Cremet muslingesuppe...
Fra : Ole Stigaard

Dato : 12-01-03 21:08

Hej gruppe,
jeg skal holden en mindre sammenkomst på fredag (mumlemumlefødselsdagmumlemumle) og har tænkt mig at lave følgende menu:
Forret:
Lakserillette med friskbagt olivenoliebrød/Foccacia
Hertil tør hvidvin eller evt. en cremant

Hovedret:
cremet muslingesuppe (helst som den jeg fik på Corsika i sommeren 1998 på den der lille fiskerestaurant på kajen i det der lille
fiskeleje i bugten hv...SUK!...)
Hertil en tysk rosè

Dessert: God friskmalet kaffe og kvargkage
Cognac / sherry / grappa efter preference...

Mit problem er dog at jeg ikke liiige har en opskrift på muslingesuppen. Er der nogen gode bud i jeres opskriftsamlinger?

--
Med madglad hilsen Ole S

Fra : Anders

Dato : 12-01-03 21:27

"Ole Stigaard" <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit problem er dog at jeg ikke liiige har en opskrift på muslingesuppen.
Er der nogen gode bud i jeres opskriftsamlinger?

Hej Ole,

Her er mit bud:

Friske blåmuslinger
skalotteløg
hvidløg
bredbladet persille
citronskal
laurbærblade
olivenolie
vin (hvid eller rosé)
piskefløde.

I en stor gryde sauterer du i olivenolie løg, hvidløg, citronskal og
laurbærblad. Tilsæt væde, halv vin og halv vand samt hakket persille.
Bring væden i kog.
Tilsæt muslingerne.
Lad dem dampe under låg i ca. 8 minutter.
Tag dem op og si væden gennem et klæde.
Reducér væden, tilsæt piskefløde og smag til med salt og hvid peber.

Anret muslingerne i dybe tallerkener og hæld suppen over.
Spises med et godt brød til.

Vinen du serverer til skal være tør.

mvh
Anders

Fra : Bettina Madsen

Dato : 13-01-03 09:00

"> Friske blåmuslinger
> [...]
> Tag dem op og si væden gennem et klæde.
> Reducér væden, tilsæt piskefløde og smag til med salt og hvid peber.

Et forslag til ovenstående opskrift kan være at komme lidt gurkemeje i
suppen, så
får det en flot gullig farve. Det synes jeg virker lækkert.
En anden grønsag der forøvrigt også passer godt til muslinger,
persille m.v. er fenikkel. Den skal bare hakkes groft og svitses med løg,
hvidløg,
citronskal og laurblad.

Er det forøvrigt sæson for muslinger? (-jeg spørger fordi jeg ikke ved det!)

med venlig hilsen
Bettina

Fra : Benny Bersærk

Dato : 13-01-03 22:49

> Er det forøvrigt sæson for muslinger? (-jeg spørger fordi jeg ikke ved det!)
>
> med venlig hilsen
> Bettina

Min erfaring er, at blåmuslinger stort set holder prisen året rundt.

Mvh. Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-01-03 18:01

"Bettina Madsen" <bettina@cyberdude.dk> wrote in message

> Et forslag til ovenstående opskrift kan være at komme lidt gurkemeje i
> suppen, så
> får det en flot gullig farve. Det synes jeg virker lækkert.

Hvorfor så ikke gøre det rigtigt: Ofre nogle få hår safran? Det /smager/
også godt.

vh
Jan