/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
makro med F80S - igen igen... ?
Fra : Niels J. Larsen


Dato : 24-12-02 00:24

Ja, så spørger jeg altså lige én gang til - bare lige for at få lidt flere
fakta :

Hvis jeg har sætter en bælg (Nikon PB-4) på et Nikon F80S, og på bælgen et
vilkårligt objektiv, så mister jeg jo flere ting :

- lysmåling
- automatisk nedblænding ved udløsning af lukkeren
- TTL-flash ??

Hvordan løser man disse problemer i praksis ?
(grunden til at jeg er interesseret i en bælg, er muligheden for hurtig
justering af afstanden mellem hus og objektiv og dermed også muligheden for
at forstørre mere end 1:1)

På forhånd MANGE tak - og rigtig god jul!

Niels



 
 
Niels Ebbesen (24-12-2002)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 24-12-02 01:50


"Niels J. Larsen" wrote:

> Hvordan løser man disse problemer i praksis ?


Det er da forhåbentligt ikke et problem at fotografere
100% manuelt, for hvis det er tilfældet, så bør du nok
glemme alt om macrofotografering...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Niels J. Larsen (24-12-2002)
Kommentar
Fra : Niels J. Larsen


Dato : 24-12-02 02:08


"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
news:3E07AF22.502EDDF8@niels-ebbesen.net...
>
> "Niels J. Larsen" wrote:
>
> > Hvordan løser man disse problemer i praksis ?
>
>
> Det er da forhåbentligt ikke et problem at fotografere
> 100% manuelt, for hvis det er tilfældet, så bør du nok
> glemme alt om macrofotografering...:)

Det svar synes jeg godt nok er helt hen i skoven og bare en anelse arrogant.
Som du åbenbart ikke ved, så mister man helt muligheden for at bruge den
indbyggede lysmåler i Nikon F80, hvis man ikke benytter objektiver med
indbygget CPU.
En sådan findes jo IKKE i en bælg.
Derfor var jeg interesseret i om andre havde fundet en fornuftig løsning på
problemet og ydermere var villig til at delagtiggøre mig i den.
Hvis jeg ikke var interesseret i at udnytte lysmåleren, så havde jeg aldrig
spurgt - mon ?

/NJL



Niels Ebbesen (24-12-2002)
Kommentar
Fra : Niels Ebbesen


Dato : 24-12-02 02:52



"Niels J. Larsen" wrote:

> Det svar synes jeg godt nok er helt hen i skoven og bare en anelse arrogant.
> Som du åbenbart ikke ved, så mister man helt muligheden for at bruge den
> indbyggede lysmåler i Nikon F80, hvis man ikke benytter objektiver med
> indbygget CPU.


Mit svar er ikke spor arrogant, for det er urealistisk at
forvente, at du kan køre på automatik ved macrofoto med bælg,
med mindre du investerer i noget meget dyrt specialudstyr.

Og hvis Nikon ikke har ændret væssentligt på deres kameraer,
så fungerer lysmåleren sagtens uden at være koblet med
blænden i objektivet, man lysmåler ved største blændeåbning,
aflæser tiden og omregner så i hovedet, hvilken tid man skal
køre med ved en given nedblænding.

Har du nogensinde overvejet hvad fotografer gjorde dengang
der ikke fandtes AE, AF TTL...:)

PS: Mit første Nikon F Photomatic, havde slet ikke indbygget
lysmåler, det kunne kun fås som en speciel prismesøger.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Pico (24-12-2002)
Kommentar
Fra : Pico


Dato : 24-12-02 11:43

Niels J. Larsen wrote:
> Ja, så spørger jeg altså lige én gang til - bare lige for at få lidt
> flere fakta :
>
> Hvis jeg har sætter en bælg (Nikon PB-4) på et Nikon F80S, og på
> bælgen et vilkårligt objektiv, så mister jeg jo flere ting :

Nu kender jeg ikke Nikon F80S så tag mine forslag/besvarelser med forbehold.
Mine erfaringer stammer hovedsalig fra Contax som jeg bruger til macro med
mellemringe, men generelt tror jeg da det er ens.

> - lysmåling
Lysmålingen sker enten ved speglet eller i prismen, men spørgsmålet er så
om korektionerne kan sendes til objektivet. Der findes både manuelle og
automatiske bælge/mellemringe. Prisen er i høj grad afhængi af hvilke katkori
man køber.

> - automatisk nedblænding ved udløsning af lukkeren
Se ovenstående.

> - TTL-flash ??
Lysmålingen sker på filmplanet og er derfor en stor fordel ved bælg/mellemringe
da den reagere på lyset når det når filmen. I dette tilfælde er det ligegyldig hvilke
slags bælg/mellemringe det er da det er lyset fra flazen der bliver lukket. Har
man ikke TTL flash er det lidt af en kunst at beregne den rigtige blænde.

>
> Hvordan løser man disse problemer i praksis ?

Har du ikke mulighed for at låne, evt. der hvor du agter at købe, in bælg og
så prøve den ? Erfaring er en god balast, men kan være pokkers dyr, hvis
der er lavet for mange fejlkøb.

--
Med venlig hilsen
Pico
> (grunden til at jeg er interesseret i en bælg, er muligheden for
> hurtig justering af afstanden mellem hus og objektiv og dermed også
> muligheden for at forstørre mere end 1:1)
>
> På forhånd MANGE tak - og rigtig god jul!
>
> Niels


Bjorn Pedersen (25-12-2002)
Kommentar
Fra : Bjorn Pedersen


Dato : 25-12-02 21:21

Niels J. Larsen <niels.j.larsen@tdnejtakcadsl.dk> wrote:
: Hvordan løser man disse problemer i praksis ?
: (grunden til at jeg er interesseret i en bælg, er muligheden for hurtig
: justering af afstanden mellem hus og objektiv og dermed også muligheden for
: at forstørre mere end 1:1)

Jeg tror at du kan finne mange tips her:

http://www.naturfotograf.com/CPU_extension.html#top_page

-Bjørn
--
________________________________________________________________________
Bjørn Pedersen
Email: bp@omegav.ntnu.no

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408674
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste