Redningsåbning på 1.sal i enfamiliehus
Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-01-03 17:20

Jeg er ved at planlægge indretning af 1.sal i huset (hvor der pt. kun er
godkendt 10m2)

Den umiddelbare plan er 2 værelser i hver ende, således at de hver for
dagslys fra et (eksisterende) vindue i gavlene. I midten er trappen
etableret og der skal skaffes dagslys til dette rum. De eksisterende
vinduer i gavlene er ikke udført med redningsåbning.

Citat:
"6.8,3 Redningsforhold
Stk. 1. I boligenheder, der ikke har adgang til sikkerhedstrappe, skal
hvert beboelsesrum og køkken i selvstændigt rum forsynes med
redningsåbning....
Stk. 2. Redningsåbning kan udelades, når der gennem 2 døre fra rummet er
adgang til redningsåbninger i naborum, der ikke er i åben forbindelse
med hinanden"
(6.8.3. stk. 1) Hvis boligenheden er i 2 etager, skal der være
redningsåbninger som
angivet i hver af boligenhedens etager. Bestemmelserne i stk 1 og 2 er
en lempelse i
forhold til de generelle krav i kap. 6.6.1.
(6.8.3, stk. 2) I adskillelse mellem naborum, der ikke må være i åben
forbindelse med
hinanden, må der gerne være en dør. Dør til trapperum, der er flugtvej,
kan sidestilles med
naborum med redningsåbning.

De 4 værelser vil alle have en dør til trapperummet hvor der bare er en
alm. fyretræstrappe fra stuen. Er denne at betragte som flugtvej ?
(Fra et rum på 1.salen vil der maks være 2 døre til en flugvej i
stueetagen (1 på 1. og en i stuen)

- Hvis trappen kan betragtes som flugtvej er der ingen ko på isen (tror
jeg ikke - da den nok ikke er en sikkerhedstrappe)
- Hvis trappen ikke kan betragtes som flugtvej da den ikke er
brandsikker nok lyder det for mig som om det er tilstrækkeligt at
etablere en redningsåbning i trapperummet.

Lyder det rigtigt ?

(Vinduerne i gavlen på 1.salen er kun ca. 10år gamle - så det vil synd
at skulle skifte dem ud med nogle med løs midtersprosse for gøre dem til
redningsåbninger)

/A - man kan jo ligesågodt få det rigtigt inden man sender tegningerne
til kommunen...

Fra : pea.

Dato : 03-01-03 19:33

On Fri, 3 Jan 2003 16:20:17 +0000 (UTC), "Anders Majland \(Replace DOT
with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk>
wrote:

> [...]
>alm. fyretræstrappe fra stuen. Er denne at betragte som flugtvej ?
>(Fra et rum på 1.salen vil der maks være 2 døre til en flugvej i

Det der står i reglerne er at der skal være 2 døre fra hvert rum til
to forskellige flugtveje som ikke har forbindelse til hinanden, ikke
at du skal igennem max. 2 døre.

Jeg ville absolut skifte vinduerne.

Mvh. - pea

Fra : Frank

Dato : 03-01-03 21:17

Bare et supplerende spørgsmål.

Hvor stor en åbning skal der være før man kan kalde det for en
redningsåbning?

Frank

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-01-03 21:42

> Hvor stor en åbning skal der være før man kan kalde det for en
> redningsåbning?

Det afhænger tildels af højden over jorden. Men for en redningsåbning
med en underkant over 2meter over terræn skal højden og bredden tilsamen
være mindst 1,5 meter, bredden mindst 0,5 og højden mindst 0,6meter

(fra reglement for småhuse, er der tale om etagebyggeri er der nogle
lidt andre krav efterhånden som mankommer til vejrs)

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-01-03 21:39

> Det der står i reglerne er at der skal være 2 døre fra hvert rum til
> to forskellige flugtveje som ikke har forbindelse til hinanden, ikke
> at du skal igennem max. 2 døre.

Hmm nu du siger det - det er nok egenligt det der står ... Så er der
ingen vej udenom. Måske det med en snedkers hjælp kan lade sig gøre at
lave dem om... (lave midtersprossen aftagelig)

/A

Fra : pea.

Dato : 04-01-03 17:32

>Hmm nu du siger det - det er nok egenligt det der står ... Så er der
>ingen vej udenom. Måske det med en snedkers hjælp kan lade sig gøre at
>lave dem om... (lave midtersprossen aftagelig)

Jeg har engang set et vindue hvor midtersprossen var fastgjort til den
venstre vinduesramme. Der var en skudrigle (tror jeg den hedder) i
begge ender af sprossen.

Håber at du finder en løsning.

Mvh. - pea

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-01-03 11:18

Jeg modtog følgende i email fra "J.K.R". Jeg mener at sålænge det er
relevant for diskussionen bør det holdes i gruppen. Dette svar er dog
sendt i kopi til ham.

>en anden mulighed er at installere VELUX vinduer i tagfladerne (hvis du
har sådanne). Der er >flere typer der er godkendt til redningsåbninger.
Det bliver sikkert ca. ligeså dyrt som at skifte >gavlvinduerne og du
får mere lys ind. Det skal lige for en god ordens skyld nævnes at jeg
selv >er ansat i VELUX, og det er derfor jeg kender muligheden.

Kender dem og vi har snakklet om det. Men vi synes ikke det vil klæde
huset (muremesterhus fra 1928).

Planen er foreløbigt stadig kun en stor kvist i det midterste rum på
sydsiden. Værelserne skal klare sig med det lys der kommer igennem
gavlene. Der er idag "værelser" i mørke fyrretræsloftlister og
umiddelbart kommer der lys nok ind. Vinduerne der er rimeligt store men
opdelt i dannebrog så åbningerne lever ikke op til kravet for
redningsåbninger. Vi har også snakket om 3 kviste mod syd, således at 2
af værelserne også får udsigten, men tror at det vil være for
dominerende (og dyrt). De 2 værelser mod nord kan så ikke godkendes til
beboelse, men det er til at leve med (midlertidigt og ihvertfald de
næste 5-10år).

/Anderfs

Fra : Martin Christiansen

Dato : 07-01-03 11:50

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Kender dem og vi har snakklet om det. Men vi synes ikke det vil klæde
> huset (muremesterhus fra 1928).

Men at lægge tagpap ovenpå dit skifereternittag eller udskifte dette med
stålplader klæder bedre jeres hus...?

Kan du ikke ombygge dine vinduer ved at skære en lodret sprosse over, skrue
den fast til vinduesrammen og så montere en skudrigel i top og bund af
sprossen..? Når man så åbner vinduet følger sprossen med. Evt. lave en ny
sprosse i stedet for at bruge den som du saver af.

Mvh - Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-01-03 13:18

> Men at lægge tagpap ovenpå dit skifereternittag eller udskifte dette
med
> stålplader klæder bedre jeres hus...?

Stålpader er ikke en løsning da det hæver taget og det derfor giver
problemer ved "kanterne". Reelt ser jeg 3 løsninger når man ser bort for
fortsat rep af det eksisterende.

1) Nyt skiffer(eternit)
2) Nyt tegltag (flottere men jeg skal have en til at sige god for
spærrenes bæreevne.)
3) Pap på eksisterende tag.

Var økonomien ligegyldig var 1 eller 2 klart løsningen, mens 3 er en
hurtigere og væsenligt billigere løsning der æstetisk er tæt på. Jeg er
dog fortsat usikker på hvordan kanterne skal laves.
Se evt http://www.majland.org/hvolris/ og
http://www.majland.org/hvolris/Luftfoto20021009-2.jpg

Hvis det ikke var fordi vi vil igang med at udnytte 1.salen var
problemet ikke så stor. Men når først det er gjort bliver taget stort
set utilgængeligt indefra - Så det skal være _helt_tæt_ Taget er ikke
tæt nu og det blev formuleret "pænt" i tilstandsrapporten: "restlevetid
ukendt".

Jeg ser nok mest pap som en midlertidig løsning der gerne skulle holde
15år. Jeg ved ikke hvor gammelt taget er. Der er nok ikke helt fra
1928...(Den ene skorsten er formentlig nyere da de ikke er ens og taget
ser "samtidigt" ud omkring dem begge). Hvornår begyndte man at bruge
skiffereternit ?
(Jeg har en stabel extra plader - kan man aldersbestemme dem ?)

> Kan du ikke ombygge dine vinduer ved at skære en lodret sprosse over
Det skrev jeg den 3/1 (i denne tråd) at jeg ville have en fagmand til at
kigge på ...

Men til det midterste rum skal der etableres adgang for dagslys og en
redningsåbning alligevel.

/A

Fra : Martin Christiansen

Dato : 07-01-03 15:18

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

Hvor brede er dine vinduer på første salen egentligt..?

Efter at have set billeder af dit hus mener jeg ikke at tagvinduer vil
skæmme det. De skal dog placeres med skyldig hensyntagen til vinduernes
placering i facaderne. Og her er den ene facade (der hvor der sidder 3
vinduer ved siden af hinanden) ikke så heldig. Men man kan vælge at have
kvist på denne side og så tagvinduer på den anden side.

Medmindre du laver dine kviste store, hvilket iøvrigt godt kan virke tungt
på et hus, vil du få mere lys ind med tagvinduer.

Gav du kun 795.000,- for huset...? Hvornår..?

Det er næsten det samme som jeg gav for min byggegrund i

Mvh - Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-01-03 16:11

> Hvor brede er dine vinduer på første salen egentligt..?

Nu er jeg lige langt hjemmefra (arbejde - jeg er stadig i københavn en
stor del af ugen) men jeg vil mene hvert vindue åbner 40-45cm.

> [...]
at have
> kvist på denne side og så tagvinduer på den anden side.

Siden med de 3 "små" vinduer er på nordsiden, mens kvisten skal være på
sydsiden (da det er der udsigten er over marker/skov mod skals ådal.
Opdelingen i midterstue og værelser i enderne regner jeg med bliver
således at begge skorstene netop er i stuen. Hvis der så skal extra lys
ind i værelserne på nordsiden vil det nok passe meget godt ind med et
velux midt mellem yderkant vindue på facade og så gavlen. Altså således
at facacen stadig er symetrisk.

> Medmindre du laver dine kviste store, hvilket iøvrigt godt kan virke
tungt
> på et hus, vil du få mere lys ind med tagvinduer.

Huset er ca. 14x9meter meter og der er godt 4meter til kip fra gulvet på
1.salen. Jeg har selv tegnet lidt på et billedet taget direkte fra syd.
Umiddelbart synes jeg godt at taget kan bære en kvist med et vindue på
godt 2 meter som det midterste vindue i stuen.(Lige nu leger vi med om
det er kønnest med samme tagfacon som huset eller en buet top)

Et lidt lignende hus derude har fået 3 små kviste på hver side - Det
synes jeg ikke er helt vellykket.

Det er også planen at lade den midterste stue gå helt til kip. Det
bliver så et rum på ca. 5,5meter i husets længderetning og ca. 7meter på
tværs. Da vi har synlige bjælker i stuen er det planen også at lade dem
være synlige på 1.salen. Vi vil også bevare den rem (og de bjælker der
bærer den der kommer til at stå frit godt 1 meter ude i rummet) der går
i ca. 2 meter højde der vil gå tværs forbi kvisten. Hvis vinduet laves
med vinduer som i stuen kommer det til at passe med højden for
adskillesen mellem de to rækker glas i vinduet.

Men der er tid til mange skitser endnu. Jeg går ikke igang med at rydde
1.salen for gamle "værelser" før fyringssæseonen er ved at være ovre. Og
før de er væk kan der ikke laves ordentlige målfaste tegninger - Men
skitser får jeg flere og flere af

> Gav du kun 795.000,- for huset...? Hvornår..?

1/8/2002 og vi fik lidt fradrag for det halvfærdige køkken/alrum og
manglende faskiner mm ("flot og spændende køkken/alrum" som på billedet
er løst stablede hth elementer fra midtfirserne og en løs bordplade hvor
hullet til vasken er dækket af et skærebræt De var kommet rigtigt
langt med en gennemribende renovering men havde slidt hinanden op. Vi
kunne se på papirerne (de lån der kunne overtages) at de havde lånt til
forbedringerne så når de havde betalt ejendomsmægleren var der vist ikke
mange kroner tilbage til deling mellem dem og prisen var forsåvidt
rimelig nok.

> Det er næsten det samme som jeg gav for min byggegrund i

Set i bagspejlet skulle vi have købt en lille lejlighed kbh i 96 da vi
flyttede derover. Men vi syntes at 4-500.000kr var urimeligt meget for
en 2v'er.... Havde vi købt havde vi sikkert haft en 3-400.000 med videre
på boligmarkedet - men det er s** nemt at være bagklog. Men vi har fået
et lækkert hus med god plads hvor det trods alt er begrænset hvad der
skal til for at gøre det færdigt. Der er i 1998 indstalleret komplet nyt
el (bla lk ihc), vand, varme (stoker) og vvs (trixtank).

Yep - ved at flytte på landet får man meget mere plads for pengene, men
udgifter til transport mm, bliver jo noget større. Dog har vi kun 2-3km
til købmand og skole og 3 svømmehaller indefor 20min. kørsel

Fra : Martin Christiansen

Dato : 07-01-03 12:07

Fra : mvn.

Dato : 14-08-03 22:35

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for" skrev d. 03-01-03
17:20 dette indlæg :
> [...]
til
> redningsåbninger)
>
> /A - man kan jo ligesågodt få det rigtigt inden man sender tegningerne

En evt. løsning ville være at sætte en dør mellem rummene så har hver
rum 2 uafhængige udgange. udover dørene skal du så have en mulighed for
at komme ud hvis trappen brænder! dette kan løses med et tophængt
ovenlys vindue i hver ende, i et af rummene! eller udskifte et af
gavlvinduerne i hver ende! husk rigtig indbygning af ovenlyset (højde
for udgang).

held og lykke med opgaven

http://www.kandu.dk/