Rettigheder på filmcitater i musik?
Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 22-12-02 23:30

Hejsa...

Jeg sad lige og så fight club i aften, og kom til at tænke: Der er da mange
ting man kunne sætte direkte ind som sangtekster. Men er det tilladt? Er der
ophavsrettigheder på den slags citater?

/Morten

Fra : Peden

Dato : 23-12-02 09:34

> [...]
mange
> ting man kunne sætte direkte ind som sangtekster. Men er det tilladt? Er

De er vel beskyttet da næsten hele filmens dialog er bevaret fra bogen, og
der er vist nogle restriktioner
på hvad man må og ikke må. Men du har afgjort ret, Chuck Palahniuk skriver
helt genialt.

--
Peter Risager
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel Was

Fra : CybaMerc

Dato : 23-12-02 12:40

A long time ago in a galaxy far, far away....
Morten Bock Sørensen wrote:

>Jeg sad lige og så fight club i aften, og kom til at tænke: Der er da mange
>ting man kunne sætte direkte ind som sangtekster. Men er det tilladt? Er der
>ophavsrettigheder på den slags citater?

Du må sample et vist antal sekunder kvit og frit (omkring 3 sekunder -
kan ikke huske den præcise længde). Alt derudover skal man søge om
tilladelse til at bruge af rettighedshaveren.

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 23-12-02 12:38

> Du må sample et vist antal sekunder kvit og frit (omkring 3 sekunder -
> kan ikke huske den præcise længde). Alt derudover skal man søge om
> tilladelse til at bruge af rettighedshaveren.

Jeg tænkte mere på bare at bruge ordene. F.eks. "We are the all singing all
dancing crap of the world" og den slags.... Men ikke samplet direkte fra
filmen

/Morten

Fra : CybaMerc

Dato : 23-12-02 20:00

Morten Bock Sørensen wrote:

>Jeg tænkte mere på bare at bruge ordene. F.eks. "We are the all singing all
>dancing crap of the world" og den slags.... Men ikke samplet direkte fra
>filmen

Hmmm... det kender jeg ikke svaret på. Men det vil under alle
omstændigheder være væsentligt mere besværligt at bevise en
sammenhæng, hvis der ikke er tale om en sample. Så længe det er inde
for rimelighedens grænser, vil man nok ikke få problemer for det.