polyurethane
Fra : Dan Larsen

Dato : 05-01-03 22:33

Jeg har læst at man ikke må bruge glasuld til isolering af en
vinkælder, da det vil absorbere fugtigheden i kælderen.

De anbefalder at man bruger 8 cm tykt termoplastisk materiale kaldet
polyurethane.

Er der en der kan fortælle mig hvad polyurethane er, hvordan det ser
ud, og evt. hvor det kan købes?

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 05-01-03 22:55

"Dan Larsen" <danic@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> polyurethane.
>
> Er der en der kan fortælle mig hvad polyurethane er, hvordan det ser

Se

http://www.sundolitt.dk/

VH Birgitte

Fra : Jan Petersen

Dato : 05-01-03 23:06

Den Sun, 05 Jan 2003 22:33:25 +0100, Dan Larsen <danic@ofir.dk> skrev:

>Er der en der kan fortælle mig hvad polyurethane er

Skumgummi

JP

Fra : Marc Friis-Møller

Dato : 06-01-03 11:34

> Skumgummi

Kalder man det ikke flamingo ?
Medmindre manden altså vil lave sin kælder om til gummi-celle

Danogips laver iøvrigt nogle 'varmvægge' med 3cm flamingo på. Dem har jeg
overvejet at bruge på mine kældervægge.

Mvh.
Marc

Fra : Martin Christiansen

Dato : 06-01-03 14:50

"Marc Friis-Møller" <marc_fm@hot*REMOVETHIS*mail.com> skrev i en meddelelse
> Kalder man det ikke flamingo ?

Flamingo er Polystyren.

Mvh - Martin

Fra : Dan Larsen

Dato : 06-01-03 17:38

Tak for svar - jeg tror at jeg går efter sundolitt :)

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 06-01-03 22:06

> Flamingo er Polystyren.
>

> Mvh - Martin

Den hvide "flamingo" er lavet af polystyren og er den alle kender, den
gule "flamingo" er lavet af polyuretan og ses nok kun i knuste
køleskabe.
Det ene er et styren plast produkt, det andet et uretan plast produkt.

Polystyrenen bruges hovedsageligt til hårde produkter som isolering og
plast redskaber, som håndtag på vores gryder.

Polyuretan har endnu flere anvendelses muligheder afhængig af hvordan
den fremstilles. Den kendes sikkert fra ting som skum lim, byggeskum
til mont. af døre og vinduer, isolering i vores køleskabe, teknisk
isolering af rør og beholdere, tekstiler, skumgummi, i overflade
behandlinger som lak, plastik vinduer, og millioner af andre ting.

Polyuretan som isolering er vist noget af det bedste:
Lambda værdien for a batts er ca. 39
Lambda værdien for polystyren er ca. 39
Lambda værdien for polyuretan er ca. 26

Jeg vil ved samme lejlighed nævne at polyuretan produkter som skumlim
og byggeskum er tilsat isosyanater eller på mere dansk, kunstige
harpikser. Som er stærkt kraftfræmkaldende, det er ikke noget man skal
smøre sig ind i eller indånde. I byggebranchen kræver det rent faktisk
et epoxy kursus for at måtte bruge det. Det er der mange der ikke er
klar over. Men af en eller anden årsag er det blevet det helt store
gør-det-selv hit.

Hvor du kan købe plader i polyuretan isolering aner jeg ikke, men ring
til sundolit de gør det i skum.
Se mere her: http://www.sundolitt.dk/

Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Per H

Dato : 06-01-03 22:32

On 6 Jan 2003 13:06:20 -0800, philip2022@hotmail.com (Philip Oest
Møller) skrev:

> [...]
>køleskabe.
>Det ene er et styren plast produkt, det andet et uretan plast produkt.

Hvad er det for en type der sidder bag på danogips varmvæg.?

Danogips har oplyst til mig at de 30 mm (flamingo) ?? ikke isolerer
bedre end alm rockwoll. Men det stiller jeg mig lidt undrende over.

Iøvrigt kan man få samme plade, men med alm isolering pålimet.

Vh Per

Fra : Per H

Dato : 06-01-03 22:33

On Mon, 06 Jan 2003 22:31:42 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> skrev:

>Hvad er det for en type der sidder bag på danogips varmvæg.?

glemte at oplyse at farven er blå.

Vh Per

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 07-01-03 17:09

> glemte at oplyse at farven er blå.
>

> Vh Per

De har også været lyserøde! det er sant. Nå, men det betyder sikkert
ikke det store.

Hvis isolerings værdierne er de sammme, som jeg mener og huske, at de
er. Vil jeg gætte på, at det er polystyren. Også fordi prisen for dem
med blå isolering og dem med rockwool vistnok er den samme. Det er
billigere at lave alm. isolering i polystyren end i polyuretan(det var
ihvertfald).

Fra : Per H

Dato : 07-01-03 17:45

On 7 Jan 2003 08:09:25 -0800, philip2022@hotmail.com (Philip Oest
Møller) skrev:

>De har også været lyserøde! det er sant. Nå, men det betyder sikkert
>ikke det store.

ja men det var sikkert i en anden tykkelse.

Vh Per

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 08-01-03 21:25

Per H <phbyg@privat.dk> wrote in message news:<uu0m1vs9td1nitandct913mef8p32obop4@4ax.com>...

> ja men det var sikkert i en anden tykkelse.
>
> Vh Per

Der siger du noget!, jeg mener at huske at de havde 45-50mm isolering.

Fra : Marc Friis-Møller

Dato : 07-01-03 09:33

> [...]
> bedre end alm rockwoll. Men det stiller jeg mig lidt undrende over.
>
> Iøvrigt kan man få samme plade, men med alm isolering pålimet.

Enig, jeg har fået samme oplysning - i produktbeskrivelsen af varmvægge står
'skumplast'..... men hvad er det lavet af ?

/marc

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-01-03 18:39

Jan Petersen <janpeter@post4.tele.dk> skrev i en

> Skumgummi
>
> --
>
> mvh
>
> JP

Det kan det være, da polyuretan kan være alt, fra maling over plast til
gummi. Her menes nok den hårde skumplade, men den er dyrere end polystyren,
men ikke bedre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : JAN ACHMANN

Dato : 06-01-03 23:18

Umiddelbart ville jeg tro at Polystyren er VÆSENTLIGT billigere end
Polyurethan, og det er betydeligt lettere tilgængeligt for menigmand.
At bruge polyurethan er efter min mening noget pjat.

Iøvrigt...hvad er det for noget vås med at glasuld/rockwool skulle være
fugtsugende??? Du skal IKKE bruge det hvis væggene er direkte fugtige (med
vandindtrækning), men der er noget vrøvl, at de skulle kunne optage fugt fra
luften og herved blive våde og miste isoleringsevnen...eller trække vand ind
i væggen - eller hvad nu det er for et rædselsscenarie man forventer.

mvh
Jan Achmann

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 07-01-03 19:17

> [...]
> i væggen - eller hvad nu det er for et rædselsscenarie man forventer.

Det er det der hedder kappilære krafter, eller på dansk: evnen til at
suge vand op gennem/mellem tynde rør/vægge. Det kan alm. isolering
godt. Derfor findes der isolering med kappilar brydende egenskaber.
Det sker som nævnt ikke fra luften, men kan ske fra væggene. Hvis det
er problemet, er det væggene der skal gøres noget ved.

Fra : Dan Larsen

Dato : 07-01-03 19:27

CITAT: Vin for dummies, TechMedia 3. udgave 1. oplag 2001 - side 214

Isolering:

Lang vigtigere end dit valg af vinreoler, er dit valg af
isoleringsmateriale.

Vi anbefaler på det kraftigste ikke at anvende glasuld som isolering,
da der vil absorbere fugtigheden i din kælder. Den ideelle isolering
består af et knap 8 centimeter tykt termoplastisk materiale kalder
polyurthane. Det er lugtfrit, absorberer ikke fugtigheden og lukker
tæt til. Med denne form for isolering vil temperaturen ændre sig
langsomt i de fleste vinkældre.

Fra : JAN ACHMANN

Dato : 08-01-03 00:05

Jaja, forfatterne burde læse "Fysik for Dummies" inden de skriver den slags
vrøvl.
Fugtigheden i en rockwool batch wil være præcist den samme som den omgivende
lufts, hverken mere eller mindre. Derimod VIL isolering af den type
selvfølgelig opsuge evt. frit vand i din kældervæg.