Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forstørrelse af Digitaloptagelse
Fra : Søren

Dato : 05-01-03 11:20

Jeg har taget nogle billeder med Coolpix 4500 i 4 mil pix opløsning, som jeg
gerne vil have forstørret. Jeg kan se at Japan Photo lave forstørrelser af
Digitale filer helt op til 50 x 75 cm. Jeg kunne godt tænke mig at få dem
forstørret til 40 x 60 CM.

Tror i bare jeg skal sende filerne som de er fra Kameraet (Tif fil fylder ca
11 MB), eller tror i jeg skal interpolere dem op i Photoshop, så filen f.eks
fylder 40 MB.

Søren

Fra : den glade dreng

Dato : 05-01-03 13:02

"Søren" <srl@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ca
> 11 MB), eller tror i jeg skal interpolere dem op i Photoshop, så filen

prøv og læs på deres hjemmeside og ja 139 kr for et 50 x 70 cm er jo
billigt, især når der PT er tilbud på det samme i bingo for 24,95, ja
digital
er jo så billigt, LOL

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-01-03 15:45

In article <av96so$3kp$1@sunsite.dk>, den glade dreng wrote:
> prøv og læs på deres hjemmeside og ja 139 kr for et 50 x 70 cm er jo
> billigt, især når der PT er tilbud på det samme i bingo for 24,95, ja
> digital
> er jo så billigt, LOL

Alle der uploader over nettet får det til klippekortspris altså 99 kr.

Hvad er det for et bingospil der udlodder denne størrelse til 99 kr ?

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-01-03 16:45

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Alle der uploader over nettet får det til klippekortspris altså 99 kr.
>
> Hvad er det for et bingospil der udlodder denne størrelse til 99 kr ?

Ja det står der jo, men der står også, at man ikke kan uploade disse filer
på nettet pga. størrelsen. Så hvad er prisen?

mvh
Preben

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 05-01-03 17:26

> prøv og læs på deres hjemmeside og ja 139 kr for et 50 x 70 cm er jo
> billigt, især når der PT er tilbud på det samme i bingo for 24,95, ja
> digital
> er jo så billigt, LOL

Hvad mener du ?

Kan man få en 50x70 for 24,95 hos Bingo. Please send et link....

/bj

Fra : den glade dreng

Dato : 05-01-03 18:43

www.bingofoto.dk

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 05-01-03 19:43

Ja der er da godt nok billigt - men desværre gælder det kun for 24x36 farve
negativer og ikke digitale filer.

/bj

Fra : den glade dreng

Dato : 05-01-03 22:43

> Ja der er da godt nok billigt - men desværre gælder det kun for 24x36
farve
> negativer og ikke digitale filer.

Ja selvfølgelig, intet er jo billigt med digitalt

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-01-03 06:02

Bortset fra det at tage billeder.

Fra : J@N

Dato : 06-01-03 07:22

> "Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse
> farve
> >
> Ja selvfølgelig, intet er jo billigt med digitalt

Jo da, film og fremkaldelse

Fra : den glade dreng

Dato : 06-01-03 15:16

"J@N" <itjf@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:avb75v$50p$1@sunsite.dk...
> "den glade dreng" <per1665@grafisk.dk> skrev i en meddelelse

> Jo da, film og fremkaldelse

film og fremkaldelse, er ikke helt med, vil da gerne lave en økonomisk
beregning der viser, at du skal tage temmelig mange billeder med digital
før du opnår det samme som analog.

Fra : KASO

Dato : 06-01-03 17:06

> film og fremkaldelse, er ikke helt med, vil da gerne lave en økonomisk
> beregning der viser, at du skal tage temmelig mange billeder med
digital
> før du opnår det samme som analog.

Ja - beregninger kan laves på mange måder.

F.eks. tager jeg portrætbilleder af mine børn. Ud af 36 billeder kan jeg
være heldig at 1-2 er gode - resten er "spild". Til det formål er
digital suverænt - og samtidig sparer jeg tid ved at kunne se resultatet
med det samme - regner jeg timeløn, bliver det hurtigt attraktivt med
digitial.

Omvendt kan jeg også begynde at diskutere kvalitet - hvilke kameraer
skal jeg sammenligne - og så kan jeg hurtigt få et regnestykke, der er
til analog's fordel.

Lad os blot acceptere, at systemerne har hver deres fordele - så kan
hver især prioritere. Jeg har selv begge dele - men bruger efterhånden
99% digitalt.

http://www.kandu.dk/

Fra : den glade dreng

Dato : 06-01-03 21:02

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> digital suverænt - og samtidig sparer jeg tid ved at kunne se resultatet
> med det samme - regner jeg timeløn, bliver det hurtigt attraktivt med

det var en stor spildprocent, min er vel på 1-2 billeder ud af 36

> Omvendt kan jeg også begynde at diskutere kvalitet - hvilke kameraer
> skal jeg sammenligne - og så kan jeg hurtigt få et regnestykke, der er
> til analog's fordel.

Analogt vil jo længe være billigt, da du jo også skal medregne prisen på
en pc med software til at se dem i.

Hvad koster feks et brugt digitalt kamera, hvor du har mulighed for at
skifte
dine objektiver ud? for det første er de svære og finde for det andet
koster
et hus omkring 8-10000 kr, til det kommer så objektiverne. I sammenligning
kan du få et godt analogt for omkring 1000 kr. Så hvis du regner 8000 til
hus
7000 til pc så er der altså 14000 kr i forskel der kan du tage temmelig
mange film for.

Og hvis du så rene ord for pengene i aften, så er der hvis ikke mere og
sige!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-01-03 22:48

In article <avcncc$7op$1@sunsite.dk>, den glade dreng wrote:

> det var en stor spildprocent, min er vel på 1-2 billeder ud af 36

Det var ultra-lavt. Med digitalt tager man netop mange billeder fordi
det enkelte billede ikke koster noget, og jo flere man tager, jo
billigere bliver det enkelte :)

Jeg har ud af 4000+ billeder med mit gamle kamera nok 150-500
billeder som er værd at gemme, lidt afhængig af hvor kritisk man er.
Og kun få rigtigt gode, hvor motivet bare er kommet til mig.

Fordelen ved digitalt er netop, at når indgangsbilletten er
betalt, så er alle aktiviteter gratis. Jeg kunne ikke forestille
mig tage 4000 billeder på 1.5 år med et gammeldags kamera.
Det er ca. 110 ruller * 50 kr = 5500 kr = mere end jeg gav for
mit kamera.

Fra : KASO

Dato : 07-01-03 11:50

"den glade dreng" skrev d. 06-01-03 21:02 dette indlæg :

> "KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> det var en stor spildprocent, min er vel på 1-2 billeder ud af 36

Næh - ikke specielt stor ved portrætfoto. Prøv at se, hvor mange
billeder en prof. fotograf tager for at få 1 brugbart billede, hvor
motiv, belysning etc. er helt perfekt.

> Analogt vil jo længe være billigt, da du jo også skal medregne prisen

> en pc med software til at se dem i.

Så skal du jo også regne prisen for alle væsker og apparater til
fremkaldelse og forstørrelse med i prisen for det analoge!!!

De fleste har idag en PC (jvf. diverse statistikker) - denne investering
bør derfor ikke medtages.

> [...]
til
> hus
> 7000 til pc så er der altså 14000 kr i forskel der kan du tage

Igen: Det er et spørgsmål om, hvad du sammenligner. Sammenligner du med
et Olympus C730UZ, får du, hvad er svarer til en 38-380mm zoom for ca.
5.000 kr. i et kamera med et hav af manuelle og automatiske funktioner.
Dette ville blive mindst lige så dyrt i et analogt SLR - så her er
besparelse fra første billede. Jeg gentager derfor: Man kan lave
regnestykket præcis som man selv vil!

> Og hvis du så rene ord for pengene i aften, så er der hvis ikke mere
og
> sige!

Det så jeg desværre ikke, men jeg kan ikke se noget argument mod
digitale billeder i deres omtale på hjemmesiden (www.dr.dk/reneord). At
der er forskel i kvaliteten kender jeg rigeligt fra analoge billeder.
Faktisk har min lokale fotohandler en udstilling pt., hvor han har sat
et portræt op i forskellige forstørrelser - og farverne svinger voldsomt
fra "varme", rødlige toner til nærmest grønt. Her er det samme billede,
der i kopiering/forstørrelse svinger kraftigt. Jeg har selv tidligere
sendt hele film retur, fordi de var uskarpe eller fordi farverne var
forkerte - og efter nogle forsøg blev de leveret korrekte. Det er mao.
et spørgsmål om ringe kvalitetskontrol på laboratoriet.

Var der andre oplysninger i udsendelsen du refererer til ?

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-01-03 00:01

http://www.bingofoto.dk/