/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Erfaringer med Carbon Copy Cloner?
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 09-01-03 18:08

Hejsa,

Jeg har lige købt mig en Seagate Barracuda V 120 GB ATA100 disk, som jeg
skal have i min G4 Dual-867 MDD. Jeg vil gerne have flyttet systemet
over på denne disk, da den nok er en bagatel hurtigere og så vil jeg
gerne have udvidet størrelsen på den partition, hvor jeg har mit system
og programmer på. De nuværende 10 GB er lige knebent nok.

Til det formål havde jeg tænkt mig at bruge Carbon Copy Cloner, som
lader til at være et godt værktøj, men da jeg ikke har prøvet det før,
ville jeg lige høre om der er nogen med erfaringer fra dette program.

Spørgsmålet er nemlig om jeg bare kan regne med at alt virker, når jeg
flytter mit system over på den nye disk, eller om jeg skal bide i det
sure æble og lave en ny installation?

Det haster lidt, for jeg havde tænkt mig at gøre det i aften.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
Now running PowerMac G4 Dual 867 Mhz, 512 MB RAM,
60 GB HD, SuperDrive & Mac OS X Jaguar. Yeah!

 
 
Peter Kiil (09-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 09-01-03 19:30

in article 1foj63k.1h4ccdjp8tulqN%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at
spam02@tdcadsl.dk wrote on 09/01/03 18:08:

> Hejsa,
>
> Jeg har lige købt mig en Seagate Barracuda V 120 GB ATA100 disk, som jeg
> skal have i min G4 Dual-867 MDD. Jeg vil gerne have flyttet systemet
> over på denne disk, da den nok er en bagatel hurtigere og så vil jeg
> gerne have udvidet størrelsen på den partition, hvor jeg har mit system
> og programmer på. De nuværende 10 GB er lige knebent nok.
>
> Til det formål havde jeg tænkt mig at bruge Carbon Copy Cloner, som
> lader til at være et godt værktøj, men da jeg ikke har prøvet det før,
> ville jeg lige høre om der er nogen med erfaringer fra dette program.
>
> Spørgsmålet er nemlig om jeg bare kan regne med at alt virker, når jeg
> flytter mit system over på den nye disk, eller om jeg skal bide i det
> sure æble og lave en ny installation?
>
> Det haster lidt, for jeg havde tænkt mig at gøre det i aften.

Har kun gode erfaringer med CCC. Evnetuelt kan du jo vente et par dage med
at formaterer den gamle disk til du ved om alt er ok.

--
/peter

"It's clearly a budget. It's got a lot of numbers in it."
George W. Bush.


René Frej Nielsen (09-01-2003)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 09-01-03 19:52

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> > Spørgsmålet er nemlig om jeg bare kan regne med at alt virker, når jeg
> > flytter mit system over på den nye disk, eller om jeg skal bide i det
> > sure æble og lave en ny installation?
> >
> > Det haster lidt, for jeg havde tænkt mig at gøre det i aften.
>
> Har kun gode erfaringer med CCC. Evnetuelt kan du jo vente et par dage med
> at formaterer den gamle disk til du ved om alt er ok.

Selvfølgelig, men jeg gad slet ikke at forsøge, hvis jeg fik at vide, at
det skodede.

Har du flere diske i din MDD? Mon ikke det er smart at rykke lidt rundt
på diskene, så den nye kommer på ATA100 bus'en og så flytte Apple's IBM
disk ned på ATA66 bus'en? På den måde skal de ikke kæmpe om samme bus og
så er der heller ikke to diske lige ved CPU'en, så der bliver endnu
varmere i dette kritiske område.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
Now running PowerMac G4 Dual 867 Mhz, 512 MB RAM,
60 GB HD, SuperDrive & Mac OS X Jaguar. Yeah!

Peter Kiil (09-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 09-01-03 20:07

in article 1fojayq.zyso401ja4kxqN%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at
spam02@tdcadsl.dk wrote on 09/01/03 19:52:

> Selvfølgelig, men jeg gad slet ikke at forsøge, hvis jeg fik at vide, at
> det skodede.

Nej det er klart

> Har du flere diske i din MDD? Mon ikke det er smart at rykke lidt rundt
> på diskene, så den nye kommer på ATA100 bus'en og så flytte Apple's IBM
> disk ned på ATA66 bus'en? På den måde skal de ikke kæmpe om samme bus og
> så er der heller ikke to diske lige ved CPU'en, så der bliver endnu
> varmere i dette kritiske område.

Jeg har 4 diske i min uden problemer. Jeg tror ikke du vil opleve nogen
mærkbar forskel ved at placere den ene disk på ATA66 bussen.

--
/peter

"When the President does it, that means that it's not illegal."
Richard Nixon.


René Frej Nielsen (09-01-2003)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 09-01-03 20:36

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1fojayq.zyso401ja4kxqN%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at
> spam02@tdcadsl.dk wrote on 09/01/03 19:52:
>
> > Selvfølgelig, men jeg gad slet ikke at forsøge, hvis jeg fik at vide, at
> > det skodede.
>
> Nej det er klart
>
> > Har du flere diske i din MDD? Mon ikke det er smart at rykke lidt rundt
> > på diskene, så den nye kommer på ATA100 bus'en og så flytte Apple's IBM
> > disk ned på ATA66 bus'en? På den måde skal de ikke kæmpe om samme bus og
> > så er der heller ikke to diske lige ved CPU'en, så der bliver endnu
> > varmere i dette kritiske område.
>
> Jeg har 4 diske i min uden problemer. Jeg tror ikke du vil opleve nogen
> mærkbar forskel ved at placere den ene disk på ATA66 bussen.

Hmm.. mener du at jeg ikke vinder hastighed ved at have den ene på ATA66
bus'en og den anden på ATA100, eller mener du, at jeg ikket taber
hastighed på ATA66 bus'en. En harddisk leverer alligevel ikke mere end
30-40 MB/s

--
Mvh.
René Frej Nielsen
Now running PowerMac G4 Dual 867 Mhz, 512 MB RAM,
60 GB HD, SuperDrive & Mac OS X Jaguar. Yeah!

Peter Kiil (09-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 09-01-03 20:48

in article 1fojd4z.1olkdwva7q8xvN%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at
spam02@tdcadsl.dk wrote on 09/01/03 20:35:

> Hmm.. mener du at jeg ikke vinder hastighed ved at have den ene på ATA66
> bus'en og den anden på ATA100

Den var lidt diffus ja. Jeg mener at du ikke vinder hastighed ved at placere
den anden disk på ATA66 bussen.

--
/peter

"When the President does it, that means that it's not illegal."
Richard Nixon.


René Frej Nielsen (09-01-2003)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 09-01-03 21:04

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1fojd4z.1olkdwva7q8xvN%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at
> spam02@tdcadsl.dk wrote on 09/01/03 20:35:
>
> > Hmm.. mener du at jeg ikke vinder hastighed ved at have den ene på ATA66
> > bus'en og den anden på ATA100
>
> Den var lidt diffus ja. Jeg mener at du ikke vinder hastighed ved at placere
> den anden disk på ATA66 bussen.

Og du mener ikke, at der er varmeproblemer ved at have to diske så tæt
på hinanden og så tæt på CPU'en?

--
Mvh.
René Frej Nielsen
Now running PowerMac G4 Dual 867 Mhz, 512 MB RAM,
60 GB HD, SuperDrive & Mac OS X Jaguar. Yeah!

Peter Kiil (09-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 09-01-03 21:16

in article 1fojee5.1jdshme5yea2kN%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at
spam02@tdcadsl.dk wrote on 09/01/03 21:03:

> Og du mener ikke, at der er varmeproblemer ved at have to diske så tæt
> på hinanden og så tæt på CPU'en?

Nej det er der ikke.

--
/peter

"All right, let's not panic. I'll make the money by selling one of my
livers. I can get by with one."
Homer Simpson.


René Frej Nielsen (09-01-2003)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 09-01-03 21:34

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1fojee5.1jdshme5yea2kN%spam02@tdcadsl.dk, René Frej Nielsen at
> spam02@tdcadsl.dk wrote on 09/01/03 21:03:
>
> > Og du mener ikke, at der er varmeproblemer ved at have to diske så tæt
> > på hinanden og så tæt på CPU'en?
>
> Nej det er der ikke.

Jamen, så prøver jeg da det først.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
Now running PowerMac G4 Dual 867 Mhz, 512 MB RAM,
60 GB HD, SuperDrive & Mac OS X Jaguar. Yeah!

Thomas Tvegaard (09-01-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Tvegaard


Dato : 09-01-03 20:43

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Har kun gode erfaringer med CCC. Evnetuelt kan du jo vente et par dage med
> at formaterer den gamle disk til du ved om alt er ok.

Bare for at være med til at sprede det gode budskab CCC fungerer
upåklageligt.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

René Frej Nielsen (09-01-2003)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 09-01-03 21:04

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:
>
> > Har kun gode erfaringer med CCC. Evnetuelt kan du jo vente et par dage med
> > at formaterer den gamle disk til du ved om alt er ok.
>
> Bare for at være med til at sprede det gode budskab CCC fungerer
> upåklageligt.

Herligt. Det bliver nok i aften, selvom jeg godt nok er ved at falde i
søvn foran skærmen... Z

--
Mvh.
René Frej Nielsen
Now running PowerMac G4 Dual 867 Mhz, 512 MB RAM,
60 GB HD, SuperDrive & Mac OS X Jaguar. Yeah!

Per Madsen (10-01-2003)
Kommentar
Fra : Per Madsen


Dato : 10-01-03 00:52

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:
>
> > Har kun gode erfaringer med CCC. Evnetuelt kan du jo vente et par dage med
> > at formaterer den gamle disk til du ved om alt er ok.
>
> Bare for at være med til at sprede det gode budskab CCC fungerer
> upåklageligt.

Jeg har lidt problemer med mit system. Jeg har derfor tænkt mig at
formatere skidtet og geninstallere. I den forbindelse har jeg lige et
par sp. jeg håber I kan hjælpe mig med:

1.Hvis jeg bruger CCC til backup af data hiver jeg så ikke problemerne
fra det gamle syst. med over i det nye?

2. Er det nødvendigt med (<8 gb) partitionering for at installere Jaguar
på iMac DV SE modellen m. 80 gb seagate barracuda.

3. Jeg har rigtig mange programmer installeret (mest shareware) og kan
ikke rigtig overskue at skulle dl. og geninstallere dem alle igen. Kan
CCC klare det? ( dumt sp., men back-up af "Applications"-mappen er vel
ikke nok).

Nogen der kan svare på det
--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Michael Tysk-Anderse~ (11-01-2003)
Kommentar
Fra : Michael Tysk-Anderse~


Dato : 11-01-03 14:00

Per Madsen <permandREMOVE@cool.dk> wrote:

> 1.Hvis jeg bruger CCC til backup af data hiver jeg så ikke problemerne
> fra det gamle syst. med over i det nye?

Muligvis!

> 2. Er det nødvendigt med (<8 gb) partitionering for at installere Jaguar
> på iMac DV SE modellen m. 80 gb seagate barracuda.

Nej!

> 3. Jeg har rigtig mange programmer installeret (mest shareware) og kan
> ikke rigtig overskue at skulle dl. og geninstallere dem alle igen. Kan
> CCC klare det? ( dumt sp., men back-up af "Applications"-mappen er vel
> ikke nok).

Programmer som ankommer på et diskimage kan umiddelbart kopires over i
en ny programmappe og virke der påny. Programmer som har en installer
kan derimod komme til at mangle elementer som installeren har lagt i
"/Library".

Mange programmer vil for hver enkelt bruger oprette program specifikke
data i "~/Library/Application Support", "~/Library" og selvfølgelig
indstillingsdokumentet i "~/Library/Preferences". Uden disse data vil
programmerne vende tilbage den jomfruelige tilstand de ankom i.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Per Madsen (11-01-2003)
Kommentar
Fra : Per Madsen


Dato : 11-01-03 15:09

Michael Tysk-Andersen <mta@mac.com> wrote:

> Programmer som ankommer på et diskimage kan umiddelbart kopires over i
> en ny programmappe og virke der påny. Programmer som har en installer
> kan derimod komme til at mangle elementer som installeren har lagt i
> "/Library".
>
> Mange programmer vil for hver enkelt bruger oprette program specifikke
> data i "~/Library/Application Support", "~/Library" og selvfølgelig
> indstillingsdokumentet i "~/Library/Preferences". Uden disse data vil
> programmerne vende tilbage den jomfruelige tilstand de ankom i.

Hej Michael

Tusind tak for svaret.

Jeg tror jeg formaterer disken og geninstallere hele skidtet. Jeg kan
nemlig ikke huske hvilke programmer der kom som diskimage. Men det er
vel også den "rigtigste" måde at gøre det på. Tak igen
--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste