okseinderlår
Fra : toma

Dato : 09-03-01 01:38

Hej
Jeg er kommet i besiddelse af en steg af okseinderlår på godt 3 kg, snøret
som en roastbeef, som jeg gerne vil servere til en familiekomsammen
Jeg vil gerne have den "safigstegt" og ikke alt for rød-men er lidt bange
for at den bliver den bliver tør og kedelig. Er der nogen her der har gode
forslag til tilberedning -helst i ovn, den er lovlig stor til gryden. Og
hvor mange personer rækker den mon til?
mvh toma

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-03-01 12:08

"toma" <toma2000@pc.dk> wrote in message

> [...]
> forslag til tilberedning -helst i ovn, den er lovlig stor til gryden. Og

I et blandet selskab regner jeg normalt med 150 g/pers. Så en 18-20 pers
skulle nok kunne gå. Okseínderlår af en god okse er IMHO temmelig svær at
ødelægge med mendre man koger/steger den sønder og sammen - og så er det
endda svært

I øvrigt vil jeg melde mig ind i klubben, der opfordrer folk til at benytte
søgemaskiner:
http://groups.google.com/advanced_group_search og indtast 'roastbeef' i
søgefeltet (with all of the words) og 'dk.kultur.mad+drikke' i feltet
Newsgroups'

Følgende søgning:

http://groups.google.com/groups?as_q=roastbeef&num=50&btnG=Google-s%F8gning&
as_oq=&as_epq=&as_eq=&as_ugroup=dk.kultur.mad%2Bdrikke&as_usubject=&as_uauth
ors=+&as_umsgid=&lr=

giver dig bunker af indlæg fra denne gruppe, der fint beskriver mange
aspekter ved netop roastbeef.

Bon appetit!

Jan

Fra : toma

Dato : 11-03-01 16:35

Tak for svaret. Beklager hvis emnet "roastbeef" anses for udtømt her i
gruppen. Jeg har nok ikke udtrykt mig helt klart -titlen på mit indlæg var
"okseinderlår" og meningen var at høre om dette stykke kød kan tilberedes
som _andet_ end netop roastbeef - jeg forestiller mig noget i retning af
traditionel oksesteg - mindre rødt end roastbeef men stadig saftigt. Er
dette muligt og i givet fald hvordan?
Hvis ikke står jeg med en roastbeef på godt 3 kg - jeg går ud fra
intervalstegning til kernetemperatur ca. 56 grader må være det rigtige, for
at undgå stegen bliver tør udvendig og rå indvendig. Det er jo en lidt
besværlig metode når huset er fuldt af gæster - men det største problem er
vel timingen - hvor lang tid skal der mon ca. påregnes til dette - stegen er
"tyk", nærmest af form som en stor lammekølle? Den skulle jo gerne være klar
ca. til spisetid. Er der nogen der har erfaringer med dette?
mvh. toma