Rettigheder i OSX
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 05-01-03 16:07

Rettigheder i OSX

Der er oprettet to brugere X og Y, som man kan komme i kontakt med
udefra. Kobler man sig på med brugerens navn og password (Hvilket skal
til for at komme på fra en PC) får man adgang til hele brugerområdet og
som gæst fra en Mac får man kun adgang til den "Offentlige" mappe, men
den dukker op under brugernavnet i Mac OS 9's finder.

Hvis en PC-bruger lægger et dokument ind i bruger-X mappen, får man
umiddelbart adgang til tingene fra Mac'erne også, men hvis man lægger
det i bruger-Y mappen er der ingen adgang. Dog kan man i OS9 finderen på
kientmaskinen flytte emnet fra fra Y mappen og over i X-mappen hvorefter
adgang opnås (Men man kan ikke flytte til egen harddisk)

Der er tilsyneladende ingen forskel i hverken brugereopsætning på X og Y
ligesom der heller ikke er forskel i rettighedstildelingen på de to
mapper!

Er der noget jeg har overset eller er der en bug? Kan det løses?

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Jesper

Dato : 05-01-03 20:48

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> mapper!
>
> Er der noget jeg har overset eller er der en bug? Kan det løses?

OS 9 anderkender selvfølgelig ikke OS X rettigheder, da det ikke er et
UNIX system. Kører man maskinen som server så er sikkerheden jo god nok
når man kommer fra internettet. Hvis der skal højere sikkerhed til på
selve arbejdsstationen så skal firmwaren passwordbeskyttes.
--
Jesper myem@il -> lustmagnet {at} sexmagnet [dot] com
The sermon this morning: "Jesus Walks on the Water."

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-01-03 17:32

Jesper <spam@spam.spam.invalid> wrote:

> [...]
> når man kommer fra internettet. Hvis der skal højere sikkerhed til på
> selve arbejdsstationen så skal firmwaren passwordbeskyttes.

Sikke da noget (ja undskyld!) sludder!

Når man åbner sin OSX således at andre kan anvende de filer der ligger
på, så må det da være muligt at styre med hvilke rettigheder brugerne
kobler sig på, uanset hvilketstyresystem de anvender.

Det kunne man fint i OS9, så burde man da også kune i OSX!

Stig

Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk