Erfaring med hurtige CD-brændere?
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 16-01-03 20:25

Hej alle,

nu kan man jo få 48x og 52x CD-brændere. Men jeg har hørt dårlige ting
om holdbarheden/pålideligheden af medier, som er brændt i disse høje
hastigheder.

Kan nogen her fra gruppen dele deres erfaringer?

--
regards, Peter - +45 5192 3981
http://titancity.com/about.html

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 16-01-03 21:26

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> [...]
> hastigheder.
>
> Kan nogen her fra gruppen dele deres erfaringer?

Er det vigtige data brænder jeg ved x1 eller x2

Jeg tror ikke på at høj hastighed = kvalitet

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jørgen Angel

Dato : 21-01-03 12:33

> Er det vigtige data brænder jeg ved x1 eller x2
>
> Jeg tror ikke på at høj hastighed = kvalitet

For et par år siden (da 16x var det hurtigste, tror jeg) fortalte chefen
for Statens arkivering i radioen noget i retning af:
Hos os er reglerne at man skal brænde med det næsthurtigste en brænder
kan klare. Vores erfaring er, at producenterne er for optimistiske mht
til den hurtigste hastighed. Det kan så give problemer med data.
Journalisten spurgte om det sikreste så ikke var at brænde ved 1x
hastighed. Men det mente Statens mand ikke. Ved 1x risikerede man at
laseren opholdt sig så længe over det enkelte punkt at CDen tog skade.
Jørgen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 21-01-03 14:24

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
> hastighed. Men det mente Statens mand ikke. Ved 1x risikerede man at
> laseren opholdt sig så længe over det enkelte punkt at CDen tog skade.

Interessant. Gad vide om det er rigtigt?!

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 21-01-03 17:26

> Interessant. Gad vide om det er rigtigt?!

Ingen brændere i dag kan brænde under 4x.

Allerede for 4 år siden kunne man bl.a. å Maxells medier læse "MÅ IKEK
BRÆNDES VED 1x!".

--
Peter - http://titancity.com/about.html
http://haxor.dk/islamnyt/

Fra : Jens Find

Dato : 21-01-03 20:29

> Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

---snip---

> Interessant. Gad vide om det er rigtigt?!

Statens Arkiver har gjort et rigtig stort - og formodentlig grundigt -
stykke arbejde med at fastlægge regler for aflevering af arkivalier i
elektronisk form, herunder valgt CD-R som det aktuelle medie.

Af en artikel jeg læste i et arkiv-tidsskrift ("Arkiv"?) for et par år
siden fremgik - gengivet gennem min slidte hukommelse:

På CD'er er der redundante data til brug for korrektion af fejl på
mediet. Disse fejl optræder altid i et vist omfang, men korrigeres ved
læsningen af drev/driver.

Ved at gribe til de rå data kan man måle, i hvor høj grad CD-drevet
/driveren skal rekonstruere data. Efterhånden som mediet nedbrydes, kan
man registrere, at rekonstruktionen af læste data bliver mere og mere
omfattende. Inden den bliver _for_ omfattende, er der tid til en
kopiering over på et nyt medie, hvorved de fleste af fejlene så bliver
rettet.

Så jo, jeg tror at de ved, hvad de arbejder med på Statens Arkiver.

Jens Find
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 21-01-03 20:49

Jens Find wrote:

>A: Because it messes up the order in which people normally read text.
>Q: Why is top-posting such a bad thing?
>A: Top-posting.
>Q: What is the most annoying thing on Usenet and in e-mail?

Det var en overordentlig god fremstilling af den problematik

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Jens Find

Dato : 21-01-03 21:22

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Det var en overordentlig god fremstilling af den problematik

Det syntes jeg også - da jeg selv fandt den

Jens Find

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-01-03 22:09

In article <1fowbb3.17bmbrx10jdnrmN%no_spam@invalid_email.com>, Peter Bjørn Perlsø wrote:
> [...]
> hastigheder.
>
> Kan nogen her fra gruppen dele deres erfaringer?

Vigtige ting brænder jeg ikke hurtigere end 4-8x hastighed.

Ved hastigheder omkring 52-60x er centrifugalkraften på kanten
af en CD så høj at de fleste skiver efter relativt kort tid
går i stykker.

1x hastighed = 580 RPM når der læses inde ved midten, 230 RPM når
der læses ude ved kanten.

52 x 580 = 30160 RPM !!! Mere end det dobbelte af de hurtigste SCSI
diske, og mere end 4x en hurtig IDE hardisk.

Diameteren er 12 cm, så er omkredsen pi * 12 cm = 37.7 cm.
Ganget med 30160 = 1137005 cm / min = 11370 m/min = 189 m/s
682 km/t. Bare lige for at vise at det er ret store hastigheder
man kommer op på. Dvs hvis den stopper fra fuld hastighed til 0
på 10 sekunder, så er den udsat for næsten 20G, noget de færreste
mennesker om nogen vil have det godt med.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 16-01-03 22:38

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Vigtige ting brænder jeg ikke hurtigere end 4-8x hastighed.
>
> Ved hastigheder omkring 52-60x er centrifugalkraften på kanten
> af en CD så høj at de fleste skiver efter relativt kort tid
> går i stykker.

Interessant at du bekræfter dette. Jeg sad lige og tænke lidt oevr det
med CD-hastigherer i dag. For nogle år tilbage proklamerede nogen
firmaer at "de snart ville have 72x CD-drev".

Hvorfor så vi ikke dem? Tja, de kræfter der river i platterne bliver vel
så store, at CD'erne ikke kan holde til det.

> 1x hastighed = 580 RPM når der læses inde ved midten, 230 RPM når
> der læses ude ved kanten.
>
> 52 x 580 = 30160 RPM !!!

/60 så får vi runder i sekundet = 3016 / 6 = ca. 500 runder pr sekund.
Da en CD er ca. 30 cm i omkreds betyder det at de yderste dele af Cd'en
skulle tilbagelægge en længde på 500 * 30 cm /sekund = 15000 cm = 150
METER PR SEKUND! (ok mere, kan jeg se af din beregning nedenfor)

Avs!

>Mere end det dobbelte af de hurtigste SCSI
> diske, og mere end 4x en hurtig IDE hardisk.
>
> Diameteren er 12 cm, så er omkredsen pi * 12 cm = 37.7 cm.

Nå, du havde regnet den ud, så jeg først nu. =)

> [...]
> på 10 sekunder, så er den udsat for næsten 20G, noget de færreste
> mennesker om nogen vil have det godt med.

20 G er fatalt for de fleste mennesker.

Og med den masseproduktion af billige skriver der er i dag, er
kvaliteten ikke høj nok til at holde til de ekstreme hastoigheder
CD-dreve præsterer.

Tak for dit svar!

Fra : Tue Dissing

Dato : 17-01-03 01:07

Der var også en atikel i ingeniøren engang før jul. I den nævnte de at
ved hastigheder omkring de 50x og op er der mulighed for at cd'en
faktisk sprænger i luften. Vist ikke helt ufarligt !

Tue

Fra : Morten Lind

Dato : 17-01-03 13:58

Tue Dissing <tue@somersaut.dk> wrote:

> [...]
> ved hastigheder omkring de 50x og op er der mulighed for at cd'en
> faktisk sprænger i luften. Vist ikke helt ufarligt !

Det er forekommet, hvis man tror på nyheder i TV......
M.
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-01-03 21:09

In article <1foxo3x.tvpjwjrcgqieN%mortenlind@mac.com>, Morten Lind wrote:

> Det er forekommet, hvis man tror på nyheder i TV......

Det er forekommet flere gange hvis man skal tro på PC hardware
gruppen, samt den danske spillegruppe. Og hver eneste gang er der
problemer med hvem der skal erstatte hvad. Drevforhandleren
vil som regel ikke dække skaden, og så må man til sin spilfabrikant
og få ham til at erstatte drevet.

Det varer vel ikke længe inden spil på kassen skriver:
max 48x CD speed :)

Fra : Lestat

Dato : 17-01-03 11:03

> Interessant at du bekræfter dette. Jeg sad lige og tænke lidt oevr det
> med CD-hastigherer i dag. For nogle år tilbage proklamerede nogen
> firmaer at "de snart ville have 72x CD-drev".

Kan man ikke bare lave en 36x CD rom med 2 lasere for at opnå det samme?

Morten

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 17-01-03 14:04

Lestat <ghostlechuck@hotmail.com> wrote:

> Kan man ikke bare lave en 36x CD rom med 2 lasere for at opnå det samme?
>
> Morten

Toashiba havde på et tidspunkt et drev med flere lasere (til læsning).
Hvad der blev af det - i have no idea.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-01-03 12:18

> [...]

> stopper fra fuld hastighed til 0 på 10 sekunder, så er den udsat for
> næsten 20G, noget de færreste mennesker om nogen vil have det godt med.

Cool. Et matematisk geni. Ment positivt.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/ ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am -
0.30 am CET

Fra : Jesper

Dato : 17-01-03 19:43

Bjørn Perlsø wrote:

> [...]
> på 10 sekunder, så er den udsat for næsten 20G, noget de færreste
> mennesker om nogen vil have det godt med.

Hvilket er årsagen til at stumperne fra en CD der splintre kan flyve
temmeligt stærkt ud af CD drevet. Af samme grund har Plextor en
sikkerhedsskærm for åbningen af deres højhastighedsdrev.
--
Jesper myem@il -> lustmagnet {at} sexmagnet [dot] com
The sermon this morning: "Jesus Walks on the Water."