Hvilket stik fra print server til LaserWri~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 13-01-03 13:44

Jeg skal bruge et stik fra et access point med indbygget print server
box, hvori der sidder et Serial stik. På bagsiden af 360'eren er der
både et Serial samt et Parallel (ligner SCSI).

Er det ligegyldigt hvilket af dem jeg bruger ?

Hvad er forskellen ?

Jeg skal kunne printe ud via netværket.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 13-01-03 23:29

> Jeg skal bruge et stik fra et access point med indbygget print server
> box, hvori der sidder et Serial stik.

Jesper, er du sikker på at stikket til print-server er et serielstik.
Det lyder da lidt mystisk? Hvad er det præcis for et apparat vi har med
at gøre her?

> På bagsiden af 360'eren er der
> både et Serial samt et Parallel (ligner SCSI).

Jeg er ikke velbevandret i LW 360, men jeg erindrer fra andre gamle
mac-printere at de havde nogen sjove stik, der ikke nødvendigvis kan
bruges som print-forbindelse. F.eks. havde IINTX SCSI-stik til at koble
eksterne harddiske (med ekstra skrifter på) og ADB-stik så man kunne
styre printeren direkte via tastatur (!). Så umiddelbart vil jeg tro, at
det serielstik du er rendt ind i, har et eller andet obskurt formål, og
at du bare skal ignorere det og gå efter parallelstikket.

> Jeg skal kunne printe ud via netværket.

Jeg går ud fra, at du vil printe fra en Mac. Husk på at du skal bruge en
netværksprint-protokol som er understøttet af alle ledene i kæden (mac,
router/print-server, printer). Lidt afhængigt af din opsætning kan det
godt være en udfordring, valget står formentlig mellem AppleTalk og LPR.
Både præ-OS X mac'er og din LW 360 understøtter AppleTalk, men det er
ikke sikkert at din router/print-server gør det (tjek i manualen om den
understøtter AppleTalk som protokol, hvis den gør så står det der) og
SVJV (jeg er ikke OS X-bruger) gør OS X heller ikke. LPR understøttes
med garanti af din router/print-server, af OS X-mac'er og af nyere
præ-OS X mac'er (fra og med en bestemt version af LaserWriter-driveren,
jeg kan dog ikke huske hvilken), men jeg kan ikke huske om den
understøttes af LW 360.

Jeg har ikke stor forstand på parallelkabler, så jeg ved ikke om dette
er et hyperbanalt krav som alle kabler opfylder, men jeg kan huske fra
dengang jeg satte min egen HP JetDirect 300EX print-server op, at
manualen gjorde meget ud af understrege at kablet skulle være
bidirectional for at understøtte AppleTalk. Jeg ved ikke om der er
lignende krav ift. LPR.

Håber dette gav dig noget at komme videre på.

/hc

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 14-01-03 00:21

Hans Christian Hansen <hanschr@sletmigmac.com> wrote:

> Jesper, er du sikker på at stikket til print-server er et serielstik.
> Det lyder da lidt mystisk? Hvad er det præcis for et apparat vi har med
> at gøre her?

D-Link 713P

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 14-01-03 20:37

> D-Link 713P

Så vidt jeg forstår D-links marketing-materiale har 713P dels en
parallelport mhp. printer, og dels en serielport mhp. en
backup-forbindelse (ISDN eller analog modem) i tilfælde af, at
bredbåndsforbindelsen. Er det mon ikke den serielport, du er faldet
over? Men hvor er parallelporten så?

/hc