Hvedekorn afskallet
Fra : Svend Andersen

Dato : 07-03-01 17:44

Fordi jeg ikke rigtig var vågen da jeg købte solsikkekerner, er jeg
pludselig blevet ejermand af en pose (900 g) hele hvedekorn, afskallet.
Hvad kan jeg bruge dem til ? (ud over evt. at bage med dem)

hilsen Svend A

Fra : Marianne Høyen

Dato : 07-03-01 20:03

> Fordi jeg ikke rigtig var vågen da jeg købte solsikkekerner, er jeg
> pludselig blevet ejermand af en pose (900 g) hele hvedekorn, afskallet.
> Hvad kan jeg bruge dem til ? (ud over evt. at bage med dem)

Du kan lave en lækker salat af udbløde hvedekorn, revne gulerødder, dressing
af mayo+noget surmælksprodukt + sennep + salt + peber. Frit memoreret efter
Cranks opskrifter

mvh
Marianne

Fra : Peter Westh

Dato : 07-03-01 20:20

Den her, fra Meyers Køkken 2. januar 1997, går også fint med hvedekerner (så
vidt jeg husker var det faktisk hvede, de brugte i udsendelsen)

Det du har købt svarer sådan set til en meget grov bulghur. Den bruges i
supper (med youghurt og mynte) og gryderetter, f.eks. med lam og kikærter.

MVH

Peter

Salat med porre, gulerod og havre

Ingredienser
300 g gulerod
300 g porre
200 g havre (gerne langtidsristet fra Aurion)
100 g græskarkerner
Lidt citronskal

Til dressing:
1,5 dl tidselolie
2 fed hvidløg
1 spsk honning
1 spsk korianderfrø
1 lille rød chili
1 citron, saften og lidt af skallen
1 knsp muskatnød
1 knsp spidskommen
1 lille bdt. frisk mynte

Fremgangsmåde
1. Gør gulerod og porre i stand. Skær grøntsagerne i mindre stykker. Damp
dem sprød-møre. Kog den hele havre efter anvisning på pakken - tilsæt salt
og citronskal - eller til den er mør og behagelig at bide i. Lad grøntsager
og korn køle af.

2. Blend ingredienserne til dressingen. Bland med korn, grøntsager og
græskarkerner, smag til med salt og peber og server.

NB! Almindeligt korn kan anvendes i stedet for langtidsristet havre. Det
koges til det er mørt, køler af og anvendes som ovenfor.

Fra : Svend Andersen

Dato : 07-03-01 21:17

pwesth@hum.ku.dk,Ny-Internet writes:
>Det du har købt svarer sådan set til en meget grov bulghur. Den bruges i
>supper (med youghurt og mynte) og gryderetter, f.eks. med lam og kikærter.

Tak for tippet, også til Marianne.
Nu glæder jeg mig over fejlkøbet

hilsen Svend

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 21-03-01 10:24

Hvordan kunne jeg glemme det, når jeg har været på jagt efter hvedekorn!!!
Man kan lave en vidunderlig kage: Pastiera napoletana. Det er ikke for
tøsedrenge, se kalorie-tælleren...

Piccole pastiere con grano e ricotta
-----------------------------------
Tid: 30 min.
Til 6 personer:
450g mørdej
300g kogt hvede
200g ricotta
100g melis
60g chokolade dråber (optionel)
1 æggeblomme
appelsinblomst vand
flormelis
smør + mel

kcal 560 (KJ 2343) per portion

Smør og drys med mel 6 små kageforme (eller 1 stor), og for dem med den
ulrulne mørdej.
Rør i en skål æggeblommen med sukker, kom ricotta i, den kogte hvede, 1 spsk
appelsinblomst vand, og choko-dråber.
Kom denne fyld i formen(e).
Bag 15' de små forme eller ca. 1/2 den store form.
Lad køle af. Drys kantene med flormelis.
NB man plejer at lave "net" på overfladen af kagen med dej strimler...
PS jeg ville bruge mindst 2 æggeblommer

Fra : René Hjorth

Dato : 21-03-01 21:05

Wed, 21 Mar 2001 10:23:33 +0100 skrev "Ms. Krabappel"
<sandra@nospam.dk>

Hej Sandra,

>300g kogt hvede

Hmmm, for nyligt på en gårdbutik her i nordsjælland, købte jeg en
ordentlig portion hel stor italiensk durum, med skaldele og det hele.

Jeg prøvede at iblødsætte dem 24 timer, og koge dem i 1½ og de var
stadig rimeligt uspiselige (altså alt for mange skaldele).

Er det samme slags der skal bruge i disse skønne kager, eller er det -
som jeg tror - hele kogte korn, uden skaldele?

Mvh,
René
www.rene.hjorth.com

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 22-03-01 13:04

René Hjorth <rhjorth@spamcop.net> wrote in message
> Jeg prøvede at iblødsætte dem 24 timer, og koge dem i 1½ og de var
> stadig rimeligt uspiselige (altså alt for mange skaldele).

Fremgangsmåde er ok, men...

> Er det samme slags der skal bruge i disse skønne kager, eller er det -
> som jeg tror - hele kogte korn, uden skaldele?

Ja, "pastiera" er lavet med "renset" korn, og er kogt så meget, at kornene
skal ikke give modstand (dvs. meget over "al dente" tilstand); og jeg tror
også at det er alm. hvede og ikke durum...
Når jeg komme rud af min alzheimer-light tilstand finder jeg en anden
syditaliensk specialitet med korn, som jeg nu ikke kan huske...

Måske kan "dine" korn bruges som tilbehør, lige som kogt ris? Jeg har spist
den et par gange og smage ok - men ikke noget jeg drømmer om natten....

Sandra

Fra : Svend Andersen

Dato : 21-03-01 12:51

sandra@nospam.dk,Ny-Internet writes:
>Piccole pastiere con grano e ricotta

Tak for opskriften, den vil jeg lave til gæster.
Man kan jo selv nøjes med et lille stykke....................

Øh... det der appelsinblomstvand, hvordan laver man det (eller kan det
evt. erstattes ?)

hilsen Svend A

Fra : Peter Westh

Dato : 21-03-01 14:01

Det kan købes hos de fleste arabere i byen... minder om rosenvand, men er
langt bedre. Genialt i vanillieis også.

Ikke rigtig nogen erstatning, men det nærmeste ville vel være reven
appelsinskal.

MVH
Peter