|
| Sprit I Benzinen Fra : Tim Sørensen |
Dato : 07-01-03 11:39 |
|
Vil sprit i benzinen hjælpe gøre så nålen i min karburator ikke fryser fast
hele tiden?
--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/
| |
Martin L. Johansen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 07-01-03 11:56 |
|
Tim Sørensen wrote:
> Vil sprit i benzinen hjælpe gøre så nålen i min karburator ikke fryser
> fast hele tiden?
Måske. Men det vil også ødelægge oliefilmen og så får du begrænset smørring.
--
Martin L. Johansen
| |
Tim Sørensen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Tim Sørensen |
Dato : 07-01-03 12:21 |
|
"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> wrote
> > Vil sprit i benzinen hjælpe gøre så nålen i min karburator ikke fryser
> > fast hele tiden?
>
> Måske. Men det vil også ødelægge oliefilmen og så får du begrænset
smørring.
Jeg er godt klar over at blandingen mellem Benzin og Olie
ikke er den bedste.
Men hvis jeg skal vælge mellem:
1. En dårligere smøring
2. En gashåndtag der ikke sætter sig fast, med risikoen for
et grimt styrt.
Så vil jeg hellere køre langsommere og slippe for styrt - det er helt 100%
sikkert.
Men tilbage til spørgsmålet:
Vil Sprit i Benzinen stoppe det at nålen i min karburator fryser fast?
--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/
| |
Martin L. Johansen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 07-01-03 13:53 |
|
Tim Sørensen wrote:
> Jeg er godt klar over at blandingen mellem Benzin og Olie
> ikke er den bedste.
Godt så.
> 1. En dårligere smøring
Skidt
> 2. En gashåndtag der ikke sætter sig fast, med risikoen for
> et grimt styrt.
Skidt.
> Så vil jeg hellere køre langsommere og slippe for styrt - det er helt 100%
> sikkert.
Skidt (kombination af de to øverste)
> Men tilbage til spørgsmålet:
> Vil Sprit i Benzinen stoppe det at nålen i min karburator fryser fast?
Stadig kun måske. Jeg vil ikke sige det hjælper og så prøver du det og så
hjælper det ikke. Så har jeg løjet over for dig. Så derfor "måske".
Men jo, det _burde_ hjælpe.
Noget helt andet... Min PUG Speedfight starter og kører selv i 10 graders
frost - aldrig problemer. Så jeg kan slet ikke forestille mig alle de
problemer folk snakker om.
--
Martin L. Johansen
| |
Kim Larsen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Kim Larsen |
Dato : 07-01-03 15:12 |
|
>
> Noget helt andet... Min PUG Speedfight starter og kører selv i 10 graders
> frost - aldrig problemer. Så jeg kan slet ikke forestille mig alle de
> problemer folk snakker om.
>
> --
> Martin L. Johansen
Jeg kan fortælle dig så, at hvis man bor i kystnære omgivelser, så er der
stor chance for at få det vi kalder for kaburatoris, for det er fugten der
går ind og sætter sig. Jeg blander lidt olie i benzinen samtidig med
kaburatorsprit, og der er ikke problemer med det.
Kim Larsen
| |
Michael Frederiksen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Michael Frederiksen |
Dato : 07-01-03 16:02 |
|
"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e1ae0f9$0$71641$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > Noget helt andet... Min PUG Speedfight starter og kører selv i 10
graders
> > frost - aldrig problemer. Så jeg kan slet ikke forestille mig alle de
> > problemer folk snakker om.
> >
> > --
> > Martin L. Johansen
>
> Jeg kan fortælle dig så, at hvis man bor i kystnære omgivelser, så er der
> stor chance for at få det vi kalder for kaburatoris, for det er fugten der
> går ind og sætter sig. Jeg blander lidt olie i benzinen samtidig med
> kaburatorsprit, og der er ikke problemer med det.
Jeg bor cirka 200 meter fra storebælt og har _aldrig_ oplevet fænomenet,
heller ikk selv om den har holdt ude om natten..
/Michael
| |
Martin L. Johansen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 07-01-03 19:22 |
|
Kim Larsen wrote:
> Jeg kan fortælle dig så, at hvis man bor i kystnære omgivelser, så er der
> stor chance for at få det vi kalder for kaburatoris, for det er fugten der
> går ind og sætter sig. Jeg blander lidt olie i benzinen samtidig med
> kaburatorsprit, og der er ikke problemer med det.
Sikker på der ikke er problemer? Har du været ude og måle tolerancerne for
nylig? Bare fordi den kører godt, behøver ikke betyde at der ikke ligger
noget under overfladen og lurer om fx. 5000 km
--
Martin L. Johansen
| |
Tim Sørensen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Tim Sørensen |
Dato : 07-01-03 19:31 |
|
"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> wrote
> Jeg kan fortælle dig så, at hvis man bor i kystnære omgivelser, så er der
> stor chance for at få det vi kalder for kaburatoris, for det er fugten der
> går ind og sætter sig. Jeg blander lidt olie i benzinen samtidig med
> kaburatorsprit, og der er ikke problemer med det.
Jeg bor sjovt nok også kun ca. 250M fra havet
--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/
| |
Holger Danske (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Holger Danske |
Dato : 07-01-03 15:24 |
|
Martin L. Johansen wrote:
> Noget helt andet... Min PUG Speedfight starter og kører selv i 10
> graders frost - aldrig problemer. Så jeg kan slet ikke forestille mig
> alle de problemer folk snakker om.
Mon ikke det også har noget med benzinhane/lukningen, er der ikke magnetisk
lukning på de nye "knallerter" ? Det er der jo ikke på f.eks. min gamle gode
Yams !
H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --
| |
Martin L. Johansen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 07-01-03 19:22 |
|
Holger Danske wrote:
> Mon ikke det også har noget med benzinhane/lukningen, er der ikke
> magnetisk lukning på de nye "knallerter" ? Det er der jo ikke på f.eks.
> min gamle gode Yams !
Jeg må være svar skyldig.
--
Martin L. Johansen
| |
Post (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Post |
Dato : 07-01-03 17:08 |
|
>
> Måske. Men det vil også ødelægge oliefilmen og så får du begrænset
smørring.
>
Øhh er det noget du kan dokumentere da der i min instruktionsbog (
Derbi predator ) står at ved temperaturer under 5 grader skal der
tilsættes karburatorsprit.
Post
| |
Calle. (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 07-01-03 17:30 |
|
Post wrote:
>> Måske. Men det vil også ødelægge oliefilmen og så får du begrænset
> smørring.
>>
> Øhh er det noget du kan dokumentere da der i min instruktionsbog (
> Derbi predator ) står at ved temperaturer under 5 grader skal der
> tilsættes karburatorsprit.
>
Det kan endda være stor forskel på 2 ellers helt ens knallerter.
Det er fugten fra luften der danner iskrystaller, når den bliver "forstøvet"
sammen med benzinen, da den hurtigt køles ned
--
Automatik Mekaniker
Calle
| |
Martin L. Johansen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 07-01-03 19:23 |
|
Post wrote:
> Øhh er det noget du kan dokumentere da der i min instruktionsbog (
> Derbi predator ) står at ved temperaturer under 5 grader skal der
> tilsættes karburatorsprit.
Næh, men du kan ringe til Peugeot Kolding og få at vide hvad der sker hvis
du putter sprit på en scooter, ihvertfald en Peugeot scooter...
I øvrigt er det jo logisk nok.. sprit opløser og med olieblandet benzin har
sprit intet at gøre da det opløser olien.
--
Martin L. Johansen
| |
Kim Larsen (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Kim Larsen |
Dato : 08-01-03 23:42 |
|
"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse
news:0WES9.27216$Hl6.3147477@news010.worldonline.dk...
> Post wrote:
>
> > Øhh er det noget du kan dokumentere da der i min instruktionsbog (
> > Derbi predator ) står at ved temperaturer under 5 grader skal der
> > tilsættes karburatorsprit.
>
> Næh, men du kan ringe til Peugeot Kolding og få at vide hvad der sker hvis
> du putter sprit på en scooter, ihvertfald en Peugeot scooter...
>
> I øvrigt er det jo logisk nok.. sprit opløser og med olieblandet benzin
har
> sprit intet at gøre da det opløser olien.
>
> --
> Martin L. Johansen
Hvor har du disse oplysninger fra, jeg kunne godt tænke mig at læse det, for
jeg har ikke kunnet finde noget der beviser din påstand. Jeg ved at der i
flere bruger håndbøger til knallerter lige frem står at der skal sprit i
tanken når kulden sætter ind, så jeg tillader mig at tvivle på din påstand.
Jeg kan ikke forestille mig at de skriver sådan noget hvis det er til skade
for køretøjet.
Kim Larsen
| |
Martin L. Johansen (09-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 09-01-03 10:25 |
|
Kim Larsen wrote:
> Hvor har du disse oplysninger fra, jeg kunne godt tænke mig at læse det,
> for jeg har ikke kunnet finde noget der beviser din påstand. Jeg ved at
Som skrevet og jeg skriver det igen: Ring til Peugeot Kolding. Det er dem
som har forklaret mig det.
> der i flere bruger håndbøger til knallerter lige frem står at der skal
> sprit i tanken når kulden sætter ind, så jeg tillader mig at tvivle på din
> påstand. Jeg kan ikke forestille mig at de skriver sådan noget hvis det er
> til skade for køretøjet.
Tja jeg skal ikke kunne sige det. Men sidst jeg brugte sprit eller alkohol
på olie, sjovt nok blev det opløst. Mon ikke der vil ske det samme på en
cylindervæg (manglende oplysninger eller ej) ?
--
Martin L. Johansen
| |
Kim Larsen (09-01-2003)
| Kommentar Fra : Kim Larsen |
Dato : 09-01-03 12:18 |
|
>
> Som skrevet og jeg skriver det igen: Ring til Peugeot Kolding. Det er dem
> som har forklaret mig det.
>
> > der i flere bruger håndbøger til knallerter lige frem står at der skal
> > sprit i tanken når kulden sætter ind, så jeg tillader mig at tvivle på
din
> > påstand. Jeg kan ikke forestille mig at de skriver sådan noget hvis det
er
> > til skade for køretøjet.
>
> Tja jeg skal ikke kunne sige det. Men sidst jeg brugte sprit eller alkohol
> på olie, sjovt nok blev det opløst. Mon ikke der vil ske det samme på en
> cylindervæg (manglende oplysninger eller ej) ?
>
> --
> Martin L. Johansen
De må så have misforstået noget, for jeg har af andre værksteder fået oplyst
at Kaburatorsprit ikke har nogen indflydelse på olien i benzinen, men jeg
har ikke kunnet finde noget om emnet på nettet, så jeg kan heller ikke
bekræfte deres påstand.
Kim Larsen
| |
Hekto (09-01-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 09-01-03 15:47 |
|
In article <3e1d5aa8$0$71608$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
mythos@tdcadsl.dk says...
> > Martin L. Johansen
>
> De må så have misforstået noget, for jeg har af andre værksteder fået oplyst
> at Kaburatorsprit ikke har nogen indflydelse på olien i benzinen, men jeg
> har ikke kunnet finde noget om emnet på nettet, så jeg kan heller ikke
> bekræfte deres påstand.
>
> Kim Larsen
>
>
>
.... eller værkstedet har misforstået noget!!
--
Brian/Hekto
LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Brian Axelgaard (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Brian Axelgaard |
Dato : 07-01-03 19:33 |
|
"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse
news:_myS9.26983$Hl6.3093789@news010.worldonline.dk...
> Tim Sørensen wrote:
>
> > Vil sprit i benzinen hjælpe gøre så nålen i min karburator ikke fryser
> > fast hele tiden?
>
> Måske. Men det vil også ødelægge oliefilmen og så får du begrænset
smørring.
Måske gør rent sprit (Alkolhol, altså Ethanol) men IsoPropylAlkohol
ødelægger ikke oilen, i hvert fald ikke mærkbart.Jeg har haft spørgsmålet
oppe at vende i dk.videnskab og der blev svaret af flere uafhængigt at det
ikke skader knallerten, altså ikke ødelægger oliefilmen.
| |
Calle. (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 07-01-03 12:42 |
|
Tim Sørensen wrote:
> Vil sprit i benzinen hjælpe gøre så nålen i min karburator ikke
> fryser fast hele tiden?
>
Ja, hvis det er den dertil beregnede kaburatorsprit du mener.
--
Automatik Mekaniker
Calle
| |
Tim Sørensen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Tim Sørensen |
Dato : 07-01-03 19:34 |
|
Jeg købte en flaske Karburator Alkohol fra den
nærmeste Texaco, og hældte det i.
Jeg kan se at der stadig dannes en lille smule is
omkring indsugningen, men gassen sætter sig ikke mere.
Konklutionen for min knallert: Alkoholen fungerede
--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/
| |
Martin L. Johansen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 07-01-03 20:16 |
|
Tim Sørensen wrote:
> Jeg købte en flaske Karburator Alkohol fra den
> nærmeste Texaco, og hældte det i.
Det hele???!!
> Konklutionen for min knallert: Alkoholen fungerede
Pas nu på den ikke virker på mere end den skal... :)
--
Martin L. Johansen
| |
Tim Sørensen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Tim Sørensen |
Dato : 07-01-03 22:16 |
|
"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> wrote
> Pas nu på den ikke virker på mere end den skal... :)
*HIK!* :)
--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/
| |
Tim Sørensen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Tim Sørensen |
Dato : 07-01-03 22:17 |
|
"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> wrote
> Det hele???!!
Hehee - Nej nej. Det var en hel liter.
Jeg hældte bare sådan... lidt i.. :)
--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/
| |
Martin L. Johansen (07-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 07-01-03 23:31 |
|
Tim Sørensen wrote:
> "Martin L. Johansen" <ares@c.dk> wrote
>> Det hele???!!
> Hehee - Nej nej. Det var en hel liter.
> Jeg hældte bare sådan... lidt i.. :)
Okay, jeg var lige ved at blive nervøs
--
Martin L. Johansen
| |
Tim Sørensen (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Tim Sørensen |
Dato : 08-01-03 00:21 |
|
"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> wrote
> Okay, jeg var lige ved at blive nervøs
Jeg målte ikke hvor meget jeg puttede i.
Jeg vil tro at der har været ca. 250ml til en fuld tank.
Og resten.....? *hik* :)
--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/
| |
Hekto (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 08-01-03 00:31 |
|
In article <aveao1$a18$1@news.cybercity.dk>, dondata@vip.cybercity.dk
says...
> Vil sprit i benzinen hjælpe gøre så nålen i min karburator ikke fryser fast
> hele tiden?
>
> --
> Mvh.... Tim Sørensen
> http://www.dondata.dk/
>
>
>
Alm. kaburatorsprit kan tilsættes benzinen, såfremt du kører med
separat oliepumpe. Der må ikke blandes kaburatorsprit i benzin der er
blandet med 2T-olie. Det _kan_ få olien til at bundfælde.
tilsæt en halv kopfuld pr. tank.
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Duffi (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Duffi |
Dato : 08-01-03 19:49 |
|
> Alm. kaburatorsprit kan tilsættes benzinen, såfremt du kører med
> separat oliepumpe. Der må ikke blandes kaburatorsprit i benzin der er
> blandet med 2T-olie. Det _kan_ få olien til at bundfælde.
>
> tilsæt en halv kopfuld pr. tank.
> --
> /Hekto
En ½ kop pr. tank... hvor mange liter benz. svarer det til....????
på en ciao er der 2½l eller noget og på en yamaha fs-1 er der næsten 7l.
| |
Hekto (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 08-01-03 20:24 |
|
In article <3e1c7298$0$83839$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Kik-
Ind@tdcadsl.dk says...
> > Alm. kaburatorsprit kan tilsættes benzinen, såfremt du kører med
> > separat oliepumpe. Der må ikke blandes kaburatorsprit i benzin der er
> > blandet med 2T-olie. Det _kan_ få olien til at bundfælde.
> >
> > tilsæt en halv kopfuld pr. tank.
> > --
> > /Hekto
>
> En ½ kop pr. tank... hvor mange liter benz. svarer det til....????
> på en ciao er der 2½l eller noget og på en yamaha fs-1 er der næsten 7l.
>
>
>
Er du i tvivl, så følg angivelsen på flasken.
Det giver alligevel så lidt, at du bare giver den et skvæt fra flasken!
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Tim Sørensen (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Tim Sørensen |
Dato : 08-01-03 20:42 |
|
"Hekto" <bs@MAPSONhekto.dk> wrote
> Det giver alligevel så lidt, at du bare giver den et skvæt fra flasken!
Præcis det som jeg gjorde :)
Hertil er jeg sgu ikke så nøje, da det som regel aldrig
kan blive til mere end en måned om året - for min knallert.
--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/
| |
Kim Larsen (08-01-2003)
| Kommentar Fra : Kim Larsen |
Dato : 08-01-03 23:46 |
|
> Alm. kaburatorsprit kan tilsættes benzinen, såfremt du kører med
> separat oliepumpe. Der må ikke blandes kaburatorsprit i benzin der er
> blandet med 2T-olie. Det _kan_ få olien til at bundfælde.
>
> tilsæt en halv kopfuld pr. tank.
> --
> /Hekto
>
> Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
> http://dfm.divvy.dk/hekto
> www.hekto.dk/speedfight
>
> ... What about www.mc-portalen.com ?
Hvor kommer disse oplysninger fra, jeg kan simpelthen ikke finde det nogen
steder, det må være en gammel skrøne. Jeg har kørt flere forskellige typer
knallert, også af den slags med olie i benzinen, og jeg har da aldrig stødt
på det problem med at olien skulle klumpe eller bundfælde. Lad os der
tvivler nu få lov til at se det på skrift, fra en der er seriøs på området.
Kim Larsen
| |
Hekto (09-01-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 09-01-03 01:01 |
|
In article <3e1caa8f$0$71644$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
mythos@tdcadsl.dk says...
> > Alm. kaburatorsprit kan tilsættes benzinen, såfremt du kører med
> > separat oliepumpe. Der må ikke blandes kaburatorsprit i benzin der er
> > blandet med 2T-olie. Det _kan_ få olien til at bundfælde.
> >
> > tilsæt en halv kopfuld pr. tank.
> > --
> > /Hekto
> >
> > Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
> > http://dfm.divvy.dk/hekto
> > www.hekto.dk/speedfight
> >
> > ... What about www.mc-portalen.com ?
>
>
> Hvor kommer disse oplysninger fra, jeg kan simpelthen ikke finde det nogen
> steder, det må være en gammel skrøne. Jeg har kørt flere forskellige typer
> knallert, også af den slags med olie i benzinen, og jeg har da aldrig stødt
> på det problem med at olien skulle klumpe eller bundfælde. Lad os der
> tvivler nu få lov til at se det på skrift, fra en der er seriøs på området.
>
> Kim Larsen
>
>
>
.... du kan jo bare prøve dig frem?
Støder du på fænomenet, skal du nok finde ud af hvornår det er
indtruffet! ... tror du på det? ;0)
Det er ikke en skrøne; men afhængig af olietype og oliemærke.
Er man i tvivl kan man jo blande det hele sammen, og se om olien
udfælder. Det gælder ikke generelt for alle olie. Til gængæld er mange
deciderede premix-olier følsomme over for sprit'en. Specielt de
organisk baserede.
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Kim Larsen (09-01-2003)
| Kommentar Fra : Kim Larsen |
Dato : 09-01-03 01:29 |
|
>
> ... du kan jo bare prøve dig frem?
> Støder du på fænomenet, skal du nok finde ud af hvornår det er
> indtruffet! ... tror du på det? ;0)
>
> Det er ikke en skrøne; men afhængig af olietype og oliemærke.
> Er man i tvivl kan man jo blande det hele sammen, og se om olien
> udfælder. Det gælder ikke generelt for alle olie. Til gængæld er mange
> deciderede premix-olier følsomme over for sprit'en. Specielt de
> organisk baserede.
>
> --
> /Hekto
>
> Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
> http://dfm.divvy.dk/hekto
> www.hekto.dk/speedfight
>
> ... What about www.mc-portalen.com ?
Hvor får du disse oplysninger fra ?
Kim Larsen
| |
Martin L. Johansen (09-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 09-01-03 10:27 |
|
Kim Larsen wrote:
> Hvor får du disse oplysninger fra ?
Hvor er du skeptisk! Manden skriver jo at man kan prøve sig frem, hvilket på
min skærm ser ud som om han har afprøvet det, jvnf. Hekto's store erfaring
med 2T.
Altså har han ikke disse oplysninger fra andre steder end hjemme på
adressen, og med mindre du vil besøge ham, så må du jo tage hans ord for
gode varer eller komme med bevis på det modsatte.
--
Martin L. Johansen
| |
Kim Larsen (09-01-2003)
| Kommentar Fra : Kim Larsen |
Dato : 09-01-03 12:20 |
|
"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse
news:dfbT9.32380$Hl6.3344209@news010.worldonline.dk...
> Kim Larsen wrote:
>
> > Hvor får du disse oplysninger fra ?
>
> Hvor er du skeptisk! Manden skriver jo at man kan prøve sig frem, hvilket
på
> min skærm ser ud som om han har afprøvet det, jvnf. Hekto's store erfaring
> med 2T.
>
> Altså har han ikke disse oplysninger fra andre steder end hjemme på
> adressen, og med mindre du vil besøge ham, så må du jo tage hans ord for
> gode varer eller komme med bevis på det modsatte.
>
> --
> Martin L. Johansen
Jeg er da ikke en meter skeptisk, jeg vil bare se noget der kan forklare
fænomenet, som jeg skrev tidligere, så har jeg A L D R I G haft problemer
med karburator sprit i benzinen, så er mine påstande jo lige så gode som
hans !
Kim Larsen
| |
Kim Larsen (09-01-2003)
| Kommentar Fra : Kim Larsen |
Dato : 09-01-03 12:49 |
|
> Jeg er da ikke en meter skeptisk, jeg vil bare se noget der kan forklare
> fænomenet, som jeg skrev tidligere, så har jeg A L D R I G haft problemer
> med karburator sprit i benzinen, så er mine påstande jo lige så gode som
> hans !
>
> Kim Larsen
>
>
Jeg har nu haft fornøjelsen af at tale med den tidligere ejer af Enghave
motor, og han siger, med den gammeldags olie, så skal man ikke komme sprit i
benzinen, men kører man med syntetisk olie, så sker der ikke noget som helst
ved det. Den gamle olie og sprit kan ikke sammen fordi olien vil skille og
nærmest blive opløst, derved vil der ikke være nogen smøring, og så kan man
selv regne videre. Men med syntetisk olie, så sker der ikke noget, andet end
at olien bliver fortyndet og oktanen daler, men det er så lidt at det ikke
har nogen betydning, men det kan der kompenseres for ved at man kommer lidt
ekstra olie i benzinen, og vi taler om meget lidt, for at rode bod på det
med olien.
Kim Larsen
| |
Martin L. Johansen (09-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 09-01-03 14:15 |
|
Kim Larsen wrote:
> Jeg har nu haft fornøjelsen af at tale med den tidligere ejer af Enghave
> motor, og han siger, med den gammeldags olie, så skal man ikke komme sprit
> i benzinen, men kører man med syntetisk olie, så sker der ikke noget som
> helst ved det. Den gamle olie og sprit kan ikke sammen fordi olien vil
> skille og nærmest blive opløst, derved vil der ikke være nogen smøring, og
> så kan man selv regne videre. Men med syntetisk olie, så sker der ikke
> noget, andet end at olien bliver fortyndet og oktanen daler, men det er så
> lidt at det ikke har nogen betydning, men det kan der kompenseres for ved
> at man kommer lidt ekstra olie i benzinen, og vi taler om meget lidt, for
> at rode bod på det med olien.
Hvilket betyder at jeg, som Peugeot siger, ikke bør bruge sprit i min
Speedfight, da jeg kører med delsyntetisk.
Takker for info.
--
Martin L. Johansen
| |
Hekto (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 10-01-03 00:23 |
|
In article <pAeT9.32490$Hl6.3353565@news010.worldonline.dk>, ares@c.dk
says...
> Kim Larsen wrote:
>
> > Jeg har nu haft fornøjelsen af at tale med den tidligere ejer af Enghave
> > motor, og han siger, med den gammeldags olie, så skal man ikke komme sprit
> > i benzinen, men kører man med syntetisk olie, så sker der ikke noget som
> > helst ved det. Den gamle olie og sprit kan ikke sammen fordi olien vil
> > skille og nærmest blive opløst, derved vil der ikke være nogen smøring, og
> > så kan man selv regne videre. Men med syntetisk olie, så sker der ikke
> > noget, andet end at olien bliver fortyndet og oktanen daler, men det er så
> > lidt at det ikke har nogen betydning, men det kan der kompenseres for ved
> > at man kommer lidt ekstra olie i benzinen, og vi taler om meget lidt, for
> > at rode bod på det med olien.
>
> Hvilket betyder at jeg, som Peugeot siger, ikke bør bruge sprit i min
> Speedfight, da jeg kører med delsyntetisk.
>
> Takker for info.
>
>
Det er ikke korrekt!
Din Speedfight kører med separat olieblanding, og kan derfor køre med
sprit i benzinen. Hvis det er en vandkølet, er du faktisk nødt til det!
På en luftkølet, bliver kaburatoren varmet op af køleluften; men på en
vandkølet bliver kaburatoren for kold p.gr.a. den fardampede benzin, og
der dannes is.
Olien 'tilsættes' lige før membranerne,med en lille slange på
indsugningsstudsen. Det betyder at du hele tiden får tilført olie.
Hvis olien er blandet i benzinen, og udskiller, er der ganske simpelt
for meget olie i et stykke tid, og derefter ingen oolie!
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Martin L. Johansen (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 10-01-03 01:39 |
|
Hekto wrote:
> Det er ikke korrekt!
Hvilket er ikke korrekt? Jeg bruger da en delsyntetisk olie på min.
> Din Speedfight kører med separat olieblanding, og kan derfor køre med
> sprit i benzinen. Hvis det er en vandkølet, er du faktisk nødt til det!
Peugeot oplyser at jeg under ingen omstændigheder må gøre det, da det
Scootere de får til service ikke har det så godt hvis der har været brugt
sprit.
> På en luftkølet, bliver kaburatoren varmet op af køleluften; men på en
> vandkølet bliver kaburatoren for kold p.gr.a. den fardampede benzin, og
> der dannes is.
Okay.
> Olien 'tilsættes' lige før membranerne,med en lille slange på
> indsugningsstudsen. Det betyder at du hele tiden får tilført olie.
Men når/hvis denne olie opløses af spritten?
> Hvis olien er blandet i benzinen, og udskiller, er der ganske simpelt
> for meget olie i et stykke tid, og derefter ingen oolie!
Træls ting
--
Martin L. Johansen
| |
Hekto (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 10-01-03 19:11 |
|
In article <%BoT9.32825$Hl6.3422095@news010.worldonline.dk>, ares@c.dk
says...
>
> Men når/hvis denne olie opløses af spritten?
>
Kaburatorsprit opløser ikke olien.
Den kan få olien, der er blandet i benzinen, til at udskille sig fra
benzinen, så der er ren olie og ren benzin. Olien er ikke længere
selvblandende.
Ring dog til Peugeot DK, K.W. Bruun Import A/S Hovedvejen 183 2600
Glostrup, og hør hvad der er rigtigt.
De enkelte Peugeotværksteder er ikke altid det bedste sted at henvende
sig med tekniske problemer vedr. scootere :0/
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Martin L. Johansen (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 10-01-03 19:34 |
|
Hekto wrote:
> Kaburatorsprit opløser ikke olien.
Okay
> Den kan få olien, der er blandet i benzinen, til at udskille sig fra
> benzinen, så der er ren olie og ren benzin. Olien er ikke længere
> selvblandende.
Hmm
> Ring dog til Peugeot DK, K.W. Bruun Import A/S Hovedvejen 183 2600
> Glostrup, og hør hvad der er rigtigt.
Det vil jeg overveje. Mest fordi jeg er nysgerrig, for jeg har ingen
problemer whatsoever i denne her tid 7-9-13.
> De enkelte Peugeotværksteder er ikke altid det bedste sted at henvende
> sig med tekniske problemer vedr. scootere :0/
Hmmm, måske jeg ligefrem selv skulle lave service. De er allerede gået i
baglås pga jeg har fjernet skiven, så min udvidede garanti er gået fløjten.
--
Martin L. Johansen
| |
Hekto (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 10-01-03 19:48 |
|
In article <AlET9.33167$Hl6.3494249@news010.worldonline.dk>, ares@c.dk
says...
> Hmmm, måske jeg ligefrem selv skulle lave service. De er allerede gået i
> baglås pga jeg har fjernet skiven, så min udvidede garanti er gået fløjten.
>
Tjaaa ... de sætter alligevel yngste lærling til det!!
Så svært er det heller ikke.
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Martin L. Johansen (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 10-01-03 20:27 |
|
Hekto wrote:
> Tjaaa ... de sætter alligevel yngste lærling til det!!
Ja det har jeg opdaget de sidste par gange jeg har været derovre. Jeg har en
phølelse af at de måske ikke prioritere det så højt og derved sjusker. Men
det er nok bare mig.
> Så svært er det heller ikke.
Jeg lavede selv al service da jeg havde bil, så mon ikke jeg kan overkomme
en lille 2-hjulet også Der må ihvertfald være penge at spare.
--
Martin L. Johansen
| |
Kim Larsen (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Kim Larsen |
Dato : 10-01-03 23:02 |
|
"Hekto" <bs@MAPSONhekto.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.1888959f29fc08ce989694@news.inet.tele.dk...
> In article <%BoT9.32825$Hl6.3422095@news010.worldonline.dk>, ares@c.dk
> says...
> >
> > Men når/hvis denne olie opløses af spritten?
> >
> Kaburatorsprit opløser ikke olien.
> Den kan få olien, der er blandet i benzinen, til at udskille sig fra
> benzinen, så der er ren olie og ren benzin. Olien er ikke længere
> selvblandende.
>
> Ring dog til Peugeot DK, K.W. Bruun Import A/S Hovedvejen 183 2600
> Glostrup, og hør hvad der er rigtigt.
> De enkelte Peugeotværksteder er ikke altid det bedste sted at henvende
> sig med tekniske problemer vedr. scootere :0/
>
>
Min svoger har en Peugeot Speedfight2, han har ringet i dag til sit
værksted, og de havde ikke nogen indvendningr mod at han brugte fuld
syntetisk og sprit, det kunne ikke skade noget, sagde de.
Kim Larsen
| |
Hekto (11-01-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 11-01-03 02:09 |
|
In article <3e1f4354$0$71679$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
mythos@tdcadsl.dk says...
> Min svoger har en Peugeot Speedfight2, han har ringet i dag til sit
> værksted, og de havde ikke nogen indvendningr mod at han brugte fuld
> syntetisk og sprit, det kunne ikke skade noget, sagde de.
>
I know! ... men der er jo ingen der tror på det!?
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Martin L. Johansen (11-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 11-01-03 11:14 |
|
Hekto wrote:
> I know! ... men der er jo ingen der tror på det!?
Er der noget at sige til det? Man får jo svar i øst og vest når man spørger
de forskellige værksteder!
--
Martin L. Johansen
| |
Hekto (11-01-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 11-01-03 12:37 |
|
In article <F6ST9.33416$Hl6.3577772@news010.worldonline.dk>, ares@c.dk
says...
> Hekto wrote:
>
> > I know! ... men der er jo ingen der tror på det!?
>
> Er der noget at sige til det? Man får jo svar i øst og vest når man spørger
> de forskellige værksteder!
>
>
Ja, det viser to ting!
1)
De tager ikke scootere alvorligt. Sælger dem, reparerer dem; men ved
intet. (nogle gør dog; men langt fra alle)
2)
Har man et sådant problem, ringer man til importøren, fortæller at
værkstederne er utroværdige, og at man gerne vil have det rigtige svar.
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Martin L. Johansen (11-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 11-01-03 13:14 |
|
Hekto wrote:
> 1)
> De tager ikke scootere alvorligt. Sælger dem, reparerer dem; men ved
> intet. (nogle gør dog; men langt fra alle)
Sørgeligt.
> 2)
> Har man et sådant problem, ringer man til importøren, fortæller at
> værkstederne er utroværdige, og at man gerne vil have det rigtige svar.
Hvem siger at importøren ved det? Hvem siger ikke at man får fat i en
kontorabe (sorry) som ved lige så meget som han/hun har hørt i
medierne/her?
--
Martin L. Johansen
| |
Hekto (12-01-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 12-01-03 03:22 |
|
In article <GTTT9.33482$Hl6.3591476@news010.worldonline.dk>, ares@c.dk
says...
> Hvem siger at importøren ved det? Hvem siger ikke at man får fat i en
> kontorabe (sorry) som ved lige så meget som han/hun har hørt i
> medierne/her?
>
>
Du får ikke fat i en kontorabe. Du får fat i teknisk afdeling.
Du får et svar, givet af den virksomhed, der trods alt yder garantien
på produktet.
Jeg har altid fået kompetente svar, og kunne man ikke svare, så
undersøgte man hvad svaret var.
--
/Hekto
Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Martin L. Johansen (12-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 12-01-03 13:35 |
|
Hekto wrote:
> Du får ikke fat i en kontorabe. Du får fat i teknisk afdeling.
Jeg håber.
> Du får et svar, givet af den virksomhed, der trods alt yder garantien
> på produktet.
Under alle omstændigheder, så vil jeg have det på skrift. Så kan jeg pkt1.
gå til værkstedet og fortælle dem noget andet, og pkt2. hænge importøren op
på garantien hvis det alligevel skader min scooter.
--
Martin L. Johansen
| |
PHK (11-01-2003)
| Kommentar Fra : PHK |
Dato : 11-01-03 20:02 |
|
"Hekto" <bs@MAPSONhekto.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.188a204cc937c12f989698@news.inet.tele.dk...
> In article <F6ST9.33416$Hl6.3577772@news010.worldonline.dk>, ares@c.dk
> says...
> Har man et sådant problem, ringer man til importøren, fortæller at
> værkstederne er utroværdige, og at man gerne vil have det rigtige svar.
Som da jeg ringede til TMP for at fortælle dem at de anbefalede tyk fed
gearkasseolie på min 4-takts-scooter ... det ragede dem da en høstblomst.
Jeg kender mindst en importør som burde skiftes ud.
--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)
| |
Martin L. Johansen (11-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 11-01-03 11:13 |
|
Kim Larsen wrote:
> Min svoger har en Peugeot Speedfight2, han har ringet i dag til sit
> værksted, og de havde ikke nogen indvendningr mod at han brugte fuld
> syntetisk og sprit, det kunne ikke skade noget, sagde de.
Hvis din svoger ringer til mit værksted (Peugeot Kolding) får han det
modsatte af vide....
Hvad skal man tro???
--
Martin L. Johansen
| |
Kim Larsen (11-01-2003)
| Kommentar Fra : Kim Larsen |
Dato : 11-01-03 16:19 |
|
"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse
news:d6ST9.33415$Hl6.3577956@news010.worldonline.dk...
> Kim Larsen wrote:
>
> > Min svoger har en Peugeot Speedfight2, han har ringet i dag til sit
> > værksted, og de havde ikke nogen indvendningr mod at han brugte fuld
> > syntetisk og sprit, det kunne ikke skade noget, sagde de.
>
> Hvis din svoger ringer til mit værksted (Peugeot Kolding) får han det
> modsatte af vide....
>
> Hvad skal man tro???
>
> --
> Martin L. Johansen
Jeg ved ikke hvad man skal tro, jeg ved efter denne tråd, at det er meget
svært at stole på nogen inden for motor branchen. Jeg har lige som andre,
svært ved at se at der hvor jeg får mine oplysninger fra tager fejl, men
hvem ved.
Det burde næsten være en god sag for et eller andet bruger-magasin at tage
den sag op, og stille forskellige værksteder spørgsmålet. Så kunne det være
at der var nogle der fik røde øre.
Kim Larsen
| |
Martin L. Johansen (11-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 11-01-03 17:07 |
|
Kim Larsen wrote:
> Jeg ved ikke hvad man skal tro, jeg ved efter denne tråd, at det er meget
> svært at stole på nogen inden for motor branchen. Jeg har lige som andre,
> svært ved at se at der hvor jeg får mine oplysninger fra tager fejl, men
> hvem ved.
Ja det er ikke nemt.
> Det burde næsten være en god sag for et eller andet bruger-magasin at tage
> den sag op, og stille forskellige værksteder spørgsmålet. Så kunne det
> være at der var nogle der fik røde øre.
Jeg er enig. Man burde gøre noget. Det kan ikke være rigtigt at jeg få en
ting af vide hos mit værksted og du får noget andet af vide. Hvem har ret?
Og hvem har ikke? Hvem står tilbage med en ødelagt scooter?
--
Martin L. Johansen
| |
Kim Larsen (11-01-2003)
| Kommentar Fra : Kim Larsen |
Dato : 11-01-03 18:33 |
|
> Ja det er > Jeg er enig. Man burde gøre noget. Det kan ikke være rigtigt
at jeg få en
> ting af vide hos mit værksted og du får noget andet af vide. Hvem har ret?
> Og hvem har ikke? Hvem står tilbage med en ødelagt scooter?
>
> --
> Martin L. Johansen
Jeg har ikke nogen ødelagt scooter, jeg har brugt sprit når det var
nødvendigt, og jeg har rundet 28.000 Km på den. Da jeg skiftede cylinder og
topstykke, så sagde min "knallert-pusher" at det så så godt ud som ny inden
i. Jeg bruger lidt olie i benzinen når det er vinter, og i den suppedas
kommer der så lidt sprit i, og der har ikke skadet noget
Kim Larsen
| |
Martin L. Johansen (11-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 11-01-03 19:03 |
|
Kim Larsen wrote:
> Jeg har ikke nogen ødelagt scooter, jeg har brugt sprit når det var
Nej nej, det ved jeg godt. Det var også kun at når man fik svar i øst og
vest, hvem er så den uheldige og hvem er den heldige? Det var ikke myntet
på dig.
> nødvendigt, og jeg har rundet 28.000 Km på den. Da jeg skiftede cylinder
> og topstykke, så sagde min "knallert-pusher" at det så så godt ud som ny
> inden i. Jeg bruger lidt olie i benzinen når det er vinter, og i den
> suppedas kommer der så lidt sprit i, og der har ikke skadet noget
Jeg må sige jeg er i syv sind. Jeg kan godt forstå du bruger det, når du har
fået af vide at det ikke skader + oplevet det på egen scooter.
Jeg har så heldigvis ingen problemer med min PUG, men hvis jeg fik det, så
ville jeg et eller andet sted i baghovedet være nervøs for at anvende sprit
i den.
--
Martin L. Johansen
| |
Hekto (10-01-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 10-01-03 09:42 |
|
In article <pAeT9.32490$Hl6.3353565@news010.worldonline.dk>, ares@c.dk
says...
> Hvilket betyder at jeg, som Peugeot siger, ikke bør bruge sprit i min
> Speedfight, da jeg kører med delsyntetisk.
>
> Takker for info.
>
Det er ikke korrekt! Din Peugeot kan netop køre med sprit, da den har
separat smøring. (med mindre du altså kører på premix)
Er det en vandkølet, er du endda nødt til det!!! På den luftkølede
bliver kaburatoren opvarmet af køleluften; men den vandkølede bliver
kølet så kraftigt af benzinen der fordamper, at der dannes is.
--
Brian/Hekto
LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
Brian Axelgaard (09-01-2003)
| Kommentar Fra : Brian Axelgaard |
Dato : 09-01-03 15:58 |
|
"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e1d61fb$0$71682$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>... Men med syntetisk olie, så sker der ikke noget, andet end
> at olien bliver fortyndet og oktanen daler, men det er så lidt at det ikke
> har nogen betydning, men det kan der kompenseres for ved at man kommer
lidt
> ekstra olie i benzinen, og vi taler om meget lidt, for at rode bod på det
> med olien.
Er du nu sikker på at oktantallet falder ved at blande Isopropylalkohol
i?...Ved andre alkoholer stiger oktantallet.
| |
Martin L. Johansen (09-01-2003)
| Kommentar Fra : Martin L. Johansen |
Dato : 09-01-03 14:16 |
|
Kim Larsen wrote:
> Jeg er da ikke en meter skeptisk, jeg vil bare se noget der kan forklare
> fænomenet, som jeg skrev tidligere, så har jeg A L D R I G haft problemer
> med karburator sprit i benzinen, så er mine påstande jo lige så gode som
> hans !
Hekto siger jo netop også at han har afprøvet det, og at du/jeg selv kan
prøve hvis vi ikke tror på ham, og så er det du siger at han skal komme med
noget "sort på hvidt" for hans påstand, altså beviser. Det er da at være
skeptisk i min verden når manden netop siger at beviset ligger i
afprøvningen og jeg tvivler på at Hekto står med et videokamera når han
prøver sådan noget.
--
Martin L. Johansen
| |
Hekto (09-01-2003)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 09-01-03 15:56 |
|
In article <3e1d5b35$0$71691$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
mythos@tdcadsl.dk says...
> Jeg er da ikke en meter skeptisk, jeg vil bare se noget der kan forklare
> fænomenet, som jeg skrev tidligere, så har jeg A L D R I G haft problemer
> med karburator sprit i benzinen, så er mine påstande jo lige så gode som
> hans !
>
At du aldrig har haft problemet, skal jo ikke medføre at andre
kritikløst følger rådet uden at undersøge om det ødelægger noget.
Der er IKKE problemer på motorer med olipumpe; men kører man med tun
og premix, siger jeg at det _kan_ give problemer.
Det betyder, på alm. dansk, at man undersøger det selv, eller spørger
leverandøren af olien. Endelig kan man jo tage chancen, og se om der
er noget om snakken; men det er meget billigere at undersøge det
først.
--
Brian/Hekto
LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!
.... What about www.mc-portalen.com ?
| |
|
|