Safari, bedste og værste aspekter
Fra : Eolake Stobblehouse

Dato : 08-01-03 04:29

Apple's nye browser Safari:

Jeg elsker at æble+1, 2, 3, etc, henter de tilsvarende bogmærker i
bookmark-bar. Så behøver man ikke have den liggende og bruge
skærmplads. Jeg har fire-fem sites (google, dictionary.com...) som jeg
bruger hele tiden, og dette er langt den hurtigste måde at hente dem.

------

Til gengæld hader jeg at jeg ikke kan finde nogen måde at stoppe
GIF-animationer på.

--

eolake@maccreator.com

http://MacCreator.com

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-01-03 22:58

Eolake Stobblehouse <eolake@maccreator.spamremove.net> wrote:

> Til gengæld hader jeg at jeg ikke kan finde nogen måde at stoppe
> GIF-animationer på.

Jeg 'hader' til gengæld, at den åbenbart kun kan bruges på Jaguar
(niveau). Når man nu kører Renault (en af de små, læs: MacOS 10.1.5) kan
man ikke komme til at lege med Safari.

Eller er der noget jeg har overset? Ville så gerne prøve den af ....

Har forstået på flere at MacOS 10.2.x er meget RAMkrævende. Derfor er
jeg ikke skiftet/opdateret. Min maskine har kun 2x128 og så er begge
pladser optaget. Det virker lidt uoverstigeligt for økonomien at skulle
købe mere RAM plus et nyt styresystem (jeg er jo - i denne situation -
desværre ikke skolelærer )

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-03 00:23

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Har forstået på flere at MacOS 10.2.x er meget RAMkrævende. Derfor er
> jeg ikke skiftet/opdateret. Min maskine har kun 2x128 og så er begge
> pladser optaget.

Jeg ved ikke, om den er mere RAM-krævende. De officielle systemkrav har
ikke ændret sig: "Mac OS X Version 10.2 requires a Power Mac G3, G4, G4
Cube; iMac; PowerBook G3, G4; iBook; or eMac computer; at least 128MB of
physical RAM and a built-in display or a display connected to an
Apple-supplied video card."

> Det virker lidt uoverstigeligt for økonomien at skulle købe mere RAM plus
> et nyt styresystem (jeg er jo - i denne situation - desværre ikke
> skolelærer )

Er halvdelen af vores brugergruppe ikke lærere? Kan en af dem ikke få en
10.2 og så sælge den til dig for kostprisen?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 13-01-03 11:50

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Er halvdelen af vores brugergruppe ikke lærere? Kan en af dem ikke
> få en 10.2 og så sælge den til dig for kostprisen?

Det var dog en fremragende ide. Jeg er bestemt intersseret.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 13-01-03 18:53

Janus Sandsgaard wrote:

> Det var dog en fremragende ide. Jeg er bestemt intersseret.
>
> -j

Hej Janus. det må være det her du er ude efter.
http://www.apple.com/dk/education/macosxforteachers/

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-01-03 23:07

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Det var dog en fremragende ide. Jeg er bestemt intersseret.

Men du når næppe at blive færdig med seminariet inden fristen for det
gratis tilbud udløber

Nej, vi må ud og støvsuge vores bekendtskabskreds for skolelærere

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Per Rønne

Dato : 14-01-03 19:47

> [...]

> gratis tilbud udløber

> Nej, vi må ud og støvsuge vores bekendtskabskreds for skolelærere

Hvad er det dog man kan få gratis som lærer, men ikke som seminarieelev?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-01-03 20:19

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Hvad er det dog man kan få gratis som lærer, men ikke som seminarieelev?

Apples nye (= gælder nu også Europa) kampagne med Jaguar gratis til
skolelærere. Så hvis Janus skal nå at uddanne sig som lærer, inden
tilbuddet udløber skal han altså rende stærkt

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Per Rønne

Dato : 15-01-03 06:53

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Apples nye (= gælder nu også Europa) kampagne med Jaguar gratis til
> skolelærere.

Så er det da ærgerligt at jeg allerede /har/ fået købt Jaguar. Ganske
vist til uddannelsespris, men ...

Jeg arbejder i øjeblikket som lærer ...

Fra : Christian Bech

Dato : 15-01-03 22:26

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) skrev:

>Så er det da ærgerligt at jeg allerede /har/ fået købt Jaguar. Ganske
>vist til uddannelsespris, men ...
>
>Jeg arbejder i øjeblikket som lærer ...

Men vel ikke som folkeskolelærer? Det er kun dem tilbuddet gælde. Øv.
--
Christian

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-01-03 22:39

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Men vel ikke som folkeskolelærer? Det er kun dem tilbuddet gælde. Øv.

Netop kun (folke)skolelærere. Det er jo dem der har størst indflydelse
på en kommende generation af unge Mac-brugere (undskyld, men jeg kunne
ikke lade være. Kampagnen er da udspekuleret/har taget et kontant sigte)

Men, Christian. Kan du ikke levere en lærerkontakt? Eller skal det blive
til lige så hule løfter, som dem om en kop (institut)kaffe og/eller
mødet på en café - gerne inden alt for længe for blærerøvsværdien af
min tiBook er efterhånden på alvorlig retur

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Christian Bech

Dato : 15-01-03 23:08

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) skrev:

>Men, Christian. Kan du ikke levere en lærerkontakt?

Svigerfar og svigermor er begge skoleinspektører, så det burde vel
være nok.

>Eller skal det blive
>til lige så hule løfter, som dem om en kop (institut)kaffe og/eller
>mødet på en café - gerne inden alt for længe for blærerøvsværdien af
>min tiBook er efterhånden på alvorlig retur

Det samme er Thorbjørns, så vi kan godt gøre det snart

Manden på nabokontoret har netop fået en 1 Ghz, så måske kan jeg låne
den til lidt blær.

Jeg skal til noget konference noget her i januar, så februar ville
passe fint.

Ville det her måske passe bedre til email...nej vel?
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-01-03 09:30

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> Det samme er Thorbjørns, så vi kan godt gøre det snart

Hov! Jeg vil straks genoptage mine overvejelser om en nyere maskine
med endnu mere RAM.

> Jeg skal til noget konference noget her i januar, så februar ville
> passe fint.

DET skal du bruge PowerPoint til!

> Ville det her måske passe bedre til email...nej vel?

Forskellen med hensyn til hvor meget kaffe man får, er vel minimal.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 16-01-03 23:26

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev:

>Hov! Jeg vil straks genoptage mine overvejelser om en nyere maskine
>med endnu mere RAM.

Overvej du bare - sygehusene skal spare.

>DET skal du bruge PowerPoint til!

Det skal jeg da, men det betyder da ikke at jeg vil købe den. Som
alle ved er Powerpoint jo freeware.

>Forskellen med hensyn til hvor meget kaffe man får, er vel minimal.

Klart.

Hvorfor er det egentlig mig der står for arrangementet, når nu jeg er
notorisk ustabil?
--
Christian

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-01-03 12:14

> Overvej du bare - sygehusene skal spare.

Det gør jeg så. Det kræver bare argumenterne er bedre. Det bliver de så.

> Det skal jeg da, men det betyder da ikke at jeg vil købe den. Som
> alle ved er Powerpoint jo freeware.

Du har vist misforstået det der med at systemdimsen lægger det ind for
dig. "Nogen" skal vel betale. Skal I ikke spare?

> Klart.
>
> Hvorfor er det egentlig mig der står for arrangementet, når nu jeg er
> notorisk ustabil?

Du tillod dig at invitere. Det implicerer vel at man står for resten også?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-01-03 22:08

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Svigerfar og svigermor er begge skoleinspektører, så det burde vel
> være nok.

Det lyder da af noget. Så kan du åbenbart få styresystemet i stereo, det
er da vist noget nyt?

> Det samme er Thorbjørns, så vi kan godt gøre det snart
>
> Manden på nabokontoret har netop fået en 1 Ghz, så måske kan jeg låne
> den til lidt blær.

Ja, så er det jo dig, der løber med æren (som blærerøv). Tillykke med
det

> Jeg skal til noget konference noget her i januar, så februar ville
> passe fint.

Også her.

> Ville det her måske passe bedre til email...nej vel?

Nej, da, så holder vi jo bare Thorbjørn udenfor.
Desuden kunne det da være lidt skægt med en meget åben invitation ...
det kunne da være, at der var andre Mac-venner herfra, der havde lyst
til en uforpligtende kop espresso

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-03 05:14

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

Vikar i folkeskolen i år ...

> Netop kun (folke)skolelærere.

Hvor kan man se det? Det virker da i hvert fald ejendommeligt at
gymnasielærere ikke skulle være med. For amerikanere drejer det sig jo i
begge tilfælde om K12-lærere. Børnehaveklasse til 12. klasse.

Fra : Christian Bech

Dato : 16-01-03 10:15

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) skrev:

>Vikar i folkeskolen i år ...

Engelsk, matematik og edb?

>Hvor kan man se det?
>Det virker da i hvert fald ejendommeligt at
>gymnasielærere ikke skulle være med. For amerikanere drejer det sig jo i
>begge tilfælde om K12-lærere. Børnehaveklasse til 12. klasse.

Efter at have nærlæst betingelserne på
http://www.apple.com/dk/education/macosxforteachers/index2.html kan
jeg godt se din pointe. Gymnasielærerne er ikke trukket fra som andre
undervisere. Jeg og andre er nok gået fejl af betegnelsen skolelærer
--
Christian

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-01-03 10:44

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

du har nu ret alligevel mht. anvendelse af betegnelsen
"folkeskolelærer", se dette:

"Engagement i uddannelse
Apple vil gerne give alle folkeskolelærere i Europa en kopi af Mac OS X
v10.2."

Jeg mener også at tilbudet gælder alle lærer, også gymnasiet.

Kilde:
http://www.apple.com/dk/education/macosxforteachers/

Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-03 13:40

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> "Engagement i uddannelse
> Apple vil gerne give alle folkeskolelærere i Europa en kopi af Mac OS X
> v10.2."

Man har ikke generelt og internationalt en skelnen mellem »folkeskole«
og »gymnasieskole«. Typisk starter man nemlig i det 7-årige gymnasium
som 12-årig ...

> Jeg mener også at tilbudet gælder alle lærer, også gymnasiet.

Naturligvis.

Fra : Christian Bech

Dato : 16-01-03 23:17

flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk (Flemming Rubini) skrev:

>Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

>du har nu ret alligevel mht. anvendelse af betegnelsen
>"folkeskolelærer", se dette:

Tak! Jeg mente nok jeg havde det et sted fra.

>Jeg mener også at tilbudet gælder alle lærer, også gymnasiet.

Det er også min konklusion.
--
Christian

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-01-03 00:33

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> Men vel ikke som folkeskolelærer? Det er kun dem tilbuddet gælde. Øv.

Da vel også folk i uni-verdenen (minus undervisningsaaistenter,
timelæreer og andre light-udgaver)?

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-03 05:42

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Da vel også folk i uni-verdenen (minus undervisningsaaistenter,
> timelæreer og andre light-udgaver)?

Ordet »skolelærer« går traditionelt kun på grund- og gymnasieskolen.

Fra : Jens Find

Dato : 18-01-03 15:09

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Ordet »skolelærer« går traditionelt kun på grund- og gymnasieskolen.

Og betingelserne undtager specifikt "videregående uddannelser"

--

Jens Find

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-01-03 00:32

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Men du når næppe at blive færdig med seminariet inden fristen for
> det gratis tilbud udløber

Jeg går ikke på noget seminar.

> Nej, vi må ud og støvsuge vores bekendtskabskreds for skolelærere

Netop.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-03 05:42

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-01-03 22:08

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Jeg går ikke på noget seminar.

Nej, det ved jeg da godt. Det var også mere tænkt som en joke af en
hypotetisk situation

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-01-03 23:07

> [...]
> Cube; iMac; PowerBook G3, G4; iBook; or eMac computer; at least 128MB of
> physical RAM and a built-in display or a display connected to an

Jo, ét er teori, men hvad siger 'hands-on' erfaringer? Er der nogen
herinde der har 10.2 kørende på en PB G4 med kun 256 Mb RAM?

> Er halvdelen af vores brugergruppe ikke lærere? Kan en af dem ikke få en
> 10.2 og så sælge den til dig for kostprisen?

1) Nej, der er kun to læreruddannede, og de arbejder ikke som
skolelærere (som jo er et krav i betingelserne for at fremsende den
gratis version)
2) derfor også: nej.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Michael Holm

Dato : 14-01-03 20:21

> Jo, ét er teori, men hvad siger 'hands-on' erfaringer? Er der nogen
> herinde der har 10.2 kørende på en PB G4 med kun 256 Mb RAM?

det kører fint med 384 mb RAM i en PB G4 400 Mhz

hvor har du hørt det med at Jaguar skulle være mere RAM-krævende end
10.1.5 ? Jeg tror ikke du kan mærke forskel (kun til bedre
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-01-03 23:16

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> hvor har du hørt det med at Jaguar skulle være mere RAM-krævende end
> 10.1.5 ? Jeg tror ikke du kan mærke forskel (kun til bedre

fra to erfarne mac-brugere, som jeg kender personligt. Den ene havde
prøvet på en iBook med (vistnok) 256 Mb RAM. Den anden havde også prøvet
sig frem, men jeg husker ikke maskinen/RAM indhold.

Det lyder opløftende, hvis du har ret. Men du har også en del mere RAM
end mine 'sølle' 256 Mb ...

Flere herinde med hands-on erfaringer?

(er jo lidt Jaguar-sulten og ikke mindre Safari-sulten) Men det
strider lidt imod "If it works don't fix it" - og jeg er _meget_
tilfreds med OS 10.1.5

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-01-03 08:29

> [...]

> (er jo lidt Jaguar-sulten og ikke mindre Safari-sulten) Men det
> strider lidt imod "If it works don't fix it" - og jeg er _meget_

Åhr, sludder, skift! Jeg kører Jaguar på en iMac 233 a med 160 MB ram og
det kører fint. Sissy!

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Michael Holm

Dato : 15-01-03 11:02

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]

Lyder underligt, hvis de har lavet en opgradering var der i starten
problemer med 10.2 - hastighed, men en gang disk Utitlities så var det
løst. Jeg laver næsten altid kun en ren installation når jeg har gået
fra 10.1.5 til 10.2 (sletter alt og starter forfra

> Åhr, sludder, skift! Jeg kører Jaguar på en iMac 233 a med 160 MB ram og
> det kører fint. Sissy!

Helt enig desuden sidder jeg lige nu skftievis ved en imac g4 17"
med 756 mb ram og en med 256 mb ram, har bestildt en 512 klods til den,
men sidder lidt og overvejer om det er det værd Lige nu har begge
nogenlunde samme programer åbne og jeg kan ikke mærke nogen
hastighedsforskel ! godt nok er det ikke de mest resoursekrævende prog.

Mail, ichat, remote desktop, iTunes,Macsoup (+ script der checker hver
5. min.) Entourage, MS Word, Mozzila og Safari
--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-01-03 20:11

Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> Lyder underligt, hvis de har lavet en opgradering var der i starten
> problemer med 10.2 - hastighed,

Det kan jo være, at det var det, der var tilfældet. Det noget tid siden,
at jeg fik det at vide.

>men en gang disk Utitlities så var det løst.

Jo, men sådan én har jeg slet ikke.

>Jeg laver næsten altid kun en ren installation når jeg har gået
> fra 10.1.5 til 10.2 (sletter alt og starter forfra

Se, det var sandelig også min plan: få ren røv at trutte i. Men jeg ser
nu ikke frem til alt arbejdet med at finde mange cd-skiver frem og
geninstallere .... for slet ikke at tale om al den finjustering der så
også skal laves. Når jeg så ikke kan finde ud af det (fordi jeg ikke kan
huske det), så må jeg jo spørge her i gruppen - igen. Og _så_ bliver der
nok grinet af mig rundt ved mange skærme

> [...]
> nogenlunde samme programer åbne og jeg kan ikke mærke nogen
> hastighedsforskel ! godt nok er det ikke de mest resoursekrævende prog.

Jeg ville jo også gerne spare en investering i RAM. Men du har trods
bestilt noget ekstra kraft

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Michael Holm

Dato : 15-01-03 21:47

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Det kan jo være, at det var det, der var tilfældet. Det noget tid siden,
> at jeg fik det at vide.

> Jo, men sådan én har jeg slet ikke.

jo i din Utilities mappe ! og når ud har installeret jaguar er det en
endnu bedre udgave !

> [...]
> huske det), så må jeg jo spørge her i gruppen - igen. Og _så_ bliver der
> nok grinet af mig rundt ved mange skærme

men det er jo også lidt af hyggen, skaf en ramme øl og sodavand, så
kommer vi nogle stykker og hygger imens

> Jeg ville jo også gerne spare en investering i RAM. Men du har trods
> bestilt noget ekstra kraft

Kun fordi arbejdet betaler Og når VPC kører er det rigtigt godt med
over 512 mb ram

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-01-03 22:39

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> jo i din Utilities mappe ! og når ud har installeret jaguar er det en
> endnu bedre udgave !

Undskyld, det var en forbistring. Jeg tænkte (naturligvis?) på Norton
Utilities (gammel vane fra OS 9 dagene)
Jeg må nok hellere kigge lidt på den mappe der

> men det er jo også lidt af hyggen, skaf en ramme øl og sodavand, så
> kommer vi nogle stykker og hygger imens

Det lyder lovende, flot tilbud. Der skal nok blive råhygge, når jeg så
vil servere et par af de flade (en gammel reference her fra gruppen =
bakskuld = saltede og tørrede fisk som er en egnsret i Vadehavet)

> Kun fordi arbejdet betaler Og når VPC kører er det rigtigt godt med
> over 512 mb ram

Ja, der er nogen der er heldige. Hvis jeg skal financiere mere RAM skal
jeg jo i banken, sådan lidt homebanking, men det kræver jo mere RAM, end
det jeg har .... er dét ikke Catch 22 ?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-01-03 19:02

<http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/415.html>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-01-03 20:11

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/415.html

Fin nok, tak. Den forklarer vel også alt det støv der (på forhånd) er
kommet på skærmen ... katte samler vel støv, eller ...?

Tak for den.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-03 23:47

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> <http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/415.html>

Ja, de er nu meget sjove:
<http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/420.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-01-03 23:53

> Ja, de er nu meget sjove:
> <http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/420.html>

Og der er mange flere:
<http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/433.html>,
<http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/431.html> og
<http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/430.html>.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-01-03 20:11

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Åhr, sludder, skift! Jeg kører Jaguar på en iMac 233 a med 160 MB ram og
> det kører fint. Sissy!

Jo, jo, men en iMac er jo noget nær verdens bedste, ik'? Men at det kan
køre på 160Mb RAM lyder da fortrøstningsfuldt.

Og lad så være med at kalde mig Sisse

Jeg hedder:

Mich.

Fra : Christian Bech

Dato : 15-01-03 22:29

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) skrev:

>Jo, jo, men en iMac er jo noget nær verdens bedste, ik'? Men at det kan
>køre på 160Mb RAM lyder da fortrøstningsfuldt.

Det kan det. Og på min Beige G3 oplever jeg altså ingen forskel mellem
..1.5 og .2
--
Christian