Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Smalfilmsudstyr
Fra : Michael Christiansen

Dato : 03-01-03 14:14

Hejsa!

Jeg har en gammel smalfilmsoptager hvor pæren er spunget.
Jeg har spurgt efter den i div fotoforretninger, men det er jo selvfølgelig
ikke noget de gør noget i mere.

Er der nogen der ved hvor man får fat i sådan noget i disse dage??

Mvh Michael

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-01-03 15:14

"Michael Christiansen" skrev
> Jeg har en gammel smalfilmsoptager hvor pæren er spunget.
> Jeg har spurgt efter den i div fotoforretninger, men det er jo
selvfølgelig
> ikke noget de gør noget i mere.

Optager?
Pæren i de fleste smalfilmslamper er standardpærer. Du
skal bare ha' en i samme størrelse watt og volt.
Hvis du mener "projektor" derimod er sagen lidt anderledes.
Mange af de mere specielle pærer, er du nødt til at bestille i udlandet,
typisk USA, hvor en stor 8mm fanskare stadig holder liv i en begrænset
produktion. Hvad hedder pæren/projektoren/optagelampen ?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-01-03 16:21

Peter Schrøder wrote:

> [...]
> typisk USA, hvor en stor 8mm fanskare stadig holder liv i en begrænset
> produktion. Hvad hedder pæren/projektoren/optagelampen ?

Hej Peter

Har du tænkt på, at vi her Ølstykke har Fehlhaber Elektronik,
Udlejrevej 31, 47 17 97 05, det er jo et specialværksted for
filmfremvisere, jeg vil gætte på at han kan skaffe det meste,
men det kan jo godt ske at prisen er uforskammet.

Men de analoge fotografer kan lære lektien af smalfilmfolket,
de bør nok skaffe sig reservedele til deres diasprojektorer
o.s.v. medens det kan få's i alm. handel, for om 10 år vil de
stå i nøjagtig den samme situation.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-01-03 18:34

"Niels Ebbesen" skrev
> [...]
> filmfremvisere, jeg vil gætte på at han kan skaffe det meste,
> men det kan jo godt ske at prisen er uforskammet.

Det er såmænd heller ikke utænkeligt at en fotohandler stadig
har pæren på hylden, men det kræver jo næsten at man starter
fra A i telefonbogen. Man kan jo starte med de, der ikke har skiftet
adresse
indenfor de sidste 20 år. De findes skam. Prisen vil jo antagelig
være den varen blev prismærket med i sin tid.

> [...]
> de bør nok skaffe sig reservedele til deres diasprojektorer
> o.s.v. medens det kan få's i alm. handel, for om 10 år vil de

Det er nok et udmærket råd, at forberede sig lidt på fremtiden,
men så er det jo nok bare en andel del, der står af istedet.
Murphy's lov....

Peter Schrøder

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-01-03 19:20

Peter Schrøder wrote:

> Det er nok et udmærket råd, at forberede sig lidt på fremtiden,
> men så er det jo nok bare en andel del, der står af istedet.
> Murphy's lov....

Den risiko løber man vel altid, jeg har iøvrigt en gammel
bekendt, som allerede for nogle år siden måtte konstatere,
at han ikke længre kunne få batteriet til hans over 30 år
gamle Pentax spejlrefleks, den type batterier som indehol-
der kviksølv er jo blevet forbudt.

Men jeg løste hans problem ved at stable tre knapceller,
en fjeder og en ring af plastik sørgede for at de fik sam-
me fylde, og så måtte også ind i kameraet og justere lys-
måleren, så den viste rigtigt, for de to knapceller gav
ikke helt den samme spænding, som det originale batteri.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Christiansen

Dato : 03-01-03 20:13

Hej Niels,

Tak for tippet, ham vil jeg prøve.

Mvh Michael

Fra : Michael Christiansen

Dato : 03-01-03 20:34

Hej Peter,

Det var selvfølgelig en skrivefejl - det er en fremviser.
Den er af typen Sankyo dualux-1000.

Pæren er en Philips 8V50W. Den er formet som et rør med en "bobbel" på
midten, og der er reflektor og linse indbygget.
Den skulle efter sigende være meget almindelig dengang, men den produceres
ikke mere, og kan heller ikke skaffes.

Det mest sure er at jeg skulle til at overføre mine gamle film til
computeren, for så at kunne lægge dem på cd, men da det hele var stillet op
sprang pæren inden jeg egentlig fik startet.
Det er nok lettere/billigere at købe en anden brugt fremviser, og håbe på at
den holder under sceancen.

Mvh Michael

Peter Schrøder <nospample@se> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e159a8b$0$194$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 03-01-03 23:09

On Fri, 3 Jan 2003 20:33:42 +0100, "Michael Christiansen" <and@eby.dk>
wrote:

> [...]
>
>Pæren er en Philips 8V50W. Den er formet som et rør med en "bobbel" på
>midten, og der er reflektor og linse indbygget.
[klip]

Har du set Kjeld Nielsens indlæg i en tidligere tråd om et
tilsvarende problem:

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Michael Christiansen

Dato : 04-01-03 03:22

Hej Gert

Nej, det havde jeg ikke.
Fedt nok, det gav mig noget at gå efter!!
Mange tak!

Gert Søgaard Jensen <nospam@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:o42c1v0oa18ebvvo6mpfa17t897mtdvnuc@4ax.com...