuen så
længe vi har græskar.

2 hakkede løg svitses i olie i en gryde. Et hokaidogræskar i tern kommes i
og dækkes med vand, og koger til græskaret er mørt. Så blendes det og smages
til med salt, peber og et stærkt krydderi som chili, cayennepeber, karry
eller hvad man nu kan li'.
Det spises med en klat cremefraiche (Thise er god) og et drys persille.

For at suppen bliver vellykket er det vigtigt at den er stærk og at der
kommer cremefraiche i. Persillen kan muligvis udskiftes med en anden
krydderurt.

mvh Karoline

Fra : Benny Bersærk

Dato : 17-01-03 23:10

"Karoline Larsen" <SPAMAWAYdsl65072a@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:b09a44$euq$1@news.cybercity.dk...

> [...]
>
> For at suppen bliver vellykket er det vigtigt at den er stærk og at der
> kommer cremefraiche i. Persillen kan muligvis udskiftes med en anden

Men skal den være sød?

Fra : Karoline Larsen

Dato : 18-01-03 09:43

> Men skal den være sød?

Græskaret er jo lidt sødt i sig selv, og det synes jeg ikke smager så godt i
en suppe, derfor tilsætter jeg noget chili eller lignende for at få den
stærke smag. En klat cremefraiche gør så at suppen ikke virker alt for stærk
alligevel.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 19-01-03 08:02

> [...]

> græskarsuppe smage så sødt, (det smagte lidt som hybensuppe med kalvefond
> )eller er det mig, der bruger en forkert opskrift?

Jeg har ikke en pind forstand på græskarsuppe, men jeg har fundet en opskrift
i Politiken fra 20. okt. f.å., som ser nogenlunde fornuftig ud.
- Den kan måske evt. bruges til en anden gang..

Halloweensuppe:
(Cremet græskarsuppe med chili, hvidløg og timian)
6 pers.

1 'båd' af græskar pr. portion skæres fra til pynt (lad skallen sidde på)
2 kg renset græskar
½ liter grøntsagsbouillon
5 kviste timian
4 fed hvidløg
4 små grønne chilier
1 dl olivenolie
100 g smør
1 dl piskefløde
salt & peber
træspyd

1. Til hver portion skæres en 'båd' af græskarret med skallen på.
2. 'Bådene' grilles i ovnen med hakket chili, hvidløg og lidt olivenolie
i ca. 20 minutter.
3. Det resterende græskar bages i ovnen til det er helt mørt.
4. Den bagte græskarmasse blendes med smør, fløde og bouillon,
som smages til med salt og peber.
5. Sæt de bagte græskarbåde på spyd og læg disse, samt en timiankvist,
på tværs af hver tallerken.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

When in the neighborhood of Copenhagen, don't forget to listen to
Radio Jazz on FM 102,9 - now more hours than ever.
Monday-Friday 21.00-04.00 and Saturday-Sunday 12.00-16.00! Not on
the Net yet, but visit the homepage www.radiojazz.dk to learn more!
-Djaaazz!