Flækning m.m. af Jomfruhummer
Fra : Bjarne_H

Dato : 31-12-02 14:28

Hvordan skal efterfølgende forstås?

"De optøede jomfruhummere flækkes på langs og anrettes med kødsiden op i
ovnfast fad"

Skal man flække hele hummeren altså fra hoved til halespids?

Hvad menes der med kødsiden op?

Er det efter at man har flækket den og således at skjoldet ligger nedad?

Er der en der kan henvise til et billede, hvor jeg kan se hvad der
menes, tror jeg det vil hjælpe mig mest.

Håber på hurtigt svar, da vi skal have nytårsgæster og jeg er sat til at
tilberede hummerne!

Mvh ;)
Bjarne

http://www.kandu.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-12-02 15:28

"Bjarne_H" <Bjarne_H.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad menes der med kødsiden op?
>
> Er det efter at man har flækket den og således at skjoldet ligger nedad?

Efter at have set "Naboerne" i TV: Ja til begge spørgsmål.
(Har aldrig haft en kogt hummer i hænderne selv).

Carla Meyer:
Koges i spilkogende vand med fuldt blus under. 30 g salt pr. liter vand.
Hummeren lægges hurtigt MED HOVEDET FØRST ned i vandet, og låget lægges
hurtigt på.
En hummer på 500 g skal koge ca. 20 min., afkøles hurtigt i suppen, tages op
og lægges på ryggen, til den skal anrettes.

Den isafkølede hummer (i vore dage kan et køleskab vel gøre det? IP)
parteres ved at føre en skarp, stiv kniv i midten af skallen fra hovedet og
videre gennem rygskal og hale. Kløerne løsnes fra kroppen og gives et par
slag med en hammer eller økse, så skallen revner.
Fra den opskårne krop fjernes den sorte rygstreng (tarmen) og - om man vil -
den brune indmad - og tørt hakket persillet lægges ned i stedet for denne.
Hummeren lægges nu på salatblade på et fad og serveres au naturel.
Mayonnaise eller marinade serveres til.
Man beregner ½ hummer (ca. 250 g) pr. person.

Disse var ordene - håber, de er til nytte.
Godt nytår!
Hilsen Inger

Fra : Bjarne_H

Dato : 31-12-02 16:06

"Inger Pedersen" skrev d. 31-12-02 15:28 dette indlæg :

> [...]
> Mayonnaise eller marinade serveres til.
> Man beregner ½ hummer (ca. 250 g) pr. person.
>
> Disse var ordene - håber, de er til nytte.

Hej Inger!

Mange tak for svaret! - Også godt nytår til dig og øvrige, der læser
dette!

Mvh
Bjarne

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-01-03 19:00

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> (Har aldrig haft en kogt hummer i hænderne selv).

De hummere du hentyder til er /ikke/ jombruhummere. Jomfruhummere behandles
slet ikke som de sorte hummere, dine opskrifter handler om.

Men ellers er det da rigtigt at man flækker dyret fra hoved til hale og at
kødsiden er den indvendige side af den halve jomfruhummer.

vh
Jan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-01-03 22:23

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse

> De hummere du hentyder til er /ikke/ jombruhummere. Jomfruhummere
behandles
> slet ikke som de sorte hummere, dine opskrifter handler om.

Jamen sådan kan det gå, når man følger op på noget, man ikke har forstand
på.
Jeg håber ikke, der er sket skade.
Hilsen Inger

Fra : Bjarne_H

Dato : 02-01-03 00:22

"Inger Pedersen" skrev d. 01-01-03 22:23 dette indlæg :

> behandles
>
> Jamen sådan kan det gå, når man følger op på noget, man ikke har
> [...]
Hej Inger m.fl!

Endnu en gang tak for opskriften - det er altid rart at få flere og jeg
var godt klar over, at den opskrift du sendte ikke var vedrørende
jomfruhummere!
Din opskrift vil jeg bruge en anden gang når jeg skal have en rigtig
stor hummer; der er ingen skade set, da jeg brugte en anden opskrift som
jeg fik tilsendt!

Godt nytår til alle!

Mvh
Bjarne