Hjælp til skærm :-(
Fra : Tina H.

Dato : 08-01-03 16:35

Hejsa

Min Apple Studio Display 17" ADC er kaput. Jeg har lige modtaget en regning
på 3298,- fra Officeline.

Spørgsmålet er om skærmen er så god at det kan det betale sig, at få den
lavet eller skal jeg købe en ny skærm til samme pris som reparationen
koster.

Hvilken CTR skærm skal jeg så vælge. Den må meget gerne have en USB hub.
Den skal osse have VGA kontakt.

hilsen Tina

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-03 23:19

Hej Tina

"Tina H." wrote:

> Min Apple Studio Display 17" ADC er kaput. Jeg har lige modtaget en regning
> på 3298,- fra Officeline.

Det var ellers ikke så lidt! - For mig lyder det mest, som om, du reelt får en
ombytningsskærm og ikke bare en reparation.

> Spørgsmålet er om skærmen er så god at det kan det betale sig, at få den
> lavet eller skal jeg købe en ny skærm til samme pris som reparationen
> koster.

Hvis du kan få dokumentation for, at det er en ombytning og ikke rep., så
men4er jeg helt afgjort, at den hører til blandt det bedste CRT skærme
overhovedet. Det er den skærm med det skarpeste billede, jeg endnu har set,
bortset fra en special skræm fra Radius.

Mht. om du skal købe nyt for pengene, - jhm... du kommer jo under alle
omstændigheder til at betale de 3-500kr. for tilbudsgivningen. Så har du 'kun'
max. 2800kr. igen. - Det får du ikke en skærm for, der har samme kvalitet som
StudioDisplay 17". Den billigste CRT 17" hos fx. OfficeLine koster 2690kr. +
moms.

> Hvilken CTR skærm skal jeg så vælge. Den må meget gerne have en USB hub.
> Den skal osse have VGA kontakt.

Hvis du vil have et alternativ til netop en StudioDisplay, så er Samsungs
SyncMaster i både 17" og 19" fremragende alternativer. De fleste SM modeller
har samme gode Diamantron Super billedrør eller Sony Trinitron billedrør.
Priserne kan du se på OfficeLines hjemmeside - www.officeline.dk -> skærme.

Alternativt vil en ViewSonic skærm måske kunne opfylde dine behov. De er svjh.
en smule billigere end Samsungs skærme, og kvaliteten er stort set den samme.
Holdbarheden kender jeg ikke noget til på ViwSonic. Prøv evt. også at kigge på
www.computerstore.dk under CRT skærme.

Og så er der jo selvfølgelig også de rene Sony skærme, men de er faktisk
dyrere end både VS og SM skærmene, og kvalitetsmæssigt er de ikke bedre end SM
modellerne.

Da du alligevel skal bruge en adapter for at tilslutte skærmene til en Mac, så
kan du også vælge en ganske alm. PC skærm. - Du har jo adapteren fra din
StudioDisplay, som kan bruges. Her er der et hav af skærme at vælge imellem
til priser fra ca. 1400kr. for en 17" og opefter. Mange af dem er produceret
af firmaet KFC, og dem vil jeg _ikke_ anbefale, - de holder bare ikke! -
Strømforsyningen og elektronikken er for spinkelt lavet, hvilket meget hurtigt
gør skærmene ustabile og 'flimrende' i billede, og det bliver man meget hurtig
træt i øjnene af at kigge på. - Ja, det er endda direkte skadelig for
synsnerven (iflg. en undersøgelse fra en øjenlæge her fra Øjenafdelingen på
Århus Kommunehospital).

mvh. Erik Richard

Fra : Tina H.

Dato : 09-01-03 00:59

Hej Erik

Tusind tak for dit hurtige svar. På ordre sedlen fra Officeline står der at
det er en ekstern reparation (Fast pris ved rep. hos DMS).

Det tyder derfor ikke på at det er en ombytningsskærm. Desværre beskriver de
heller ikke, hvad fejlen er. Det må være en omfattende reparation til den
pris.

Jeg synes det er svært at beslutte om jeg skal få den repareret eller bruge
lidt flere penge på en Samsung SyncMaster 959NF 19" til 4500,-.

Den har trods alt 3 års garanti og så er den helt ny.

hilsen Tina

----

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-03 03:29

Hej Tina

"Tina H." wrote:

> Tusind tak for dit hurtige svar. På ordre sedlen fra Officeline står der at
> det er en ekstern reparation (Fast pris ved rep. hos DMS).

Så har der virkelig været noget galt. OfficeLine har jo selv værksted, - faktisk
har de samlet alle deres hidtidige 3 værksteder nu i København, og når de ikke kan
reparere den selv, må det have været meget slemt....

Har I haft lynnedslag i nærheden her i sensommeren? - så kan det være en
forklaring, når det er så omfattende.

> Det tyder derfor ikke på at det er en ombytningsskærm. Desværre beskriver de
> heller ikke, hvad fejlen er. Det må være en omfattende reparation til den
> pris.

Nej, når de ikke skriver 'ombytning', så er der blot isat nye dele. De burde dog
skrive, hvad, der er lavet. Du kan evt. ringe til dem og bede om en uddybning. Der
står et rep.nr. på sedlen, du har fået. Via den kan de gå ind og se helt præcist,
hvad der skal laves.

> Jeg synes det er svært at beslutte om jeg skal få den repareret eller bruge
> lidt flere penge på en Samsung SyncMaster 959NF 19" til 4500,-.

Hvis du fraregner gebyr for undersøgelsen, så kommer du reelt til at give ca.
1700kr. mere for en af verdens bedste 19" skærme! - Det er der overhovedet ingen
tvivl om. Jeg havde selv kig på den sidste år, men fik så fat i en god 21" brugt
istedet for....

- Og så er det nok heller ikke helt uden grund, at Apple har valgt netop Samsung
som leverandør af deres skærme...

> Den har trods alt 3 års garanti og så er den helt ny.

Ja, og hvis jeg ikke husker helt galt, så er det endda 'onsite garanti' med rep.
ombytningsgaranti inden for 48 timer, - og ellers er der 'låneskærm' indtil du får
din egen tilbage igen. Jeg mener også, man kan tegne en tillægsforsikring på
yderligere 3 år, så du kommer op på i alt 6 års totalgaranti. Dog er der vist nok
en egenbetaling på en mindre beløb de sidste 3 år. Men det kan du få at vide hos
OfficeLine.

Så, hvis det var mig, så tror jeg med 99,99% vished, at jeg ville købe nyt.
Problemet er jo, at man ikke kan vide, om selve billedrøret også er beskadiget
noget, så den pludselig står af, og så er 3200kr. bare smidt ud ad vinduet til
ingen nytte, - og du skal alligevel hen og købe anden skærm.

mvh. Erik Richard

Fra : Esben rasmussen

Dato : 09-01-03 10:50

On 09/01/03 3:29, in article 3E1CDE4F.4B77B29D@mail1.stofanet.dk, "Erik
Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

Hej Tina

Prøv at gå på edbpriser.dk der har de en Samsung SyncMaster 959NF 19" til
3200,- inkl. Moms

--
Mvh. Esben Rasmussen

Fra : Tina H.

Dato : 09-01-03 23:23

Hej Esben

Tak for dit råd jeg vil kigge på det.

hilsen Tina

---

Fra : Tina H.

Dato : 09-01-03 23:22

Hej Erik

Jeg tror at grunden til skærmens kollaps kan skyldes, at el propperne har
været sprunget et par gange. Der har ikke været lyn nedslag I det tidspunkt,
så vidt jeg ved, da skærmen gik ned. Det kan osse skyldes fejl hos KBH
Energi, som jeg har tænkt mig at undersøge. Det kan jo være forsikringen vil
betale.

Nu har jeg besluttet mig for, at jeg køber en ny skærm. Tak for din hjælp
det har hjulpet mig meget I min beslutning.

hilsen Tina

-------

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-01-03 00:39

Hej Tina

Hvis I har en alm. familieforsikring, så er kortslutningsskader omfattet. Forhør
dig hos OfficeLine om skadens art, og spørg specifikt, om der er tale om en
kortslutning et eller andet sted. Hvis de så siger ja, så kontakt
forsikringsselskabet og lav en skadesanmeldelse.

Du skal selv udfylde noget, mens OfficeLine også skal påføre at der er tale om en
kortslutning. Det vil nok kunne give dig et udbetaling på de godt 3200kr. minus
selvrisiko.

mvh. Erik Richard

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-01-03 08:39

Tina H. <tvlyd@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> koster.
>
> Hvilken CTR skærm skal jeg så vælge. Den må meget gerne have en USB hub.

Det kan under ingen omstændigheder svare sig at få den repareret!

Du skal kigge efter skærme, der har trinitronteknologi (eller lignende)
for at opnå den kvalitet. Samsungs har en serie med denne teknologi
sådan som Erik nævner det andetsteds.

Alternativt Viewsonics P-serie. Dér kan du få en ny 17" til 2500 inkl.
moms med 3 års ombytningsgaranti.

Stig

Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk