Olivers Twist...
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-01-03 21:28

var der nogen herinde der så olivers twist i aften???

han lavede en varm kartoffelsalat af:
kogte små kartofler(pillekartofler)
ekstra jomfruolivenolie
salt og peber
kapers
rødløg
citronsaft

og så fik jeg ikke fat i mere..... var der nogen der fik fat i resten af
opskriften??

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : TM

Dato : 08-01-03 21:33

> [...]
> rødløg
> citronsaft
>
> og så fik jeg ikke fat i mere..... var der nogen der fik fat i resten af

Hej Sabina + andre

Jeg kom ind i slutningen eller hvad det nu var (så et andet prog.), men jeg
er nu mere interesseret i det der med chokoladen - fik du fat i den
opskrift. Det så mega lækkert ud. Så hvis du har den ville jeg blive meget
glad.

Mvh
Thomas

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-01-03 21:48

TM wrote:

> [...]
> men jeg er nu mere interesseret i det der med chokoladen - fik du fat
> i den opskrift. Det så mega lækkert ud. Så hvis du har den ville jeg

så vidt jeg lige fik fat i ( ud fra hukommelsen)
kagerne var lavet af almindeligt købe-mørdej(??) rullet ud, smurt med æg
eller smør og drysset med allehånde(tror jeg nok) kanel, appelsinskræl,
sukker ( måske mere jeg kan ikke lige komme i tanken om det)
så blev den rullet sammen og skåret ud i stykker af et par cm så det lignede
snegle
rullet flade ( inden i vitawrap) og så lagt over nogle forme drysset med
sukker og ind i ovnen ved 180 grader indtil de er gyldne... når de er
færdige tages de ud og stilles på en rist varme sådan at de får en flad
bund..... det lignende nærmest tarteletbunde da de var færdige synes jeg*G*

chokoladesaucen er lavet af fløde (double cream??) varmet ( men ikke
kogende) en lille smule salt ( sagde han var perfekt til sådan noget
chokolade)
da det var varmt blev det taget af blusset og to hele plader GOD chokolade
kom knækket i til det smeltede.... ca 100 g smør og så røre røre røre....
hvis den skilte kunne man vist bare komme lidt koldt mælk i......
chokoladecremen blev hældt rundhåndet i bunden på formene, og så så jeg ikke
mere af det, desværre.....

opskriften kommer nok her:
http://www.tvdk.dk/programmer/olivers_twist/?PHPSESSID=d3b04c57ae0bd6e7cd471
3306266fed5
men den er ikke på endnu....

Fra : Jette Mogensen

Dato : 09-01-03 08:42

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis den skilte kunne man vist bare komme lidt koldt mælk i......
> chokoladecremen blev hældt rundhåndet i bunden på formene, og så så jeg

Oversættelsen var forkert. Puff pastry er butterdej. Han brugte til
chokoladefyldet 160 ml piskefløde,2 plader chokolade og 1 spsk smør ( ca.
20 g).

mvh Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-01-03 11:28

Jette Mogensen wrote:

> Oversættelsen var forkert. Puff pastry er butterdej. Han brugte til
> chokoladefyldet 160 ml piskefløde,2 plader chokolade og 1 spsk smør
> ( ca. 20 g).

vi var begge galt på den*G* opskriften kommer her:
Mørdej:
125 g smør
100 g sukker
250 g hvedemel
2 æggeblommer
2 spsk. kold mælk eller vand
Salt

Dejen kan enten røres i hånden eller i en køkkenmaskine. Rør smør, sukker og
salt hvidt. Tilsæt æggeblommerne og rør godt rundt. Til sidst tilsættes mælk
eller vand. Dejen formes og hviler plastindpakket i køleskabet i ca. en
time. En tærteform beklædes med den afkølede dej, som bages i ca. 15
minutter ved 180° i en forvarmet ovn.

Fyldet:
3½ dl. piskefløde
2 strøgne spsk. sukker
1 knsp. salt
125 g smør (stuetempereret)
475 g kogechokolade af god kvalitet i små stykker
1 dl. kold mælk
Kakao-pulver

Giv piskefløde, sukker og salt et opkog i en gryde, tag gryden af varmen og
tilsæt smør og chokolade. Rør til det hele er smeltet, hvorefter blandingen
afkøles. Så røres mælken i, til blandingen bliver glat og blank.
Fordel fyldet i den afkølede tærteform og lad den størkne i et par timer ved
stuetemperatur. Drys med kakao-pulver. Tærten skal være sprød og fyldet
blødt som smør, når kagen skæres til.

jeg kan dog se at krydderierne på mørdejen ikke var nævnt.... så her kommer
de lige igen: rullet ud, smurt med æg eller smør og drysset med
allehånde(tror jeg nok) kanel, appelsinskræl, sukker ( måske mere jeg kan
ikke lige komme i tanken om det)
og så har jeg hørt han havde proppet dem med nogle bær.. kan det passe??

Fra : Jette Mogensen

Dato : 09-01-03 11:47

> [...]
> ikke lige komme i tanken om det)
> og så har jeg hørt han havde proppet dem med nogle bær.. kan det passe??

Hej Sabina

Jeg kan godt se at du har fået opskriften fra TV-Danmark.Men den harmonerer
nu ikke ret meget med det jeg så i Tv i går aftes.

For det første brugte han købt butterdej.Den dryssede han med diverse
krydderier,sukker og appelsinskal.Rullede dejen sammen til en stor
pølse.Skar denne ud i stykker ,ligesom til snegle.Derefter placerede han
stykkerner imellem plastik-film,rullede dem ud og nærmest draperede dem over
små forme. Derefter bagte ham dem i ovnen i 15 min. Fyldte dem ,da de var
kolde,med chokoladecremen og pyntede med hindbær og flødeskum.

Det mindede ret meget om en tidligere opskrift.

Hvis du selv så udsendelsen,så må du da indrømme at TV-Danmarks opskrift
ikke har ret meget med den at gøre. Men det lyder da lækkert nok.

mvh Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-01-03 12:46

Jette Mogensen wrote:

> Hvis du selv så udsendelsen,så må du da indrømme at TV-Danmarks
> opskrift ikke har ret meget med den at gøre. Men det lyder da lækkert
> nok.

du har ret, hvilket også er grunden til at jeg skrev det andet her oppe
over... læs evt mit første indlæg om dette..... jeg synes dog at opskriften
på chokoladecremen passer fint nok med det jeg så.......

Fra : Mads Tilst og Pernil~

Dato : 08-01-03 22:28

> var der nogen herinde der så olivers twist i aften???

> [...]

Og så tog han de inderste, sarte gule blade og den inderste del af
stokken på en bladselleri, og beskrev den som en overset delikatesse,
"som folk plejer at smide ud", hvorefter han hakkede den groft og smed
den i salaten. Til sidst blandede han det hele med hænderne, på sin
pragmatiske facon.
Meget charmerende
Jeg elsker at se ham i et køkken, han får alt til at se så ukompliceret
ud, og kan virkelig udtrykke en smittende entusiasme.

MVH
Mads Tilst

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-01-03 22:49

Mads Tilst og Pernille Nørlund Christensen wrote:

> [...]
> Jeg elsker at se ham i et køkken, han får alt til at se så
> ukompliceret ud, og kan virkelig udtrykke en smittende entusiasme.

TUSIND tak*GG* og ja, han er sku inspirerende for madlavningen.....
opskriften er gemt ;)

Fra : Lars Jensen

Dato : 09-01-03 01:40

www.tvdanmark.dk har (normalt) alle opskrifterne