fjerne savsmuldstapet fra gips
Fra : Jan Holm

Dato : 04-01-03 19:05

Hej Alle

Vi er igang med en størrer ombygning af stuen. Nogle rum
er lagt sammen og nu skal vi igang med at matche væge og
lofter. Der skal glasvæv op overalt. I et af de gamle værelser
er der savsmuldstapet på væggene der er lavet med gips.

Vil jeg ødelægge gipsen ved at dampe tapeten af ?
Tapetklister og plastik ?
Fuldspartle ?
Flå den gamle gips af og montere nyt ( ca 6-8 gipsplader)
Vi er igang med gipsen alligevel såe....

Hvad er nemmest ?

Mvh
Jan Holm

Fra : w e b w o m a n

Dato : 05-01-03 10:11

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev i en meddelelse

> [...]
> lofter. Der skal glasvæv op overalt. I et af de gamle værelser
> er der savsmuldstapet på væggene der er lavet med gips.

Jeg bakser lige nu med samme problem i mit køkken *S*

Vover ikke at dampe savsmuldstapetet ned fra gipspladerne og orker ikke
brække dem ned og sætte nye op.

Overvejer at spartle over og lime væv ovenpå. Eller bare spartle og så male?

Så jeg glæder mig også til at se, om nogen har erfaring *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-01-03 14:50

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> wrote in message
[klip]
> [...]
> Fuldspartle ?
> Flå den gamle gips af og montere nyt ( ca 6-8 gipsplader)
> Vi er igang med gipsen alligevel såe....

Hejsa Jan med familie

Da vi denne sommer har været i gang med at totalrenovere vores lejlighed,
stod vi over for det samme problem, som du beskriver. En gipsvæg med
savsmuldstapet.

Vi havde stor succes med at købe og anvende tapetopbløder. Det fik
savsmuldstapetet til at slippet forholdsvist nemt, og gipsvæggen tog ikke
skade. Husk dog at være forsigtig, når I skraber på væggen - en gipsvæg er
betydelig mere porøs end en almindelig pudsvæg, så det kan efter
omstændighederne være ret let at skrabe huller i gipsvæggen.

Det er ret vigtigt, at gipsvæggen ikke bliver gennemblødt - det kan den ikke
tåle. Derfor er det ikke nogen god idé at anvende en afdamper - den er for
hård ved væggen - og i øvrigt også ved det generelle indeklima.

Vi brugte afdamperen i det første rum. Derefter "opdagede" vi
tapetopbløder - et produkt vi brugte i resten af lejligheden. Husk dog, at
det også er "skrappe" sager, så man bør tage sine forholdsregler ved at have
handsker på, og i øvrigt ikke lade hund, kat, børn eller andre stikke
hovedet ned i spanden

Med venlig hilsen

Karina og Christian
--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : Jan Holm

Dato : 05-01-03 19:05

Karina og Christian wrote:
> stor succes med at købe og anvende tapetopbløder. Det fik
> savsmuldstapetet til at slippet forholdsvist nemt, og gipsvæggen tog
> ikke skade.

Hej Karina

Hvor har du købt dette produkt og ikke mindst hvad
koster det. Vi har et rum på ca 10 kvm med skråvæge
der skal ha' turen. Plus lidt løst rundt omrkring på pudset
væg.

Mvh
Jan Holm

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-01-03 20:35

> [...]
> koster det. Vi har et rum på ca 10 kvm med skråvæge
> der skal ha' turen. Plus lidt løst rundt omrkring på pudset

Hejsa Jan

Jeg vil skyde på, at vi har brugt tapetopbløder til ca. 30-40 kvm
sammenlagt, hvoraf dog kun en enkelt væg var med savsmuldstapet - resten var
med almindeligt (gammelt) tapet - de fleste steder to lag.

Vi havde, som nævnt, først brugt en tapetdamper, men fik af nogle venenr
anbefalet at forsøge os med tapetopbløder.

Vi tog ned i den lokale farvehandel - tror nok, der er en Flügger (men tror
bestemt, man kan få det i alle farvehandlere) - hvor vi købte en dunk med
vist nok med omkring 1 liter i til ca. 80 - 85 kr. (er ikke helt sikker på
beløbet, men det var i hvert fald under 100 kr.) Den dunk rakte til de
nævnte 30-40 kvm - og der var endda noget tilbage, da vi var færdige, som vi
smed ud.

Produktet bruges ved, at man hælder en på dunken nærmere angivet dosis i en
spand vand. Denne opløsning smøres på væggen, hvor det skal sidde et stykke
tid, hvorefter tapetet skulle være til at tage af.

Det skal siges, at der, trods tapetbløderen, naturligvis skal bruges noget
knofedt - tapetet falder ikke bare af af sig selv, men alt i alt synes vi
afgjort, at det var betydeligt bedre end damperen. Dette dels fordi selve
arbejdet med at hive/skrabe tapetet af faktisk er lettere med
tapetopbløderen end med damperen, men bestemt også fordi indeklimaet har det
meget bedre med tapetopbløderen end efter at have brugt damperen, hvor vi
oplevede utrolig meget fugt i lejligheden ligesom væggene var meget våde.
Endvidere havde vi - som I også har - en gipsvæg, som vel formentlig ikke
kan tåle den hårde kost en sådan damper jo er.

Nu skal det for en god ordens skyld siges, at ingen af os er malere. Vi
fortæller bare, hvad vi gjorde - og som vi var glade for.

Måske er der andre, der kan fortælle om deres erfaringer - om tapetopbløder
virkelig *er* et godt produkt, eller om vi bare har været heldige?

Karina og Christian

Fra : Jan Holm

Dato : 05-01-03 21:01

Karina og Christian wrote:
> Jeg vil skyde på, at vi har brugt tapetopbløder til ca. 30-40 kvm
> sammenlagt, hvoraf dog kun en enkelt væg var med savsmuldstapet -
> resten var med almindeligt (gammelt) tapet - de fleste steder to lag.

Jeg surfede lidt rundt. Fandt et sted hvor der stod at man kan
påføre en eddike og vandblanding med malerrulle. Dette skulle
også løsne tapetet. Derudover fandt jeg noget omkring tapetopløser,
der stod at hvis det er savsmuld på gips, så er det nemmere at sætte
en ny plade over !!

Hvordan var det at bruge på savsmuld, "træls" ?

Mvh
Jan Holm

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-01-03 21:23

> [...]
> en ny plade over !!
>
> Hvordan var det at bruge på savsmuld, "træls" ?

Det med en blanding af vand og eddike hørte vi også om. Vi forsøgte os dog
ikke med det, så om det virker, tør vi ikke spå om.

Med hensyn til at bruge tapetopbløderen på savsmuldstapet er det vores
opfattelse, at dette er *mindst* lige så let som at bruge det på almindelig
tapet.

Vi brugte den dosis, der stod på dunken og påførte det med en malerrulle
(som vi *kun* brugte til det formål). Derefter ventede vi et par minutter og
skrabede herefter tapetet af.

Det skal siges, at der kun var ét lag (savsmulds-)tapet på gipsvæggen, mens
der var flere lag tapet på de andre vægge.

Med venlig hilsen
Karina og Christian

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-03 23:22

> [...]
> koster det. Vi har et rum på ca 10 kvm med skråvæge
> der skal ha' turen. Plus lidt løst rundt omrkring på pudset

Hejsa... Jeg har tidligere arbejdet som maler, og har faktisk så sent som i
forgårs hevet savsmulstapet af gibsvæg i kælderen. Nu er vi ved at sætte væv
op.
Jeg havde ikke de store betænkeligheder ved det... lunken vand i en
rullespand og så ruller du det på væggen - hele vejen rundt... Så begynder
du så småt - sidder det godt fast får det en tur mere - det vigtige er at
holde det vådt... Når du så har fjernet alt det lette...
Så slapper du lidt af i armene - og så gentager du processen med de lidt
værre steder...
Den tapetopløser du køber hos Flügger er ikke bedre bevendt end alm.
tapetklister... Det eneste det gør er at vandet bliver mere klisteret - og
dermed holder sig længere på væggen - det løber altså ikke så let af...

Så konklusion... Brug alm. lunkent vand og hold væggen våd... Brug en god
bred metalspartel til at fjerne tapeten med...

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Jan Holm

Dato : 12-01-03 22:38

Allan Rasmussen wrote:
> [...]
> tapetklister... Det eneste det gør er at vandet bliver mere klisteret
> - og dermed holder sig længere på væggen - det løber altså ikke så

Nå, jeg havde købt tapetopløser inden dit indlæg. Men det fungerede
fint. Det tager dog lidt tid med savsmuldstapet. Det er jo 2 lag med
savsmuld imellem. Derudover er det jo malet så jeg kunne kun fjerne
1 lag ad gangen. Konstruktionmæssige ting gjorde dog at jeg heldigvis
ikke skulle ordne mere end ca 6-8 kvm væg.

Mvh
Jan Holm