17"PB - er den ikke FOR stor?
Fra : Alex Sobocki

Dato : 08-01-03 11:35

17" PowerBook - er den ikke FOR stor som en bærbar computer?
Hilsen
Alex

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-03 15:09

Hej Alex

Til hvad? - Hvis du tænker på selve størrelsen, så er den jo ikke engang
så stor som deres 17" fladskærm. - Den har fx. ikke den brede kant, så
den vil virke noget mindre. Det eneste, jeg umiddelbart kan se, kan give
problemer, er, at der pt ikke findes tasker, der er så store. Jeg har
selv den største taske på markedet til en bærbar - en Samsonite. Men det
er vel kun et spørgsmål om tid, inden der kommer en taske, der er de ca.
4-5 cm større....

Hvis du tænker på at det er en ret stor skærm, ja, - så vil det da kun
være en fordel til fx. præsentationer ude hos en kunde. Det vil da være
ulig lettere for flere at følge med på en større skærm end på en 12-14"
skærm. - Prøv at forestille dig, at du skal demonstrere et nyt produkt
for en mulig køber... Du har måske 10-12 sælgere fra firmaet stående i
en halvkreds omkring dig. De vil helt naturligt virke langt mere
afslappet, da de ikke skal stå og koncentrere øjnene på en forholdsvis
lille skærm for at følge med - også i evt. tekst, der er ved siden af
div. billeder osv.. - Og du behøver nu heller ikke at skulle have fx. en
præsentationsmodul til et TV eller stor-skærm med længere.

Tager du så fx. en webdesigner, der har en fast kundekreds, han tager
rundt til, ja så kan han selv langt bedre se hvad han laver på en 17"#
fremfor på en mindre skærm. Det vil lette hans arbejde, og han vil
heller ikke blive nær så træt i øjnene.

Så, som jeg ser det, er der enorme fordele ved en 17" skærm. - Og så har
jeg overhovedet ikke taget stilling til, at det da også er noget, der
virkelig vil præsentere sig selv, når man kommer med en sådan svend. Det
er en computer, der vil blive lagt mærke til - ligegyldigt, hvor du så
kommer.

Alex Sobocki wrote:

> 17" PowerBook - er den ikke FOR stor som en bærbar computer?

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-03 16:36

> [...]
> selv den største taske på markedet til en bærbar - en Samsonite. Men det
> er vel kun et spørgsmål om tid, inden der kommer en taske, der er de ca.

Apple har fået Brenthaven til at lave tasker til både 12", 15" og 17"
Powerbook. Taskerne fås både som taske og rygsæk. Jeg har selv rygsækken
til 15" modellen, og det er en meget lækker taske i et underspillet
design. Der er ingen, der gætter, at det er en hundedyr taske med en
hundedyr computer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 09-01-03 10:36

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev:

> [...]
>div. billeder osv.. - Og du behøver nu heller ikke at skulle have fx. en
>præsentationsmodul til et TV eller stor-skærm med længere.

Hvis man som sælger vil tages seriøst har man medbragt en projector -
eller sikret sig at firmaet har en selv.

I det scenarie du beskriver vil det kun være halvdelen, der har et
nogenlunde klart billede og så skal produktet godt nok være meget
interessant for at folk ikke drysser væk.
--
Christian

Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 08-01-03 14:06

In article <3E1BFEC1.3070700@get2net.dk>, Alex Sobocki
<Alex.Sobocki@get2net.dk> wrote:

> 17" PowerBook - er den ikke FOR stor som en bærbar computer?

Det afhænger af dit fokus. For en omvandrende sælger er den et dumt
valg. Men for folk som skal have en suprem computer som nemt kan
flyttes er den spændende.

Som nævnt andetsteds, jeg kender folk som bruger Titanium'en som deres
hovedcomputer, selvom de sjældent flytter sig. Og det er folk som laver
design og sådan noget. De elsker at den er elegant og stille. De har
normalt en ekstra skærm plugget i. Denne nye ville formodentlig være
ideel for dem.

Jeg er ret spændt på hvordan den store vil sælge i forhold til den
lille.
Jeg er meget imponeret over prisen på den lille. Kompakthed plejer at
være meget dyrt.

--

eolake@maccreator.com

http://MacCreator.com

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-01-03 16:40

Eolake Stobblehouse <eolake@maccreator.spamremove.net> writes:

> [...]
> design og sådan noget. De elsker at den er elegant og stille. De har
> normalt en ekstra skærm plugget i. Denne nye ville formodentlig være

Er der iøvrigt ikke to skærmstik i de nye? Gad vide om den så kan
trække 2 eksterne skærme? Se DET ville være seriøst.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 08-01-03 17:05

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Er der iøvrigt ikke to skærmstik i de nye? Gad vide om den så kan
> trække 2 eksterne skærme? Se DET ville være seriøst.

Det kan den.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-01-03 18:00

Mon ikke også den ekstra plads til højtalere ved
siden af tastaturet giver en bedre lyd ??

--
See yea
Henry Lerche Madsen

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-01-03 14:54

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Mon ikke også den ekstra plads til højtalere ved
> siden af tastaturet giver en bedre lyd ??

Jo, og det giver mange musikfolk også PowerBooken to store "thumbs up"
for.

--
regards, Peter - +45 5192 3981
http://haxor.dk/about.html

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-01-03 19:00

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Det kan den.

Med forskelligt indhold? (At have tre eksemplarer af skrivebordet er
ikke helt så interessant, med mindre selvfølgelig man bruer det til en
miniudgave af den der tv-reklame af ham med fodboldfjernsyn i alle
rum).

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Storm

Dato : 08-01-03 22:13

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Med forskelligt indhold?

Kræver det ikke at hver skærm har sit eget skærmkort?

> (At have tre eksemplarer af skrivebordet er
> ikke helt så interessant, med mindre selvfølgelig man bruer det til en
> miniudgave af den der tv-reklame af ham med fodboldfjernsyn i alle
> rum).

Men jeg synes nu man godt kan føle det som om alligevel, når jeg har
ekstern skærm tilkoblet (uden mirror-visning) bruger jeg f.eks. den
bærbare til mailvindue og browser. Har man én gang hevet åbningsvinduet
over på en skærm, åbner programmet jo nye vinduer her, indtil programmet
quittes.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-01-03 12:04

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> Kræver det ikke at hver skærm har sit eget skærmkort?

Et moderne skaermkort kan jo godt. Der sidder jo fx kun eet
skaermkort i den PowerBook jeg sidder ved, og den traekker fint to
skaerme.

Jeg synes det er fikst :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-01-03 14:54

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Er der iøvrigt ikke to skærmstik i de nye? Gad vide om den så kan
> trække 2 eksterne skærme? Se DET ville være seriøst.

Det kan den, hvis du smider et CardBus grafikkort i PowerBooken.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-01-03 23:08

Alex Sobocki <Alex.Sobocki@get2net.dk> wrote:

> 17" PowerBook - er den ikke FOR stor som en bærbar computer?

Jeg kommer nok aldrig til at købe en 17" PB - pga. prisen, og tilhører
heller ikke målgruppen for sådan en "fætter", men alligevel vil jeg vove
pelsen og sige det ligeud: Det er sgu' da et lokum af en bærbar. Den er
fuldstændig proportionsforvrængende at se på. Og så aluminium. Her gik
man og troede at Ti var det magiske materiale - stærkere end stål og
lettere end alu.???!!

Retfærdigvis skal det siges at jeg også syntes at den første G4 PB var
grim. På det tidspunkt ejede jeg en Pismo, som jeg syntes var ægte
"batman cool". Men da jeg så PB G4 i levende live måtte jeg indrømme at
jeg havde taget fejl. Nu har jeg så en PB G4 og synes så at den nye gen.
PB G4 er grimme... jeg tror bare jeg ikke er så hurtig til at skifte
smag. (Jeg synes også stadigvæk at cowboybukser er fede... men rolig nu,
jeg har droppet hytteskoene og tennissokkerne

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-01-03 23:59

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> pelsen og sige det ligeud: Det er sgu' da et lokum af en bærbar. Den er
> fuldstændig proportionsforvrængende at se på.

Som 95% af computerkøberne siger: Man køber ikke computer efter
udseendet. Man kan ikke både have en stor skærm og en lille computer.
Det er altid dejligt med en stor skærm, og den nye PowerBook er stadig
ganske transportabel. Så meget større end den gamle er den trods alt
ikke. Med en god batterilevetid og rimelig varmeproduktion er den såmænd
meget bedre som transportabel end mange pc bærbare. Men det er klart, at
den er bedst egnet, hvis man skal bruge den på et bord. Det kniber nok
lidt i toget, flyet eller andre trange steder. Og så alligevel er det
rart, at den har bredformatskærm. Så er den ikke så høj, og kan bedre
stå på en klaphylde bag på et togsæde. For nylig så jeg en bærbar pc og
var forbløffet over, hvor meget den ragede i højden i åben tilstand. Den
har jo ikke bredformatskærm.

> Og så aluminium. Her gik man og troede at Ti var det magiske materiale -
> stærkere end stål og lettere end alu.???!!

Aluminium er faktisk er ret fint materiale. Det er mig bekendt ikke så
let at udvinde. Christian V (eller deromkring) havde en hjelm af
aluminium, fordi det var et af de fineste metaller. Nu sidder jeg med en
titanium G4. Hvor er det der titanium? For mig at se minder det meste af
kabinettet om plastic. Prøv at banke på det. Men det er måske usædvanlig
tynd plade? Titanium-finér? Apple havde håbet at kunne lave kabinettet i
ubehandlet titanium, men det viste sig, at man kunne se ethvert
fingeraftryk på det. De måtte derfor lakere kabinettet. Vi har vist alle
hørt om de stor problemer med afskallende maling.
Det nye kabinet er i eloxeret (anodiseret) aluminium. Det er det
samme, som styr, frempind og pedalarme er lavet af på de fleste moderne
cykler af nogenlunde kvalitet. Nogle af os husker de gamle forkromede
ståldele, der hurtigt rustede og blev grimme. Eloxerede aluminiumsdele
kan holde vinter efter vinter, og man kan bare tørre eller vaske snavset
af. Indenunder er der den samme matgrå overflade. Det er en af de mest
uforgængelige overfladebehandlinger. Jeg tror bestemt ikke, vi skal være
kede af skiftet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-03 01:03

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> [...]
> pelsen og sige det ligeud: Det er sgu' da et lokum af en bærbar. Den er
> fuldstændig proportionsforvrængende at se på.

Overhovedet ikke... Vi skal bare vænne os til, at de bærbare bliver større
og hurtigere. Jeg synes tværimod, at den er flot. - At man i det hele taget
er istand til, at lave en så stor PB med et så æstetisk design, viser med
al tydelighed, at Apples bærbare _er_ computerverdenens RollsRoyce eller
B&O, om du vil.

> Og så aluminium. Her gik man og troede at Ti var det magiske
> materiale - stærkere end stål og lettere end alu.???!!

Titanium _er_ stærkt, - men aluminium lavet på den rigtige måde er faktisk
stærkere. Fordelene ved brugen af Titanium var helt klart at lave en PB med
så fladt design og med lav vægt som mulig. Men Titanium har også sine
svagheder til det formål. Vridstabiliteten er lavere, fordi titanium kan
give sig uden at knække, hvad et tilsvarende kulfiberplast, der har lige så
lav vægt, - ikke kan.

Derimod er 'lamineret aluminium' langt mere vridstabil og er lige så
brudsikker som titanium. Jeg har lige læst i MacUsers abonnementsudgave, at
den nye 17" BP er netop lavet af meget tyndt alufolie, der er lagt i lag og
varmet sammen under meget højt tryk, hvilket giver en usædvanlig stor
stabilitet og brudsikkerhed, og så skulle rammen være i såkaldt 'dyecast'
aluminium - trykstøbt alu, som er næsten lige så stærkt om end ikke
stærkere end vanadiumstål.

> [...]
> jeg havde taget fejl. Nu har jeg så en PB G4 og synes så at den nye gen.
> PB G4 er grimme... jeg tror bare jeg ikke er så hurtig til at skifte

Jeg har også altid syntes, de klassiske PB var de flotteste, men bare et
billede af TiBook'en, - så var jeg leveret. Normalt er jeg aldrig gået
efter design, men lige netop den faldt jeg for med et brag... - At jeg så
ikke har købt en af dem, skyldes både den for lille skærm og det, at jeg
ikke tager så meget ud mere, hvor jeg evt. kunne få brug for at koble den
på som en evt. startmaskine.

Derimod vil den nye 17" kunne bruges stationært med en 17" skærm, hvilket i
min situation er absolut minimum i skærmstr. - Jeg har kun 17" og 21"#
skærme, og det er jeg glad for idag. Det har reduceret mine i forvejen
dårlige øjnes træthedssymptomer til et minimum. Og jeg tror, der er mange
andre, der vil se det på samme måde. Det eneste, jeg stadig er en smule
skeptisk overfor, er, om skærmens kontrast og lysstyrke er stor nok til fx.
mit brug.

Så skal jeg ud og købe helt nyt, så vil den da ovægerlig være inde i
billedet som et af de første på listen. - Husk på, at en stor G4 + 17/21"
skærm + øvrigt udstyr, som er indeholdt i BP 17" skal købes seperat til en
US G4, og så tror jeg faktisk, at prisen vil ligge ret tæt på hinanden.

> (Jeg synes også stadigvæk at cowboybukser er fede... men rolig nu,
> jeg har droppet hytteskoene og tennissokkerne

He, - hyttesko og cowboybukser har jeg aldrig brugt. - Jeg kan ikke
fordrage cowboybukser, - men tennissokkerne elsker jeg at gå i, - de er
behagelige...

mvh. Erik Richard

Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 09-01-03 01:35

In article <3E1CBC1D.9E337AA2@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:
> Derimod er 'lamineret aluminium' langt mere vridstabil og er lige så
> brudsikker som titanium. Jeg har lige læst i MacUsers abonnementsudgave,

Øh, hallo, hvad er det??
Et betalt email nyhedsbrev eller hvad?
Hvor finder jeg det?

(For du har vel ikke læst om de nye PBs i et papirblad?)

--

eolake@maccreator.com

http://MacCreator.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-03 03:54

Hej

Eolake Stobblehouse wrote:

> Øh, hallo, hvad er det??
> Et betalt email nyhedsbrev eller hvad?
> Hvor finder jeg det?

Nej, det er et gratis 'online magazine', men man skal tilmeldes for at
modtage det. - Jeg har fået det nu snart i 3 år, - må det vel være...

Samtidig giver det også adgang til nogle ellers lukkede arkiver med bl.a. en
hel del online info og manuals til flere produkter, som der ellers ikke
findes manualer til.

Jeg tror, at du skal bruge den her...

You can now update your email address and subscribe to our emails online:
<http://www.macuser.co.uk/registration/newlogin1.php>

Den 'udkommer' ca. 1 gang ugentlig, og der er faktisk ret mange - og gode -
artikler om både det ene og det andet.

> (For du har vel ikke læst om de nye PBs i et papirblad?)

- Det ku' da ellers have været sjov og sidde der og grine af alle dem,
der har siddet med næsen i skærmen for at følge med i Steves fremvisning,
mens man selv kunne sidde og bladre fredeligt rundt i bladet...

mvh. Erik Richard

Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 09-01-03 04:22

In article <3E1CE3F8.7E2487A9@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen
> [...]

> findes manualer til.
>
> You can now update your email address and subscribe to our emails online:

Tak for tip. Jeg får TidBITS og jeg abbonerer på MacJournals, men dette
var en hurtig levering af noget jeg ikke havde læst andetsteds, så det
er sikker noget værd.

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale MacJournals.com . Det er den bedste
tech-journalistik man kan få nogetsteds, og rigeligt pengene værd. (Jeg
får den ugentlige version, som indeholder det meste af den daglige.)
Faktisk den eneste ulempe er at Matt Deatherage faktisk næsten skriver
mere end een man kan overkomme at læse i fritiden. Det er helt
utroligt. Selvfølgeligt er der mange af jer gutter som kan sidde og få
timeløn for at læse det... :)

--

eolake@maccreator.com

http://MacCreator.com

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-01-03 14:54

> [...]
> stabilitet og brudsikkerhed, og så skulle rammen være i såkaldt 'dyecast'
> aluminium - trykstøbt alu, som er næsten lige så stærkt om end ikke

Laminerede eller rettere kompositmaterialer er enormt stærke. Af samme
grund bruges denne type materialer i kampvognes panser (Compton armour)
og ruderne på kamphelikoptere i hæren.

Fra : Magnus Rohde

Dato : 11-01-03 15:48

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Laminerede eller rettere kompositmaterialer er enormt stærke. Af samme
> grund bruges denne type materialer i kampvognes panser (Compton armour)
> og ruderne på kamphelikoptere i hæren.

Ja kompositmaterialer er meget stærke, der er jo nok en grund til at
bruger aluminium og ikke flødeskum og køkkenrulle :)

Magnus

Fra : Magnus Rohde

Dato : 11-01-03 15:55

> [...]

> Laminerede eller rettere kompositmaterialer er enormt stærke. Af samme
> grund bruges denne type materialer i kampvognes panser (Compton armour)

Ja, kompositmaterialer er meget stærke, men der er jo nok en grund til
at de bruger aluminium og ikke flødeskum og køkkenrulle :)

Magnus

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-01-03 20:47

Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Ja, kompositmaterialer er meget stærke, men der er jo nok en grund til
> at de bruger aluminium og ikke flødeskum og køkkenrulle :)

Koøøkerulle lamineret med tapetklister.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-03 22:59

Hej Magnus

Flødeskum og køkkenruller er da ellers meget godt at have ved hånden - især
i en 'slåskamp' på lagkager...

Nå, - helt alvorligt... Metalliske laminater - kompositmaterialer - er både
bedre varmeledere og bedre støjdæmpere end enkeltlagsmaterialer. Det skulle
fx. kunne betyde, at de nye PB ikke vil blive så varme som fx. PB Titanium
bliver det.

mvh .Erik Riahrd