DVD medier til SuperDrive , Ka alle bruges~
Fra : jakob

Dato : 23-12-02 12:02

Da jeg skal til og købe nogle DVD medier til brug på mac med superdrive
ville jeg lige høre om der var nogle DVD-standard relaterede ting jeg
skal være opmærksom på. Jeg har nemlig tænkt mig at købe skiverne hos
www.nierle.de. De skal vel bare være DVD-r, så er det vel ligemeget at
der ikke står apple på dem eller hvad ?

www.nierle.de er foriøvrigt et godt tip hvis i skal købe cd'er. Spindel
med 100 stk kan fås for 250 kr plus porto. Jeg har endnu ikke selv
handlet der men har kun hørt godt om det.

God jul

Jakob

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-12-02 17:54

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> [...]
> med 100 stk kan fås for 250 kr plus porto. Jeg har endnu ikke selv
> handlet der men har kun hørt godt om det.

Deres DVD-medier er også afsindigt billige, men er de billigste
B-produkt, eller hvad betyder det? Der står noget med 5%, men selv efter
en babelfish-oversættelse kunne jeg ikke helt forstå, hvad det betød.

Jeg er også klar til at bestille DVD-medier derfra, da jeg skal have
afprøvet mit SuperDrive. Hvor i landet bor du?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : jakob

Dato : 24-12-02 00:39

> Jeg er også klar til at bestille DVD-medier derfra, da jeg skal have
> afprøvet mit SuperDrive. Hvor i landet bor du?

Jeg bor i Odense, og regner med at bestille engang sidst i januar. Som
jeg forstår det er b-ware 2 sortering, og når de anfører 5 % må det vel
være den fejlrate de regner med. Men selv hvis man ikke vælger 2
sortering har de medier til 8 kr stk. Det kan man jo ikke engang købe
cd'er for herhjemme. Om de så virker i et superdrive (er det et
panasonic drev ?) ved jeg ikke.

De bedste hilsner

Jakob

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-12-02 01:12

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> [...]
> sortering har de medier til 8 kr stk. Det kan man jo ikke engang købe
> cd'er for herhjemme. Om de så virker i et superdrive (er det et

Du må meget gerne gemme min mail-adresse til når du engang skal
bestille. Vi kan evt. spare noget porto ved at gøre det på den måde, men
da jeg bor i Birkerød, så skal vi alligevel sende det rundt her i
landet. Det må komme an på prisen fra Tyskland.

Fra : jakob

Dato : 24-12-02 10:37

> [...]
> da jeg bor i Birkerød, så skal vi alligevel sende det rundt her i
> landet. Det må komme an på prisen fra Tyskland.

Jeg skal nok give dig besked når vi skal til at bestille

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-12-02 03:13

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> [...]
> ville jeg lige høre om der var nogle DVD-standard relaterede ting jeg
> skal være opmærksom på. Jeg har nemlig tænkt mig at købe skiverne hos

Efter køb af en Pioneer 105 DVD brænder er jeg kommet frem til følgende:

Der er lige så mange meninger om ovenstående, som der er macbrugere!!!

De fleste amerikanske sites/brugere/foraer mener at Apples DVD-R skiver
er noget af det bedste man kan købe.

Mange har haft problemer med at bruge billige DVD-R. (Men det er
naturligvis også dem der poster i div. foraer!)

Personligt har jeg købt en demopakke fra www.empiredata.dk bestående af
1 stk. Vivastar, 1 stk. Discplanet, 1 stk. bulkpaq (gen.3 ver.2), 1 stk.
Discplanet 2xspeed og 1 stk. Datasafe 2xspeed.

Af dem er det kun Datasafe skiven som har kunnet bruges i min PowerBook
G4 efter brænding, men dette skyldes lige så meget det "svage" combo
drev i min PB. (se Apples PB support forum hvor alle PB ejere brokker
sig over manglende dvd-r understøttelse.) Ingen af skiverne kunne bruges
i min Philips DVD711 afspiller, men det er afspilleren, som ikke
understøtter DVD-R. Hvad værre var, en af skiverne kunne ikke læses af
brænderen efter endt brænding!!! (Kan ikke lige huske mærket.) Det skal
dog siges at brænderen aldrig nægtede at brænde på nogle af medierne.

Alt dette var med en iDVD film som udgangspunkt. Data DVD'er har jeg
ikke prøvet.

Martin

Fra : jakob

Dato : 24-12-02 10:36

> Alt dette var med en iDVD film som udgangspunkt. Data DVD'er har jeg
> ikke prøvet.

Ret interessant. Det undrer mig at der er så stor forskel, men det må jo
komme an på en prøve.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Johnny Louis

Dato : 26-12-02 02:39

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Efter køb af en Pioneer 105 DVD brænder er jeg kommet frem til følgende:

Samme brænder har jeg investeret i.

> Der er lige så mange meninger om ovenstående, som der er macbrugere!!!
>
> De fleste amerikanske sites/brugere/foraer mener at Apples DVD-R skiver
> er noget af det bedste man kan købe.

Jeg har hos Apple købt 5 Maxell DVD-RW skiver og kan godt brænde data på
dem men ikke iDVD, er det fordi det er RW skiver at iDVD ikke vil brænde
på dem eller er det af andre årsager.

> [...]
> 1 stk. Vivastar, 1 stk. Discplanet, 1 stk. bulkpaq (gen.3 ver.2), 1 stk.
> Discplanet 2xspeed og 1 stk. Datasafe 2xspeed.

Jeg tror jeg vil vove forsøget med 50 stk. Vivastar skiver, hvis ikke
det lige var den skive du ikke kunne læse efter endt brænding, har du
mulighed for at undersøge det med en tilbagemelding ?

> [...]
> dog siges at brænderen aldrig nægtede at brænde på nogle af medierne.
>
> Alt dette var med en iDVD film som udgangspunkt. Data DVD'er har jeg

Data kan jeg godt brænde dog kun med 1 X hastighed selvom den skulle
kunne brænde RW skiver med 2 X hastighed.

Johnny Louis

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-02 04:57

Johnny Louis <bendatafjerndette@postman.dk> wrote:

> Jeg har hos Apple købt 5 Maxell DVD-RW skiver og kan godt brænde data på
> dem

Hvor nærmere, og til hvilken pris?

Hvordan går det med at slette dem igen?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Johnny Louis

Dato : 26-12-02 12:33

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Hvor nærmere, og til hvilken pris?

eCommit i Skanderborg kr. 363,31 for 5 stk.

> Hvordan går det med at slette dem igen?

Ingen problemer.

Johnny Louis

Fra : Per Rønne

Dato : 26-12-02 12:50

Johnny Louis <bendatafjerndette@postman.dk> wrote:

> eCommit i Skanderborg kr. 363,31 for 5 stk.

Måske lidt for langt væk - men jeg hørte i ComputerCity i Hundige lige
før jul, at de ville få dem [igen].

Når jeg tidligere har spurgt i ComputerCity [Nordhavn station i
København] har de kun haft DVD+RW.

Fra : Ebbe Dalsgaard

Dato : 26-12-02 09:17

> [...]
>
> Jeg har hos Apple købt 5 Maxell DVD-RW skiver og kan godt brænde data på
> dem men ikke iDVD, er det fordi det er RW skiver at iDVD ikke vil brænde

Brug det lille trick med at komme en blank DVD-R i skuffen, når du
bliver bedt om at indlægge en DVD-R. Når iDVD har godkendt denne, tryk
på REJECT-knappen og bydt din DVD-R ud med en DVD-RW.

Hilsen Ebbe

Fra : Johnny Louis

Dato : 26-12-02 12:33

Ebbe Dalsgaard <ebbe.dalsgaard@post.tele.dk> wrote:

> Brug det lille trick med at komme en blank DVD-R i skuffen, når du
> bliver bedt om at indlægge en DVD-R. Når iDVD har godkendt denne, tryk
> på REJECT-knappen og bydt din DVD-R ud med en DVD-RW.

Smart trick, det vil jeg prøve når jeg får købt nogle DVD-R skiver
hidtil har jeg kun haft RW skiver.

Johnny Louis

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-12-02 12:42

Johnny Louis <bendatafjerndette@postman.dk> wrote:

> Smart trick, det vil jeg prøve når jeg får købt nogle DVD-R skiver
> hidtil har jeg kun haft RW skiver.

Jeg kan abefale iDVD support discussion foraet hos Apple. Der er mange
nyttige små tips og tricks.

Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-12-02 09:33

> [...]

> det lige var den skive du ikke kunne læse efter endt brænding, har du
> mulighed for at undersøge det med en tilbagemelding ?

Jeg har lavet lidt flere eksperimenter og læst mere om det på nettet, så
her en update:

1. Vivastar kan godt læses i Pioneer dvd-r drevet efter brænding - Det
er da et skridt i den rigtige retning. Men hverken min PB eller iMac vil
læse den.

2. Min PowerBook kan ikke læse andre dvd-r end mærket Datasafe, som
også blev brændt med 2xspeed. Dette er dog helt normalt idet combodrevet
i PowerBook G4 er ekstremt kræsen, hvilket der skrives mange vrede indæg
om på Apple Support Discussions. (En bruger skriver bl.a. at han havde
købt en PowerMac med superdrive og en PowerBook G4 til at lave portfolio
DVD'er til præsentationer hos kunder via den bærbare. Og så viser det
sig at PB ikke vil bruge de DVD'er han har brændt, og at Apples svar et
at ta' et eksternt firewire DVD drev med ud til kunderne!!!! Han var,
ikke overraskende, pisse sur!)

3. Min Philips DVD afspiller kan muligvis godt afspille dvd-r hvis man
fjerne AUDIO_TS mappe, som iDVD laver, idet philips afspilleren tilgår
dvd'en i alfabetisk rækkefølger og derfor ikke kan finde VIDEO_TS
mappen, hvor det egentlige indhold befinder sig. (Tippet er dog ikke
afprøvet, og jeg ved ikke rigtigt om jeg gider bøvle med det, eller købe
en ny dvd afspiller til omkring kr. 1000,- som kan afspille de
nødvendige skiver.

4. Min iMac DV med dvd drev vil _ikke_ læse datasafe dvd'en, som ellers
virker i min powerbook, men den vil derimod kun læse Bulkpaq dvd'en!!!??
(Det er fandme en jungel det her!)

5. Jeg har afprøvet datasafe skiven i en Philips dvd634 og det virkede
fint.

Men det var jo ikke så meget om Vivastar skiven... mit råd er dog; ikke
at tro noget af det der skrives om div. fabrikater på nettet, men kun
regne med det du selv kan få til at virke. I mange tilfælde er det et
spørgsmål om selve kombinationen af software, hardware og medie der gør
om det virker eller ej. Intet er givet i denne nye edb-niche. End ikke
mærkevarer køb kan man være sikker på vil være løsningen.

Martin

Fra : Johnny Louis

Dato : 26-12-02 13:22

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Jeg har lavet lidt flere eksperimenter og læst mere om det på nettet, så
> her en update:

Tak skal du ha' for eksperimenterne det er en stor hjælp så man undgår
de værste faldgruper. (Før jeg kendte noget til min nye brænder købte
jeg 9 stk. DVD+R skiver og undrede mig over at brænderen ikke virkede
(de er billigt til salg)).

> 1. Vivastar kan godt læses i Pioneer dvd-r drevet efter brænding - Det
> er da et skridt i den rigtige retning. Men hverken min PB eller iMac vil
> læse den.

Min PB G4/500 (med alm. DVD drev) vil heller ikke læse de skiver jeg
brænder.

> [...]
> sig at PB ikke vil bruge de DVD'er han har brændt, og at Apples svar et
> at ta' et eksternt firewire DVD drev med ud til kunderne!!!! Han var,

Ja det forstår man godt.

> [...]
> afprøvet, og jeg ved ikke rigtigt om jeg gider bøvle med det, eller købe
> en ny dvd afspiller til omkring kr. 1000,- som kan afspille de

Ja de er heldigvis blevet billige.

> 4. Min iMac DV med dvd drev vil _ikke_ læse datasafe dvd'en, som ellers
> virker i min powerbook, men den vil derimod kun læse Bulkpaq dvd'en!!!??
> (Det er fandme en jungel det her!)

Ja det er svært at finde en rød tråd i det.

> [...]
> om det virker eller ej. Intet er givet i denne nye edb-niche. End ikke
> mærkevarer køb kan man være sikker på vil være løsningen.

Vivastar er meget billige i Tyskland ca. kr. 330,- for 50 stk. så jeg
tror jeg vil satse på dem pga. prisen.

Et par gange har softwareopdatering gjort mig opmærksom på at mit drev
trænger til ny firmware, men når det så er hentet hjem får jeg
meddelelsen at det ikke trænger alligevel.
Har du oplevet det problem.
Jeg har monteret brænderen eksternt sammen med et DVD drev mon det kan
have noget at gøre med denne fejlmeddelelse.

Johnny Louis

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-12-02 13:45

> [...]

> trænger til ny firmware, men når det så er hentet hjem får jeg
> meddelelsen at det ikke trænger alligevel.

Det er et Pioneer 105 drev, ikke? Hvis ja, kan du ikke bruge Apples
firmware opdateringer. Men Pioneer laver også nogle, som virker på deres
egne drev. Der er dog ikke kommet nogle til 105'eren endnu, selvom flere
mener at det må være "lige om hjørnet" på grund af den ringe
mediesupport.

Men jeg har ikke selv oplevet samme krav. Jeg har opdateret til 10.2.3
og heller ikke den efterlyste firmwareopdatering.

> Jeg har monteret brænderen eksternt sammen med et DVD drev mon det kan
> have noget at gøre med denne fejlmeddelelse.

Måske. Under alle omstændigheder så kan iDVD ikke bruge et eksternt
drev, så derfor har jeg monteret mit internt.

Martin

Fra : Johnny Louis

Dato : 26-12-02 14:10

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Det er et Pioneer 105 drev, ikke?

Jo det er.

> [...]
> egne drev. Der er dog ikke kommet nogle til 105'eren endnu, selvom flere
> mener at det må være "lige om hjørnet" på grund af den ringe

Aha så er det der jeg skal se efter.

> Måske. Under alle omstændigheder så kan iDVD ikke bruge et eksternt
> drev, så derfor har jeg monteret mit internt.

Mit drev er også monteret som internt bare uden for computeren.

Johnny Louis

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-12-02 14:18

Johnny Louis <bendatafjerndette@postman.dk> wrote:

> Mit drev er også monteret som internt bare uden for computeren.

???

(Vil det sige at den er forbundet til din Mac's ATA bus via det brede
"lakridsbånd", men står udenfor computeren?)

Martin

Fra : Johnny Louis

Dato : 26-12-02 14:34

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> ???
>
> (Vil det sige at den er forbundet til din Mac's ATA bus via det brede
> "lakridsbånd", men står udenfor computeren?)

Ja, jeg har bare købt et længere "lakridsbånd."
(Min kone er helt enig i at den rette betegnelse for omtalte kabel må
være "lakridsbånd".)

Det er både af hensyn til pladsen (jeg har 6 harddiske monteret internt)
samt for at have 2 drev når der skal kopieres film o.l.

Johnny Louis

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 26-12-02 13:24

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Jeg har lavet lidt flere eksperimenter og læst mere om det på nettet, så
> her en update:

Jeg har endelig haft lejlighed til at lege med mine forældres nye )og
særdeles lækre) iMac 17-inch her i juleferien. Den er ikke udstyret med
et Pioneer DVD-R drev, men har i stedet et Hitachi el. GoldStar iflg.
Xlr8yourmac:
<http://www.xlr8yourmac.com/archives/oct02/103002.html#S14660>.

Min far har brændt en del DVD-film på den og brugt mange forskellige
medier, bl.a. Apple's, TDK, Verbatim, Fuji, Intenso, Imation og
Panasonic. Alle virker tilsyneladende fint på deres "Fakta
DVD-afspiller" og også på min iBook.

Drevet kan i øvrigt også brænde cd'er med 12x modsat de 8x gange der er
oplyst i iMac'ens specs.

--
vh Jesper

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-12-02 13:45

Jesper Møller-Fink <forhulenda@hotmail.com> wrote:

> [...]
> medier, bl.a. Apple's, TDK, Verbatim, Fuji, Intenso, Imation og
> Panasonic. Alle virker tilsyneladende fint på deres "Fakta

Sjovt nok er det meget alm. at høre at de billigste dvd afspillere kan
håndtere dvd-r. Det er som om at jo mere de er lavet af alm. PC dele jo
bedre er de til at afspille dvd-r. Godt at høre at de virker på din
iBook. Hvor har din familie købt medier. De er jo ret dyre i DK især da
det er mærkevare medier. Hvordan er kvaliteten af de film han brænder i
forhold til at se dem direkte fra bånd?

Martin

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 26-12-02 17:21

> [...]

> iBook. Hvor har din familie købt medier. De er jo ret dyre i DK især da
> det er mærkevare medier. Hvordan er kvaliteten af de film han brænder i

For at begynde bagfra: Jeg synes kvaliteten er helt fin, jeg tror
bestemt ikke der er forskel fra båndene. De er små korte film, den
samlede spilletid er ca. 30 min. iDVD komprimerer jo endnu kraftigere jo
længere filmen(e) varer, ikke?

Medierne er købt forskellige steder i Flensborg. Bl.a. hos Schaulandt og
MediaMarkt. De er vist ikke specielt billige. DVD-R koster ca. 4¤, mens
DVD-RW koster ca. 6¤. Vel en 10-20 kr. billigere end i DK?

--
vh Jesper