/ Forside / Interesser / Fritid / Musik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Musik
#NavnPoint
Nordsted1 29914
ans 21076
dova 20615
Klaudi 18463
Kazistuta 18027
3773 17729
boibbo 13999
o.v.n. 13226
refi 11088
10  tedd 8824
Jazz
Fra : bebob


Dato : 06-01-03 23:22

Er der nogen her i gruppen der høre jazz??
eller ville det være spil af tid at stille spørgsmål, og starte en debat
om emnet?

Jeg har fulgt lidt med i gruppen den sidste måneds tid, men det har
stort set
kun omhandlet pop og rock mm. Hvilket selvfølgelig også er helt fint!
Men da jazz er min store lidenskab, kunne det da være sjovt hvis der var
nogen her man kunne dele nogle "plade-erfaringer" med.

KH Bebob

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


 
 
Lars Rindsig (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Lars Rindsig


Dato : 07-01-03 00:10

bebob wrote:
> Er der nogen her i gruppen der høre jazz??

Ja, da!

> Men da jazz er min store lidenskab, kunne det da være sjovt hvis der var
> nogen her man kunne dele nogle "plade-erfaringer" med.

Hvad hører du?

Jeg interesserer mig mest for avantgarde-ting og free jazz, men er meget
begejstret for Dexter Gordon også (og hører en del hard bop i det hele
taget).

Blandt de ting, jeg har hørt for lidt af, er big band-musik - ud over
Duke Ellington, Count Basie, Glenn Miller og Benny Goodman er det meget
sparsomt, hvad jeg har hørt (i hvertfald mere systematisk).

Lars


Herluf Holdt, 3140 (08-01-2003)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 08-01-03 02:17

Lars Rindsig wrote:
> Jeg interesserer mig mest for avantgarde-ting og free jazz,
> men er meget begejstret for Dexter Gordon også (og hører
> en del hard bop i det hele taget).

Bop, bebop, hardbop, neobop, cooljazz, free jazz ...
jeg måtte lige have leksikonet frem. Men hvilke navne sætter
du på hard bop? Er det Dexter Gordon?
Og på avantgarde?
Og free jazz? (Når jeg ser udtrykket "free jazz", tænker jeg straks
på Ornette Coleman).
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt



Lars Rindsig (08-01-2003)
Kommentar
Fra : Lars Rindsig


Dato : 08-01-03 03:03

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Men hvilke navne sætter du på hard bop? Er det Dexter Gordon?

Ja, bl.a. - i hvertfald i hans senere periode. Men ellers er fx Art
Blakeys spil vel indbegrebet af hardbop - det er tungere, mere "rytmisk"
(på en down home, swingende måde) og råt end den tidlige bop, som
repræsenteres af Charlie Parker, fx, der har disse her lynhurtige og
aldeles fjerlette forløb. Jeg ved absolut intet om musikteori; hvis jeg
gjorde, kunne jeg beskrive det noget mere præcist.

> Og på avantgarde?

Tjah, Coltrane (hr og fru), Sun Ra, Muhal Richard Abrams, Casper
Brötzmann, John Tchicai etc.

> Og free jazz? (Når jeg ser udtrykket "free jazz", tænker jeg straks
> på Ornette Coleman).

Ja, han er i hvertfald væsentlig, folk som Eric Dolphy også, og Pharoah
Sanders. Men grænsen mellem free og avantgarde er vel nærmest flydende -
ikke hvad angår selve repertoiret, men musikerne.

Den grundlæggende forskel er, at avantgardekomponister - George Russell,
fx - meget nøjagtigt komponerede storslåede værker, hvor hver enkelt
tone placeres ud fra et sindrigt koncept. I den anden ende af spektret
finder vi free jazz (i hvertfald i dens logiske ekstrem), hvor enhver
form for struktur kastes over bord, men musikerne overlappede ofte, og
free jazz-pioneren Ornette Coleman komponerede også third stream-ting,
som absolut må betegnes som avantgarde.

Lars


Herluf Holdt, 3140 (08-01-2003)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 08-01-03 11:22

Lars Rindsig wrote:
> [...] ... af Charlie Parker, fx, der har disse her lynhurtige
> og aldeles fjerlette forløb. Jeg ved absolut intet om musikteori;
> hvis jeg gjorde, kunne jeg beskrive det noget mere præcist.
....
Tak for dit svar.
Jeg forstår det du skriver meget bedre end det der står i mine
bøger og leksika.

Er det ikke mærkeligt at de plader man hørte først i en genre, også
er dem man vil kalde sine "øde-ø-plader", hvis man bliver spurgt
senere? Grunden til at jeg har "låst mig fast" til John Coltrane i
hans "Impulse-periode", er at jeg begyndte med at høre "Crescent"
og "Impressions" da jeg var først i tyverne (i 1966/67). Nu ligger
de nærmest på rygraden (Off topic, sammen med Nielsens symfonier).

Heldigvis kan man jo låne cd'ere på biblioteket, hvis man vil udvide
sin horisont. Jeg vil kigge efter nogle af de navne du og andre her
i tråden har nævnt.
--
Tak og med venlig hilsen Herluf Holdt

Hellere smerteligt og smukt end glad og ligegyldigt.
(om Coltrane contra øljazz)



Mikkel Andersen (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Andersen


Dato : 07-01-03 00:26

Man skal vel heller ikke sige nej til Charlie Parker eller Miles Davis eller
begge to på en gang

Min helt store danske helt er Niels-Henning Ørsted Pedersen (NHØP) jeg
elsker hans fortolkninger af de gamle danske melodier (trad.) Og bange for
at tage nye udfordringer og afprøve nye ideer, er han heller ikke...

Jeg må nok indrømme at min Jazz samling kunne have været større, men jeg har
da nogle som jeg kender ganske godt og kan snakke om lidt Ella
Fitzgerald , Sonny Rollins, Louis Armstrong og Django Reinhardt hvis han
gælder...

Med Venlig Hilsen
Mikkel Andersen
Formand
www.GrimUngdom.dk





Lars Rindsig (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Lars Rindsig


Dato : 07-01-03 01:01

Mikkel Andersen wrote:

> Min helt store danske helt er Niels-Henning Ørsted Pedersen (NHØP) jeg
> elsker hans fortolkninger af de gamle danske melodier (trad.) Og bange for
> at tage nye udfordringer og afprøve nye ideer, er han heller ikke...

Ah - allerede dér er vi uenige! Er det ikke herligt? NHØP var
(meget!) dygtig i 60'erne og starten af 70'erne. Som husbassist i
Montmartre udgjorde han sammen med Kenny Drew og Alex Riel en aldeles
fremragende rytmegruppe, der backede verdensnavne på nogle alle tiders
optagelser. *Efter* den tid - med al dét der Palle Mikkelborg-Jan
Garbarek-ECM-fims - må jeg ærligt talt stå af. Jeg synes det er
rædderligt. Jeg indser lidt at det nok må bilve ved de mavesure
bemærkninger ang NHØP, og det er ganske vist ikke ret konstruktivt, men
jeg kan ganske enkelt ikke udstå hans nyere ting. Det jeg savner er
nosserne til at larme, både metaforisk - det swinger ikke helt vildt,
det dér - og dels bogstaveligt.

Lars


Shaolin (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Shaolin


Dato : 07-01-03 10:01

> Ah - allerede dér er vi uenige! Er det ikke herligt? NHØP var
> (meget!) dygtig i 60'erne og starten af 70'erne. Som husbassist i
> Montmartre udgjorde han sammen med Kenny Drew og Alex Riel en aldeles
> fremragende rytmegruppe, der backede verdensnavne på nogle alle tiders
> optagelser. *Efter* den tid - med al dét der Palle Mikkelborg-Jan
> Garbarek-ECM-fims - må jeg ærligt talt stå af. Jeg synes det er
> rædderligt. Jeg indser lidt at det nok må bilve ved de mavesure
> bemærkninger ang NHØP, og det er ganske vist ikke ret konstruktivt, men
> jeg kan ganske enkelt ikke udstå hans nyere ting. Det jeg savner er
> nosserne til at larme, både metaforisk - det swinger ikke helt vildt,
> det dér - og dels bogstaveligt.

Der må jeg være enig med Lars. Tiden er løbet fra NHØP. Hans "To A Brother"
er en god plade, men alt han har udgivet siden er temmelig... la-la.

Det samme kan desværre siges om Alex Riel. Hans tidlige(re) udgivelse - især
med Jerry Bergonzi - var suveræne. Men efterhånden er hans CD'er blevet ren
metervare, uden gnist, glød og spænding. Altid omgivet af knaldgode
musikere, men hvad nytter det når de kun kører på 50%? Og så er det vel
faktisk som om at de mange stjerne hæmmer Riel? Især på en plade som
"Unriel" skinner det igennem. Han spiller decideret kedeligt! Tight, men
kedeligt... efter Riel-standard, naturligvis.
Check "Emergence" CD'en med Bergonzi og Jesper Lundgaard. SÅDAN vil vi høre
ham spille!

Ellers er jeg personligt Miles og Herbie-freak. Især den elektriske periode
(68-75) er lige i min smag. Tror aldrig jeg bliver træt af "In A Silent Way"
og "Thrust"...

Morten



Michael Bas (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Michael Bas


Dato : 07-01-03 16:47


"Shaolin" <morten.x@film.dk> skrev i en meddelelse
news:FHwS9.26934$Hl6.3086007@news010.worldonline.dk...
> > Ah - allerede dér er vi uenige! Er det ikke herligt? NHØP var
> > (meget!) dygtig i 60'erne og starten af 70'erne. Som husbassist i
> > Montmartre udgjorde han sammen med Kenny Drew og Alex Riel en aldeles
> > fremragende rytmegruppe, der backede verdensnavne på nogle alle tiders
> > optagelser. *Efter* den tid - med al dét der Palle Mikkelborg-Jan
> > Garbarek-ECM-fims - må jeg ærligt talt stå af. Jeg synes det er
> > rædderligt. Jeg indser lidt at det nok må bilve ved de mavesure
> > bemærkninger ang NHØP, og det er ganske vist ikke ret konstruktivt, men
> > jeg kan ganske enkelt ikke udstå hans nyere ting. Det jeg savner er
> > nosserne til at larme, både metaforisk - det swinger ikke helt vildt,
> > det dér - og dels bogstaveligt.
>
> Der må jeg være enig med Lars. Tiden er løbet fra NHØP. Hans "To A
Brother"
> er en god plade, men alt han har udgivet siden er temmelig... la-la.
>
> Det samme kan desværre siges om Alex Riel. Hans tidlige(re) udgivelse -
især
> med Jerry Bergonzi - var suveræne. Men efterhånden er hans CD'er blevet
ren
> metervare, uden gnist, glød og spænding. Altid omgivet af knaldgode
> musikere, men hvad nytter det når de kun kører på 50%? Og så er det vel
> faktisk som om at de mange stjerne hæmmer Riel? Især på en plade som
> "Unriel" skinner det igennem. Han spiller decideret kedeligt! Tight, men
> kedeligt... efter Riel-standard, naturligvis.
> Check "Emergence" CD'en med Bergonzi og Jesper Lundgaard. SÅDAN vil vi
høre
> ham spille!
>
> Ellers er jeg personligt Miles og Herbie-freak. Især den elektriske
periode
> (68-75) er lige i min smag. Tror aldrig jeg bliver træt af "In A Silent
Way"
> og "Thrust"...
>
> Morten
>

Det er da rigtigt at NHØP har ændret sig fra de tidlige dage med Oscar
Peterson (Det er i øvrigt VILDT FEDT!), men han har jo ændret STIL og
ikke KVALITET/EVNE !?! Jeg fatter ikke at nogen gider at spilde deres tid me
d
at sidde og diskutere hvorvidt den og den er bedre eller dårligere end
den og den.....

Jazz er jo mange mange ting og indeholder mange mange stemninger. Jeg har et
rimeligt godt billede
af hvilken bredde de forskellige musikere har og at stable NHØP op ved
siden af f.eks Pharoah Sanders eller John Coltrane og påstå at han er
"lala" og "kedelig", virker helt absurd på mig....... Det svarer vel til
at sammenligne rød og grøn...... og herefter beslutte hvilken en som har
de største tænder og det grimmeste tøj!

Michael



Robert Piil (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 07-01-03 17:40

On Tue, 7 Jan 2003 10:00:49 +0100, "Shaolin" <morten.x@film.dk> wrote:

>Der må jeg være enig med Lars. Tiden er løbet fra NHØP. Hans "To A Brother"
>er en god plade, men alt han har udgivet siden er temmelig... la-la.

Jeg vil give jer ret i kritikken af NHØP så langt som at han ikke er
eksperimenterende (længere). Han spiller kun noget han helt sikkert
kan, også når han spiller live. Det kan han så til gengæld på et helt
suverænt niveau. Han kan faktisk spille ganske meget. Hans udgave af
Kromatisk fantasi fx, er måske ikke helt så hurtig som Jacos, men jeg
tror nok at den er mindst lige så svær at spille på Kontrabas, som
elbasversionen.

Jeg kan ikke forestille mig, at der efter hans død udkommer bootlegs
af halvdårlige jamsessions, som det fx er tilfældet med Jaco.


--
Robert Piil
http://piil.org

Robert Piil (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 07-01-03 17:27

On Tue, 07 Jan 2003 01:01:16 +0100, Lars Rindsig
<spam@bounce.bounce.bounce> wrote:

>*Efter* den tid - med al dét der Palle Mikkelborg-Jan
>Garbarek-ECM-fims - må jeg ærligt talt stå af. Jeg synes det er
>rædderligt.

Hvad? Du ejer jo ikke musikalitet (her ville smileytilhængere måske
have brugt en).

Specielt pladerne med Palle Mikkelborg er da skidegode. Jeg har ikke
hørt så meget Gabarek med NHØP, men jeg spiller sammen med en
nordmand, der absolut er Gabarek-fan (jeg tror han kan alle hans
soli), og som til dels har fået mig inddoktrineret. Specielt Det han
har lavet med Jarrett er fremragende.

--
Robert Piil
http://piil.org

Herluf Holdt, 3140 (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 07-01-03 01:24

bebob wrote:
> Er der nogen her i gruppen der høre jazz??
> eller ville det være spil af tid at stille spørgsmål, og
> starte en debat om emnet?
[...]
Hej.
Rart at der er nogle "lidelsesfæller" her midt i poppen.
Har læst de andre svar. Min favorit John Coltrane er ikke
nævnt endnu - så nu gør jeg det. Har ca. 40 cd'er med
ham + en del på bånd.

Er der nogen af jer, der er til ret vild avantgarde?
Jeg tænker f.eks. på:
Pharoah Sanders: Thembi (Impulse, 1971)
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- Hellere smerteligt og smukt end glad og ligegyldigt.
(om Coltrane contra "øljazz")


Morten Bock Sørensen (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bock Sørensen


Dato : 07-01-03 11:48

> Er der nogen her i gruppen der høre jazz??
> eller ville det være spil af tid at stille spørgsmål, og starte en debat
> om emnet?

Det er da blevet til lidt af en "namedropping" tråd det her *G* Men hva'
hulen, det er jo sjovt Så mit bidrag til dén kategori må helt sikkert
vaære, at der også skal høres noget vocaljazz! F.eks. Kurt Elling fra
Chicago http://www.kurtelling.com/ hvor der kan høre mange numre fra hans
CD'er. Check det ud.

/Morten Bock



bebob (07-01-2003)
Kommentar
Fra : bebob


Dato : 07-01-03 12:31

"Morten Bock Sørensen" skrev d. 07-01-03 11:48 dette indlæg :
> > Er der nogen her i gruppen der høre jazz??
> > eller ville det være spil af tid at stille spørgsmål, og starte en
debat
> > om emnet?
>
> Det er da blevet til lidt af en "namedropping" tråd det her *G* Men
hva'
> hulen, det er jo sjovt Så mit bidrag til dén kategori må helt
sikkert
> vaære, at der også skal høres noget vocaljazz! F.eks. Kurt Elling fra
> Chicago http://www.kurtelling.com/ hvor der kan høre mange numre fra
hans
> CD'er. Check det ud.
>

Mine helte er b.la.: Cannonball Adderly, Joe Henderson, Coletrane,
Dexter, Lee Morgan.
Free jazz'erne er fede nok, men jeg må sgu indrømme at jeg ikke kan
holde det ud i
længere tid af gangen (muligvis fordi jeg ikke forstår det)
NHØP er heller ikke lige min kop te, der er gået for meget "nordisk
tone" i ham, men det er jo
en smags-sag!! jeg kunne bedst li' ham med Oscar Peterson ( i starten).

I øvrigt... Fantastisk at der er nogen her der høre jazz!!!

Husk.... To be, or not to bob, that's the question... But not for me!

Bebob

P.S. Django Reinhard holder hele vejen!!

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Ole Hansen (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 07-01-03 12:50

"bebob" <bebob.news@kandu.dk> writes:

> Er der nogen her i gruppen der høre jazz??

Ja, det kan du tro! :)

> Jeg har fulgt lidt med i gruppen den sidste måneds tid, men det har
> stort set
> kun omhandlet pop og rock mm. Hvilket selvfølgelig også er helt fint!
> Men da jazz er min store lidenskab, kunne det da være sjovt hvis der var
> nogen her man kunne dele nogle "plade-erfaringer" med.

Jazz er rart! :) Jeg har ikke en kjæmpe jazz-samling, men jeg hører
gerne Miles Davis, Doki Brothers, John Pattitucci, Thomas Agergaard
Quartet, Dinesen/Rosenwinkel/Osgood...

En af "ulemperne" ved jazz, er hvis man har fundet en eller anden
kunstner (f.eks. Coltrane, som en anden nævner) så har de altid
udgivet en ordentlig r*vfuld plader eller været med i forskellige
alle mulige forskellige 'bands'! Man bliver jo fattig! :)

> KH Bebob

--
Ole Hansen

Nikolaj Borg (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Nikolaj Borg


Dato : 07-01-03 13:01


"Ole Hansen" <moped@get2net.dk> wrote in message
news:ulm1xqiw6.fsf@get2net.dk...
> En af "ulemperne" ved jazz, er hvis man har fundet en eller anden
> kunstner (f.eks. Coltrane, som en anden nævner) så har de altid
> udgivet en ordentlig r*vfuld plader eller været med i forskellige
> alle mulige forskellige 'bands'! Man bliver jo fattig! :)

Ja, på mange måder er jazzen lige så svær at få overblik over, som rocken (i
bred forstand). På mange måder er jazzens spændevidde (fra flodpramsjazz til
fusionsjazz) vel lige så stor som spændvidden fra pop til dødsmetal. Det er
forbandet svært at få sig et overblik. Umiddelbart er jeg mest til diverse
trioer og Miles Davis (præ-fusion) og Coltrane, men der er jo ikke andet for
end at snuse til lidt forskelligt for at se, hvad man kan lide.

/Nikolaj



Ole Hansen (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 07-01-03 14:55

"Nikolaj Borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> writes:

> Ja, på mange måder er jazzen lige så svær at få overblik over, som rocken (i
> bred forstand). På mange måder er jazzens spændevidde (fra flodpramsjazz til
> fusionsjazz) vel lige så stor som spændvidden fra pop til dødsmetal. Det er
> forbandet svært at få sig et overblik. Umiddelbart er jeg mest til diverse
> trioer og Miles Davis (præ-fusion) og Coltrane, men der er jo ikke andet for
> end at snuse til lidt forskelligt for at se, hvad man kan lide.

Jep! Det er næsten som med techno! :) En masse forskellige genrer..

Jeg startede "blidt" med jazz.. Jeg tror mit første jazz-album var
Doky Brothers 2 - og efter jeg fik smag for jazz, har jeg så købt
forskellige albums i alle mulige retninger..

Men sådan er det vel egentlig med al slags musik.

> /Nikolaj

--
Ole Hansen

Per Madsen (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Per Madsen


Dato : 07-01-03 16:16

bebob <bebob.news@kandu.dk> wrote:
> Men da jazz er min store lidenskab, kunne det da være sjovt hvis der var
> nogen her man kunne dele nogle "plade-erfaringer" med.
>
> KH Bebob

Her er et par af mine yndlinge:
Pat Metheny Group
Al Di Meola
Karsten Vogel
Kieth Jarrett
NHØP Trio

....jeg er nok mest til den nordiske lyd,- kan ikke døje swingjazz!! Men
hver sin smag
--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Robert Piil (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 07-01-03 17:24

On Mon, 06 Jan 2003 22:22:13 GMT, "bebob" <bebob.news@kandu.dk> wrote:

>Er der nogen her i gruppen der høre jazz??

Ja! ...og spiller det.

>eller ville det være spil af tid at stille spørgsmål, og starte en debat
>om emnet?

Nej da. Det værste der kan ske, er at den dør igen.


--
Robert Piil
http://piil.org

Åge Halldorsson (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Åge Halldorsson


Dato : 07-01-03 17:43


bebob <bebob.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:VjnS9.26632$Hl6.3063255@news010.worldonline.dk...
> Er der nogen her i gruppen der høre jazz??
> eller ville det være spil af tid at stille spørgsmål, og starte en debat
> om emnet?

________

Spild af tid, tror jeg. De er vist mere til alternativ ring-i-næsen-musik
her. Hehe

Nej spøg til side. Jeg kan i hvert fald godt lide godt lide "Papa Bues
Vikinge Jazzband", men er nu mest til dansktop.



Hilsen Åge





Robert Piil (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 07-01-03 19:25

On Tue, 7 Jan 2003 17:43:06 +0100, "Åge Halldorsson"
<halldorsson@post.tele.dk> wrote:

>Nej spøg til side. Jeg kan i hvert fald godt lide godt lide "Papa Bues
>Vikinge Jazzband", men er nu mest til dansktop.

Papa Bues Viking Jazz band, er da vist nærmest dansktop. Det hører
under alle omstændigheder ikke til den slags jazz jeg hører. Tværtimod
har jeg lige så svært med den slags swingjazz ud, som jeg har det
country og anden træskostøvlemusik.

--
Robert Piil
http://piil.org

Åge Halldorsson (08-01-2003)
Kommentar
Fra : Åge Halldorsson


Dato : 08-01-03 06:13


Robert Piil <piil@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:do6m1vka0g4lhvacfidpsr47ilhp7me0pu@4ax.com...

> ikke til den slags jazz jeg hører. Tværtimod

SV: Det er synd for dig. Det er ellers rigtig "glad-i-låget-jazz".






Robert Piil (08-01-2003)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 08-01-03 13:31

On Wed, 8 Jan 2003 06:13:26 +0100, "Åge Halldorsson"
<halldorsson@post.tele.dk> wrote:

>Det er synd for dig. Det er ellers rigtig "glad-i-låget-jazz".

Så er jeg nok mest til ring-i-næsen-jazz.

--
Robert Piil
http://piil.org

Peter G (08-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter G


Dato : 08-01-03 18:47

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

>
>Så er jeg nok mest til ring-i-næsen-jazz.

Har Miles Davis fortolket The Clash og Ramones repetoire?

--
M.v.h. / Kind regards, Peter. Email address works.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål), ja den har så:
Http://www.usenet.dk/oss/dk.kultur.musik
Læs den venligst før du spørger i gruppen.

Robert Piil (08-01-2003)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 08-01-03 20:36

On Wed, 08 Jan 2003 17:47:01 GMT, Peter G <PeterNOSPAMPedal@gmx.net>
wrote:

>Har Miles Davis fortolket The Clash og Ramones repetoire?

Næ, men Herbie Hancock har da lavet en version af All Appologies.

--
Robert Piil
http://piil.org

Flemming Jørgensen (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Jørgensen


Dato : 07-01-03 20:39

> Men da jazz er min store lidenskab, kunne det da være sjovt hvis der var
> nogen her man kunne dele nogle "plade-erfaringer" med.

Hmmmm...grænserne for hvornår det er den ene eller den anden slags jazz er
vist noget flydene.....synes jeg, men lad os nu se hvad der står på hylderne
her i huset.
Ud over de nævnte har jeg masser af bands og solister der bevæger sig i et
slags jazzunivers, men de er udeladt fordi det trods alt er svært at sætte
grænsen for hvornår det kan rubriceres som jazz.
Nedennævnte musikere går igennem en masse bands/sammenhænge men jeg har
valgt at sætte deres navn her, da det i høj grad er dem der sætter soli og
arr.
Læg også mærke til at listen praktisk talt er kemisk renset for trædjazz.

De fleste af nedennævnte har lavet et hav af cd´er /plader hvor nogle er
bedre end andre, men det vil være for omfattende at gennemgå her.

***Støt kunstnerne - køb deres produkter***

Charlie Parker. (US)
Charles Mingus. (US)
Miles Davies. (US)
Lester Young. (US)
Buddi Rich. (US)
Canonball Adderley. (US)
Louis Armstrong. (US)
John Coltrane. (US)
Michel Camilo. (US)
Keith Jarret. (US)
Dollar Brand. (US)
Herb Ellis. (US)
Eliane Elias. (US)
Stan Getz. (US)
Peter Gullin (SV)
Dizzy Gillespie. (US)
Herbie Hancock. (US)
Jonas Helborg (SV)
Billie Holliday. (US)
Quinci Jones. (US)
Joni Mitchell. (US) en del af hendes produktion er jazz/jazzet/ret jazzet.
Manhatten Transfer. (US)
Red Mitchell. (US)
Thelonius Monk. (US)
John Patitucci. (US)
Sonny Rollins. (US)
Miroslav Vitous (TJEK/US)
******************************
Jazz mixet med funk/rock/latin/world:
Temiz Okay. (TYRK)
Billy Cobham (US)
Stanley Clarke (US)
Weather Report. (US)
Entrance (DK)
Guru.(HipHopJazz?) (US)
Yusef Lateef. (US)
Mezzoforte (ISL)
Al de Meola. (US)
Airto Moriera. (US)
Pierre Morlen. (US)
Pat Metheny. (US)
Spyra Gyra. (US)
David Sanborn. (US)
Subramaniam (IND)
Wayne Shorter. (US)
Steve Swallow. (US)
John Scofield. (US)
Mike Stérn. (US) bob-bob?
Ulf Wakenius. (SV)
Eberhardt Weber (TYSK)
*****************************
Dansk:
Jørgen Emborg.
Jan Kaspersen
NHØP.
Franz Bak.
Uffe Steen.
Pierre Dørge.(new jungle orchestra)
Thomas Clausen
Danmarks Radio Big Band.
Kenny Drew (vel mest dansker)
Frederik Lundin.
Thomas Blackman
Niels Lan Doky (vel mest alt andet end dansk)
Jens Jefsen.
Bjarne Rostvold
Marilyn Mazur.
Niels Jørgen Steen.
Jesper Thilo.
Doug Raney (en slags dansker)
Thomas Frank.
Jacob Fischer.
Cæcilie Nordby.
*********************

Det er så hvad jeg har stående som jeg vil betegne som jazz. I hvert fald
vil jeg postulere at hovedingredienserne i deres musik udspringer af jazzen.

Vi kunne starte en tråd om hvad der kendetegner jazz som stilart!! eller
hur?

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.



Martin Krat (08-01-2003)
Kommentar
Fra : Martin Krat


Dato : 08-01-03 13:39

Jeg er meget begejstret for Stan Getz og hans plader med Gilberto, info om
de to?
"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:3e1b2cc4$0$47397$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Men da jazz er min store lidenskab, kunne det da være sjovt hvis der var
> > nogen her man kunne dele nogle "plade-erfaringer" med.
>
> Hmmmm...grænserne for hvornår det er den ene eller den anden slags jazz er
> vist noget flydene.....synes jeg, men lad os nu se hvad der står på
hylderne
> her i huset.
> Ud over de nævnte har jeg masser af bands og solister der bevæger sig i et
> slags jazzunivers, men de er udeladt fordi det trods alt er svært at sætte
> grænsen for hvornår det kan rubriceres som jazz.
> Nedennævnte musikere går igennem en masse bands/sammenhænge men jeg har
> valgt at sætte deres navn her, da det i høj grad er dem der sætter soli og
> arr.
> Læg også mærke til at listen praktisk talt er kemisk renset for trædjazz.
>
> De fleste af nedennævnte har lavet et hav af cd´er /plader hvor nogle er
> bedre end andre, men det vil være for omfattende at gennemgå her.
>
> ***Støt kunstnerne - køb deres produkter***
>
> Charlie Parker. (US)
> Charles Mingus. (US)
> Miles Davies. (US)
> Lester Young. (US)
> Buddi Rich. (US)
> Canonball Adderley. (US)
> Louis Armstrong. (US)
> John Coltrane. (US)
> Michel Camilo. (US)
> Keith Jarret. (US)
> Dollar Brand. (US)
> Herb Ellis. (US)
> Eliane Elias. (US)
> Stan Getz. (US)
> Peter Gullin (SV)
> Dizzy Gillespie. (US)
> Herbie Hancock. (US)
> Jonas Helborg (SV)
> Billie Holliday. (US)
> Quinci Jones. (US)
> Joni Mitchell. (US) en del af hendes produktion er jazz/jazzet/ret jazzet.
> Manhatten Transfer. (US)
> Red Mitchell. (US)
> Thelonius Monk. (US)
> John Patitucci. (US)
> Sonny Rollins. (US)
> Miroslav Vitous (TJEK/US)
> ******************************
> Jazz mixet med funk/rock/latin/world:
> Temiz Okay. (TYRK)
> Billy Cobham (US)
> Stanley Clarke (US)
> Weather Report. (US)
> Entrance (DK)
> Guru.(HipHopJazz?) (US)
> Yusef Lateef. (US)
> Mezzoforte (ISL)
> Al de Meola. (US)
> Airto Moriera. (US)
> Pierre Morlen. (US)
> Pat Metheny. (US)
> Spyra Gyra. (US)
> David Sanborn. (US)
> Subramaniam (IND)
> Wayne Shorter. (US)
> Steve Swallow. (US)
> John Scofield. (US)
> Mike Stérn. (US) bob-bob?
> Ulf Wakenius. (SV)
> Eberhardt Weber (TYSK)
> *****************************
> Dansk:
> Jørgen Emborg.
> Jan Kaspersen
> NHØP.
> Franz Bak.
> Uffe Steen.
> Pierre Dørge.(new jungle orchestra)
> Thomas Clausen
> Danmarks Radio Big Band.
> Kenny Drew (vel mest dansker)
> Frederik Lundin.
> Thomas Blackman
> Niels Lan Doky (vel mest alt andet end dansk)
> Jens Jefsen.
> Bjarne Rostvold
> Marilyn Mazur.
> Niels Jørgen Steen.
> Jesper Thilo.
> Doug Raney (en slags dansker)
> Thomas Frank.
> Jacob Fischer.
> Cæcilie Nordby.
> *********************
>
> Det er så hvad jeg har stående som jeg vil betegne som jazz. I hvert fald
> vil jeg postulere at hovedingredienserne i deres musik udspringer af
jazzen.
>
> Vi kunne starte en tråd om hvad der kendetegner jazz som stilart!! eller
> hur?
>
> --
> Hilsen
>
> Flemming Jørgensen
> remove fbi.
>
>



Jesper Barrit (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Barrit


Dato : 07-01-03 21:17

bebob wrote:
> Er der nogen her i gruppen der høre jazz??

Ja ...

> eller ville det være spil af tid at stille spørgsmål, og starte en
> debat om emnet?

Nej ...

> Jeg har fulgt lidt med i gruppen den sidste måneds tid, men det har
> stort set
> kun omhandlet pop og rock mm. Hvilket selvfølgelig også er helt fint!
> Men da jazz er min store lidenskab, kunne det da være sjovt hvis der
> var nogen her man kunne dele nogle "plade-erfaringer" med.

Min store helt er Kenny G ... Han er bar' go' ...

Ellers hører jeg for tiden mest disse :

Pat Metheny
Joe Pass
Wes Montgomery
John Scofield
Og helt vildt meget Kenny G ...

Og jeg har selvfølgelig alt det "rigtige" jazz i min samling :

Miles Davis
John Coltrane
Dexter Gordon
Ben Webster
Bill Evans
Keith Jarrett
Sonny Rollins
Og en masse Kenny G ...

Mvh Jesper Barrit

PS - Hvis nogen skulle være i tvivl, er "Kenny G" en joke ... Jeg er bare SÅ
sjov :)



Robert Piil (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 07-01-03 21:24

On Tue, 7 Jan 2003 21:16:53 +0100, "Jesper Barrit"
<midi@mail1.stofanet.dk> wrote:

>PS - Hvis nogen skulle være i tvivl, er "Kenny G" en joke ... Jeg er bare SÅ
>sjov :)

Puha. Jeg var lige ved at fare i blækhuset, med den skarpeste pen jeg
kunne finde.

--
Robert Piil
http://piil.org

Morten Bock Sørensen (08-01-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bock Sørensen


Dato : 08-01-03 16:18

> >PS - Hvis nogen skulle være i tvivl, er "Kenny G" en joke ... Jeg er bare

> >sjov :)
>
> Puha. Jeg var lige ved at fare i blækhuset, med den skarpeste pen jeg
> kunne finde.

*G* samme her... pulsen steg lige betragteligt i de sekunder det tog at læse
ned til bunden...

/Morten



MP Jakobsen (10-01-2003)
Kommentar
Fra : MP Jakobsen


Dato : 10-01-03 01:08


"bebob" <bebob.news@kandu.dk> wrote in message
news:VjnS9.26632$Hl6.3063255@news010.worldonline.dk...
> Men da jazz er min store lidenskab, kunne det da være sjovt hvis der var
> nogen her man kunne dele nogle "plade-erfaringer" med.

Jeg ved ikke meget om Jazz, men jeg ved hvad jeg kan lide. Jeg ved ikke om
der er nogen af jer der kende de unge talenter i Poul Reimann trioen men de
har lavet noget, der efter min mening, rykker på den fede måde!
Nogle gratis live-optagelser fra det udmærkede spillested i Helsingør;
Toldkammeret:
http://artists.mp3s.com/artists/183/poul_reimann.html

God fornøjelse.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste