Hjortefilet
Fra : Ebbe K. Andersen

Dato : 31-12-02 15:07

Kære Gruppe

Vi har købt en hjortefilet som skal laves her iaften.

Forskellige opskrifter giver forskellige ¨åder at tilberede den på:
1) Vendes påp panden 5-10 min. og ca. 15 min i ovn 220 gr.!
2) Puttes aftørret ind i ovn 220 gr. og brunes lidt i ca. 10-15 min.;
derefter ca. 35 min ved 160 gr. mens den pøses over med vand den ligger i

Er der nogen der har OPSKRIFTEN! ville jeg blive meget glad?

På forhånd tak

Ebbe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-12-02 15:39

"Ebbe K. Andersen" <ekaing@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kære Gruppe
>
> Vi har købt en hjortefilet som skal laves her iaften.
> Er der nogen der har OPSKRIFTEN! ville jeg blive meget glad?

Jamen du får da også lige gode gamle Carla Meyer:

3 kg. dyreryg til 12 personer
"Da dyrevildt er tilbøjeligt til at blive tørt, må man enten spække det ved
at trække ferske spækstrimler gennem kødet eller binde spækstrimler over
kødet; thi da bliver fileten saftig og mør og kødskiverne hele ved
udskæringen.
(Senere står der, at spækket kan erstattes med et lag smør - IP)
Derefter sættes stegen i en varm ovn for at brunes ca. ½ time og overhældes
så med en afbagning:
75 g smør
75 g mel
1 liter mælk
salt, kulør
(smelt smørret, pisk melet i og tilsæt mælk lidt efter lidt under
piskening - IP)
Stegen dryppes hyppigt.
Stegetid: 1½ - 2 timer

Sovsen smages til med fløde, salt, sukker, ribsgele eller ribssaft.
Tilbehør: Hvide eller brunede kartofler, evt. franske kartofler - jeg ville
servere det hele plus waldorff-salat.

Godt nytår!
Hvornår skal vi komme?
Hilsen Inger

Fra : Anders

Dato : 31-12-02 17:17

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Sovsen smages til med fløde, salt, sukker, ribsgele eller ribssaft.
> Tilbehør: Hvide eller brunede kartofler, evt. franske kartofler - jeg

En dyreryg, der er stegt i 2 timer er KOMPLET ødelagt. Ud med Carla Meyer!!

Brug et stegetermometer. Brun ryggen af i en gryde, evt med citronskal og
krydderurter, put det i ovnen ved 200 grader og steg indtil termometret
viser 63 grader, Så får du en fin rød steg. Vildt skal aldrig gennemsteges,
men være rødt, lyserødt ligesom oksekød.

Godt nytår

Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-01-03 17:19

"Anders" <alfaekko@nospamget2net.dk> wrote in message

> [...]
> viser 63 grader, Så får du en fin rød steg. Vildt skal aldrig
gennemsteges,
> men være rødt, lyserødt ligesom oksekød.

Sjovt nok ville jeg gøre som du, Anders, men jeg er bestemt ikke enig i din
vurdering af Carla Meyer. Der sker et eller andet med kød, når det får lov
til at stege i rigtig lang tid, hvis bare man forhindrer det i at blive
tørt.
Vi snakkede på et tidspunkt med en ægte gammeldags kogekone, der mente at
'fint' kød havde tre faser.
Først en rød/rosa fase, hvor kvaliteten var høj. Dernest en (i mangel på
bedre ord) gråstegt fase, hvor det var hårdt og trist. Og stegte man endnu
længere fik man det supermøre og lækre gennemstegte kød. Og det var måske
ikke så ueffen en betragtning endda.

vh
Jan