Virtuel Reality briller??? hvor?
Fra : Andrew

Dato : 09-01-03 15:41

Hej

Det er efterhånden længe siden man sidst har hørt til virtuel reality
briller, altså en skærm man spænder på hovedet som så projektere billedet
ind på nethinden.

Hvordan går det med det?

Hvornår ser vi noget som kan købes for penge?
Eller er der allerede noget ude?

Jeg har nemlig altid drømt om at køre formel 1 eller rally med sådan nogle
virtuel reality briller, og jeg troede for 2 år siden at sådan nogle
tingester ville være hvermands eje i 2003, men nej.

Hvorfor går det så langsomt?

Mvh Anders

Fra : Jonas Borg

Dato : 09-01-03 16:48

Hell.. asus havde nogle... jeg havde dem også dengang... men det sucks pænt
meget... men en fed feature at man kun kan fokusere på en ting af gangen..
ligesom i virkeligheden.. men det ødelægger din øjne totalt! .. så jeg
solgte lortet igen :)
... vent til fremtiden.. der kommer snart noget nyt :) .... f.eks.. de har
allerede en mus man bevæger med hjerne rythmer.. (altså tanker :)... kewl
ik? :)
by-the-way.. dem fra asus var ikke med små lcd skærme men den havde en
flimmer filter som gjore det muligt at kunne se på sin skærm i 3d :)
de der men små lcd tft skærme.. sucks really!.. de er også old gammle! og
ikke det værd .. også virker det ikke til alle spil :/

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 10-01-03 15:37

> .. vent til fremtiden.. der kommer snart noget nyt :) .... f.eks.. de har
> allerede en mus man bevæger med hjerne rythmer.. (altså tanker :)... kewl
> ik? :)

Eh..nej ? Har du et link til det ?

--
Andreas Jeppesen

Fra : Andrew

Dato : 11-01-03 00:16

kewl

> Eh..nej ? Har du et link til det ?

Eh, jo! De viste på discovery hvordan militæret har udviklet bl.a. sensore
til piloter der sender en harmløs stråle ind i øjet som kan se øjets
bevægelser og kalkulere hvor man ser hen og derved kan man styre f.eks. en
musemarkør.

Noget endnu mere vildt, som hæren også arbejder med til sine piloter er
netop tanke-styring hvor man ved hjælpe af hjernen/tanken/? kan styre. En
testperson styrede sig igennem en bane med ringe som han skulle passere
igennem, og han brugte intet til at styre med andet end hans hjerne.

Mvh Anders

Fra : Jonas Borg

Dato : 11-01-03 20:17

Thnx m8 :)... jeg kunne sq ikke lige huske linket... det er 1 år da jeg
læste det... og man kunne endda købe det allrede der.. men det var ikke så
udviklet :/

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 09-01-03 17:25

Andrew wrote:
> [...]
>
> Det er efterhånden længe siden man sidst har hørt til virtuel reality
> briller, altså en skærm man spænder på hovedet som så projektere billedet

Ikke så godt, der er mange fysiologiske problemer. Folk bliver søsyge,
besvimer i svære tilfælde, og de steder hvor man bruger den slags må
folk fx. ikke køre i bil den første time.

> Hvornår ser vi noget som kan købes for penge?

Hvem ved.

> Eller er der allerede noget ude?

Det eneste som er på markedet til priser for dødelige er de to farve pap
briller og så shutter-glasses, de følger med enkelte grafikkort som fx.
ASUS DeLuxe kortene og fungerer ved at man kigger på sin alm. skærmem og
der så skiftevis lukkes for venstre eller højre øje. Med andre ord ingen
føler der tilpasser billedet efter at man drejeg hovedet og intet til
ens perifære syn, det er en gimmick som forøvrigt i sagens natur halvere
ens reele refresh rate så medmindre din skærm køre 150 Hz og
grafikkortet kan følge med så får man hovedpine på 5 min.

> Jeg har nemlig altid drømt om at køre formel 1 eller rally med sådan nogle
> virtuel reality briller, og jeg troede for 2 år siden at sådan nogle
> tingester ville være hvermands eje i 2003, men nej.

Jeg prøvede det første gang for 10-12 år siden i et bil arcade spil og
troede ligesom dig det kom lige straks, men det er altså ikke så let.

> Hvorfor går det så langsomt?

Nok mest pga. de problemer jeg har nævnt.

Mvh

Bruno

Fra : Jannik E.

Dato : 15-01-03 23:20

> [...]
> ind på nethinden.
>
> Hvordan går det med det?
>
> Hvornår ser vi noget som kan købes for penge?

Er selv helt vild for at få fingre i sådan et par, og søgte på nettet efter
dem for nylig.
Og jo, de findes skam, hvis man vil betale prisen. Min. 10-11000 kr + evt.
skat og moms, skal man nok regne med :-/

Jeg har ikke læst så meget om det endnu, men man skal bruge et head mounted
display (HMD) og en head tracker.
Brillerne er i stil med dem Sony bl.a. laver, der giver illussionen af eks.
42" skærme (er det et par meter væk?).
Head trackerne virker vist oftest med infrarødt lys, og de fleste er
kompatible med alle spil/programmer der bruger mus (og nogle gange
tastatur).
Om de er gode eller ej, ved jeg ikke, men der findes tilsyneladende en del
HDM´er på markedet, så mon ikke?
Opløsningen er dog sjældent over 800x600.

Sony har vist i øvrigt allerede udgivet et sæt i Japan til PS2, men det
kræver svjv at spillene er lavet til dem.

Du kan evt. kigge lidt på de her links:
www.stereo3d.com
www.i-glassesstore.com
www.vrealities.com/

--
Jannik

(Slet "removethis123", for direkte mail)

Fra : Jannik E.

Dato : 15-01-03 23:59

"Jannik E." <jaes@removethis123mail.dk> skrev i en meddelelse

> Og jo, de findes skam, hvis man vil betale prisen. Min. 10-11000 kr + evt.
> skat og moms, skal man nok regne med :-/

Told og moms er det nok nærmere
For en god ordens skyld må jeg hellere nævne, at priserne er fra amerikanske
butikker.