Rygeovn
Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 11-01-03 23:55

Hej!

Mine forældre ønsker sig en rygeovn. De vil bl.a. bruge den til at lave
rygeost med. Men hvor i alverden skaffer man sådan en?

Så har min mor så sagt, at "hun nok aldrig fik mere end en Kasper Røghat"
eller noget i den retning. Og hvad dælen er så det? Jeg har en idé om, at
det er sådan en lille udgave af en rygeovn.

/Anne

Fra : krestenklit

Dato : 12-01-03 03:08

Du kan købe en røgovn i en ordentlig forretning for jagt & fiskeri.

Og så til røghatten:
Den danske romantiske komponist P. Lange-Müller har skrevet et syngespil
(i dag kalder man det musical) som hedder "Der var Engang" hvori
prinsens trofaste tjener hedder Kasper Røghat.
Men din mor mener nok en lille røgovn.

Man kan osse selv bygge en simpel en:
Du tager et rør af metal på knap en meters længde.
Du sætter den på højkant på et par mursten (mindst 3)
Du skaffer en rist til at lægge ovenpå.

Brug:
Fyr op i bunden med alm. brænde/pinde
Når der er fut i det, smider du visne blade eller savsmuld fra
almindeligt (!) træ (altså ikke spånplade, fiberplade, krydsfiner eller
andre industri-træprodukter).
Når det ryger godt, lægger du lægger den friske ost ovenpå risten og
dækker til med en ren våd klud og holder øje med det.
Rygetid: afhængig af smag og behag og ostens størrelse og rørets længde
og ilden og røgen.
(husk at det skal foreså udendørs)

God fornøjelse

Kresten

http://www.kandu.dk/

Fra : krestenklit

Dato : 12-01-03 03:37

Hej Anne

[...]

...Og så kan du måske finde andre muligheder i hobbyblade
("Gør-det-selv" havde engang et forslag menr jeg)

Fra : Jynis

Dato : 12-01-03 10:59

"Anne Lindholt Ottosen" <anli@VAEKc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller noget i den retning. Og hvad dælen er så det? Jeg har en idé om, at
> det er sådan en lille udgave af en rygeovn.

Hej Anne
En Kasper røghat er en lille rygeogn , som lystfiskere til tider tager med
på ørred fiskeri.Det smager faktisk himmelsk med frisk fanget og friskrøget
varm ørred. Jeg tror den kan købes i Grejbiksen i Silkeborg og Århus.
Husk at købe noget rigtig træsmuld . Det er ikke alle sorter der dur.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-01-03 12:49

> [...]
> eller noget i den retning. Og hvad dælen er så det? Jeg har en idé om, at
> det er sådan en lille udgave af en rygeovn.

Rygeost er noget med helt speciel ovnindretning kun til det, og så er det
noget med rughalm og 1 minut.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : M@rk

Dato : 18-01-03 17:43

Sat, 11 Jan 2003 23:54:43 +0100, berigede "Anne Lindholt Ottosen"
<anli@VAEKc.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Mine forældre ønsker sig en rygeovn. De vil bl.a. bruge den til at lave
>rygeost med. Men hvor i alverden skaffer man sådan en?

Mange byggemarkeder har dem - vi købte en større udgave i sommers, den
er ca. 1 meter høj og har en diameter på ca. 40cm. Vi gav i området af
240 dask for den.

Meeen, der findes jo også specialrygeovne - jeg har bla. set billeder
af en ombygget køleskab, så det i stedet var en rygeovn - ret smart!!!

/Mark

--
M@rk, the unknown @ vosborg.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 19-01-03 16:20

"M@rk" <unknown@vosborg.invalid> wrote in message

> Mange byggemarkeder har dem - vi købte en større udgave i sommers, den
> er ca. 1 meter høj og har en diameter på ca. 40cm. Vi gav i området af
> 240 dask for den.

Ja, det er da til at komme i nærheden af. Det lyder som en god størrelse for
begyndere. Hvis de så går amok i fisk og kød og alt muligt andet, kan de jo
bygge sig en stor.

/Anne

Fra : M@rk

Dato : 19-01-03 20:59

Sun, 19 Jan 2003 16:20:04 +0100, berigede "Anne Lindholt Ottosen"
> [...]

>begyndere. Hvis de så går amok i fisk og kød og alt muligt andet, kan de jo

Hverken fisk eller kød er noget problem - vi har røget sild og makrel
(alm. og peber) i dyret ......................... faktisk har jeg
lovet nogen af vores bekendte, at hvis vi får sne igen i større
omfang, så vil jeg servere frisk røgede sild for dem i vores havestue

/Mark