Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mindre billede
Fra : sten sture

Dato : 16-01-03 09:14

Hej med jer, mon der en der kan fortælle mig hvordan jeg får beskåret et
billede fra 5 megabit. til 100 kb. da jeg skal have en annonce i den blå
avis. Jeg har prøvet med Irfan View, men da blev billedet ikke større end
tobak for en skilling.
PS.
Det er taget med et HP C 500 digi. kamera.
venlig hilsen og på forhånd tak
kai rasmussen
kat2@mail.tele.dk

Fra : Lotte M

Dato : 16-01-03 09:39

"sten sture" <sten3@hotmail.com> skrev

> Hej med jer, mon der en der kan fortælle mig hvordan jeg får beskåret et
> billede fra 5 megabit. til 100 kb.

1. Lav en arbejdskopi af den originale billedfil i et tabsfrit format
(feks tiff) - gem originalen og arbejd kun med kopien.
2. Beskær billedet til det ønskede udsnit (crop-værktøj)
3. Tilpas størrelsen på billedet, så antallet af pixels svarer til
det ønskede output - feks skal et billede have 1063x1536 pixels
hvis det skal printes i 9x13 cm i 300 dpi. (resize-værktøj)
4. Gem billedet som jpg-fil og komprimer til ønsket filstørrelse.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Pico

Dato : 16-01-03 09:46

sten sture wrote:
> [...]
> et billede fra 5 megabit. til 100 kb. da jeg skal have en annonce i
> den blå avis. Jeg har prøvet med Irfan View, men da blev billedet

Du skriver beskåret, mener du dermed at du skal have lavet et udsnit ?
Jeg gætter mere på at det er fordi billedet fylder for meget og du vil have
det til at fylde mindre.
Det kan du gøre ad 2 veje, den ene er at lave opløsningen mindre, f. eks.
sætte den fra 300 dpi til 72 for visning på skærm. Den anden vej er nok
snare det du mener da det skal i avisen og derfor skal du nok beholde
en rimelig dpi størelse. Pak det med JPG, så beholder det sidestørrelserne
men smider mange informationer væk.
Hvordan ønsker Den Blå Avis billedrne leveret ? det spiller også ind.
Pico

Fra : Max[DK]

Dato : 16-01-03 10:53

Brug Photoshop Image Ready, det er godt til at få billeder til at fylde
mindre, og stadig i en okay kvalitet

/Max

Fra : sten sture

Dato : 16-01-03 15:02

Jeg fandt ud af det og fik billederne ned i den rigtige "størrelse".
PS:
Det var til den blå avis, hvor billederne max. må fylde 100.kb
mvh
kai rasmussen