Fjerne revner i gammel pudset loft
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-01-03 14:08

Jeg har et ældre (muligvis 100+ år) gammelt loft i stuen hvor
der nu er en række revner i som er blevet meget synlige.

Der er revner i pudset ovenover, og plasticmalingen buler ned
de steder.

Hvardan får jeg lettest et glat loft igen ?

Jeg har overvejet følgende:

Fjern alt det gamle plastmaling jeg kan med en paletkniv, opløs
resten med brun sæbe. Lap fugerne med polyfilla.

Dette er dog en omstændig process med mange arbejdstimer.

Kan man ikke gøre noget andet ? Eksempelvis en boremaskine med
en slibeskive / sten, og så fjerne revnerne, og slibe en blød
overgang fra gammel maling og ned til revnen, således at man ikke
kan se at det ikke er i niveau ?

Jeg har talt med en maler, han siger at man i dag bare sætter nyt
loft op. Hvoordan gør man det hvis man vil have et gladt loft igen ?
Alle gipsplader etc har revner/struktur.

Fra : Kirsten Skov

Dato : 02-01-03 15:02

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
> [...]
> Writing to the above address will blacklist your mailserver.
> Hvis du skriver til ovenstående e-mail bliver din mailserver blacklistet

Da vi for 20 år siden flyttede ind i vores ældre hus, var lofterne fyldt med
mindre revner.
Vi vaskede loftet ned og satte glasvæv op.
Det holder stadig, ingen revner og vævet sidder også fast.

Venlig hilsen Kirsten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-01-03 15:07

In article <3e144677$0$136$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Kirsten Skov wrote:
> Da vi for 20 år siden flyttede ind i vores ældre hus, var lofterne fyldt med
> mindre revner.
> Vi vaskede loftet ned og satte glasvæv op.
> Det holder stadig, ingen revner og vævet sidder også fast.

Hvordan fastgjorde i vævet ? Og kan man få glasvæv der er
fint nok til at man kan få det glat med et par gange maling ?

Jeg var selv lidt lun på glasvæv da jeg ved at revner bare
kan komme bag det uden at de bliver synlige.

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-01-03 15:35

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Jeg var selv lidt lun på glasvæv da jeg ved at revner bare
> kan komme bag det uden at de bliver synlige.

Ikke glasvæv, men glasfilt (non-woven), det bliver pænt glat efter
maling (vævgrunder + loftmaling).

Det limes op med en klæber til samme formål, men loftet skal repareres
og spartles inden, ellers ses buler m. v. meget tydeligt.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-01-03 15:52

> Det limes op med en klæber til samme formål, men loftet skal repareres
> og spartles inden, ellers ses buler m. v. meget tydeligt.

Og er det gamle loft kalket bliver det sjovt at få noget til at binde

/A

Fra : Kirsten Skov

Dato : 02-01-03 16:02

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:av1jn4$dc5$1@sunsite.dk...

> Og er det gamle loft kalket bliver det sjovt at få noget til at binde

Nu skriver du kalket, men for år tilbage brugte man så ikke noget, som man
kaldte lofthvidt?
(ved egentlig ikke hvad det var)
Vores lofter havde en ordentlig lag på, mønstret i rosetterne var helt
forsvundet, det fik vi frem igen,
men selve loftet vaskede vi bare af, og som sagt har det holdt perfekt.
Det var nok glasfilt og ikke væv.

Kirsten

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-01-03 16:08

Kirsten Skov wrote:

> Nu skriver du kalket, men for år tilbage brugte man så ikke noget,
> som man kaldte lofthvidt?
> (ved egentlig ikke hvad det var)

Kalk.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : John Vedsegaard

Dato : 02-01-03 17:58

> Kalk.

Kalk har ikke været anvendt på lofter i meget lang tid, og mest i stalde,
ikke i stuer.

Nej: Kridt og islandsk mos, det kan vaskes af med vand og en hvidtekost...

LoftHvidt var en billig plastmaling.

Skal du lave dit loft kommer det an på hvor slemt det er.
Har din maler sagt der skal nyt loft op, er der nok en grund til det.
Nogle lofter kan være så medtagede at de ikke kan repareres - der skal ny
puds eller gips. Men det er ikke så tit.
Da dit hus er så gammelt kan det være nødvendigt med et nyt loft, du må så
vælge hvad der skal gøres.

John Vedsegaard

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-01-03 18:28

John Vedsegaard wrote:

> [...]
> stalde, ikke i stuer.
>
> Nej: Kridt og islandsk mos, det kan vaskes af med vand og en

Måske hvis du tænker på et handelsnavn.

Men for 35-40 år siden brugte min far endnu en lofthvidt som jeg husker
som kalkbaseret. Det er muligt at der var kridt i, men med garanti ikke
islands mos (velsagtens bindemiddel). Det købtes så vidt jeg husker som
et hvidt pulver som oprørtes i koldt vand, og som skulle henstå en tid
før brugen. Det smittede en smule af når det var tørt.

På det tidspunkt var plastmaling til lofter endnu ret nyt, og min far
(og formentlig mange andre med erfaring, fagfolk som selvlærte) var
meget skeptisk overfor brugen af plastmaling. Jeg har da også set mange
eksempler på at det gik galt.

Men ægte lofthvidt var absolut ikke en plastmaling.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : John Vedsegaard

Dato : 02-01-03 20:50

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> et hvidt pulver som oprørtes i koldt vand, og som skulle henstå en tid
> før brugen. Det smittede en smule af når det var tørt.

Dengang blev jeg netop udlært som maler..
Kridt og mos smitter netop af, man gjorde det stærkere til våde rum, ved at
tilsætte ekstra mos.
Man kogte selv sin mos, senere blev det mere almindeligt at købe det i 1
KG´s poser - færdigkogt.
Mosfarve blev også kaldt for hvidtefarve, men indeholdt ikke kalk! KUN
slemmet kridt, kogt islandsk mos og vand.
Hvis der var vandskader, strøg man først med syre (Fluat) efter loftet var
vasket ned selvfølgelig.
Fluat blev også anvendt på ny puds, hvis der var "saltudblomstringer".
Små fine revner (som kun kunne ses når man vaskede loftet) resulterede i
"ål" som er små udbulninger, dem klarede man ved at give loftet en gang brun
sæbe, der kunne fylde revnerne op.
Stpre revner blev selvfølgelig kradset ud og spartlet op.
Jeg laver stadig den slags arbejde, nu næsten kun i fredede bygninger.

John Vedsegaard

Fra : N/A

Dato : 02-01-03 15:52

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-01-03 15:52

> Hvis du ikke har studs

....stuk...

/A

Fra : Jesper Hansen

Dato : 02-01-03 17:01

> Hvardan får jeg lettest et glat loft igen ?

Jeg må også nok skuffe dig - det er nok ikke "bare lige", hvis det skal
gøres ordentligt!

Enten er det et nyt loft - gips, enten skruet direkte op på det gamle, hvis
du kan skrue igennem til noget fast.
Det er ihvertfald nemt, du kan samtidig sænke loftet så du kan få lagt evt.
el op bag, evt. yderligere (lyd-)isolering og spare lidt varme. Men du
mister til gengæld det gamle loft og evt. stuk.

Alternativt kan du overveje at lave det som det var i starten, ned med
plastmaling og evt. pudslag og få pudset og kalket loftet igen. Det ville
nok være den charmerende (og dyre) løsning.

Sidste løsning er blot filt - der også er nævnt tidligere - selvfølgelig med
en næsten hysterisk spartling og slibning først. Glasfilten kaldes også
armeringsfilt så udover det er afsindigt flot, hvis forarbejdet er *gjort
ordentligt* vil det også være en god langsigtet løsning. Der skal
selvfølgelig overvejes hvordan man får filten limet til det gamle puds,
spørg en maler, men jeg tror rent faktisk bare at en "filtgrunder" skulle
være nok.

> Jeg har overvejet følgende:
>
> Fjern alt det gamle plastmaling jeg kan med en paletkniv, opløs
> resten med brun sæbe. Lap fugerne med polyfilla.
>
> Dette er dog en omstændig process med mange arbejdstimer.

Det er meget værre end du tror Ihvertfald hvis det skal gøres
ordentligt, og det skal holde i end et par år.

> Jeg har talt med en maler, han siger at man i dag bare sætter nyt
> loft op. Hvoordan gør man det hvis man vil have et gladt loft igen ?
> Alle gipsplader etc har revner/struktur.

Hvis du ikke har tålmod til at få spartlet og slebet et gipsloft plant så
får du det generelt svært ved din renovering af loftet, bare lige så du ved
det.
Overvej evt. at få en prof. maler til at gøre det.

Mvh

Jesper

Fra : Henrik Hansen

Dato : 02-01-03 21:02

Hej,

Jeg har selv for et års tid siden renoveret at ældre pudset loft - og
det var alt besværet værd - et plant hvidt loft er jo engang meget flot
i et ældre hus.

I to af rummene var der 'klappet' rustik-brædder på, så det var bare at
fjerne dem, og så lappe ALLE revner og huller - de største huller blev
pudset med en gang kalk-mørtel, de mindre fik spartel.

I Et af rummene 'manglede' der desværre et ordentlig stykke i midten,
heldigvis var forskalling og stråmåtte næsten intakt, så det løse puds
omkring hullet blev fjernet forsigtigt, så at randen omkring hullet var
stabil - og så var der ikke andet at gøre, end at pudse loft - det er
ikke så let, skidtet falder let ned - men hvis det gøres lidt af gangen
- og mørtlen kastes op mod loftet, så holder der faktisk ret godt.

Spartlingen blev gjort med sandspartel, der efterfølgende blev filtset
med et filtsebræt, så det blev helt jævnt.

Loftet fik nu en gang micro-dispenser, og efterfølgende blev der sat
glasfilt op i alm. klæber fra Jem&Fix :) - husk at 'skærer' samlingen,
så kommer banerne helt tæt sammen, og man kan ikke samlingerne. Jeg gav
filtet 2 gang fylder, og 3 gange hvid maling.

Hilsen Henrik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-01-03 23:27

Jeg er nu igang med at rette op på mit loft. På den værste femtedel har
jeg fjernet gammel maling en half til 2-3 centimeter ud fra alle
revner. Gik meget let med en grøntsagskniv. Har også spartlet op
igen med polyfilla.

Mit spørgsmål er, hvor glat/jævnt skal loftet være hvis der alligevel
kommer glasvæv på ? Jeg går ud fra, at små huller mindre end et par mm
dækkes af glæsvæv.

Burde jeg ikke bare kunne anvende en lampe langs loftet til at lede
efter skygger ? Eller vil man kunne se mere på det endelige resultat ?

Er det nødvendigt at fylde op en ekstra gang med polyfilla efter
af have slebet til første gang ?

Loftet er i forvejen ikke 100% glat, men har lidt struktur efter
flere gange maling med rulle.

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-01-03 00:01

Povl H. Pedersen wrote:

> Mit spørgsmål er, hvor glat/jævnt skal loftet være hvis der alligevel
> kommer glasvæv på ? Jeg går ud fra, at små huller mindre end et par mm
> dækkes af glæsvæv.

Det skal være ret jævnt, glasfilten (ikke væv) smyger sig til
overfladen.

> Burde jeg ikke bare kunne anvende en lampe langs loftet til at lede
> efter skygger ? Eller vil man kunne se mere på det endelige resultat ?

Brug en bred spartel og skrab overflødig spartelmasse af.

> Er det nødvendigt at fylde op en ekstra gang med polyfilla efter
> af have slebet til første gang ?

Ja, man bør spartle 2 eller 3 gange fordi spartelfarven i reglen
"synker" lidt. Hvis man er omhyggelig med at skrabe overflødig
spartelfarve af under spartlingen, bliver slibearbejdet beskedent.

> Loftet er i forvejen ikke 100% glat, men har lidt struktur efter
> flere gange maling med rulle.

Du bør nok slibe hele fladen så i det mindste "toppene" på overfladen
forsvinder.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen