Vinterdepression
Fra : Morten

Dato : 10-01-03 17:08

Hej,

jeg har overtaget nogle gamle UV-lys fra en bekendt, som havde købt
dem til sine papagøjer. Jeg håber på denne måde at overkomme min
vinterdepression. Men jeg erfarer at det ikke altid er en god idé bare
at sætte sig ved et UV-lys, for der er vist mange forskellige typer
(UVA, UVB, etc.) - og nogle giver øjensynligt forøget risiko for
hudkræft. Og det er jo ikke at fortrække. Så jeg håber at nogen kan
hjælpe mig mht. om jeg vil tage skade af at bruge disse UV-lys. Jeg
kan oplyse at lysstofrørene hedder 'Sylvania activa 172', og på røret
kan jeg aflæse følgende specifikationer (som ikke giver meget mening
for mig):

Sylvania Activa 172
IRC 98
6500K
60lum/W

Er det en dårlig idé at bruge disse rør mod vinterdepression (dvs. 2
timer om dagen)?

Tak for brugbart svar,

Mvh.

Morten

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-01-03 21:46

"Morten" <morten.norgaard@uni-c.dk> wrote in message
> [...]
> 6500K
> 60lum/W
>
> Er det en dårlig idé at bruge disse rør mod vinterdepression (dvs. 2

Hejsa. Desværre er disse rør alt for svage i lysintensiteten til for alvor
at være effektive mod vinterdepression. Man skal op i temmeligt mange lumen
for at det batter noget.

Så vidt jeg kan se er de rør du har fået "grolamper" som hjælper planters
vækst.

Overvej i stedet at købe et solariekort, selvom det heller ikke giver lumen
nok. Der bliver du da i det mindste brun på en nogenlunde forudsigelig måde.

- Frank

Fra : Dorthe

Dato : 10-01-03 23:33

>Overvej i stedet at købe et solariekort, selvom det heller ikke giver lumen
>nok. Der bliver du da i det mindste brun på en nogenlunde forudsigelig måde.
Hej

Jeg har i perioder glæde af lysterapi - og det med solariet "duer
ikke" da lyset skal ramme øjnene - og da det bestemt ikke er det
solariets lys skal det er faktisk direkte skadeligt for øjnene. Prøv
at kigge lidt på -
http://www.lysterapi.net/teoriadk.htm
jeg har ikke selv læst ret meget på siden, men den ser meget
tilgængelig ud.
Starter man i okt. kan man faktisk klare sig med 15 til 30 minutter
dagligt - er man "flad" skal man op i en højrer dosis - det med de 2
timer en sikkert meget relevant.
Min model er fra Canada - fra firmaet Northern Light Tecknologies og
af mærket 36/39 W. FLUO.240V.36A SADELITE - der er 4 rør.
(Lampen er tilmed yderst velegnet til at give et godt arbejdslys - man
kan male en væg, lige så godt om natten (med lampen tændt er det
næsten bedre end i fuldt dagslys). Så der er mulighed for "to fluer
med et smæk" - prisen var omkring 1500 kr for år tilbage - om det er
"Prisen" ved jeg ikke - men det kan du jo tjekke på ovennævnte side.
Jeg ved er er nogle steder i landet hvor man kan "tage lys" lige som
på et solarie - og betale pr. gang - tror også det fremgår af
ovennævnte side.

Kærligst Dorthe

Fra : Dorthe

Dato : 10-01-03 23:47

lige en lille sjov tilføjelse - http://www.lysterapi.net/teoriadk.htm
>Jeg ved er er nogle steder i landet hvor man kan "tage lys" lige som
>på et solarie - og betale pr. gang - tror også det fremgår af
>ovennævnte side.
>
>Kærligst Dorthe

Kærligst Dorthe