Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
manualer
Fra : Lars

Dato : 09-01-03 21:21

Hej NG

Der er ofte nogen der mangler manualer! (incl. mig selv)

Er der nogen der ved om det vil være lovligt at samle div. skannede
manualer - og gøre det muligt at downloade dem fra ens hjemmeside??

Altså jeg vil smide dem på http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm -
efterhånden som jeg dfalder over dem??

Mvh

Lars

Fra : Gizwiz

Dato : 09-01-03 21:59

Hvis du finder dem til download andre steder, kan det ihvertfald ikke være
ulovligt at linke til dem.

--Michael

Fra : Lars

Dato : 09-01-03 22:00

"Gizwiz" <junk@gizwiz.dk> wrote in message
> Hvis du finder dem til download andre steder, kan det ihvertfald ikke være
> ulovligt at linke til dem.
>
> --Michael

Nej det kan jeg godt se - men hvad hvis man selv skanner dem??

Lars

Fra : Gizwiz

Dato : 09-01-03 22:15

Så er det i princippet ulovligt, hvis du ikke har tilladelse fra Canon.

--M

Spørg Canon

Fra : Lars

Dato : 09-01-03 22:55

> Så er det i princippet ulovligt, hvis du ikke har tilladelse fra Canon.
>
> --M
>
> Spørg Canon

Hej

Ja det var da en ide!

For det er ikke alle manualer der er til download ude på nettet......

Mvh

Lars

Fra : Lars

Dato : 10-01-03 20:47

"Gizwiz" <junk@gizwiz.dk> wrote in message
> Så er det i princippet ulovligt, hvis du ikke har tilladelse fra Canon.
>
> --M
>
> Spørg Canon

Hej igen

Canon København sagde nej - så ..

Mvh

Lars

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-01-03 13:42

Lars wrote:
[snip - vi må selvfølgeligt godt lave en linkssamling til manualer, men
må vi også scanne ind og lægge på nettet?]

> Canon København sagde nej - så ..

Øv øv - hvorfor dog? - tjener de penge på at sælge manualer?

En linkssamling på manualer ville dog stadig være lækkert.

Hvis man har noget som der er stort behov for at lægge ud, så er det da
sjældent at fx geocities-sider bliver sagsøgt og pillet ned, sålænge de
ikke er deciderede portaler for ulovlig aktivitet...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Lars

Dato : 11-01-03 14:12

Jesper Brunholm wrote:
> Lars wrote:
> [snip - vi må selvfølgeligt godt lave en linkssamling til manualer,
> men må vi også scanne ind og lægge på nettet?]

> Øv øv - hvorfor dog? - tjener de penge på at sælge manualer?
----

Ja - de sagde at det var oversættelsesburoernes rettigheder der var problemet. Men hvad så hvis man tager en Engelsk manual!!

Men at jeg kunne spørge deres moderselskab i Holland , da der i princippet var dem der bestemte. Så det vil jeg gøre. Eller Canon
Japan.

Men til gengæld ville de ikke gøre noget ved at jeg kopierede min manual til en anden der manglede - jeg har lige skannet min
blitz-manual ind til en her i gruppen - og mailet den til ham, og er ved mine kameramanualer mv. og det er vel også kun i en
politistat at man vil forhindre folk i at hjælpe hinanden.
Der skal ikke blandes penge ind i det. Information must be free!! Og det er vel også en af de problemer NE har - at han ikke kan
tjene på det.

Du kan nu downloade ret så mange af de manualer man ikke kan få gratis - se linkene under manualer på min hjemmeside.
Mht Canon er Canon Canada ret så gavmilde med manualerne.

Men det sjove er at når jeg poster indlæg i dk-herakiet - så bliver der altid en helvedes ballade med trollen NE - og når jeg poster
i de-herakiet - så får jeg mange gode links - bla fik jeg en hvor samtlige manualer til Canon IXUS var!!

Jeg har nu også altid brugt Canon Tyskland selv - bl.a. de altid har representeret hele Canon - og ved hvad ordet service er (og
priserne er 25-40 % laverer i Tyskland) og ikke som Københavnerene...... jeg syntes da eller at jeg er en god kunde....

> En linkssamling på manualer ville dog stadig være lækkert.

Det er en del af det jeg forsøger at lave på min hjemmeside.

Jeg spørger om indput her - men det flipper netpolitibetjent NE - altid fuldstændig vildt ud over..Men den diskution hører hjemme i
en psykiatrigruppe - med underemnet/diagnosen "kværulantforrykt". Og det emne er EOD for mit vedkommende.

Så hvis du har en manual der er skannet eller i pdf / eller andet format - så mail den til mig ( min mailbox er max 3 MB pr. mail -
og jeg har ADSL - så mængden er irrellevant ) - jeg er ved at tænke over et forslag en anden stillede mht at lave undersider på min
hjemmeside - og en af dem der kommer er en liste over hvilke manualer jeg har liggende. Der er vel ikke nogen der kan forbyde en og
sende mig en mail og efterlyse en manual.....

Man får større glæde ved sit produkt med en manual - det giver en tilfredse kunder- der køber samme firmas produkter igen.

Se blot på mig: Jeg startede med en Canon (EOS) EF-M i ca 89 - købte en Canon EOS A2E - pga autofokus/øjenstyring - købte en Canon
EOS IX7 da der kom APS - en Canon PowerShot Pro70 da der kom digitale - og mit seneste skud på min "samling" er en Canon EOS D30 -
da jeg gerne ville bruge mine objektiver digetalt også.. Og når 1Ds engang om 10-15 år er kommet ned i (min) pris - så køber jeg nok
også sådan en.........::)) Og jeg nænner ikke at sælge nogle af dem...

> Hvis man har noget som der er stort behov for at lægge ud, så er det
> da sjældent at fx geocities-sider bliver sagsøgt og pillet ned,
> sålænge de ikke er deciderede portaler for ulovlig aktivitet...

Ja jeg er ved at skanne manualer ind - regner med at smide dem på en Kinesisk-server el. en jysk ( når løsrivelsen er sket) - der
er ingen der har ret til Copyright i Jylland - med mindre man betaler skat i Jylland - Ifølge den jyske forening- der henviser til
Jyske Lov - der står der ikke noget om det!

Mvh / Gruß

- Lars

--
Visit my Photo-links homepage: http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm