"TEAS" <TEAS.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:N52T9.31837$Hl6.3319098@news010.worldonline.dk...
> "M. Cruusberg" skrev d. 08-01-03 22:54 dette indlæg :
> > Hej
> >
> > Er der nogen der kan forklare mig hvordan en elektirsk choker
> virker....
> >
> >
> > MVH
> >
> > Michael
> > Piaggio Zip 30
> > _________________________
> >
> > En elektrisk choker virker ved at et stykke bimetal der udvider sig i
> varmen
> giver mere plads og til sidst frit løb for luften.
> Hvis den hænger lidt får motoren alt for fed blanding.
> ww var førhen meget plaget af at schokeren hang og kørte med alt for fed
> blanding.
> Skift den med det samme hvis den hænger.
> mvh
> TEAS
> >
>
> --
> Leveret af:
>
http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Uden jeg på nogen måde skal gøre mig klog på det - På min Suzuki ap50
(Mikuni 12 sh karb.) sidder el-chokeren i et spjæld med nål. Spjæld med nål
styres af et lille stempel der går op i en messing cylinder. I toppen af
chokerhuset sidder der et lille elektrisk varmelegeme som varmer
messingcylinderen op. Herved skubbes stemplet ned og nålen lukker for den
ekstra benzintilførsel. Jeg har haft det skilt ad, da knallerten starter
perfekt men døjer med at gå i tomgang når den er varm - den går lige så
stille ned i omdrejninger for til sidst at dø helt - hvilket må betyde at
den kører med en fed blanding (tændrør sodet). Hvis jeg regulere gasspjældet
op - så den kan gå ordentlig i tomgang når den er varm - vil den ikke starte
når den er kold. Jeg har mistanke til at det lille stempel ikke er tæt - er
der nogen der ved hvordan man renoverer sådan en choker??
Med venlig hilsen
Bjarne