Stokerfyr brænde
Fra : HHIST

Dato : 29-12-02 10:16

Hej
Jeg har ved en tilfældig samtale hørt at man kan få affald fra
olivenpræsning til at fyre med i stokerfyr det skulle være både billigere og
med større brændværdi end træpiller. Er der nogen som har hørt om det, og
ved hvor det kan købes. Så har jeg lyst til at prøve.
mvh Finn

Fra : Dyster

Dato : 29-12-02 21:38

> [...]
> med større brændværdi end træpiller. Er der nogen som har hørt om det, og
> ved hvor det kan købes. Så har jeg lyst til at prøve.

Hej Finn
Jeg kender ikke til øknomien ved fyring med olivensten. Men ifølge min
leverandør (som iøvrigt handler med olivensten) er det et forholdsvist
dyrt stokerbrændsel. Jeg fyrer selv med oliekagesmuld som har en
meget højere brændværdi.
mvh Heinrich
se iøvrigt
http://www.hjaltelin-agro.dk

Fra : HHIST

Dato : 31-12-02 13:02

Dyster <62dyster@tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e0f5d9d$0$71692$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> leverandør (som iøvrigt handler med olivensten) er det et forholdsvist
> dyrt stokerbrændsel. Jeg fyrer selv med oliekagesmuld som har en

Jeg har været inde på hjemmesiden det ser jo meget fornuftigt ud. Er der
noget omkring indstilling af fyret jeg skal være opmærksom på med hensyn til
ændringer af snegl eller blæs ?

mvh Finn

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-01-03 10:01

>Jeg fyrer selv med oliekagesmuld som har en
> meget højere brændværdi.
> http://www.hjaltelin-agro.dk

Kan du fortælle mere om det ?
Det er vel det der hedder "Oliekagemix" på siden du henviste til ?

Hvad opbevarer du det i ?

/A

Fra : Dyster

Dato : 03-01-03 08:04

> Kan du fortælle mere om det ?
> Det er vel det der hedder "Oliekagemix" på siden du henviste til ?
>
> Hvad opbevarer du det i ?
>
> /A

Jeg købte 12 ton oliekagemix i december, det blev blæst ind i
en ældre trægarage jeg har på grunden. I min stoker (reka )
er det tilsyneladende det nemmeste jeg har prøvet at fyre med.
Det er meget let at optænde (det høje olieindhold?), og kedlen
holdes utrolig ren i røgkanalerne.

Jeg har tidligere fyret med træpiller( Tendens til at "sovse" røgrør
i min kedel), korn (meget slaggedannelse), sheanøddepiller
(svært at tænde+slagge), Biosmuld (som oliekagemix men lidt
slagge)

Heinrich

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-01-03 10:33

> Jeg købte 12 ton oliekagemix i december, det blev blæst ind i
> en ældre trægarage jeg har på grunden.

Jeg må hellere få taget mig sammen og få lavet noget til opbevaring af
brændsel i løs vægt (inden næste fyringssæson ...)

Tre gode grunde ...
1) Brændsel i løs vægt er billigere
2) Der er større udvalg
3) De 40kg sække med hp piller jeg har fyret med hidtil er uhåndterlige
(min kone kan ikke løfte dem op i siloen)

/A