Min PM4400 slår mig ihjel....
Fra : Jakob

Dato : 08-03-01 19:37

Lige nu har jeg meget svært ved at opfatte macen som en dejlig platform.

Som i muligvis har set har jeg haft nogle problemer med at få min 4400
til at fungerer ordentlig efter et systemskifte på det sidste. For det
ikke skal være løgn er farverne nu røget sig en tur. Det ser ud til at
være den røde der ikke bliver gengivet korrekt. Jeg kan stadig se blå og
grønne farver men det er MEGET anstrengende at se på. Jeg har prøvet at
bruge en anden skærm uden at det hjalp. Desuden har jeg prøvet at
installere nyt system uden at det hjalp. Lyder det som et grafikkort der
er gået sig en tur?

Hvad koster et erstatnings grafikkort til en PM 4400 og kan det
overhovedet fås?

Hygge

Jakob
ps: er der nogen der vil sælge en brugt PC ( )

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 08-03-01 21:09

Jakob <jaggehk@ofir.dk> wrote:

> Hvad koster et erstatnings grafikkort til en PM 4400 og kan det
> overhovedet fås?

Tja, det er nok smuttet, det er desværre en af de ting en almindelig PC
ikke kan hjælpe på
Sp hut jeg visker har maskinen en PCI plads, smut et kort deri, spørg
hos din farvorit forhandler efter priser og modeller (ikke foto-).

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Jakob

Dato : 08-03-01 22:13

> [...]
> Sp hut jeg visker har maskinen en PCI plads, smut et kort deri, spørg
> hos din farvorit forhandler efter priser og modeller (ikke foto-).

Hvis jeg nu putter et voodoo3 2000 pci vil det virke uden at det
indbyggede virker ? Så kan jeg selvfølgelig ikke bruge 2 skærme som jeg
havde set frem til

Hygge

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-01 22:43

Jakob <jaggehk@ofir.dk> wrote:

> Hvis jeg nu putter et voodoo3 2000 pci vil det virke uden at det
> indbyggede virker ? Så kan jeg selvfølgelig ikke bruge 2 skærme som jeg
> havde set frem til

Begge kort vil fortsat virke.

Mht til dit problem med skærmkortet lyder det som om en løs fobindelse i
4400'eren - sansynligvis selve stikket. Jeg har oplevet lignende
symptomer på en venindes PC (den ene farve manglede), det viste sig at
et ben i VGA stikket (dog på skærmen) var bøjet. Jeg rettede det med en
urtekniv

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Jakob

Dato : 09-03-01 21:26

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> symptomer på en venindes PC (den ene farve manglede), det viste sig at
> et ben i VGA stikket (dog på skærmen) var bøjet. Jeg rettede det med en

Skal jeg så bare rive hætten af min mac, lede efter noget der ligner et
grafikkort og så se om stikkene sidder fast
Er der noget med at man skal passe på statisk elektricitet ?

Hygge

Jakob

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-03-01 21:36

In article <1eq0u3s.ruca0a146pudsN%jaggehk@ofir.dk>,
jaggehk@ofir.dk (Jakob) wrote:

> Skal jeg så bare rive hætten af min mac, lede efter noget der ligner et
> grafikkort og så se om stikkene sidder fast

Det får du svært ved at finde. Grafikkortet i en 4400 er integreret i
bundkortet.

Prøv i stedet at lyse ind i skærmstikket i computeren og se om der er et
af hullerne der ser mærkeligt ud. Jeg har aldrig hørt om et skærmkort
der kun mistede en af farverne.
Hvad sker der hvis du rusker lidt i skærmstikket mens skærm og computer
er tændt (og forbundet med hinanden)?

> Er der noget med at man skal passe på statisk elektricitet ?

Jeps, du skal sørge for at være godt opladet, en berøring med venste
pegefinger på strømforsyningen skulle kunne klare det.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper

Dato : 09-03-01 22:52

> Jeps, du skal sørge for at være godt opladet,
~~
Øh OPladet? Du er god til at lave sjov, Martin! Godt det ikke er
staterne vi lever i, så kunne du nok se frem til en retssag fra Jakobs
side...

)

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-03-01 00:13

In article <1eq0y2i.12srtw0pzspk4N%jmfink@mac.com>,
jmfink@mac.com (Jesper) wrote:

> Øh OPladet? Du er god til at lave sjov, Martin!

Ja ikke

> Godt det ikke er staterne vi lever i, så kunne du nok se frem til en
> retssag fra Jakobs side...

Pjat, hvis han følger anvisningerne til punkt og prikke, så er hans
potentiale som det skal være.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper

Dato : 10-03-01 00:29

> Ja ikke

> Pjat, hvis han følger anvisningerne til punkt og prikke, så er hans
> potentiale som det skal være.

s'føli'!

Fra : Jakob

Dato : 13-03-01 21:24

> [...]

> symptomer på en venindes PC (den ene farve manglede), det viste sig at
> et ben i VGA stikket (dog på skærmen) var bøjet. Jeg rettede det med en

Juhuuu det var noget med stikket. Jeg rodede lidt med benene og så var
der farver igen

MVH

Jakob

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-03-01 23:47

Jakob <jaggehk@ofir.dk> wrote:

> Juhuuu det var noget med stikket. Jeg rodede lidt med benene og så var
> der farver igen
>

> MVH
>
> Jakob

Hej Jakob

Hvordan roder du lidt med benene ? Er det med eller uden bukser ?

Frøs du så meget at du fik farven igen efter at du havde rodet med
benene.

--
Ciao Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-01 22:28

Hej Jakob

Før du bruger øksen, så prøv lige at fjerne _samtlige_usynlige_filer_ med
File Buddy 6. Du må _ikke_ bruge Sherlock til det. Den kan ikke fjerne alle
usynlige filer. Husk også alle de usynlige Desktop filer. Fjern også
samtlige systemindstillinger fra mappen Indstillinger. Finder indst.,
System indst. Generelt indst. Skærm indst., osv.osv..

Og så skulle du vel ikke tilfældigvis have 3.-parts programmer som Wapp Pro
o.l. installeret? - Så smid dem ad .... til.

Har du nogen former for ekstra PCI kort installeret?

Når du starter op igen, så zap din PRAM med COM+ALT+P+R. Lad startlyden
lyde 4-5 gange før du slipper og lad den så starte op og selv genopbygge
nyt skrivebord.

mvh. Erik Richard

Jakob wrote:

> [...]
> overhovedet fås?
>
> ps: er der nogen der vil sælge en brugt PC ( )

PPS. Slap nu lige lidt af først....-)

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jakob

Dato : 09-03-01 21:26

> [...]
> samtlige systemindstillinger fra mappen Indstillinger. Finder indst.,
> System indst. Generelt indst. Skærm indst., osv.osv..

Jeg tror jeg prøver forfølger mortens forslag i første omgang men hvis
jeg skal igang med at fjerne usynlige filer hvordan ved jeg så hvilke
filer jeg skal fjerne ? Finder programmet selv ud af det ?

> Og så skulle du vel ikke tilfældigvis have 3.-parts programmer som Wapp Pro
> o.l. installeret? - Så smid dem ad .... til.

Næhhhhh

> Har du nogen former for ekstra PCI kort installeret?

Nope

> Når du starter op igen, så zap din PRAM med COM+ALT+P+R. Lad startlyden
> lyde 4-5 gange før du slipper og lad den så starte op og selv genopbygge
> nyt skrivebord.

Det prøver jeg lige..

Tak for ulejligheden

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-01 02:39

Hej Jakob

Jakob wrote:

> Jeg tror jeg prøver forfølger mortens forslag i første omgang men hvis
> jeg skal igang med at fjerne usynlige filer hvordan ved jeg så hvilke
> filer jeg skal fjerne ? Finder programmet selv ud af det ?

I File buddy går du til menuen cleaning -> Find Invisible Items. Så får du en
dialog, hvor du kan markere, at den ikke skal finde usynlige ikoner, og en
popup, hvor du kan vælge disk(e)/partition(er). De eneste filer du ikke skal
slette er filer, du med sikkerhed véd indeholder registreringskoder - fx. hvis
en fil hedder noget i retning af 'xfp73xxx....' og hvid der står noget med 'ID'
eller 'reg' alt andet kan du markere og ved at trykke på trashsymbolet øverst
vil de automatisk blive lagt i papirkurven. Derefter går du til menuen 'Special'
-> 'Empty Trash'. Quitter FB og genstarter, så vil computeren selv lave en helt
ny desktop fil.

Nu bemærkede jeg ikke lige Mortens råd, men hvis det var at lave en ny
skærmprofil ved at kalibrere den, så vil jeg give ham ret. Åbn så først knrtlp.
ColorSync og vælg din skærm og CMM profil. Gem ændringer. Åbn så knrtlp. Skærm
og vælg den skærm, der kommer nærmest din egen. Hvis du har en 3.-parts skærm
fx. en Targa, så skal du vælge en Hitachi, da Targas skærme bruger Hitachi
Diamantron billedrør. Har du fx. en Acer, så vælg Macintosh Standard. Herefter
følger du blot anvisningerne ved at trykke på højrepilen nederst til højre. Du
kan også altid gå tilbage, hvis der er ting, du vil ændre, hvis du ikke lige
synes, det er som du vil ha' det.. Tilsidst klikker du på 'Opret profil' og
gemmer den med navnet på din skærm, så kan systemet altid genkende den.

mvh. Erik richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Karst B. Smit

Dato : 09-03-01 07:17

Hej Jakob.

Har du kalibreret efter du har installeret dit nye system?

Skriv mig lige til hvilket system. Du ved jeg har også en 4400/G3 og
kører med 8.6
--
Mvh. Karst B.
You moved your mouse. Windows needs to be restarted

Fra : Jakob

Dato : 09-03-01 21:26

Karst B. Smit <kbsmitREMOVE@startrekmail.com> wrote:

> Hej Jakob.
>
> Har du kalibreret efter du har installeret dit nye system?

Det er bare det at alle farverne var tilstede i 14 dage. Så lige
pludselig var de væk....

Det er system 9.1 Det kører ellers OK, måske en smule langsommere end
8.6 men sikker er jeg ikke

Hygge

Jakob

Fra : Karst B. Smit

Dato : 10-03-01 00:33

> Jakob <jaggehk@ofir.dk> wrote:

> Det er bare det at alle farverne var tilstede i 14 dage. Så lige
> pludselig var de væk....

Ja det lyder mystisk, men kalibrer alligvel, du ved maccens veje er
uransagelig.

Af de andre indlæg får man indtrykket at det er en hardware fejl, men
har du prøvet alt. Norton DiskDoktor/Speedisk? Geninstalleret ColorSync
Profiles og tjekket ad dit skærm er der? Geninstalleret Monitors &
Sound?

Har du tjekket MacFixit om der findes problemer med netop dit skærm?

> Det er system 9.1 Det kører ellers OK, måske en smule langsommere end
> 8.6 men sikker er jeg ikke

Er det Dansk eller ?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-01 16:52

Hej Jakob

Send mig lige en mail off-list med din rigtige adresse, så skal jeg
sende dig en stor service- og instruktionsmanual i PDF format til en
4400

Jeg har også andre liggende, så hvis der er nogle, der er interesserede,
så skriv blot til mig med opgivelse af model, så skal jeg sende den,
hvis jeg har den.

mvh. Erik Richard

Jakob wrote:

> [...]
> 8.6 men sikker er jeg ikke

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-03-01 16:18

Jakob <jaggehk@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Hygge
>
> Jakob
> ps: er der nogen der vil sælge en brugt PC ( )

PC - jeg tror du vil kunne opleve samme problematik på en PC.

Har du prøver udelukkelsesmetoden - det er verdens bedste. Find en skærm
du ved virker, så finder hurtigt ud af om det er skærmen eller
computeren. Den skærm du benytter, har den de der 5 seperate stik, som
nogle proff skærme har ? Vi har en G3 med en sådan skærm og hvis du bare
piller lidt ved de stik, så laver den skygger på skærmen.

Prøv også at skifte stikket - man ved aldrig. Igen brug et stik du ved
virker.

Check også om benene på stikket er 100% lige, som Morten foreslår.

Det er drøn ærgerligt at købe noget nyt udstyr, hvis det viser sig at
være en lille bitte ting, som laver kaos.

Umiddelbart ville jeg også mene at det er skærmkortet, der er røget, men
intet er jo sikkert.

Kan du ikke finde en brugt 4400 uden RAM, HD og så videre for en slat,
og såp selv lige samle en der kører igen ?

Din e-mail jaggehk@ - er du ikke den Jakob, som bor på Fyn, som jeg hele
tiden vil have til at være den Jakob, som arbejdede i Officeline i Kbh ?
Jeg synes du plejer at poste med dit fulde navn ?!

--
Ciao Jesper

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 11-03-01 15:23

> Din e-mail jaggehk@ - er du ikke den Jakob, som bor på Fyn, som jeg hele
> tiden vil have til at være den Jakob, som arbejdede i Officeline i Kbh ?
> Jeg synes du plejer at poste med dit fulde navn ?!

Jo jeg er lige præcis den jakob som ikke er den anden der har arbejdet i
officeline

ofiradressen er jeg begyndt at bruge da mængden af spam mail der lander
i min postkasse har været stærkt stigende på det sidste Og ja jeg
bor i Odense på fyn (udtaleles Oonse

Hygge

Jakob H Kristensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-01 18:01

Hej Jakob

OK, så forstår jeg hvorfor, jeg fik en mail retur, som jeg sendte tiil dig.
Jeg har forsøgt at sende en PM4400 servicemanual til dig. - Så hvis du vil
haveden, så send mig lige en mail off-list.

mvh. Erik Richard

Fra : Jakob

Dato : 13-03-01 21:24

> OK, så forstår jeg hvorfor, jeg fik en mail retur, som jeg sendte tiil dig.
> Jeg har forsøgt at sende en PM4400 servicemanual til dig. - Så hvis du vil
> haveden, så send mig lige en mail off-list

Tak for buddet. Hvor meget fylder den da jeg har en almindelig
modemforbindelse. Er det den almindelige manual da jeg har en i trykt
udgave ?

Hygge

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-03-01 04:20

Hej Jakob

Den fylder 3.4mb pakket i .sit format.

Udover at der er det alm. manual, ser det også ud til, at der er forskellige
afsnit omkring, hvordan den adskilles, dele udskiftes, opgraderinger osv.. Der
er også såkaldte 'part numbers' - dvs., bestillingsnumre på reservedele osv. +
der er et stort afsnit omkring fejlsøgning / -afhjælpning. Der er mange
illustrationer, så den er nem at overskue.

Så er du stadig interesseret, så sig bare til.
mvh. Erik Richard